Manen/staart afknippen bij overlijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Re: Manen/staart afknippen bij overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:13

Ik knip zijn gehele staart eraf als het zo ver zou zijn. Nu nog niet, want hij heeft al niet zo veel en dan blijft er niets meer over :=

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:19

ik heb van mijn pony de staart afgeknipt, ik wilde een plukje doen, maar een vriend van me, die erbij was, zei: knip de hele staart. Ik heb er een armband voor mijn toenmalige stalhulp en mezelf van laten maken, maar ik kan hem, na 2 jaar,nog steeds niet dragen.
De rest van de staart ligt in een la. Ik kwam hem toevallig gisteren tegen en kan er nog steeds niet naar kijken.

Van mijn paard wil ik bij leven een pluk staart afknippen en een armban o.i.d. laten maken, dan kan ik het misschien wel dragen. Ik was hem bijna kwijt vorig jaar, dus ik moet het eigenlijk wel snel gaan doen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:01

In Utrecht heeft de dierenarts toendertijd voor mij de staart, manen en voorpluk afgeknipt. Achteraf ben ik daar wel blij mee, want op dat moment dacht ik daar niet echt aan.

Nu ligt het ondertussen wel al jaren in de kast en ik weet niet zo goed wat ik er mee wil doen. Sieraden draag ik nooit, dus ik wil eigenlijk iets anders moois ervan maken om bijvoorbeeld in de kamer neer te zetten. Maar ik ben helaas niet creatief genoeg om zoiets te bedenken.
Het idee van een vlecht van de staart maken en ophangen, is opzich wel een mooi idee!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:07

Ik heb bijna de hele staart afgeknipt. Helft voor de eigenaar helft voor mij. Paard was wel vies dus weinig haren bruikbaar denk ik. Heb er (nog) geen sieraad van laten maken. Bij mijn nieuwe pony zou ik weer de staart afknippen.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:26

tamary schreef:
Mag de DA doen voor mij, maar ik wil en staart en schedel, van mijn oudste in elk geval zeg ik nu. Maar, hoe en wat als het moment daar is weet ik dan pas.

Schedel... nog nooit gehoord eigenlijk. Maar lijkt mij wel heel erg dierbaar om te hebben.
Weet jij ook hoe je die dan krijgt? Want het idee dat ze zijn hoofd zo achterlaten is wel een beetje luguber, maar om het achteraf helemaal schoon te krijgen zou ik heel gaaf vinden.[/quote]

Bij ons heeft 2 jaar geleden een stier de rug gebroken in de wei, dierenarts heeft hem afgeschoten en toen moest voor vervoer verplicht de nek doorgesneden worden. Toen hebben we het hoofd gehouden in een dikke plastic zak (afgesloten op de hooizolder) en 1,5 jaar later was er alleen nog schedel over.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:52

Sammie schreef:
Ik had zelf al geknipt voor het overlijden. :) Paar keer in een sopje gestopt en het ruikt nu lekker met een vleugje paard :D

Nou, niet voor overlijden maar idd:
Ik heb dag van te voren heeerlijk staan te wassen, uitpluizen en tutten!
Dus hier ook: schoon met vleugje paard!!!

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 17:04

Wow wat veel reactie's!
Interessant om te lezen dat de een de hele staart af knipt, en iemand anders niks afknipt.

Ik denk nu wel bij mij zelf, had ik bij Sjaggy ook maar meer afknipt, ik heb ook zijn as. Gelukkig nog net genoeg voor een mooi armbandje.

Ik maak zelf sieraden van paardenhaar, dus ik zou zelf ook een flinke pluk afknippen waar ik wat mooie sieraden van kan maken. De manen van de pony die ik heb afgeknipt laat ik zo, zijn geur zit er helemaal aan, ga ik ook niet wassen o.i.d .. van zijn staartje maak ik wel een mooie armbandje, of een ring.

Ik ben het er mee eens dat wanneer je een armband of sieraad draagt van een paard dat al overleden is, je het veel minder snel draagt. Ik zag de pony achteruit gaan, dus heb ook een plukje geknipt toen hij nog gezond was, die draag ik nu ook. Met de haren waarbij hij al overleden was weet ik nog niet.. vind dat toch net wat gevoeliger, vooral het stro wat nog er in zit..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:07

TAO -> PP

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:10

Ik heb de voorpluk gevlochten en afgeknipt. Ging om een haflinger met een enorme voorpluk. Ook echt op het laatste moment gedaan.
Wil er nog wel een keer een ring van laten maken.

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:15

De dierenarts heeft voor mij de staart afgeknipt (ong.1 meter). Ik heb er een armbandje van laten en dar was 50 cm voor nodig dus ik ben blij dat de DA een flink stuk heeft afgeknipt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:17

Ik heb nu al stukken staart van mijn mannen verzameld, dit jaar koop ik nog een paardje bij en zodra ik daar een pluk van heb, laat ik een ring maken. Op die manier is het juweel een herinnering aan mijn levende vrienden.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:22

FD_horses schreef:
Ik maak zelf sieraden van paardenhaar, dus ik zou zelf ook een flinke pluk afknippen waar ik wat mooie sieraden van kan maken. De manen van de pony die ik heb afgeknipt laat ik zo, zijn geur zit er helemaal aan, ga ik ook niet wassen o.i.d .. van zijn staartje maak ik wel een mooie armbandje, of een ring.

Heb mijn armbandje ook bij jou laten maken, echt super netjes gedaan! Ben er nog elke dag blij mee, ondanks dat m'n vriendje hier gewoon nog rond huppelt

_janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:25

de dag voor het inslapen heb ik de staart helemaal gewassen en geborsteld.
de dag zelf had ik in mijn hoofd om naar het ''inslapen'' een pluk af te knippen.
maar voor het allemaal ging gebeuren kwam de dierenarts naar me toe
om te vragen of ze de staart helemaal moesten afknippen als ik afscheid had genomen, dan kom ik die de dag erna ophalen op de kliniek.
ik heb hier voor gekozen. heb er geen dag spijt van gehad!
af en toe pak ik heb nog wel eens uit de kast om gewoon even te voelen of te ruiken

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:33

Ik kan zelf paardenhaar armbanden maken, of zoiets in een dreamlocker doen. Mijn jonge hengst had een prachtige staart, maar die werd afgelopen zomer in de kudde even opgekauwd... grrrrr.
maar zodra deze weer lang genoeg is, knip ik er zeker weten een stuk uit, gewoon uit het midden van zijn staart, onder de staartwortel.

En dat zal nog wel vaker gebeuren.

maar ik adviseer iedereen wiens paard komt te overlijden of verkoop oid, knip een stukje af. onzichtbaar, maar knip een streng eruit, pak een streng net onder de staartwortel uit het midden van de staart, dan zie je niks maar heb je toch een aandenken.

Lizziewizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:38

Ik heb de staart dezelfde dag net onder de staartwortel helemaal afgeknipt. Na het inslapen is het lichaam dat er nog ligt, niet meer het paard dat je kende, voor mij toch niet. Ik ben heel erg blij dat ik dit gedaan heb, ook al deed het enorm veel pijn om het te knippen, dan was het definitief. Maar of het paard nu met of zonder staart bij de andere kadavers ging, koos ik toch voor zonder en had ik mijn aandenken.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:11

Lizziewizzie schreef:
Na het inslapen is het lichaam dat er nog ligt, niet meer het paard dat je kende, voor mij toch niet.

Dit heb ik ook zo ervaren die trouwe blik ging gelijk mee heen en er was een ijzere in hoever je het blik kan noemen voor in de plek gekomen.niet zoals hij was,leek een heel ander paard gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:19

Ik zou een stukje manen of staart afknippen om ergens in te laten verwerken, als herinnering. Ik hecht geen waarde aan hoe het paard ter wereld is gekomen versus hoe 'je het achterlaat', maar voor wie dat wel doet, vraag ik me af of hun paard met lange manen en staart 'ter wereld is gekomen'. Mijne niet.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:28

Ik heb de hele staart afgeknipt! Dat vond ik heel raar om te doen.. Ik heb Domino 10 jaar gehad, en ik was heeeel zuinig op zijn mooie zwarte, volle staart.. Opeens knip je het dan helemaal af.
Toch ben ik heel blij dat ik t heb gedaan! Hij ligt nog steeds in de kast maar wil er wel een sieraad van laten maken. Ik heb de staart niet gewassen, maar ruik er regelmatig aan, hij ruikt nog helemaal naar domino! Heerlijk om hem met zijn lekkere geur te herinneren

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:18

cinniz123 schreef:
Lizziewizzie schreef:
Na het inslapen is het lichaam dat er nog ligt, niet meer het paard dat je kende, voor mij toch niet.

Dit heb ik ook zo ervaren die trouwe blik ging gelijk mee heen en er was een ijzere in hoever je het blik kan noemen voor in de plek gekomen.niet zoals hij was,leek een heel ander paard gelijk.

Ik ben bij het inslapen geweest en ik zag in de ogen gewoon iets verdwijnen. Er kwam ook een ijzige 'dode' blik voor terug. De DA controleerde nogwel de hartslag, maar dat ze dood was wist ik zo ook al. ;(

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:16

cinniz123 schreef:
Lizziewizzie schreef:

Ik ben bij het inslapen geweest en ik zag in de ogen gewoon iets verdwijnen. Er kwam ook een ijzige 'dode' blik voor terug. De DA controleerde nogwel de hartslag, maar dat ze dood was wist ik zo ook al. ;(

ijzige blik ja!ijzeren blik _O-

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:47

In Amerika knipte we altijd wortel + staart af en daar worden dan extensions voor paarden van gemaakt. Is daar heel erg in op het moment.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:58

Ik heb de staart en manen + voorpluk allemaal afgeknipt, de rest is gecremeerd.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:04

Ik heb een mooi vlechtje gemaakt van haar manen en deze afgeknipt; daar ruik ik af en toe nog aan...heerlijk! Voor haar dood had ze een kies verloren, daar ben ik nu heel blij mee. Deze ligt bij haar hoefijzer en vlecht op een plankje in de kamer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:08

Tip voor mensen die de haren ergens in een schuur oid hebben liggen: pas op voor motten en schimmels. Ook haar verteert, en als er eenmaal beestjes inzitten kun je er weinig meer mee.

Ik heb vorig jaar van 4 paarden (2 overleden, en 2 hebben 'bij leven gedoneerd') een paar mooie sieraden laten maken. De rest van het haar ligt nu in de diepvries, in plastic, om te voorkomen dat het verteert. Misschien dat ik er later toch nog andere dingen van wil laten maken.

xxvera97xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:55

ik zou ook een stukje afknippen. Heb je later altijd nog een herinnering en kan je er nog een sieraad of iets anders van laten maken.