LadyMadonna schreef:ElineS schreef:In topics zoals dit raad iedereen het nemen van een paard altijd af. Je moet altijd maar wachten en nadenken over de toekomst. Natuurlijk moet dat ook. Je kan niet zomaar een paard nemen zonder alles goed over te denken.. Maar je moet niet doordraven.
Er is op elke leeftijd altijd wel een excuus om het niet te doen.. Iemand in een ander topic noemde dit ook. Kan het topic niet meer vinden en weet niet meer wie het zei, maar die had wel gelijk.
Op 12 word het je afgeraden een eigen paard te nemen want je gaat straks naar de middelbare school. Dus dan heb je geen tijd voor je paard.
Op 16 word het afgeraden want je gaat andere interesses krijgen, op stap en bezig met jongens.
Op 18 word het afgeraden want je gaat straks studeren en misschien op kamers. Je studie is duur en een paard hebben is ook duur.
Op 25 word het afgeraden want je gaat na je studie werken/op zoek naar een baan, bent misschien een tijd werkeloos. Je bent misschien bezig met gaan verhuizen en/of samenwonen, een eigen huisje, huur of koop. Nee, voor een paard heb je dan geen tijd.
Als je 30 bent dan begin je misschien wel aan kinderen en dan is er al helemaal geen ruimte voor een paard.
Ondertussen ben je straks 70 en heb je nog geen eigen paard... Maar dan kan je geen eigen paard meer, want je bent te oud en kan je de verzorging niet meer aan.
Er is altijd wel iets. Er zijn altijd wel redenen te bedenken om iets niet te doen..
Ik zie het elke keer weer in dit soort topics. Mensen zeggen altijd dat het niet verstandig is. Neem een verzorgpaard, ga leasen. Ik snap het niet zo goed. Wat heeft iedereen het er toch zo op tegen dat mensen voor het eerst een eigen paard nemen? Er word vaak gedaan alsof het nooit verstandig is om aan een eigen paard te beginnen.
Natuurlijk is het anders dan een cavia of een hondje, maar TS beseft zich dat wel.
Ik zou zeggen.. Ja. Je bent er klaar voor. Je bent jong, maar dat is niet erg. Je bent niet onbezonnen bezig van koste wat het kost, maar ik moet en zal een eigen paard. Je denkt echt na of het wel handig is. Dat vind ik al bewonderenswaardig genoeg. Je denkt meer aan het welzijn van het paard dan jouw droom om er één te hebben.
Je gaat straks andere interesses krijgen, later studeren, op kamers. Je gaat nog van alles doen in de toekomst. Maar kom op. Je bent nu 13, dat is allemaal nog toekomstmuziek. Je kan nu prima een pony/paard nemen en er lekker van genieten. Mocht het wel blijken dat je op 16 of 18 of 20 het niet meer aan kan en het te druk is, dan kun je altijd nog het paard verleasen, een bijrijder zoeken of verkopen. Ja, bokkers, die optie is er ook nog.
Je hoeft niet een paard te kopen en het de rest van je leven houden. Het zou mooi zijn als het kan, maar als het niet kan, is er geen schaamte in verkoop. Dan heb je wel in die jaren totdat je geen tijd meer had of andere interesses hebt gekregen wel een paar leuke jaren met je eigen paardje gehad. Dat is toch heerlijk.
Dus als het financieel kan en je ouders je hierbij ondersteunen, neem lekker een eigen paardje en geniet ervan dat jij de kans hebt gekregen om op jonge leeftijd iets te hebben gekregen waar veel meiden van jouw leeftijd alleen maar van kunnen dromen.
![]()
![]()
![]()
Ik ben zelf heel erg een mens van de dag, ik leef vandaag, en wat morgen brengt zien we morgen wel weer.
En stel ts koopt nu een paard en besluit over 6 jaar te gaan studeren... Dan kan ze dan altijd ng beslissen of ze hem verkoopt of een andere oplossing zoekt.
Ze heeft er dan (in principe) wel 6 jaar van kunnen genieten.
Je gaat nu toch geen dingen laten om wat over 6 jaar misschien wel anders is?
Heel erg bedankt allebei!
. Dat is toch heerlijk.