Oude lieveling kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Oude lieveling kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:21

Waarom is er haast met de verkoop? Willen de verkopers niet ook de beste match zoeken voor het paard?

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:45

@simodi het is best normaal om mensen kort de tijd te geven voor dit soort dingen. Kost anders de eigenaar erg veel geld en tijd.... (Alhoewel het veel prettiger zou zijn meer tijd te hebben)

Ts gewoon doen! Ik was zelf onlangs opzoek naar een eigen paard bijna een jaar over gedaan. Eerste paard en dan zijn de twijfels of het allemaal gaat lukken groot. Heb toen tijdelijk mijn verzorg pony op mijn stal gehad wegens omstandigheden. Moest er elke dag heen alles voor moeten doen en wat ontdekte ik? Ik vond het fantastisch! De twijfels vallen heel snel weg. Je zult merken dat zelfs de stomme klusjes zoals de paddock mesten in de regen etc het allemaal waard zijn!

Doen dus!!!!
(Heb nu ongeveer een maand eigenaard nog steeds geen moment een probleem gehad met de dingen die mij deden twijfele)

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 23:50

Financiële dierenarts zorgen - verzekering
Vaste lasten - betalende verzorger
Slecht weer - regenbroek en warme chocomel

In het ergste geval kan je het paard zelf verkopen of nog een bijrijder nemen

Ja aan het eigen paarden leven zitten best wat vragen verbonden maar daar zijn diverse antwoorden op. Er gaat vrijwel niets boven een eigen paard in mijn optiek, zelfs niet een fijn bijrijdpaard. Zelf alles mogen beslissen, doen wat en hoe je dat wilt. Geen verantwoording af te hoeven leggen, geen toestemming vragen. Het eigen paarden leven is turbulent maar zoals hierboven gezegd: zelfs op koude, natte dagen kan de paddock uitmesten leuk zijn en waard is het per definitie.

Wel een tip na de paardenzoektochten van zusterlijf en mijzelf: neem een aanbetaling op het paard tot je deze op komt halen! Hoe betrouwbaar en fijn de verkoper ook lijkt.

Wij hadden bijvoorbeeld een paard bijna gekocht en toen kregen we een berichtje dat we niet meer hoefde te komen omdat het paard naar China verkocht was

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 00:01

Caroline52 schreef:
Je zult merken dat zelfs de stomme klusjes zoals de paddock mesten in de regen etc het allemaal waard zijn!

Laten we niet overdrijven :D Maar je hebt je paard pas een maand. Eind volgende winter piep je wel anders.

TS ik zou geen seconde twijfelen als ik jou was. Je kent het paard, je hebt al eerder op het punt gestaan om hem te kopen, je hebt de financiële middelen en je hebt stalling. Wat een kans dat hij nu te koop is. Grijp 'm.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 00:13

Ik herken dit wel. Ik heb een half jaar een haflinger verzorgd, en we hadden echt wel wat opgebouwd. Op een dag kwam ik op stal en bleek ze verkocht aan een buurman. Ik kende die man, en ik vind dat deze man niet zo goed voor zijn paarden is. Ik sprak de nieuwe eigenaar en hij wilde Mone voor de wagen gaan beleren etc. Ik wist hoe hij dat deed, en ik weet hoe Mone in elkaar zit, en dat is echt geen match.
Maar goed, ze was verkocht, dus ik heb haar naar haar nieuwe wei gereden en mocht haar daar blijven verzorgen. Ik wist, dat als hij de eigenaar was, hij de vinger in de pap had. Als hij haar voor de wagen wilde zetten, dan ging dat gebeuren.
Ik was net een paar weken 18, dus kon bij mijn spaargeld. Heb haar toen dan ook gekocht. Niet perse omdat ik een paard wilde, eigenlijk helemaal niet, maar ik wilde niet dat ze slecht terecht zou komen (bij die buurman dus). Die nieuwe eigenaar was ook handelaar, dus wie weet zou ze ooit ineens naar de andere kant van het land verdwijnen.

Toen heb ik besloten haar te kopen. Verkopen kan altijd nog, en dan kon ik in elk geval beslissen waar ze heen zou gaan. Inmiddels heb ik haar bijna 10 jaar, en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt haar ooit nog te verkopen. Ze heeft een hoop meegemaakt, is erg gekrenkt in haar vertrouwen in de mens. Dat heeft ze nu terug, maar ik wil voor haar niet het risico lopen dat ze ergens terecht komt waar ze weer op haar smoel gaat. Dus ze wordt in principe nooit verkocht. Ik zeg in principe, want je weet gewoon niet hoe je er over 10 jaar voor staat.
Maar stel dat ze ooit weg moet, dan doe ik haar naar een bekende, of een kennis van iemand die ik ken. Dan mag ze gratis weg, als ik haar maar in de gaten kan houden en evt terug kan kopen indien die mensen ook afstand van haar zouden moeten doen.

Ik heb haar beloofd voor haar te zorgen, en dat doe ik dan ook. Ik wilde niet dat ze slecht terecht zou komen, daarvoor was ik er veel te gek mee. En nog steeds. Beste keus ooit, om dat paard te kopen! Ze heeft me zo ontzettend veranderd, in positieve zin. Ik ben een heel ander mens geworden, heb door haar fantastische mensen ontmoet... Top keuze is dat toen geweest!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 00:24

Ha ik zal al een berichtje op Facebook, dus vermoedde al iets :)
Ik zou het doen! Deze arme student redt zich ook met de paarden (ook met Babs die zo ziek was en haar einde). Het vindt z'n weg wel, je wordt vanzelf creatief met bepaalde dingen. Is het een once in a lifetime moment? Grijp m en laat m niet weer los. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 00:57

Ik heb ook voor zo'n keuze gestaan, sinds mijn 12e was ik in het bezit van een fantastische merrie, zij was mijn once in a lifetime paard. Nooit zal daar een paard aan kunnen tippen.
Vlak daarna werd op de manege een hengstje geboren, draver kruising. Later geruind en vanaf zijn 4e was het dw bedoeling dat hij mee zou lopen in de manegelessen. Van dat paard heb ik altijd gezegd 'als hij te koop komt, koop ik hem'. Op een bepaald moment was de situatie zo dat hij te koop was, maar ik mij eigenlijk geen tweede paard kon veroorloven...

Toen besloten dat ik spijt zou krijgen als ik het paard niet kocht en ben ervoor gegaan.
Achteraf heb ik een half jaar later mijn eerste paard in moeten laten slapen, verschrikkel, maar het was net alsof het zo zijn moest.
Ik heb nog geen seconde spijt gehad en denk er nog vaak aan hoe blij ik ben dat ik toen ja heb gezegd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:48

Bedankt iedereen voor de leuke verhalen! Mooi om allemaal te lezen en ze nemen mijn twijfel flink weg. Mijn gevoel neigt nog steeds naar 'doen!' :) De gedachte dat m'n maatje terug in m'n leven komt geeft me bijna tranen van geluk, dus dat is een goed teken toch?

simodi schreef:
Waarom is er haast met de verkoop? Willen de verkopers niet ook de beste match zoeken voor het paard?

Er is geen haast met de verkoop, maar ik snap wel dat de verkoopster mij niet 3 maanden de tijd geeft om te twijfelen. Er is veel interesse in het paard dus ik snap goed dat ze hem niet heel lang voor mij 'vasthoudt'.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:53

Koper schreef:
Caroline52 schreef:
Je zult merken dat zelfs de stomme klusjes zoals de paddock mesten in de regen etc het allemaal waard zijn!

Laten we niet overdrijven :D Maar je hebt je paard pas een maand. Eind volgende winter piep je wel anders.

TS ik zou geen seconde twijfelen als ik jou was. Je kent het paard, je hebt al eerder op het punt gestaan om hem te kopen, je hebt de financiële middelen en je hebt stalling. Wat een kans dat hij nu te koop is. Grijp 'm.

Daar heeft Koper wel een puntje, het is heus niet altijd leuk ;) als je studeert en ook lekker lang wilt uitgaan, maar terug naar huis moet voor je paard. Of later als je voltijds werkt en je paard voor of na je werk moet proppen.

Maar dat geldt voor elk paard, en het scheelt al veel of je je paard in eigen beheer hebt (meer werk), of op een pensionstal. Overweeg dat dus ook zeker, niet enkel of je je eigen lieveling wil, maar of je uberhaupt de verantwoordelijkheid over een paard wil. Als je dat ziet zitten, en je lieveling komt door de keuring... dan zou 'k het doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:57

Ik werk full-time en ga niet vaak meer uit, dus wat dat betreft ben ik al een vrij stabiel persoon :D Als het allemaal meezit kan hij bij mijn verzorgpaarden staan en hun eigenaren willen me helpen waar kan. Dus ik denk dat ik wel goede afspraken kan maken met hun over binnen/buiten zetten, mesten, etc. + ik hoef m'n huidige schatjes ook niet te missen! Zou helemaal super zijn :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:59

Dat zou wel goed zijn ja :)

'k Werk ook sinds anderhalf jaar voltijds en het is toch wel wennen zo met paarden in eigen beheer (heb er wel vier lopen :o ) Zeker in de winter, ben je moe van je werkdag, regent het pijpenstelen en is het donker en moet je toch de wei op :brr:

Maar als je het werk al kan delen, dat scheelt! Ook als je bv ziek bent of op vakantie wil.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:05

Wat dan wel weer heel relaxed is aan eigen beheer is dat je het allemaal in je eigen tempo kunt doen. Niemand die je vertelt hoe snel je moet uitmesten. Uitmesten kan best leuk zijn. Maar met een eigen paard moet het ook als het niet leuk is :+ En in het donker in de modder in de hozende regen op de veearts wachten is gewoon niet cool. En toch wegen de leuke dingen daar ruimschoots tegenop.

Tot morgenochtend houden ze 'm voor je vast toch TS? Ga je vandaag dan kijken?
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-03-16 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:06

Ik ga vanavond in gesprek over de stalling bij mijn verzorgpaarden en afspraken maken daar. Dan beslis ik of ik geïnteresseerd ben in koop of niet. Als ik dat heb laten weten aan verkoopster ga ik asap kijken en rijden en afspraken maken :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:08

Ooh okee :D Je hoeft 'm niet morgen afgerekend te hebben zeg maar. Fijn dat 't zo kan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:08

Als je na de aanschaf geen spaarpotje meer over hebt voor onverwachtse uitgaven, zou ik absoluut verzekeren voor ziektekosten. En zelfs dan....mijn paard is verzekerd en toch afgelopen jaar zo'n 1000 euro eigen bijdrage en eigen risico gehad. Paard is geopereerd en heeft 19 dagen op de kliniek gestaan. Als ik ieder dubbeltje om zou moeten draaien, zou er bij mij geen paard komen elke geval! Nu ligt bijvoorbeeld mijn zadel weer niet goed, en hoppa! zo maar 1000 euro voor een net tweedehands dressuurzadel. Kijk eens bij het topic Wat kost een paard nu werkelijk...om een aardig beeld te krijgen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:06

Is het geen mogelijkheid om vandaag langs te gaan om te rijden? Dan weet je of je hem wilt, stal komt altijd wel goed.

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:52

Ik heb je filmpje bekeken, wat passen jullie goed bij elkaar! <3

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:53

@ koper zoals ik al zei heb ik daarvoor al voor langere tijd een verzorg pony gehad die ik wegens omstandigheden precies hetzelfde verzorgde ook op deElde dag etc als mijn paard ik ben dus al een stuk langer dan een maand bezig... Maar daar ging het niet om ik bedoelde te zeggen dat zelfs de rotklusjes te doen. Zijn...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:03

Wat bedoel je met falliet in je openings post? Ik vind het een risico als je geen spaar potje heb, mijn paard is ook opeens gaan sukkelen. Gelukkig heb ik het geld er voor maar ik moet er veel voor laten. Zou niet weten wat ik moest doen als ik het geld niet had?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:15

Je weet nooit wat een goed moment is voor je eerste eigen paard. Heel veel mensen willen graag een eigen paard en weten verder nog weinig af van de consequenties.

Er zijn ook mensen die al 30 jaar paarden hebben en er slecht voor zijn en mensen die keihard werken en sparen voor een paard en er hartstikke goed voor zijn.

Eigenlijk zagen mijn ouders een eigen pony niet zitten, maar er kwam toen een pony op mijn pad en die mocht ik dan kopen als ik een weitje zocht. Daarna is alles in een stroomversnelling gekomen en hebben we altijd paarden gehad.

Nu is mijn ruin al even geblesseerd, dus zocht ik een jong paard. Dat doe je niet zomaar even, dus goed nadenken etc. Komt opeens onze oude merrie van vroeger te koop te staan. Ze was destijds 5jr dat we haar kochten en toen 20. Ze was verwaarloosd, maar toen we haar zagen was het zo vertrouwd. Ik vond haar wel heel sneu eruit zien, maar ze was nog vol leven.
Ze is nu 23 en doet het echt super. We hebben geen dag spijt gehad. Ze staan samen en we gaan het hele jaar door minimaal 2x daags. Ook met kou en regen. Het is niet altijd leuk en zoals wij het doen, kunnen we ook echt niet wegblijven, maar je doet het gewoon.

Ik kan me voorstellen dat iemand er tegenop ziet en daar moet je over nadenken. Maar ik denk ook dat als je eenmaal je paard hebt, je dingen gewoon doet uit verantwoordelijkheid en liefde.
Kosten zijn een ding. Je moet het onderhoud ophoesten en rekening ermee houden, dat die kosten kunnen stijgen. Als je bijv moet verhuizen en andere stal is duurder of je stal gooit de prijzen omhoog. Ziektekosten kunnen erg oplopen, maar dat kan alle kanten op. Als je echt een giga hoge rekening krijgt, is met de meeste klinieken een betalingsregeling te treffen. Moet je het nog steeds betalen, maar je hebt wel de tijd.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:21

En? Ben wel benieuwd eigenlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:27

Gister alvast een zeer positief gesprek gehad....... :D Morgen ga ik naar m'n liefde toe, eventjes borstelen, kroelen, loswerken misschien en misschien rijden. En dan............ O:)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:32

O ik ben heel benieuwd, goed luisteren naar wat je gevoel je zegt maar niet meteen beslissen.
Zeker niet uit misplaatst schuldgevoel doen wanneer de klik er niet meer is.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:37

Oh sjips hele topic doorgelezen met het idee....het is als dinsdagmiddag geweest ik maak het einde ook mee....moet ik gewoon een dag wachten :(

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:25

Ik lees al even mee maar heb nog niet gereageerd, tot nu :) .

Ook heb ik al ontroerende verhalen gelezen <3 .

Heel positief vind ik het dat je alles op een rijtje zet en je niet enkel door emoties laat leiden want geef toe, een paard houden vraagt een flinke opoffering, qua tijd, geld, ...

En toch :) ... Ik heb de laatste jaren al zo veel pech gehad met paarden: echt geen klik, chronisch geblesseerd, eentje levensgevaarlijk ... Zucht!
Mocht ik de kans krijgen een paard te kopen dat ik vertrouwde, me goed bij voelde, een klik mee had, ... ik zou geen seconde twijfelen!!! Ze liggen ècht niet dik bezaaid hoor, ook al staan er zo veel te koop.

Veel succes morgen! Ik hoop dat het meteen duidelijk voor je wordt.