Ik heb gewoon geen klik..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Re: Ik heb gewoon geen klik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 06:47

Als je het gevoel hebt dat het slechter wordt, paard verkopen. Je hebt haar nog maar kort, dus je hoeft je echt niet schuldig te voelen. Paard is ergens anders misschien beter op zijn plaats.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 06:55

Net zoals je zelf al aangeeft, je krijgt nu zowel meningen als houden en verkopen. Maar wij hebben niet kunnen zien wat er tussen jullie gebeurt om beter te kunnen beoordelen of het onkunde of geen klik is.

Maar 1 ding. Verkopen is geen schande, je kunt het zien als een ervaring :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:01

Het probleem is dat je haar geen leiderschap biedt. Afhankelijk van het karakter van het paard, nemen ze de ruimte die je ze geeft. Niet om jou te zieken, maar omdat het paarden zijn. Dat zij nu banger is dan voorheen, komt ook omdat jij geen leider bent. Paarden hebben dat nodig, de één meer dan de ander.

Je moet of leiderschap leren geven, of een paard kopen die dat niet nodig heeft, echter zijn er daar maar erg weinig van..

Mijn advies is dus, ga door met deze, want dit is voor jou een goed scholingspaard. ALS je goede begeleiding neemt. Ze zal terug veranderen in het paard waar jij een klik mee had.
Maar als je het niet ziet zitten, lekker verkopen en op zoek gaan naar een makkelijk paard. Paarden houden moet leuk blijven!

Succes met je beslissing. :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:07

Een klik en een band zijn twee verschillende dingen. Een band kan lang duren maar een klik moet er toch wel zijn.

Ik snap de reacties van het doorzetten niet zo. Waarom zou je als je er zo'n slecht gevoel bij hebt en het paard gewoon niet bij je past? Verspilde energie.

Paard naar iemand die er wel een klik mee heeft en jij een paard die wel bij je past en waar je met plezier heen gaat. Veel fijner voor beide toch? :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:08

Ik vind dat nogal wat, om te zeggen dat je misleid bent bij de verkoop.

Mijn ervaring met dravers is juist niet dat ze eenkennig zijn, het zijn ontzettende pleasers, die graag goed willen doen. Het kan zijn dat je een verkeerde heb getroffen, of ( en dat denk ik) dat jouw paard geen idee heeft wat ze moet. Dravers zijn te slim om zonder leiderschap te kunnen, zij hebben dat door.

Dus naast dat je een groen paard heb gekocht, is het ook nog van een ras wat slim is en daarmee jou eerder met je fouten confronteerd.... Dat is gewoon best pittig :)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:08

De enige die weet wat je echt zou moeten doen ben je zelf, tot nu toe lijk ik te lezen dat je je paard het liefst zou willen verkopen maar het zijn woorden en gevoel is niet te lezen door ons.

Ik heb zelf recent in dezelfde situatie gezeten. Haflinger gekocht die we in zijn jonge jaren kende, hij kwam weer op ons pad en we hebben hem gekocht. We wisten dat hij met inrijden niet makkelijk was geweest en nu was hij zes jaar en nog steeds niet intensief gereden. We hebben er direct vier keer week een professionele ruiter voor laten komen, hij bleek ook bizar veel verlatingsangst te hebben wat alles nog heftiger maakte. Ik ben er nooit op gaan zitten zonder de prof.ruiter erbij maar ik werd steeds banger van hem. Je moest zo verfijnd en stoer rijden, dit paste niet bij me. Ik heb na drie maanden aangegeven dat het genoeg was, tranen met tuiten omdat we dit niet voor ogen hadden maar het lukte me niet. Het vertrouwen was er gewoon niet, ik was super bang geworden en ik heb voor mezelf gekozen. Hij staat nu bij iemand die hem dit wel kan bieden.
Ik heb een ervaren Fjord aangeboden gekregen via kennissen en door mijn hele avontuur was ik super angstig. Ik ben echt begonnen met tien minuten per keer er op, direct twee lessen per week en nooit zonder mijn man erbij erop gestapt.
Nu ben ik drie maanden verder en ik ben al weekenden weg geweest met hem, hij is betrouwbaar en ook stoer. Ik moet dus wel aan hem rijden maar deze pony past zoveel beter bij mij, ik heb nu weer plezier en ik doe alles op mijn tijd. Ik gun je dat ook, ook al ben je bang voor alles wat iedereen ervan te vinden heeft.

Luister naar je hart, dan weet je vrij snel wat je nou echt moet doen. Laat je paarden plezier hier niet door bederven, neem de tijd voor een evt. ander paard en wees eerlijk naar jezelf over je eigen rijkunsten en mogelijkheden. Dan kom je vanzelf het paard tegen waar je wel die band mee kunt gaan opbouwen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:09

Janinevv schreef:
Denk ook elke keer als weer heen ga (paard staat thuis) wat krijgen we vandaag voor fratsen..

:o En dan ga je juist de fratsen krijgen waarvan jij hoopte dat je ze niet zou krijgen.

Zo werkt het bijna bij alle paarden of ze nu shet zijn of draver. Ze spiegelen jou.
En het ene paard wat beter dan het andere natuurlijk, maar dat vind ik zelf dus persoonlijk zo mooi van met paarden werken (en ja ik heb ook dat touw door mijn handen gehad, en heel wat keren voor schut gestaan tijdens lessen van 'als hij nou maar niet ... en dan deed hij dus precies dat wat hij niet moest doen ... schaamschaam'.

Maar goed, daarmee is je probleem niet opgelost natuurlijk.
Als je steeds bij wijze van met knikkende knieën naar je eigen paard gaat, dan is er wat mis.
En of dat nu het ontbreken van de klik is, of ervaring of leiderschap; je hebt een paard wel voor je eigen plezier.

Bedenk echter wel, dat paard verkopen en nieuw paard terug kopen, geen garantie is dat het daarna stukken beter gaat, want ook dat nieuwe paard zal (uiteindelijk) gaan spiegelen :)
Les nemen is dus hoe dan ook aan te raden.
Succes.

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:13

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wel de meeste posts van de TS. Ik heb een zelfde soort iets meegemaakt, en ik wil je graag mijn verhaal vertellen, misschien dat je er iets aan hebt!
Ik heb drie jaar geleden, na jaren manegeles en daarna al serieuzer dressuurles op privépaarden, een paard gekregen. (Mijn eerste eigen paard). Hij was qua bouw en uiterlijk eigenlijk niet helemaal waar ik naar opzoek was, maar ik vond z'n karakter erg fijn en ik voelde wel echt een klik met hem. Het was een lespaard en ik heb hem over gekocht en toen op dezelfde stal in pension gezet. Het eerste jaar, als het niet langer was, was het behoorlijk afzien voor mij en kwam ik er vaker huilend vanaf dan met een fijn gevoel. Ik was ontzettend onzeker en mijn paard nam dit, logischerwijs, helemaal van mij over en dan vlogen we zo 6x de bak door of wilde hij niet langs een bepaald punt, puur omdat hij eigenlijk ook onzeker was en aan de hand van mijn spanning en afwachtende rijden ook onzeker werd en hij maar iets deed omdat ik hem geen leiding gaf. Het was bij hem dan geen onwil of iets, hij deed meestal wel zijn best, maar hij wist ook niet wat hij moest. Na een tijd met regelmatig les is het bij ons weer de goede kant op gegaan. Ik wist weer waar ik met rijden mee bezig was, en begon echt leiding te nemen. Natuurlijk gaat dit niet in een keer, en zijn er altijd ups en downs maar over het grote geheel ging het beter. Ik werd zowel er op als er naast de baas en nam leiding en kon er weer om lachen als hij een keer opzij sprong omdat er in een keer een andere kleur bloemetjes naast de bak stonden, die heeeul eng waren. Ook heb ik hem in die tijd veel gelongeerd en dit heeft ook echt geholpen! Ik vond het makkelijker om vanaf de grond leiding te geven, omdat ik me dan iets veiliger voelde, omdat je er niet vanaf kan vallen ;) Het ging dus steeds beter met alles en vanaf dat punt konden we ook echt weer rijtechnisch bezig gaan en echt verder komen.

Maar wat ik je dus eigenlijk mee wil geven is dat je reëel maar jezelf en je paard moet blijven kijken. Het meest brave paard kan vervelend gaan doen als deze niet duidelijke leiding krijgt en niet consequent wordt behandeld. Daarmee wil ook absoluut niet zeggen dat het probleem alleen maar van jouw kant komt, maar het is als ruiter wel heel goed om je bewust te zijn van je mindere punten. En als ik zo een aantal posts van jouw lees vind je het, net als ik eerst, nog lastig om echt leiding te geven. Dit is helemaal niet erg, maar dan kan je er dus aan gaan werken, door les te nemen van iemand die niet alleen maar rijles geeft, maar daarnaast ook kijkt naar hoe jij en je paard met alkaar omgaan en hoe dat verbeterd zou kunnen worden. Want ik las ook dat je je probeert groot te maken etc, en dat is natuurlijk goed, maar een paard prikt daar zo doorheen en heeft heel snel door of het echt menens is of niet. Daarnaast is het zo, en dat heb ik me ook altijd gerealiseerd, dat ik waarschijnlijk later op bijna geen een paard meer zou kunnen rijden als ik niet zou leren om zekerdet te worden en leidinh te gaan geven. Nu ben ik door een erge lastige tijd gegaan, met als gevolg dat ik veel zekerder ben en na mijn huidige paard, waarschijnlijk ook veel makkelijker een ander paard kan kopen. Het kan natuurlijk zijn dat jouw huidige paard echt te hoog gegrepen voor jou is en dat gaat bovenstaande natiurlijk niet op, maar jij bent denk ik samen met een instructeur de enige die dat goed kunnen beoordelen!

Mijn instructrice had in de tijd dat ik zo'n moeite had met leiding geven en consequent zijn een heel mooie uitspraak: Eerst de baas zijn en dan pas vriendjes worden. En dat vat het eigenlijk wel heel mooi samen. Ik wens je heel veel succes, en hoop dat je het misschien nog een kans wil geven en dat het verbeterd, want er is hoop ;) En anders hoop ik dat je een mooi plekje voor haar kan vinden!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:24

Ik rij veel verschillende paarden, en mijn ervaring is dat als de klik er niet binnen 3 maanden is, het ook niet meer gaat komen.
Snap het heel goed als je het paard verkoopt. Het gaat hier niet om een tientje in de maand. Plus... als je er geen lol in hebt ben je slaaf van je eigen paard. Wat je zelf al zegt, elke dag stront scheppen enzo.
Denk er goed over na maar ik zou zeker geen jaar doormodderen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 11:24

Bedankt voor al jullie berichtjes!!
Aan ene kant fijn om te lezen dat het bij sommige wel goed is gekomen!
Zal er eens goed over na denken,

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:33

Ts geef het nog even de tijd, toen ik mijn paard net had gekocht heb ik maanden ruzie met hem gehad, gehuild en mezelf afgevraagd waarom ik hem ooit had gekocht, maar nu 5 jaar later heb ik hem nog steeds en leer ik nog elke dag van hem ook al is het nu heel af en toe nog niet makkelijk.

Maar mocht het echt zo blijven is verkopen de beste optie, een paard is je hobby en het moet wel leuk blijven voor beide ;)

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:52

ruitje schreef:
Ik vind dat nogal wat, om te zeggen dat je misleid bent bij de verkoop.

Mijn ervaring met dravers is juist niet dat ze eenkennig zijn, het zijn ontzettende pleasers, die graag goed willen doen. Het kan zijn dat je een verkeerde heb getroffen, of ( en dat denk ik) dat jouw paard geen idee heeft wat ze moet. Dravers zijn te slim om zonder leiderschap te kunnen, zij hebben dat door.

Dus naast dat je een groen paard heb gekocht, is het ook nog van een ras wat slim is en daarmee jou eerder met je fouten confronteerd.... Dat is gewoon best pittig :)

Mijne is wel echt eenkennig, maar dat is dan denk ik een uitzondering. Hij moet niks van anderen hebben en heeft liever ook geen andere mensen in zijn buurt. Je ziet hem dan gewoon denken wat moet jij wat wil jij, ga maar weer. Jij weet het vast vanuit je ervaring met dravers ietsje beter denk ik.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:00

Succes TS. Ik snap dat doorzetten moeilijk is als je haar maar kort hebt. Maar ik denk zeker dat het de moeite waard is.

Ik heb het andersom ik had gelijk een klik met mijn paard en heb haar al 8 jaar. Vanaf dat ze 3.5 is.
Nu is ze geblesseerd geweest en zijn nu aan het opbouwen. Ze mocht een hele tijd niet los daardoor werd ze onder het zadel erg schrikkerig en gingen ze afentoe ook nog gekke sprongen maken. Ik ben echt geen held en heb dit momenten echt heel eng gevonden. Ik heb nu 1 a 2 keer per week les en ik zorg dat ik ga rijden als er andere mensen bij zijn. Ik weet waar ik het voor doe maar soms is het echt moeilijk. Dus ik snap heel goed dat je twijfelt.
Succes

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:05

Eens met ruitje! Dravers zijn paarden die je heel erg kunnen spiegelen en als jij er niet staat als baas/leider dan zal je paard denken prima, kan me prima redden zonder jouw en heb je niet nodig! Jullie kennen elkaar nog niet zo lang dus is het logisch dat de klik er nog niet is. Wat je moet doen is aan jezelf maar wees eerlijk naar je paard en naar jezelf! Dravers zijn paarden met echte karakters daar moet je mee om kunnen gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:28

Janinevv schreef:
troi schreef:
Je zit precies met haar in de uitprobeerfase en precies dan is grondwerkles ontzettend nuttig! Echt proberen hoor. Het zou zonde zijn als je opgeeft voor je alles hebt geprobeerd.

Waar woon je?

Overijssel, buurt van Zwolle.

Soms denk ik, waar ben ik aan begonnen.
Toen ze daar was leek ze hele andere dame, nu naar deze maanden gaat steeds alles mis. En geef ik op. Dat is fout van mij maar ben bang dat anders nog ongelukken gaan gebeuren

Ze was dus een netjes opgevoed paard toen je haar ging bekijken en ook de eerste paar weken bij jouw? Dan weet ze dus absoluut hoe het hoort (niet gesedeerd voor het proefrijden), maar je zal haar wel moeten duidelijk maken dat die regels ook bij jouw gewoon gelden. Nu en altijd. 1. Neem les, want uit alle posts die ik van je lees in dit topic zie ik iemand die aan alle kanten zichzelf onbelangrijk vindt, en enkel de wensen van anderen voorop zet. Dat nekt je nu met dit paard (en met elk ander paard ook trouwens), maar ook in je interactie met mensen gaat dit je je gezondheid, veiligheid en welzijn kosten. Jouw lijf = jouw regels en grenzen. Nee, zeggen mag! Jezelf beschermen mag/moet zelfs.

Ik heb hier een net opgevoede ruin staan (nu 20, kwam bij mij als 8 jarige), maar die is niet zo gebleven omdat hij zo kwam. Dat is zo gebleven omdat ik al (door rsi klachten & goede ouders) geleerd had dat nee zeggen mag en soms gewoon noodzakelijk is. En hoewel uiterlijk braaf zag ik hem zelfs bij mijn vader, die rustig en zelfverzekerd is de baas spelen. Al was dat lang niet zo duidelijk als wat jij hier met je merrie schetst, maar pony was wel met mens op stap ipv andersom. Toch vergeeft deze pony heel veel en is er weinig nodig om hem aan de regels te herinneren. Gewoon omdat die basis er rotsvast in zit.

Neem contact op met equixantos in Beilen voor les, die kunnen je een hoop handvaten geven zodat je weet hoe je op je merrie moet reageren om veilig en ontspannen met elkaar samen te werken. Verkopen voor een ander paard raad ik eigenlijk af. Dit probleem ga je met vrijwel elk dier krijgen en hier zit van wat ik begrijp in elk geval een goede basisopvoeding in om op terug te vallen. Ze weet dus hoe het hoort en dat is niet van zelf sprekend.

Liindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:39

Mijn ervaring met mijn merrie, die overigens echt overal een probleem van maakte, van hoefsmid tot rijden en om nog maar te zwijgen over een trailer, liet zich gewoon achterover klappen. Maar toch wilde ik door zetten.

Met rijden was ze ook enorm angstig, ene moment was ze super en volgende moment was ze totaal omgeslagen en vond ze het opeens zo eng dat ze van alles in der hoofd haalde.
De tip die ik heb gekregen van mijn vriend, waar ik overigens erg veel aan heb gehad is dat ik me niet moet concentreren om de 'enge' dingen. Zo vond mijn merrie de hoek altijd eng waar een bankje staat en zonder dat ik het zelf merkte keek ik altijd die hoek in. Waardoor je je paard toch een gevoel geeft om ook bang te worden voor die hoek, dat is wat je tenslotte uitstraald naar je paard.

Als ik van jou hoor over de kruiwagen, probeer eens niet zelf naar de kruiwagen te kijken. Of probeer te fluiten mits je paard daar tegen kan. Het is mij ooit verteld dat als je fluit je niet gespannen kan zijn dan komt er geen geluid uit. Ken veel mensen die hier ook iets aan hebben gehad.

Ik hoop echt voor je dat het beter wordt met je merrie, en doe wat je hart je ingeeft.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 15:01

Een vraagje moet of kan ik niet beter iemand met verstand van dravers met me laten helpen wil ik dit nog gaan doen!?

Vind het echt heel lastig, en jullie vertellen echt bijzondere verhalen!

Ik had al keer iemand bij gehad maar helaas niks meer van gehoord, heb hier in buurt ook nog oude manege instructrices die mij les hebben gegeven, dus wie weet kunnen mij die ook wel helpen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:08

Ik zou het echt aanpakken met iemand die kennis heeft van grondwerk. Die link die ik je stuurde ziet er goed uit maar equisantos uit Beilen staat ook heel goed bekend. Je kunt beter investeren in echt goede begeleiding. Liever 2x een duurdere les (waarna je waarschijnlijk erg veel mee opschiet) dan 10 goedkopere waar je veel minder aan hebt.

Liindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:11

Ja kan altijd iemand laten komen met verstand van dravers, al denk ik persoonlijk dat het niet zo zeer met het ras te maken heeft. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad, je moet vooral doen wat voor jou zelf ook goed voelt.
Denk dat je beter kan kijken naar iemand die goed om kan gaan met jou onzekerheid en je daarin goed kan begeleiden :)

Liindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:11

troi schreef:
Ik zou het echt aanpakken met iemand die kennis heeft van grondwerk. Die link die ik je stuurde ziet er goed uit maar equisantos uit Beilen staat ook heel goed bekend. Je kunt beter investeren in echt goede begeleiding. Liever 2x een duurdere les (waarna je waarschijnlijk erg veel mee opschiet) dan 10 goedkopere waar je veel minder aan hebt.

Dit is inderdaad zeker waar :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 15:17

Hayko schreef:
Ja kan altijd iemand laten komen met verstand van dravers, al denk ik persoonlijk dat het niet zo zeer met het ras te maken heeft. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad, je moet vooral doen wat voor jou zelf ook goed voelt.
Denk dat je beter kan kijken naar iemand die goed om kan gaan met jou onzekerheid en je daarin goed kan begeleiden :)

Jaa klopt! Denk dat daarom alles "mis" gaat. Omdat ik bang ben en alles in mijn ogen nu fout doe, terwijl ik beste voor heb voor haar en mij.

Ik ga eens rond neuzen en bekijk wat sites.
Doet die ene vrouw gewoon thuis?

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:24

Ik denk dat je pony je ook een beetje aan het uitproberen is. De eerste maanden probeerd hij/zij natuurlijk hoger te komen dan jij. De eerste jaren klinkte het ook niet tussen mij en een van mijn shetlanders. Door gewoon iedere dag te poetsen en te knuffelen kwam er steeds meer een klik. Ik begon ook met vrijheidsdressuur, dat heeft zoveel veranderd. Je bent dan echt samen bezig. Hij/Zij hoeft dan niet alles te kunnen, het gaat erom dat je even lekker bezig bent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:31

Je kunt twee dingen doen, paard verkopen of begeleiding zoeken, vooral voor jezelf want daar zit het probleem. Een paard is leiding nodig en krijgt het dat niet dan zorgen ze er voor dat ze zelf leiding gaan geven. En leiding geven is niet bestraffen en boos worden maar heel duidelijk zijn.
Kun je dit niet dan zal zelfs de kleinste pony nog een loopje met je gaan nemen, helaas.
Dus ondanks dat je geen klik hebt is dit misschien wel het juiste paard om te leren hoe en wat. Je weet hoe ze was en daar wil je weer naar toe.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:32

Mijn ervaring is de klik er niet, komt deze ook niet meer.
Neem voor jezelf nog een proef periode bv 1 maand is het niet veranderd zou ik haar toch verkopen!
nieuwe ronde nieuwe kansen! :o

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 15:32

amiraanouk schreef:
Ik denk dat je pony je ook een beetje aan het uitproberen is. De eerste maanden probeerd hij/zij natuurlijk hoger te komen dan jij. De eerste jaren klinkte het ook niet tussen mij en een van mijn shetlanders. Door gewoon iedere dag te poetsen en te knuffelen kwam er steeds meer een klik. Ik begon ook met vrijheidsdressuur, dat heeft zoveel veranderd. Je bent dan echt samen bezig. Hij/Zij hoeft dan niet alles te kunnen, het gaat erom dat je even lekker bezig bent.

Jaa van laatst toen ze vast stond brak ze het touw los, omdat ze weg wilde, nu bostel ik tijdens eten en dan is ze zo braaf.
Als ik ga lopen of iets dan loopt ze me soms zowat om ver. Of gaat ze "bang" doen. Als ik haar dan los laat loopt ze mee maar draait ze opeens me de kont toe. Nou zulke hoge billen voor je is geen pretje! Dan probeer ik zo min mogelijk er op te reageren of loop ik gewoon rustig weg van haar en ga ik wat anders doen ofzo.

Het blijft heel lastig!!