Het klikt niet met mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Re: Het klikt niet met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:47

Even iets heel anders, begeleiding heb je. Heb je ook de juiste zelfinzicht om iets met begeleiding te doen?

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:53

Is het dier gekeurd bij aankoop?

Zou het niet kunnen dat ze, nu jullie haar heupen behandelen (en hoe dan?) Zij een nieuwe manier van bewegen moet aanleren, waardoor ze haar spieren anders moet gebruiken en misschien wel pijn heeft?

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:15

Je hebt er geen plezier meer in. En verbetering zie je nog niet na alle tijd dat je met haar bezig bent geweest. Zoek een goed nieuw baasje voor je paard.
En zoek een super braaf paard voor jezelf.

Als je over een half jaar terug kijkt zul je zien dat je de juiste beslissing hebt gemaakt!

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:30

Als het dier elke keer steigert dan schreeuwt het om iets duidelijk te maken... Ik vind het ook jammer dat ik hier nergens duidelijk in je verhaal lees of pijn verder onderzocht en uitgesloten is (materiaal? manier van rijden? hoe het vroeger was bij vorige eigenaar?). Het komt voor mij over alsof je paardje pijn heeft of had en dit met het rijden geassocieerd heeft.

Geef je haar magnesium bij? Als een paardje snel in stress raakt kan dat nuttig zijn.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:34

Ik denk dat een 4 jarige ( dat staat op je profiel ) welsh Cob voor nu veelste hoog gegrepen is voor jou.
Het is een Penny droom om een knappe merrie te kopen om daar vervolgens een mooi veulentje uit te fokken. Uiteraard heel erg leuk zo'n droom. Maar in dit geval niet echt eerlijk naar jezelf toe.
Je hebt een merrie in de bloei van haar pubertijd gekocht. Had je echt van tevoren moeten weten gezien de leeftijd van de pony. ( dit zeg ik omdat je zegt meerdere paarden onder je te hebben gehad dus de kennis zou er moeten zijn toch? )
Jou pony is tot haar 7e zeker nog door aan het puberen, en heeft dus echt een stabiele en vooral consequente eigenaar nodig die haar juist in deze fase goed bevestigd in omgang en gedrag.
De vraag is nu... Ben jij diegene? Dat moet je jezelf af gaan vragen.
En eerlijk zijn tegenover jezelf, want je doet jezelf en de pony er echt geen plezier mee om door te gaan als het geen kans van slagen heeft.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:41

Ik denk dat jouw pittige dame feilloos jouw onzekerheid ziet. En ze neemt vrolijk de leiding over.
Je bent veel te lief, en als je haar voor je wilt winnen zul je veel strenger moeten zijn. Niets accepteren, staan is staan, stap opzij is terugzetten waar ze stond, nooit aan de kant gaan voor haar, je sterk maken, je niet laten imponeren door haar fratsen... Kortom; de leiding nemen. Consequent, geduldig en vasthoudend.
Laten zien dat jij de leider bent waarop zij kan vertrouwen.
En dit nooit met geweld, maar puur door je houding.
Dit kost je heel veel energie, want paarden zien feilloos onzekerheid. Zodra jij de staldeur opent, heeft ze je al gescand...
Als je daar tegen opgewassen bent, dan krijg je een wereldpaard. Maar of je met deze dame die lekker pubert verder moet en wilt kun je alleen zelf bepalen. Dat je er ongelofelijk veel van gaat leren is zeker, maar je moet er wel de tijd en motivatie voor kunnen opbrengen.
Trek er maar rustig een jaar voor uit. En kijk per 6 weken terug wat je hebt bereikt met haar. Zie je vooruitgang, dan is het mooi en kun je verder plannen maken. Zie je geen vooruitgang, dan is ze niet geschikt voor je.

En accepteer aangeboden ervaren hulp. Soms zit het in kleine dingen, die ervoor zorgen dat je beter communiceert.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:45

Wat je zelf al zegt het is wel hobby. Een hobby moet leuk zijn en blijven en als je na al die tijd nog geen plezier hebt met de merrie... Dan vraag ik mij af of dat nog gaat komen. Verkopen is geen schande!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:02

4 maanden is niet lang hoor... veel paarden zijn dan pas een beetje gewend aan de nieuwe omgeving...

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 21:02

Pff wow sommige reacties hier gaan er wel echt over... Ik denk dat iedereen die mij kent kan bevestigen dat ik alles doe om ervoor te zorgen dat Cessie in orde is, zowel mentaal als fysiek. En nee, ik ben helemaal geen penny meisje, verre van. Ik neem alle hulp aan die er is en luister naar wat iedereen zegt. Ik doe alles voor dat paard om haar beter te begrijpen en juist te reageren. In die 4 maand dat ik haar heb, heb ik nog nooit de schuld op haar gestoken. In het begin was het een onbrepen paard en nu nog soms maar al wat minder. Ik heb al beter met haar leren omgaan maar de moed is gewoon al een lange tijd weg. Ik heb al spijt dat ik dit topic heb gezet, want eigenlijk is het mijn keuze en heeft niemand anders daar iets mee te maken. Toch nog bedankt iedereen, maar vanaf hier zal ik het zelf wel doen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:05

Wat had je dan voor reacties gewild?

Ik zie geen aanvallende reacties, alleen bokkers die proberen te helpen, sommige misschien met iets te snel getrokken conclusies, maar daar is het het internet voor.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 21:08

En nee Cessie is niet gekeurd, maar diernearts en osteopaat heeft mij gezegd dat ookal was ze gekeurd, ze goedgekeurd was. Verder heeft ze nog een drukplek op haar schoft door een verkeerd zadel, ook daardoor wil ik pas teug rijden als ik een goed passend zadel heb gevonden.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 21:12

Sorry voor het bovenstaand bericht.

Het was eruit voor ik het wist. Jullie willen mij allemaal helpen en dat accepteer ik.

Nogmaals mijn excuses.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:18

Ik begrijp dat die negatieve reacties niet leuk zijn maarja wat doe je eraan...

On topic: ik heb nu sinds december ook een merrie met een veulentje, en ik kan ne zeggen het is niet makkelijk. Ik heb ook al veel gedacht ohnee dit gaat nooit lukken, met een halster gewoon stappen is echt enorm lastig voor mij dus heb ik altijd hulp nodig. Maar ze kijkt iedere keer met haar lieve ogen en weet dat we er samen wel gaan komen. Hou nog even vol, maar als het dan nog altijd niet lukt ...

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:18

Ja jemig zeg :(
Heb nou al spijt dat ik gereageerd heb.
Waarom reageer je gelijk zo fel?
Ik zeg niet dat je een Penny meisje bent, maar een Penny droom hebt.
Wij allemaal hebben Penny dromen. Niks mis mee! Daar zijn het dromen voor.
Probeer hetgeen wat gezegd wordt nu eens te zien als een goed bedoeld advies, lees tussen de regels die je niet leuk vind door. Maar ga niet gelijk zo fel reageren dat je spijt hebt van die topic en het verder zelf wel gaat regelen, want dan had je dit topic niet moeten openen. Als je een topic opent, gooi je jezelf onbedoeld wel eens voor de leeuwen, heb ik ook wel eens gehad. En ja sommige dingen zijn niet leuk om terug te lezen maar ach, het zijn maar meningen en vaak nog meer hele goed bedoelde adviezen.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:19

elisedcl schreef:
Sorry voor het bovenstaand bericht.

Het was eruit voor ik het wist. Jullie willen mij allemaal helpen en dat accepteer ik.

Nogmaals mijn excuses.

Ow snip, had dit dus nog niet :? :? Y;( gelezen

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:21

Ik denk dat het keuren een goed begin was voor je haar aangekocht, wellicht kan dit wel eens licht geven op bepaalde zaken. Een DA en osteopaat hebben geen ogen die dwars door je paard zijn lijf kunnen kijken, zij kunnen dus niet zeggen dat ze waarschijnlijk röntgenologisch goedgekeurd zou zijn zonder bemerkingen. Je paard of foto laten zetten kun je nog doen in dit geval, wie weet heb je daar je antwoord, ook al kost het (veel)geld.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:26

Ik zeg verkopen aan iemand met meer ervaring en een paard kopen dat veel ervaring heeft en jou gelukkig maakt.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:34

Een stalgenootje van mij is bijna twee jaar aan het tobben geweest met haar pony, zij ongelukkig, pony ongelukkig, alles geprobeerd maar het lukte niet. Pony uiteindelijk te koop gezet en was binnen twee weken verkocht. Nieuwe eigenaren zijn er dolgelukkig mee en pony zet geen stap verkeerd meer. Soms is het beter voor jezelf maar ook zeker voor je pony om te gaan verkopen. Succes!!

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:39

Super dat je het zo oppakt TS.

Is het mogelijk dat ze, omdat je nu zelf niet rijdt, misschien te veel energie heeft en daardoor nukkig is?

Je hebt haar toch gekocht om een reden dus ik zou eerst proberen alles uit te sluiten voor je het 'opgeeft'.

Heb je in het begin wel het idee gehad dat je een klik met haar had, of was je misschien zo 'verliefd' op haar uiterlijk, misschien het idee van een eigen paardje, dat je die klik misschien wel nooit echt gehad hebt?

Als die klik er echt niet is, hoef je je daar heus niet voor te schamen om je pony weer te verkopen; het is en blijft een hobby waar je dus plezier aan moet beleven, en zonder klik wordt dat gewoon erg moeilijk, voor jou, maar ook voor de pony!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:57

Ik mis soms wel een beetje commitment op Bokt. Als je ergens voorgaat dan geef je het 120%. Een klik kan je na 4 maanden niet hebben. Ik heb 2 jaar heel hard moeten werken voor mijn Welsh. Welshjes zijn pittig maar als je er voorgaat dan krijg je het uiteindelijk dubbel en dwars terug en lopen ze door het vuur voor je.
Dat steigeren, waarom zien sommigen dat als slecht karakter? Komt in niemand hoofd op dat dit paardje misschien rugklachten heeft en dat als ze zich langzaam beter voelt even uit de ban springt? Natuurlijk is het wel een beetje stout, maar stout kun je corrigeren. Als je later een kind hebt en die doet iets vreselijk stouts dan zult ook door moeten zetten.

Ik zou gewoon even niet rijden, laat haar eerst herstellen van lichamelijke problemen. Ondertussen zou ik grondwerken om respect te krijgen en te gelijke tijd die scheefheid aanpakken. TTouch, rechtrichten welke methode jou aanspreekt. Wellicht kennen andere bokters nog meer methodes waarbij je lichaam en geest traint.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:14

Even lezen... ze rijdt niet.. in 4 maanden tijd 1x erop gezeten en veel grondwerken ;)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:20

Nou dan doet ze dat in elk geval goed. Ik snap dat 4 maanden niet rijden niet zo leuk is als je eigenlijk een pony hebt gekocht om op te rijden. Maar nogmaals.. commitment.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:27

Je hebt haar vier maanden, geef even de tijd. Er zijn zoveel factoren die op dit moment meespelen.
Het uittesten vanuit het paard, onzekerheid vanuit jou, dominantie vanuit het paard, frustratie vanuit jou... En zo gaat het maar door, je beland in een circulair proces en dat is moeilijk te doorbreken.

Er is duidelijk onbelans in de leiderschapsverhouding tussen jou en je paard en dit moet terug in balans gebracht worden. Dit is ontzettend moeilijk, want je moet heel kritisch naar jezelf gaan kijken en zelfs veranderen, ook al is het bluf. Nu zeg ik niet dat je het niet goed doet, je geeft aan dat het steeds beter gaat. Dat betekent dat je de goede kant op gaat, zet dus vooral door! Het paard gaat je niet binnen een dag als leider zien. Je kunt het gedrag misschien binnen een uur gecorrigeerd hebben, maar ze gaat je niet binnen een uur accepteren als leider. Dit is per paard verschillend, hoe dominanter ze is, hoe langer het duurt.

Ik heb sinds 1,5 jaar een Fjorden hengst van momenteel 2 jaar. Ik kocht hem met 6 maanden, niet laten keuren, niets mee gedaan, gewoon zo meegenomen. De eerste twee weken heeft hij werkelijk alles gedaan wat je kunt bedenken. Steigeren, bokken, losbreken, ontsnappen, geeicht naar mijn hoofd trappen, pletten tussen de muur, bijten en zelfs over mij heen gelopen. Man, wat wilde ik hem graag terug brengen. Als ik een BE rijbewijs had, dan had ik dit ook gedaan. Maar wat ben ik blij dat ik het niet heb gedaan.

Nu sinds zo'n 2 weken gaat het heel goed. Hij respecteert me éindelijk en ziet me als een maatje. Ik ben zijn leider nog niet, maar dit komt wel. Ik kan in ieder geval fatsoenlijk met hem werken, knuffelen en spelen. Ik vertrouw hem nog niet helemaal en er zijn genoeg dagen dat ik woest op hem ben, maar ik zou er niet aan moeten denken om hem te verkopen. Terwijl dit soort paarden mij totaal niet liggen!

Wat ik dus wil zeggen, kijk het nog even aan. Geef de moed nog niet op, blijf doorzetten, zeker nu het juist beter gaat! Als je haar nu verkoopt, heb je grote kans dat je gaat denken 'had ik nou maar...'. Als je nu doorzet, dan krijg je de moeite dubbel en dwars terug en ben je dolgelukkig met haar. Zo niet, dan kun je haar altijd nog verkopen met de gedachten 'ik heb er écht alles aan gedaan'. Er zullen altijd mensen op zoek zijn naar een paard, niet alleen morgen maar ook over een paar maanden.
Je hebt haar gekocht voor een reden, houd deze in gedachten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:32

4 Maanden is inderdaad nog niet zo lang.
Ik heb mijn Hafilnger nu 5 jaar, maar in het begin was het echt een klootzak! In de eerste week had ik een gebrokenrib en gekneusde long opgelopen. En ik had spijt dat ik hem had gekocht.
Maar daar moesten we doorheen. Het was echt een dominante rotzak. Maar, omdat ik net zo dominant was was dat in het begin echt niet leuk. Hij merkte dat hij niet de baas kon zijn, dus trok nog meer uit de kast. Maar ik heb het nooit opgegeven, hij wel. En nu kan ik alles met hem!
(Voor het hele verhaal zie profiel, misschien heb je er wat aan).

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:37

Joolien schreef:
Weet je, paardrijden is een hobby en het moet wel leuk blijven. Zo te horen is het voor jou niet meer leuk, dus denk ik dat het helemaal geen schande is om haar te verkopen.
Wat ik wel zou doen, is investeren in wat hulp, zodat je haar wel fatsoenlijk kan verkopen. :) Of bij iemand in training zetten bijv als je het geld daar voor over hebt.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Ik ben mijn merrie nu 5 jaar als ik het over kon doen had ik haar niet gekocht. Ze is vaak teveel paard voor mij. We zijn nu hard aan het werk en soms hebben we flinke ups maar ook vaak lange downs. Ik zou het niet over doen.
Dus meid als het nu al je plezier er uit haalt? Zeg ik weg ermee voor haar en jou beter toch?