staart te kort?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:44

Als iemand hier met zijn tengels in de buurt van de staarten komt, krijg je al een mep :Y)
Maar dat kan ook aan mij liggen hoor, ik ben een beetje obsessed met mooie dikke staarten en manen, borstelen gebeurd dan ook heel voorzichtig en met veel te veel antiklit :')

Ik ben de enige die eraan zit en als ik ze knip is dat een cm of 2 boven de grond en bij de shet tot net over de kogel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:45

TerraHowrse schreef:
Ik ben de enige die eraan zit en als ik ze knip is dat een cm of 2 boven de grond en bij de shet tot net over de kogel.

Oohhh maar dat heb ik ook hoor. Staart is best kwetsbaar.

Alleen ik doe er iets mee.

2 cm boven de grond is wel link. Dan kunnen ze makkelijk stukken uit de staart trappen.

hielkebro

Re: staart te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:48

Maar net wat jezelf kort vind. Je went eraan en in die tijd groeit het ook best snel, alhoewel dat ook verschilt per paard.

vorige week mn shet haar staart handbreedte boven het spronggewricht afgeknipt, staat weer lekker fris en nu oogt ze veel groter.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:48

NatasjavE schreef:
terpentijn schreef:
Ik ben geen maatstaf, want ik krijg van élk geknip, getrek, gedun of getoiletteer aan mijn paarden(staarten) - inclusief die van mijzelf - een soort rolberoerte.
De geaccepteerde maatstaf is geloof ik recht afgeknipt een handbreedte onder het spronggewricht van het achterbeen. Sommigen hanteren daar voor in de plaats 5 cm breedte.
Zélf vind ik dat zo ongeveer gekortwiekt, mijn paarden knip ik pas als de staart echt over de grond sleept, en dan nog net een cm of twee boven de grond (ook niet recht, maar in een soort punt nadat ik de staart om diens eigen as heb gedraaid e er van boven naar beneden langszij knip).
Maar ik heb een knipfobie, dus let niet op mij.
[ [url=m/PbGR2F.png]Afbeelding[/url] ]

Nou een handbreedte onder de sprong is erg kort hoor. Voor een springpaard wellicht. Als een paard z'n staart draagt dan lijkt het nog veel korter.

Maar een dressuurpaard een handbreedte boven de kogel.

Van jouw paard krijg ik overigens jeuk }> }> }> *knippe, knippe, knippe* }> }> }>

Heeeeerrrrlijk. :D :D De sokken mogen er weer van af.

De goede tijd breekt weer aan . Sokken opscheren, manen 1 handbreedte en de staart kaarsrecht een handbreedte boven de kogel.

TS,..als de eigenaar het goed vond is het prima. En het groeit vanzelf aan.

Geen angst, ik blijf echt van het paard van terpetijn af.

Met jou kan ik praten :P. Mijn kruising friezen hebben een sportcoupe en de sokken en baard scheer ik altijd af. Ik houd niet van al dat haar :')

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:53

Nooit geweten dat er een maatstaf aan staartlengte zit :') Wat je zelf mooi vindt toch? Die vleg die ce nu niet raken, komen ze wel met hun mond bij nu :+
Niks om je zorgen over te maken!

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 09:33

Roos_M schreef:
Waarom heb je dat in godsnaam zo kort geknipt?
Echt lelijk zo. Zonde.

Maar iid; groeit wel weer aan.

moet ik me aansprakelijk voelen....? aangezien je geen foto hebt gezien (sorry iedereen, er staat veels te veel wind!) kun je daar dus niet over oordelen....

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 09:43

sardientje schreef:
Roos_M schreef:
Waarom heb je dat in godsnaam zo kort geknipt?
Echt lelijk zo. Zonde.

Maar iid; groeit wel weer aan.

moet ik me aansprakelijk voelen....? aangezien je geen foto hebt gezien (sorry iedereen, er staat veels te veel wind!) kun je daar dus niet over oordelen....

Was wel benieuwd naar een foto, maar geeft niks.
Hier stormt het ook :\

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 09:47

@MoniekV: Ik ben het eerdermet Terpentijn eens. En dat is een van de vele redenen dat ik geen vrzorgers aan mijn pony wil, dat ze altijd toch gaan zitten te toiletteren, ook al zeg ik dat ik een "natuurlijke" look wil bewaren.Gelukkig mag iedereen dit voor zijn eigen paarden zelf bepalen.Dat is een van de leuke dingen van het zelf hebben van een paard!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 09:54

Als ik de staarten niet knip, komt m'n hoefsmid al met een schaar aanzetten :D "Zal ik er maar een stukje afhalen? Hij hangt op de grond..."
Officieel is het inderdaad een handbreedte onder de sprong (vrij gedragen), maar ik houd ze ook liever wat langer, net boven de kogel. En tegen de tijd dat de smid komt, zijn ze dan weer aan een knipbeurt toe :+

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:27

Ibbel schreef:
Als ik de staarten niet knip, komt m'n hoefsmid al met een schaar aanzetten :D "Zal ik er maar een stukje afhalen? Hij hangt op de grond..."
Officieel is het inderdaad een handbreedte onder de sprong (vrij gedragen), maar ik houd ze ook liever wat langer, net boven de kogel. En tegen de tijd dat de smid komt, zijn ze dan weer aan een knipbeurt toe :+

Echt? Hahaa, ik had meteen nee gezegd :')

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:34

Hier altijd los op de kogel, in beweging komt hij dan vaak een stuk erbovenop.
2 centimeter boven de grond vind ik zielig voor je paard, daar heeft ie niets aan en staat er veel te snel op. Een staart moet in de eerste plaatst functioneel zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:35

Ik hoor het ook vaak: joh die staart van Jaopie is wel erg lang he, zou je d'r voor het mooie niet eens een stukje.... NEEEeeeeeee!!!! (voor het "mooie"...?!?)
Bij mijn merrie valt het mee, da's zo'n type met een warmbloedstaart, die wordt nooit dik of heel lang.
Toch is zij 7 en heb ik er slechts 1 keer ooit 2,5 cm afgeknipt. Die groeit gewoon niet zo, net als haar ielige warmbloed voorplukje, dat wordt ook nooit een bos haar.

Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:04

Ik vind dat deze toch nog behoorlijk wat haar heeft hoor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:08

TerraHowrse schreef:
Echt? Hahaa, ik had meteen nee gezegd :')

Ach, ik ken mijn smid al een jaartje of 35 :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:19

Hier heeft de hoefsmid het ook een keer gedaan omdat ik het vergeten was.
Was naar mijn idee wat te kort maar ach groeit vanzelf aan.
Ik knip ze in de winter meetstal wat korter. In de zomer is langer wel fijner tegen de dazen/vliegen. Maar echt kort doe ik het nooit. Ik knip meestal ter hoogte van de kogel.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:43

Ik had bij mijn shet de halve staart eraf geknipt in de winter van 2014-2015, was echt niet meer uit de knoop te halen toen. Dat was in januari en dus echt trekpaard kort, foto is van april vorig jaar:
Afbeelding

De staart hangt nu zo'n 5 cm boven de modder, heb m alweer een paar keer moeten knippen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:29

ponyparadijs schreef:
[ [url=m/GDRHIa.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo iets?
Of is het langer dan dit?

Ik had t hierover. Maar was dus niet van ts. Sorry!!! :')

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:46

Roos_M schreef:
ponyparadijs schreef:
[ [url=m/GDRHIa.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo iets?
Of is het langer dan dit?

Ik had t hierover. Maar was dus niet van ts. Sorry!!! :')

Dat is mijn merrie
En dat is naar mijn idee ook inderdaad wel heel erg te kort

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:00

IK hoop dat je het wel hebt besproken met de eigenaar van het paard?
Ik zou het volgende keer wat langer laten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:06

Het groeit vanzelf weer aan.
Ikzelf knip altijd op de kogel (haflinger). Vind ik voor een koudbloed een prima lengte :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:07

Wat een drama allemaal!
Als je het topic door gelezen hebt dan zie je dat de ts toestemming heeft gehad.

Als het mogelijk is de volgende keer de staart eerst wassen als er klitten in zitten.
Eventueel crème spoeling en daarna anti kit spray erin en je kan het zo weer door borstelen.

De staart groeit wel weer aan.
Wil jen het kit vrij houden doe er dan nu al bv 1x in de week spul voor klitten in.
Je hebt van die glans sprays werken top.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:12

Ik knip de staart van mijn paard liever iets te kort dan dat hij te lang is. Heb eens gehad na het trainen dat er een strook staart uitgetrokken was. Ze had er opgestaan tijdens de training. Dus heb hem nu altijd wat korter. Maakt me geen bal uit wat anderen ervan vinden het is mijn paard! En ze heeft ook geen sokken :+

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:16

Mijn paard heeft een super dikke staart, dus ik knip hem nooit kort. Maximum tot aan de kogel, en zelfs dan vind ik het lelijk als hij pas geknipt is :') Bij paarden met een dunne staart vind ik wat korter dan wel mooi!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:26

Ik knip hem bij mijn Haflinger in de winter altijd af tot halverwege de pijp. Ja, niet zo mooi, maar het is gewoon onhandig als hij steeds door het natte gras/modder sleept. De puntjes zijn dan helemaal kapot en ontklitten wil dan niet lekker meer. dus dan knip ik hem kort. In de zomer (als paard mooi in de vacht zit :P ) laat ik hem bijgroeien, zodat we dan in elk geval mooie foto;s hebben. In de winter ziet ze er meestal toch al minder fraai uit dan in de zomer, dus die paar cm staart meer of minder, daar lig ik niet wakker van. Groeit wel weer aan.

Alleen dat is mijn eigen paard ;) . Zou wel pissig zijn als een ander er zomaar 10 cm af zou knippen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 06:40

ponyparadijs schreef:
Dat is mijn merrie
En dat is naar mijn idee ook inderdaad wel heel erg te kort

Wat heb je ermee gedaan? :') Of is er iets gebeurd ofzo?