Hoe stal jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:39

Toen ik net mijn 1e eigen paard had (7 jaar geleden) kwam ze elke dag een paar uur buiten en dat vond ik prima. Als ze in de winter met slecht weer een paar dagen binnen bleef vond ik dat geen probleem.

Na die jaren is er toch wel veel ontwikkeling geweest, zeker bij mijn eigen bewustwording. Mijn paarden lopen nu thuis (ja dat is een heel groot voordeel en ik kan gewoon eigen keuzes maken dat kan niet iedereen). Ze lopen allemaal 24/7 buiten met schuilmogelijkheid. Ik merk aan hun gedrag en gezondheid dat dit gewoon echt het beste is.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:39

Mijn paard stond eerst van april/mei tot oktober/november 24/7 op de wei, en dan de rest op stal met dagelijks een uurtje eruit. Nu staat hij het hele jaar door overdag buiten en 's nachts binnen, met uitzondering van heel slecht weer, dan gaan we wat korter.

CandyAdonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:40

Wij hebben de paarden aan huis, en zij staan 365 dagen in het jaar, 24/7 buiten. Zij hebben de beschikking over een grote paddock/bak van 20 x 40, 2 schuilstalletje, een groot afdak waaronder het betegeld is, en overdag ook nog op het gras.
Ze kunnen hier dus zelf kiezen of ze binnen of buiten willen staan, maar geloof me; als ik ze binnen voer, staan ze meteen weer buiten zodra het voer op is hoor.
Alleen als het erg regent gaan ze onder hun afdak staan, maar de schuilstalletje worden dan niet gebruikt.
Alleen in de zomer als het echt warm is, dan staan ze af en toe even in hun stal ivm vliegen en schaduw.
Ik heb het laatst uitgeprobeerd met de hengsten; iedere keer einde van de middag hun hooi en brokken buiten gegeven ipv in hun schuilstal, omdat veel mensen zeggen dat hun paard op het einde van de dag zo graag naar binnen wilt, geloof me, toen waren ze helemaal hun stal niet meer in te krijgen hoor!
En de opmerking dat men geen 24/7 paarden kent die hoog in de sport lopen; tellen ijslanders bijvoorbeeld die mee doen aan europese- en wereldkampioenschappen ook mee? Die lopen vaak gewoon heerlijk buiten hoor. Dus écht hoog in de sport.
Mijn vorige paard stond op een gegeven 's nachts wel binnen, hij werd oud en slechter. Je moet het ook per paard bekijken, vind ik
Maar te veel en te lang op stal... ga zelf eens een week lang in de badkamer verblijven, met iedere dag ongeveer 2 uurtjes er uit om je benen te strekken. Het lijkt mij vreselijk saai...
Maar dat is mijn persoonlijke mening hè, ik val niemand aan!
Mijn merrie geeft afgelopen jaar 6 weken verplichte boxrust gehad, aangezien haar veulen op zijn geboortedag direkt naar de kliniek moest om geopereerd te worden. Dan heb je echt even geen keuze. Maar blij werd ik er niet van, en mijn merrie al helemaal niet.
Ik vind het zelf erg fijn als paarden zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten willen staan. Vandaar mijn manier van paarden houden; paddock/schuilstallen/weide/overkapping.

Samblabla

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:48

Mijn paard stond eerst in de zomer van 9 tot 8 buiten en in de winter maar 1,5 uur. Nu staat ze in de zomer ook de heledag buiten en in de winter van 8 tot de middag. Ik ben van een kleinschalige pensionstal naar een manege gegaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:51

Al jaren buiten eerst met schuilstal en een box buiten de wei. Oude man ging alleen naar binnen met langdurige regen en noodweer. Wel af en toe een paar uren overdag drogen. Sinds september wei met twee boxen eraan vast. Ze hebben nu dus zelf de keus of ze de box inkunnen. Daarvoor zit bestrating en de rest is wei. Nu een deel dicht om bij te trekken. Dus hebben ze nu 6000 m2 uitloop. Stuk is in totaal een hectare. Als dadelijk gras er eenmaal is hebben ze rond de 3000 m2 permanent en steeds een stuk open voor gras.

Oude staat eigenlijk altijd buiten weer of geen weer. Waaiend in de storm desnoods. Jonge gaat graag binnenstaan met regen. Slaapt ook regelmatig in de box kan ik aan zijn lijf zien. Heel soms als het echt heel lang regent gaat oude binnen hooi eten en proppen ze zich met zijn tween in de kleinste box. Een is 3,5 bij 4 de ander 3,5 bij 2,5. Bestdringen met twee grote lijven.

Alleen bij heet weer wil oude wel in de schaduw gaan staan maar je maakt hem niet blij met binnenstaan verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:53

24/7 op de wei! zomer en winter! (scheelt wel dat we alleen koudbloeden hebben(2 haflingers, 2 shetties en een ijslander) helemaal voorin hebben we een grote stene plaats waar ze onbeperkt hooi krijgen uit 2 grote bakken. het is onwijs nat in de wei nu dus eigenlijk komen ze nauwelijks van de plaats af :'), we hebben een paddock paradijs. dus voor de zomer hebben we een pad rondom waar ze altijd lopen, daar staat nauwelijks gras.. maar 'daarbinnen' hebben we verschillende weilanden met wel veel gras en tussen die weilanden wisselen we :)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:56

Mijn bijrijdpaard die staat op stal en smiddags buiten, en de paarden van mn werk die staan in een hit actief stal, dus kunnen buiten als ze naar buiten willen en kunnen de stal ook in wanneer ze willen :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:02

Die van mij staat in de winter op een paddock met een paard samen en meerdere paarden om haar heen. Hier staat ze van half 10 tot half 2 op. Helaas is het niet mogelijk om ze langer te hebben staan omdat er twee groepen zijn.

In de zomer staat ze of alleen of in een kleine kudde overdags op het land. De zomer begint bij ons overigens zo vroeg mogelijk, dus wanneer het land droog is en eindigt zo laat mogelijk.
Ik had haar liever meer buiten gehad, maar helaas is dat met de kleigrond bij ons in de buurt onmogelijk..

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:09

Ik sta op een doe-het-zelf stal.
Swinters staat hij inprincipe van 8 tot 5 op de paddock waarbij er een stuk verhard is en de rest gewoon zand is. Hij krijgt dan 3 hooibeurten in slowfeeders en 2 keer brok.
Zomers staat hij lekker hele dagen op het land, van 8 tot 6 en soms blijft hij eens wat langer staan.

Paard wordt dagelijks gereden/gelongeerd

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:28

Die van mij staan ook 24/7 buiten op de paddock, met een verhard stuk, schuilstal en onbeperkt hooi.
Alleen met echt heel slecht weer zet ik ze wel eens binnen. Maar eigenlijk doe ik ze daar helemaal geen plezier mee. Ik heb de mazzel dat ik mijn paardjes bij mijn ouders kan stallen, hierdoor kan ik alles zelf bepalen.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:56

Momenteel sta ik op een stal waar ze vanaf 8 naar buiten gaan en binnen zetten doe je zelf. Waar anderen rond 3 a half4 naar binnen gaan haal ik m pas binnen als t donker wordt.

Over 2 weken gaat hij weer lekker 24/7 naar buiten, zo stond hij ook voor deze stal.
Twee mooie schuilstallen, paddock met een deel verhard en weilanden waarvan er 1 open staat zo gauw het kan.
Ik merk aan mijn pony dat hij echt niet happy wordt van het in een relatief kleine paddock staan en bij heel slecht weer binnen. Hij mag t straks weer lekker zelf bepalen al weet ik uit ervaring dat schuilstallen alleen opgezocht worden voor schaduw en eten :')

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:06

Op dit moment staat mijn shet samen met mijn verzorgfries, ze gaan van 10-17 naar buiten en staan verder binnen. Ze staan als ze buiten staan op helft verhard en helft aarde en dan hebben ze onbeperkt hooi en een zeer ruime schuilstal.
Jammer genoeg word mijn shet zeer chagrijnig en druk als ze niet naar buiten kan en probeer ik ze 10 uur per dag buiten te laten komen in de winter.
Van de zomer gaan ze s nachts toch op stal want dit idee vinden we fijner. Wel komen ze dan van 7-21 buiten op het land met ook onbeperkt hooi

Hiervoor stond mijn shet 2 jaar lang 24/7 buiten. Toen geen dekens of scheren, want ze kreeg toen 2x per dag met een grote groep shetjes hooi alleen ze stond in de blubber en dit plekje waar ze nu staat is beter.

Voordat ze bij mij kwam stond ze 7 jaar op een boederij van familie en daar stond ze zomers 24/7 buiten en s winters s avonds binnen omdat de grote paarden ook binnen stonden dan en alleen brak ze de tent af :o

Op dit moment is ze geschoren dus staat ze wel met dekens en alles en ben ik niet 100% happy met de tijden dat ze buiten staat, maar alles is bespreekbaar en dat vind ik zeer fijn

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:31

Bij ons staan de paarden (3) van 7 tot 7 uur/ half 8 buiten nu. Ook met regen en slecht weer.
ze hebben een schuilstal maar staan daar echt nooit in. Ze vinden het prima in elk weertype blijkbaar.

Zogauw het weer beter wordt staan ze dag en nacht buiten. Afgelopen jaar hebben ze in december nog steeds 's nachts buiten gestaan omdat het nog mooi weer was.

Ik snap niet dat er mensen zijn die het goed vinden dat hun paarden 24 uur per dag binnen staan of met maar een uurtje per dag buiten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:11

Vroeger stonden ze 24/7 buiten met schuilstal. Op mijn nieuwe stalling staan ze overdag buiten (winter paddock en zomer land) en 's nachts binnen. Ik vind hoe ze nu staan zoveel fijner, ik zou nooit meer terug willen naar ook in de winter 24/7 buiten met de pony's die ik nu heb. Pony's zijn happy en ik ook. Maar je moet het altijd van paard tot paard bekijken. Sommige gedijen prima altijd buiten.

Ik begrijp echter niet dat er nog steeds mensen zijn die hun paard dag en nacht op stal zetten. Een uurtje stapmolen oid is toch niet genoeg? Ik zou in elk geval niet lekker slapen als ik weet dat mn beest nooit even lekker zn benen kan strekken.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:17

Mijn paard en shet staan buiten 24/7 met een soort stal waar ze zelf in kunnen.

Mag vragen hoe groot jullie stal is? :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:29

Mijn paard stond vroeger in pension en was niet in de box te krijgen, als ie er eenmaal in stond, begon ie de boel alweer af te breken.
Inmiddels staat hij al jaren op eigen terrein, met stalletje. Keus tussen paddock en wei overdag en 's nachts alleen paddock.
Aangezien ik ook een ezel heb die niet nat mag worden, kan die als er regen verwacht wordt, op het terras (overdekt) en in een paardenbox.

Mijn paard is nu 17 en ik merk dat hij ook graag naar binnen wil bij slecht weer, dus ook hij kan dan op het terras en in de box. Past net samen :+

Bij heel slecht weer, zoals gisteren met langdurig regen en sneeuw, voer ik hooi in de box. Paard gaat 's nachts echter wel buiten liggen slapen, hij is geschoren en dus onder dek en helaas zoekt hij altijd de grootste en diepste plas uit om te gaan liggen, rolt ook nog es lekker om....... terwijl er altijd droge stukken in de paddock zijn 8)7

Helaas is mijn terrein slecht bereikbaar, zelfs met een dikke 4x4 is het vaak een hele toer om er te kunnen geraken in de winter. Vroeger onderhield de gemeente het toegangspad, maar dat "vergeten" ze tegenwoordig. Ik klaag er regelmatig over, word dan gebeld met mooie praatjes, maar de kuilen worden dieper, het pad wordt smaller en de gracht langs het pad breder en er gebeurt verder niks aan.

Ik weet nu nog niet of ik het volgend winter nog aandurf om ze daar te laten staan.

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:05

Ik sta met men 2 paarden op een manege. Ze komen dagelijks buiten, ook als ik niet rijd. Binnenkort kunnen ze terug op de weide.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 13:09

.
Laatst bijgewerkt door Lovas op 05-03-16 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 13:12

Lovas schreef:
magicmist schreef:

Dit schreef saddle dancer :Hier staan de paarden vrijwel altijd op stal, 1 dag komen ze er niet uit (rustdag), en verder elke dag een uur aan de stapmolen, intensief rijden, longeren, of 'vrij' in de bak (met de zweep aanjagen). Sommige paarden mogen goed ingepakt soms een paar uurtjes in de paddock, en dat was m wel :j ik heb niet t idee dat wij ongelukkige paarden hebben, en ken maar weinig paarden die echt grlukkig worden van 24/7 buiten. Alles is hier in topconditie en loopt hoog in de sport, geloof maar dat ze t zo slecht niet hebben hier :)

Onze paarden vinden naar buiten ook best fijn hoor, en tot ze 2,5 zijn mag dat :j lekker hard worden, belangrijk op die leeftijd, maakt ze later minder blessuregevoelig :)
Ik zie juist veel vaker blessureleed bij buitenpaarden dan bij de onze, er loopt er hier natuurlijk ook welleens niet helemaal lekker, maar wat ik af en toe van 24/7 buiten paarden hoor?? Aiii lijkt me naar.

Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat ik persoonlijk geen 24/7 buitenpaarden ken die hoog in de sport presteren...

Dit schreef magicmist:
Je paard weet niet beter, dus zal het prima vinden. echter hoe zou jij het vinden om een dag opgesloten te zitten in je toilet? en ik ken genoeg hoge dressuurpaarden die wel buiten staan.

lijkt me toch echt niet goed om altijd binnen te staan.

24/7 buiten vind ik afhankelijk van het paard ook niet altijd goed, maar wel dat ze minimaal toch een aantal uur buiten staan. vrij, dus niet in een stapmolen of dergelijke!

dressuurpaarden zijn ook gewoon paarden met natuurlijke behoeften, 1 daarvan is buiten lopen.[/quote]
Dit schreef saddledancer:

Wij hebben geen dressuurpaarden, maargoed. Ik denk dat het allemaal best meevalt, en in de zomer zijn er best een paar die welleens een paar uurtjes op de paddock mogen :j
Als ik gewend zou zijn om op mijn kamertje te zitten (toilet vind ik een aparte vergelijking) zou ik t ook niet erg vinden denk ik, als ik er alle aandacht bij zou krijgen die onze dieren krijgen komt dat best goed :')
Wij hebben hier ook nauwelijks stalondeugden, best opvallend.[/quote]

Stond onduidelijk aangegeven ^dat is bericht van saddledancer. Het bericht hieronder van mij (lovas)

Eerlijk gezegd vind ik toilet best een goede vergelijking.. Wij zijn veel kleiner dan paarden dus een toilet is in vergelijking net zo groot als een stal voor paarden. Op je kamer kan je lekker op je telefoon en nog wel makkelijk rennen/bewegen. Maar een paard staat daar maar en kan zich alleen een beetje verplaatsen in zijn stal. Daarbij heeft een paard ook nog is meer energie. Persoonlijk snap ik niet dat je een dier aldoor in een stal zet. Een hond zet je toch ook niet in een benchi behalve als hij moet wandelen eruit? Dat vind ik gewoon zielig, maar aangezien een stal voor mensen er snel groot uitziet denken ze er zo makkelijk over. Maar jou paarden zijn er vast aan gewend en ieder zijn eigen ding! Alleen een paard heeft een beetje eten en wat buren waar die geen goed contact mee kan hebben. Ik ben niet tegen een stal want mijn paard staat er snachts in de winter/herfst/lente in de nacht ook in. Maar wie het beste kan aanvoelen wat goed voor hem/haar is, is het paard. En ik geloof dat op de wei als je paard wilt lopen/rennen want hij heeft daar behoefte aan is dat alleen maar beter. En je paard kan lekker met andere paarden contact maken! maar zo heeft iedereen zijn eigen mening natuurlijk :j EDIT: het eerste berichtje was van saddle dancer de ander een reactie van een ander en die reactie daarop weer van saddledancer en de laatste reactie van mij (lovas) heel onduidelijk sorry
Laatst bijgewerkt door Lovas op 05-03-16 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:15

Mijn verzorgpaard staat in de zomer meestal dag en nacht buiten, behalve als het echt heel slecht weer is. In de winter staat hij s 'nachts op stal en overdag zo vaak mogenlijk in de wei, hangt van het weer af.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:28

Wij hebben grote stallen, en ik heb een kleine kamer, daar kan ik echt niet rennen :')
Verder vind ik niet dat een paard zelf maar moet aanvoelen wat t beste is, want dan zou ie er ook niet voor kiezen om een mens op zijn rug te hebben hoor, dat vind ik altijd zo'n non argument, als t dan allemaal zo natuurlijk moet, breng ze dan maar naar de oostvaarders plassen :')
Misschien is 24/7 op stal niet ideaal, maar denk dat onze paarden het beter hebben dan menig particulier beestje dat al dan niet uren per dag buiten komt :j

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:38

Daar sla je denk ik de plank volledig mis. Want waarom hebben ze het bij jullie beter? Ze Hebben eigenlijk alleen eten (als ze al voldoende ruwvoer krijgen, immers een paard dat niets doet wordt sneller dik) maar dat heeft 90% van de paarden ook. Verder heeft het paard bij jullie eigenlijk niets wat voor het paard is, enkel voor de ruiter. Je zegt het namelijk goed, menig paard zal niet kiezen voor trainen. Wel voor spelen en eten. Wel voor weiland. Wel voor buiten languit in het zand liggen zonnebaden. Wel voor scharrelen door een grote paddock.
Dat ontneem je je paard, het paard zijn. Waarom zouden ze het dan goed hebben? Zij hebben eigenlijk niets, de ruiters trouwens wel, maar die vind ik onbelangrijk

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:45

Ik heb nu een fijne pensionstal gevonden met alle luxe voor de ruiter, maar ook alle luxe voor het paard (en welzijn).

Je kunt dus kiezen voor allerlei stallingsmogelijkheden, van 24/7, tot inloopstal, buitenstallen, allerlei maten stallen etc.

Ik heb zelf een grote XL stal in een gangetje met 6 stallen, 2 grote wasplaatsen, het is er licht en fris en de paarden hebben contact met elkaar.

in de zomer komt hij van 07.30 tot 16.00 uur buiten in de wei en in de winter van 07.30 tot 12.00 in de wei (bij goed weer soms tot 14.00).
Altijd met 1 ander vast maatje, dus dat is fijn voor hem.
Op stal heeft hij dus ook genoeg ruimte om te bewegen/lopen en krijgt hij onbeperkt voordroog/ tevens staat hij dik in het stro)
Daarnaast rijd ik hem zeker 5 a 6 x per week na 16.00.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 05-03-16 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:47

Hier staan mijn paardjes 24/7 buiten maar wel met een grote inloopstal die vol met stro ligt en onbeperkt hooi en stro om van te knabbelen. Ze staan in de winter in de paddock en in de zomer gaan ze nog een aantal uur per dag op de wei

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:03

Mijn paard staat ook 24/7 buiten met een inloopstal waar die zn eten krijgt. Eigenlijk gaat mn paardje nooit na stal en staat met weer en wind buiten. Wel krijgt ze natuurlijk een goeie deken op!