Niet meer intensief rijden, inslapen of weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:19

Ik heb er hier eentje met artrose (nu bijna 14 jaar oud, heeft al minimaal 10 jr artrose), mijn paarden staan niet aan huis.
Eerst heb ik hem op 'actief pensioen' gezet, dus nog wel rustig buitenrijden, veel rechtdoor en veel stappen zodat hij wel soepel blijft. Nu begon hij aan te geven dat ook rustig buitenrijden het niet meer was (gewoon bewegen gaat prima en pijnloos, maar hij is nerveus aangelegd en bij een gekke beweging schiet het verkeerd). Dus sinds vorige week is hij officieel weideversiering geworden.

Hij heeft ontzettend zijn best voor mij gedaan dus hij heeft het absoluut verdiend. Maar ik heb mijn paarden ook grotendeels omdat ik van paarden hou, niet zozeer voor de sport (dat is ook leuk, maar komt voor mij op de tweede plek als leuke bijkomstigheid). Zolang hij nog een goed leven heeft vind ik het prima, dan mag hij rond blijven hobbelen. Mijn paarden staan zo gestald dat ze geen extra beweging nodig hebben (overdag altijd buiten in een groep met voldoende ruimte), dus dat is een paardwaardig bestaan. Maar zodra hij last gaat krijgen (dus kreupel wordt of bepaalde standaard handelingen niet meer kan) is het klaar.

Wel is hij dol op aandacht, dus hem gewoon op de wei dumpen is geen optie. Ik ben er dan dus ook dagelijks en een paar keer in de week gaan we dan hersenspelletjes met hem doen, zodat hij wel de lol blijft houden van dingen doen zonder dat zijn lichaam hem beperkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:20

Jazeker kan het heel goed gaan om je paard weg te geven aan iemand die 'm in de wei zet maar TS heeft al aangegeven dat ze zelf eigenaar wil blijven. En dat is heel netjes van d'r.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:23

Of dan heb je zo weitje waar paard kan staan, maar dan wordt er nooit naar beestje omgekeken, geen hoefsmid, of maar 1 keer per jaar.
In mijn ogen is dat juist verwaarlozing/mishandeling.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:25

maximuss schreef:
Goh, ik heb wel een afgekeurd paard geadopteerd en zowel de eigenaar en ik zijn al meer dan 3 jaar heel gelukkig met de regeling dus het kan wel...

Tuurlijk kan het wel.
Helaas gaat het maar in 10% van de gevallen goed (en dat is dan nog positief gerekend).
Zou jij het gokken met je (afgekeurde) paard dat hij 10% kans heeft goed terecht te komen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:25

Ik zou er geen moeite mee hebben een paard dat onbruikbaar is geworden in te laten slapen. Want onbruikbaar betekent wat mij betreft eigenlijk automatisch dat het dier dús in beweging ergens - ook al is het af en toe - pijn heeft.
Pijnvrij op de wei als een paard niet meer bruikbaar is is imo daarom een onmogelijkheid.
Want die onbruikbaarheid komt érgens vandaan.

En als je het dan óók niet kunt betalen, is het voor mij echt heel simpel. Beter een korter goed leven en dan dood, dan een langer pijnlijker leven. En weggeven aan een andere die altruïstisch jouw problemen wel wil hebben? No way.

maximuss

Re: Niet meer intensief rijden, inslapen of weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:31

@ brainless: 10% lijkt me redelijk uit de lucht gegrepen, de positieve verhalen komen veel minder aan bod... En idd, ik zou het niet doen maar ik doe een gezond paard ook niet weg, alles blijft hier tot het einde.
Dieren die altijd hun best gedaan hebben en dan opeens geblesseerd geraken (al dan niet door mensen veroorzaakt) en toch nog pijnvrij kunnen leven, laten inslapen... Nee dat gaat er bij mij niet in... Paard is imo geen consumptie product... Maar dat zal wel weer aan mij liggen...;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:31

Voor mijzelf zou ik geen moeite hebben om niet te kunnen rijden/werken.
Maar het hangt hier wel heel erg af van het type paard.
Onze Fries heeft van de winter een blessure gehad waardoor ze niet bereden mocht worden of aan het werk mocht en daar werd zij letterlijk heel erg down van.
Die zou echt niet gelukkig worden van een leven als grasmaaier, al zouden we het sowieso wel proberen en aankijken.
En ons veulen... hoe gelukkig is een veulen dat niet kan rennen en spelen...
We zouden het aankijken, maar als ze echt depressief in een hoekje zouden gaan staan, zou ik denk ik wel kiezen voor inslapen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:33

Voorlopgesteld: het houden (of niet meer) van paarden is egoistisch. Hoe dan ook.
Jouw paarden, jouw ambitie maar vooral ook jouw geld dus jouw keuze.

Wij zijn in de gelegenheid om het paard wat nu al 17 jaar voor mij werkt aan te houden en een nieuwe er bij te zetten. Ik zou ook gefrusteerd raken als ik straks alleen een pensionado zou hebben en mijn hobby (sport) niet zou kunnen uitoefenen.

Jouw keuze ligt in het grijze gebied waar je 101 meningen kunt vinden. Lees ze, denk er over na en maak dan je eigen keuze.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:38

maximuss schreef:
@ brainless: 10% lijkt me redelijk uit de lucht gegrepen, de positieve verhalen komen veel minder aan bod... En idd, ik zou het niet doen maar ik doe een gezond paard ook niet weg, alles blijft hier tot het einde.
Dieren die altijd hun best gedaan hebben en dan opeens geblesseerd geraken (al dan niet door mensen veroorzaakt) en toch nog pijnvrij kunnen leven, laten inslapen... Nee dat gaat er bij mij niet in... Paard is imo geen consumptie product... Maar dat zal wel weer aan mij liggen...;-)

Iedereen gaat er altijd van uit dat het paard jaren hard gewerkt heeft en dan als hij oud is dan pas blessures krijgt.

Mijn vriendin had een 1 jarige die door en noodlottig ongeval in de wei voor het leven onbruikbaar zou zijn.
Die hebben ze nog 2 jaar aangehouden en toen bleek dat het nog steeds onbruikbaar was, in laten slapen.
Had zij die dan ook 30 jaar moet aanhouden omdat het zielig is?

Mijn opa was handelaar en alles wat niet voldeed (of niet na behandeling opknapte) werd geslacht.
Als hij dat niet deed had hij er na 20 jaar wel 10 lopen die niet gebruikt konden worden.
Ik vond dat toentertijd ook zielig, maar ben wel wat nuchterder geworden daarin.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:45

Sure_lee schreef:
Ik vind het inderdaad egoïstisch als je een paard laat inslapen als het niet meer intensief in de sport gebruikt kan worden.
Als ze pijnvrij zijn en en nog een paard waardig leven kunnen hebben vind ik niet dat je ze moet laten inslapen. Paarden hoeven namelijk niet bereden te worden. Wij willen dat graag.
Ik zou ze dan verkopen/geven aan iemand die geen sport ambities heeft. Alleen als dat kan natuurlijk met de blessures..

Dit vind ik een zeer idealistische denkwijze, wil je zeker weten dat je paard niet de handel in gaat of toch nof bereden word terwijl het niet meer kan dan is inslapen een veel betere optie. Je houd de controle in eigen hand en egoistisch vind ik het zeker niet. Juist uitstekend van ts dat ze daar goed over nadenkt.
En verder geloof ik niet in die barmhartige Samaritanen die uitgerangeerde paarden gratis en voor niets opvangen.
Er zullen er ongetwijfeld enkelen zijn in Nederland, grond te veel en paarden leuk vinden en het geld er voor hebben. Het merendeel van mensen die een gratis paard onderdak geven heeft er echt andere bedoelingen mee.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:46

@ brainless: Ts heeft het over een 11-jarige dus die heeft toch al wel een aantal jaren gewerkt, denk ik.
Handelaar is ook weer anders, die gaat er ook gewoon anders mee om. Hier een beetje verder staan de paarden van een (slacht)handelaar: daar kom ik soms nog geschoren/ ingevlochten paarden tegen die na een laatste wedstrijd/ seizoen "op" waren en dan gewoon in een wei gedropt worden om te wachten op de slacht. Dat zijn geen oude paarden maar die gaan wel ten onder aan de egotripperij en de onkunde van hun eigenaars...

Paardenvgoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 13:49

Brainless schreef:
maximuss schreef:

Iedereen gaat er altijd van uit dat het paard jaren hard gewerkt heeft en dan als hij oud is dan pas blessures krijgt.

Mijn vriendin had een 1 jarige die door en noodlottig ongeval in de wei voor het leven onbruikbaar zou zijn.
Die hebben ze nog 2 jaar aangehouden en toen bleek dat het nog steeds onbruikbaar was, in laten slapen.
Had zij die dan ook 30 jaar moet aanhouden omdat het zielig is?

Mijn opa was handelaar en alles wat niet voldeed (of niet na behandeling opknapte) werd geslacht.
Als hij dat niet deed had hij er na 20 jaar wel 10 lopen die niet gebruikt konden worden.
Ik vond dat toentertijd ook zielig, maar ben wel wat nuchterder geworden daarin.

En dat is mijn gedachte er ook bij, alleen liggen deze paarden mij natuurlijk emotioneel echt aan het hart omdat ik ze al vanaf heel jong heb en veel met ze heb meegemaakt, maar als het 1 van mijn handels paarden zou zijn had ik waarschijnlijk de keuze al gemaakt

Ik zou dus eigenlijk als ik naar mijn emotionele kant luister tientallen jaren mijn huidige paard moeten aanhouden omdat hij vrij jong is, met alle kosten en waarschijnlijk pijn van dien want het word niet beter - alleen maar slechter

Als ik nuchter denk, denk ik dat de paarden echt niet door hebben of ze nou worden ingeslapen op jongere leeftijd of oudere leeftijd en nog wat langer de weide op mogen, alleen wij mensen hechten er veel waarde aan, vooral eigen paarden want de paarden die dagelijks geslacht worden denken wij al niet zo aan

Maargoed ook ik heb er veel moeite mee en weet nog steeds niet echt wat ik ga doen het blijven mijn paardenliefdes

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:49

Inderdaad Maximuss, er zijn ook zeer veel ruiters die een paard wel als gebruiksvoorwerp zien en voldoet het niet meer dan staan ze dus daar in dat weiland. Opgeven bij de verzekering en weg er mee. Ik snap het maar hier heb ik wel grote moeite mee.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:54

Mijn paard (18 jaar) is nu met verplicht pensioen en staat blijvend op de pijnstillers. Zolang dat goed gaat mag ze lekker op de wei blijven lopen, als het niet meer gaat (fysiek of mentaal) laten we haar inslapen. Ze staat redelijk prijzig gestald en heeft ook dure pijnstillers. Maar goed, we hebben het er graag voor over.
Laatst bijgewerkt door Pippaa op 15-03-16 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:56

@ bigone: die staan er maar een maand hoor, tot hij een vrachtwagen vol heeft of totdat ze wat dikker zijn...

@ Ts: ik ben wel benieuwd naar de aard van de blessure?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:56

TS: ik heb zelf een simpel 'controlemiddel' (naast of ik het geld heb overigens) om te bepalen of ik door ga met een paard: "kijk ik er zelf nog met plezier naar als het in de wei staat, of ga ik met lood in m'n schoenen er heen om te kijken?"

Als ik zie dat een dier pijn heeft, kan ik dat niet aanzien. Dan moet daar wat mee. Óf een behandeling (als dat kan) of inslapen, als er geen behandeloptie (meer) is. En daaronder schaar ik trouwens ook langdurig aan de Metacam oid. Dat is voor mij geen optie.
Een dier met pijn (ook al heeft-ie dat af en toe) is geen fijn gezicht, hoe je het ook wendt of keert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:58

Ibbel schreef:
Ik zou er geen moeite mee hebben een paard dat onbruikbaar is geworden in te laten slapen. Want onbruikbaar betekent wat mij betreft eigenlijk automatisch dat het dier dús in beweging ergens - ook al is het af en toe - pijn heeft.
Pijnvrij op de wei als een paard niet meer bruikbaar is is imo daarom een onmogelijkheid.

Misschien wel bij degene die er op zit vandaan? :)*

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:00

@ koper: jij zegt wat ik denk ;-)...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:01

Mijn pony zou de wei opgaan als ze daar nog goed genoeg voor is. Maargoed ik rijd sowieso niet op haar, dus maakt voor mij geen verschil. Ze word wel gereden door mijn zus. Maar ik zou haar dus nooit inslapen als ze niet meer gereden kan worden. En dat geld ook voor de anderen 2.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:01

Ibbel schreef:

En als je het dan óók niet kunt betalen, is het voor mij echt heel simpel. Beter een korter goed leven en dan dood, dan een langer pijnlijker leven. En weggeven aan een andere die altruïstisch jouw problemen wel wil hebben? No way.

Ik hoop dat ik er nog zo over denk mocht 't zover zijn, maar zo sta ik er nu ook in.

Je kunt het zelfs omdraaien: als je een paard met dagelijkse pijnstillers op de wei zet, heb je dan echt het beste met je paard voor, of doe je dat dan voor je eigen gevoel?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:02

Mijn jonge paard heeft artrose en HKO en weet ik wat nog meer.

Hij zit in zijn reserve tijd. Pensioen en lekker op de wei met schuilstal. Ook dit paard kan eigenlijk niet 24/7 op de wei en zou op een paddock moeten met alleen hooi. Nu mag hij van de wei genieten tot dat hij pijn gaat vertonen, daarna gaat het boek helaas dicht voor hem.
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt hem weg te geven/verkopen als gezelschapspaard.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:05

Mijn Friese merrie is met pensioen.
Nu ruim een jaar. Ze wordt 16 dit jaar.
Oorzaak: gebroken nekwervels, schedel, middenoor kapot. Hoe het komt mag joost weten, maar een hoofdstel kan ze niet meer om. Alles zit vast maar schots en scheef. In de wei lijkt ze er geen last van te hebben, zodra er een hoofdstel omgaat wel.
Ruimte genoeg bij schoonouders, dus staat ze daar in de wei met een Shet vriendinnetje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:08

Koper schreef:

Als het bij de opzitter vandaan komt, is het geen ongeneeslijk/chronisch iets.
Het opzitten kan hooguit de aanleiding zijn. Maar de chroniciteit/ongeneeslijkheid is dan toch echt een station verder.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:57

Ibbel schreef:
Koper schreef:

Als het bij de opzitter vandaan komt, is het geen ongeneeslijk/chronisch iets.
Het opzitten kan hooguit de aanleiding zijn. Maar de chroniciteit/ongeneeslijkheid is dan toch echt een station verder.

denk niet zozeer van de opzitter als het werk wat degene die erop zit vraagt. Het paard kan onbruikbaar zijn voor een wedstrijdruiter maar nog prima geschikt zijn voor een recreatieruiter die een of twee keer per week een rustig ritje wil maken.

ik heb ook een merrie op pensioen staan. Afwisselend de laatste 6 jaar volledig op rust tot 1 a 2 x per week een buitenritje.
paard staat 24/7 in een groepsstalling met inloopstal / weide.

moet ik het paard dan laten inslapen? Bruikbaar is ze niet. Ze kost me elke maand geld ( staat op een pensionstalling ). Kreupel is ze niet, ze gaat 1 a 2 x per week een uurtje mee aan de hand wandelen, wordt gepoetst. Is inmiddels bijna 23 jaar. Ik vind van niet zolang ze er vrolijk bij staat. Toen ze pas de blessure had er ook kreupel van was liet ze zich overal wegjagen. Nu is mevrouw weer de baas en regelt het allemaal wel eventjes binnen de kudde. Zit goed in de vacht.

Vind ik het egoïstisch als iemand anders kiest in mijn geval? Ja dat vind ik. Maar ik vind ook dat iedereen die keus zelf moet kunnen maken. En zolang jij er vrede mee kunt hebben als je een paard die niet bruikbaar is voor jou laat inslapen is het toch prima? Wat de rest van de wereld denkt moet voor jou keuze niet uitmaken. Zullen ook genoeg mensen zijn die mij voor gek verklaren!

Ik vind wel dat er een onderscheid in gemaakt moet worden in dit topic over een paard met pijn of een onbruikbaar paard.
Paard kan onbruikbaar voor de sport zijn maar hoeft geen pijn te hebben. Bijv. Een springpaard met Atrose is niet zo goed idee, dus onbruikbaar voor een springruiter. Zelfde paard kan geen klachten hebben bij een recreatieruiter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:18

En onderscheid in paarden met een enorme werklust en paarden die het ook prima vinden om lekker in de wei te staan. :)