maximuss schreef:Imo kweek je een band door de dagelijkse verzorging en is die band het uitgangspunt voor het werk. Als mens kun je je wel blij voelen omdat je paard goed gewerkt heeft die dag maar je paard heeft meer aan de dagelijkse kroel-/ poets-sessies om een band te vormen met zijn mens. Wat is een goede band? Imo een fijne, wederzijdse, stressloze communicatie. Maar hiervoor moet je dus eerst elkaar verstaan (zelfde taal spreken) vooraleer je een conversatie kunt aangaan (bv trainingssessie).
Lekker generaliserend weer
Mijn merrie heeft een hekel aan gepruts aan haar lijf, die ga je echt niet blij maken met uitgebreide poetssessies hoor. Weidegenootjes krijgen ook vaak genoeg een hoef naar hun hoofd als ze denken dat ze langer dan een paar minuten met haar kunnen kroelen.
Gaat je band/communicatie beter worden door het aanleren van steigeren? Nee, natuurlijk niet.
Maar om nu te stellen dat geen enkel element van VD communicatie kan verbeteren is wel erg zwart-wit. Basis grondwerk (wat je ook doet als je serieus bezig bent) is juist verhelderend voor beide partijen. Zeker niet het enige waarmee je een band opbouwt, dat ben ik met je eens. Maar het kan wel meerwaarde hebben.
Misschien is het voor TS ook fijner om weer terug te gaan naar het steigeren, en niet om heel VD door het slijk te halen (of te verdedigen).
Aangezien ik daar geen antwoord op heb gegeven. Over het algemeen raad ik het aanleren van steigeren af, gewoon omdat je via het internet niet het niveau en mate van gevoel van iemand in kan schatten.
Mijn merrie steigert wel op commando (wat een raar en niet bestaand woord is, om ongelukken te voorkomen in combinatie met lichaamshulp). Met deze merrie geef ik ook demonstraties over werken in vrijheid en ik heb het pas aangeleerd toen ik zeker was dat ze het niet zou misbruiken. Verder is het een fijne gebruikspony, mennen is onze standaard bezigheid.
Mijn ruin kan het niet en zal ik het ook niet leren, voornamelijk omdat die lichamelijk niet goed genoeg is om zo'n oefening zonder ongemak uit te voeren. Dat is ook iets waar rekening gehouden mee moet worden voordat je zwaardere oefeningen gaat vragen.
mijn doel is gewoon om lekker lol te hebben met Marron omdat hij niet meer mag/kan rijden.