Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:22

SandraVerl schreef:
:(
geerke schreef:

ik ben in 35 jaar paarden nog nooit 1000 euro per jaar kwijt geweest.

Ik had nooit gedacht dat ik veel geld zou kwijt geraken om mijn paard op de been te houden, tot vorig jaar. Ben ondertussen, alles opgeteld, een bedrag van 5 cijferkes kwijt.

Ik zat voor die jonge op 1 maand tijd op 750 euro en op anderhalve maand ben ik over de kaap van 1000 euro heen gegaan. :+ Je zit er soms sneller aan dan je zou denken. En dat waren geen operaties, geen behandelingen waarvoor je een paard laat inslapen. Drie keer genaaid op korte tijd -het duurde even eer we door hadden dat zijn weide maatje zo goed kon mikken. Enfin, ik had gewoon eerder naar mezelf moeten luisteren want ik wist het eigenlijk wel maar elke keer dat ik zei "zou het Sam geweest kunnen zijn" zei mij DA dat dat niet kon adhv de wonde. Toen ik hem er na de 3e keer tóch bij weg haalde bleven verdere verwondingen echter ook uit. :+ - en daarna nog castratie en ik zat er overheen. Ruimschoots ook. Dure "luister naar je buikgevoel en niet alleen naar je DA wb mogelijke oorzaken van verwondingen"-les

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 21:45

Ben rond 7 uur weer vanavond bij Othello geweest zoals iedere dag.
Hij merkte dat ik er was en kwam naar mij toe, vroeg om aandacht en liep mee overal waar ik heen liep.
Brokken gevoerd en weer grote bult hooi in de bak zodat ze genoeg hebben voor morgenochtend.
Hij is altijd een luchtzuiger geweest maar nu doet hij het in extreme mate, niet meer zo weinig van hem als we gewend zijn.
Wat zal dat kunnen aangeven?
dit is trouwens de schuilstal

Afbeelding
met Othello links voor de stal

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:57

tiwi1969 schreef:
Ik vind dit nog al een aantijging. Moord...

Voor een paard maakt het niet uit, die merkt niets van een korter of langer leven. Een paard leeft in het hier en nu en wil in het hier en nu comfort.
Als er in het bieden van comfort een einde aan de rek van de portemonnee komt is het zeker geen schande om het leven te beëindigen. Liever dat dan dat het dier met gebrekkige behandeling in de wei wordt gezet omdat de eigenaar geen geld meer heeft.

Voor mij persoonlijk speelt toekomstperspectief een grote rol, hoe groot is de kans op genezing en hoe groot is de kans op herhaling.
De leeftijd en algehele conditie is daarbij een belangrijke afweging en de uiteindelijke beslissing over behandelen of inslapen zal ieder voor zich moeten maken, met daarbij zijn of haar eigen doorslaggevende argumenten.

Gelukkig komen de rekeningen van de DA niet allemaal tegelijk, optellen begin ik niet aan.

Voor een paard maakt dat niet uit? Wie ben jij om te bepalen dat ,omdat je het te duur vind, je het leven beëindigt van een dier wat nog een kans had?
Dat noem ik moord ja.

Ik schrik echt van sommige reacties hier die bij ongewenst resultaat van herstel (dier wel te redden,pijnloos bestaan maar kan dan misschien geen Z proef meer lopen) en te hoge kosten ervoor kiezen om het dier onnodig in te laten slapen.
Schandalig, echt schandalig.
:n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:03

othelloster schreef:
Ben rond 7 uur weer vanavond bij Othello geweest zoals iedere dag.
Hij merkte dat ik er was en kwam naar mij toe, vroeg om aandacht en liep mee overal waar ik heen liep.
Brokken gevoerd en weer grote bult hooi in de bak zodat ze genoeg hebben voor morgenochtend.
Hij is altijd een luchtzuiger geweest maar nu doet hij het in extreme mate, niet meer zo weinig van hem als we gewend zijn.
Wat zal dat kunnen aangeven?
dit is trouwens de schuilstal

[ [url=m/wZrBo7.jpg]Afbeelding[/url] ]
met Othello links voor de stal

voor een paard wat lucht zuigt zijn brokken absoluut niet goed.Hij gaat never aankomen van de hoeveelheid die hij nu krijgt.Je zal anders moeten gaan voeren,en daarbij bevat 1.5 kilo brok niet genoeg vitamines en mineralen om hem gezond te houden.

othelloster

Re: Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 22:04

Hoe kan ik hem dan het beste voeren?
Lucerne, mais, grasbrok?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:06

Elin_ schreef:
Voor een paard maakt dat niet uit? Wie ben jij om te bepalen dat ,omdat je het te duur vind, je het leven beëindigt van een dier wat nog een kans had?
Dat noem ik moord ja.

Ik schrik echt van sommige reacties hier die bij ongewenst resultaat van herstel (dier wel te redden,pijnloos bestaan maar kan dan misschien geen Z proef meer lopen) en te hoge kosten ervoor kiezen om het dier onnodig in te laten slapen.

Van wat jij vindt koopt een ander niks voor. Moord kan per definitie enkel tussen mensen plaats vinden. Je kan het dus net zo goed "aap" of "stoel" noemen, dat is even relevant als het moord noemen.
Wie ben jij om een ander zijn of haar rekening te maken?
De eigenaar bepaalt wat er met een dier gebeurt en óf er nog iets mee gebeurt aan medische ingrepen omdát ie eigenaar is. Als eigenaar bepaal je nu eenmaal of het genoeg geweest is of niet.
Veel schrijnender vind ik het, wanneer een eigenaar kost wat het kost een dier door blijft leuren omdat ie zelf geen afscheid kan nemen. Liever 10 dieren die "te vroeg" worden in geslapen dan 1tje waar mee doorgeleurd wordt ten koste van het dier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:19

othelloster schreef:
Hoe kan ik hem dan het beste voeren?
Lucerne, mais, grasbrok?

om te beginnen een vitamine en mineralen supplement.Dan krijgt hij daar voldoende van binnen.Dan kun je eigelijk bedenken dat hij (en meerdere )paarden het het best zou doen op vezels en vetten.

Sojahullen voor de eiwitten,die heeft een ouder paard echt nodig.Hij hoeft daar maar twee honderd gram per dag van te hebben.
Wat zemelen,geweekte pulp,zonnenbloemolie(langzaam opbouwen tot een mok per dag)
Lucerne is goed voor hem,zit calcium in...brengt de zuurgraad omlaag in de maag.Aangezien luchtzuigers vaak maagzweren hebben.
Gekookt lijnzaad is ook goed,hoeft hij ook maar 1 klein kopje van te hebben,met een halve liter water koken tot er schuim opstaat.

Copra kokosmeel van coolstance,redelijk duur maar goed spul.Ook maar een kopje per dag,wellen in drie kopjes warm water.

Zo voer ik mijn paarden dus....inderdaad een heel gedoe.Mijn paarden zijn nooit ziek,altijd gezond en glanzend op goed gewicht.
Maar ik begrijp dat het voor jou een hoop gedoe is,ik heb makkelijk praten/schrijven.Mijn paarden staan aan huis,ben de hele dag thuis dus heb genoeg tijd.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:22

Het eerste waar ik aan denk als ik je verhaal zo lees is echt een weerstandsprobleem.
Ik ben uiteraard geen dierenarts maar ik kan je wel vertellen wat ik doe bij paarden die lichamelijk op moeten knappen na een zware periode.
Allereerst krijgen paarden met gevoelige maag bij mij geen brok. Om aan te komen geef ik dit soort paarden een goede merriemeusli+ luzerne+ olie. Daarnaast savonds slobber en als het fijner werkt voor het paarden maak ik van alle voerbeurten slobber met de merriemeusli en een flinke scheut olie.
Medicijnen kunnen de weerstand en het imuunsysteem van een paard echt helemaal onderuit halen en mok en schimmel etc zijn dan snel aanwezig en lastig weg te krijgen. Bij mok zou ik overigens de luzerne weglaten bij het voer.als je nog vragend hebt dan pb me maar anders wordt het een enorm verhaal hier.
Cavalor hepato liq is heel geschikt om paarden hun afvalstoffen kwijt te laten raken. Wat zeker na ziekte en medicatie geen overbodige luxe is

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 22:35

bedankt voor de tips!
Othello is wel helaas gevoelig voor eiwit, met teveel eiwit gaat hij schuren helaas.
wat zijn sojahullen precies?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:35

ariatje schreef:
KimD schreef:
Ik heb een hele duidelijk grens ik ga tot €1000,- euro. Valt alles daarboven, worden ze geslacht.

€1500,- voor de grote pony.

Zodan! Lekker kort door de bocht.
1000,00 aan dierenarts ben je zo kwijt op jaar basis.
Hebben ze zeker geen lang leven bij jou?

Nounou.. ieder heeft zijn grens..
En wie zegt dat het 1000 euro op jaarbasis is? Misschien gaat het wel om 1000 euro in een keer aftikken.
Mijn paard heeft in 6 jaar nog nooit een dierenarts nodig gehad, op een verdoving na.
Nu na die 6 jaar dat ik haar heb is ze al 9 maanden zoet met een peesblessure. Ik ben er tot nu toe 400 euro aan kwijt geweest
Het gaat vooruit, maar ik moet zeggen..als ze kreupel blijft houdt het voor mij wel een keer op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:47

othelloster schreef:
bedankt voor de tips!
Othello is wel helaas gevoelig voor eiwit, met teveel eiwit gaat hij schuren helaas.
wat zijn sojahullen precies?

dat is het hulsje van de soja boon.Mijn fries is ook gevoelig voor eiwit,is een zomerexzemer...maar hij verdraagt het goed.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:58

Wat rot dat je maatje zo aan het sukkelen is. Ik kan je niet zeggen wat je moet doen maar ik kan je wel vertellen wat mijn eigen ervaring is. 4 jaar terug zat ik met mijn paardje, mons van nu bijna 23 jaar, ook zo te kwakkelen. Na het een kwam het ander. Uiteindelijk leek hij gewoon "op". Geen zin meer om naar de wei te gaan, geen sprankje meer in z'n ogen. Het brak mijn hart en ook uit onderzoeken kwam niks. Dierenarts zei dat inslapen het beste was.

Omdat ik toch nog een beetje hoop had, heb ik iemand laten kijken die door sommige mensen "kwakzalver" genoemd zou worden. Ik kreeg wat kruiden en Olies mee en wonder boven wonder knapte hij op!! En hij heeft dezelfde "depressie" niet meer gehad. Wel een kreeg hij een peesblessure waardoor ik m een jaar rust gaf (wel gewoon alles blijven doen kwa verzorging, prullen, kleine vd oefeningen om m bezig te houden maar geen arbeid). Zijn pees was weer genezen maar kort erna liep hij weer niet goed... Weer DA erbij en ditmaal kwam er artrose uit.
Mijn enige voorwaarde dat hij van zijn oude dag mocht genieten was dat hij pijnvrij, paardwaardig en met de sprankel in zijn ogen kon genieten. Ik heb de gok genomen, spronggewricht in laten spuiten en hij geniet tot op de dag van vandaag nog van zijn oude dag.

Het blijft lastig want ik weet dat er een dag komt dat de spuit is uitgewerkt en dat opnieuw spuiten geen nut zal hebben. Maar zolang hij meer goede dagen heeft dat slechte dagen, geef ik hem z'n oude dag. Soms op een slechte dag met pijnstillers maar dan is meestal maar eens in de 1 - 2 maanden in de koude natte maanden.

Wel moet ik zeggen dat ik mons vanaf zijn 3de verzorg en vanaf zijn 4de in mijn bezit heb. Ik ben erg aan hen gehecht en hij is echt mijn soulmate... Het was anders geweest als ik een paard net een jaar had gehad en er meteen al problemen waren. Maar mons heeft me zijn alles gegeven heel zijn leven. Hij is echt mijn leermeester geweest. Al ben ik wel realistisch... Een koliekoperatie zou hij bijv niet overleven en ik zou hem daar niet meer doorheen willen laten gaan.

Ik wil er gewoon mee zeggen... Het is jou beleving. Jij kent je paardje het beste en ieder mens, ieder paard en iedere combinatie is anders. Er is daarom helaas geen zwart/ wit antwoord op je vraag.

Wel wil ik je heel veel sterkte wensen met je besluit, wat deze ook mag zijn.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:03

Mons geef ik overigens 18+ muesli en speedi beet. In de wintermaanden ook nog care4life (alles van pavo). Aangevuld met Health boost van pavo begin winter. En daar doet hij het goed op.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zo 1,2,3 niet weet hoeveel eiwit daarin zit...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:19

Ayasha schreef:
Elin_ schreef:
Dat noem ik moord ja.

Van wat jij vindt koopt een ander niks voor. Moord kan per definitie enkel tussen mensen plaats vinden. Je kan het dus net zo goed "aap" of "stoel" noemen, dat is even relevant als het moord noemen.
Wie ben jij om een ander zijn of haar rekening te maken?
De eigenaar bepaalt wat er met een dier gebeurt en óf er nog iets mee gebeurt aan medische ingrepen omdát ie eigenaar is. Als eigenaar bepaal je nu eenmaal of het genoeg geweest is of niet.
Veel schrijnender vind ik het, wanneer een eigenaar kost wat het kost een dier door blijft leuren omdat ie zelf geen afscheid kan nemen. Liever 10 dieren die "te vroeg" worden in geslapen dan 1tje waar mee doorgeleurd wordt ten koste van het dier.

Okee dus omdat de definitie moord enkel gebruikt mag worden tussen mensen, is het zonder goede reden euthanaseren van een dier gewoon 'goedgekeurde' dood?
Je hebt het hier wel over doden; van dood, geen enkel leven meer en komt nooit meer terug.
Er word gewoon heel makkelijk over gedaan en dan mag ik misschien een geitenwollensokken figuur zijn, maar ik vind het heel erg dat er enkel bij de mens emotioneel écht stil wordt gestaan bij de dood en wanneer het om dieren gaat dan is het zonder goede reden afmaken iets wat men niet als ernstig feit zien. 'Ach er zijn er toch genoeg van.. Dan kan ik er nu weer eentje kopen die wél weer op hoog niveau kan springen'
Wie ik dan ben om een ander zijn rekening te maken? Ik ben dat niet, dat is het dier zelf. Het dier waarvoor de eigenaar zorgt dat er een groot nood gevallen potje voor bestaat.
Dit potje moet groot genoeg zijn zodat je nooit verantwoordelijk bent voor de opdracht om een paard dat pijnloos zou kunnen doorleven te doden.

Enkel wanneer een dier op is, geen toekomst heeft op een gelukkig en pijnloos bestaan, dan is het niet eerlijk om door te zeulen met zo'n dier, maar simpel weg omdat je het te duur vindt, is de slechtste reden ooit.
Je bent verantwoordelijk voor zo'n dier, je draagt de zorg ervoor en je laat geen levensvatbaar paard doden i.v.m . je eigen portemonnee

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 08:27

@Elin_ IK ben het helemaal met je eens! ik ken mensen die hun paard naar de slager brengen,omdat het geen wedstrijden meer kan lopen,paard heeft verder geen pijn,maar is levenslang geblesseerd [volgens D.A.].Ze willen het paard niet als grasmaaier of gezelschapspaard houden,want ze willen een ander paard kopen waar ze wel wedstrijden mee kunnen rijden.Zulke mensen zijn geen dier waard!
TS geeft haar paard wél de kans!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:53

Ik ga redelijk ver. Maar alleen,zolang het een paardwaardig leven is. Hier staat het paard al enkele jaren grasmaaier te spelen. En zolang dat prima gaat mag dat van mij. Dan wachten we maar met een ander paard te kopen. Maar zal er alles aan doen om ZE een goed leven te geven.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:02

Ik heb bij mijn vorige merrie voor ruim 4100 euro aan dierenarts kosten gehad en geen moment spijt gehad. De eerste kosten waren de binnenste pezen doorsnijden omdat die te strak waren en niets anders meer hielp. 600 euro omdat ze helemaal weg gemaakt moest worden. De tweede kostenpost was 1300 euro, ze is met een van haar achter benen door de bodem van de trailer gegaan en heeft hier door 2 weken in de kliniek gestaan. En de laatste was in 2013 2200 euro voor een koliekoperatie die ze niet heeft overleefd. Ik vind dat als je dieren hebt je ook de kosten moet dragen (Let wel ik spreek voor mezelf) en ik heb er alles aan gedaan om haar een paardwaardig bestaan te geven. Als ik denk dat ze met pijn door het leven moet dan is het bij mij einde verhaal maar anders ga ik best ver op dit gebied.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:12

Verzeker je paard wanneer je beperkte middelen hebt.
1000 euro vind ik irreël.
Bij een iets serieuzer 'ongelukje' met prima herstel zit je daar zomaar aan.

Ik denk dat dit paard ook meer vitaminen/ mineralen kan gebruiken en meer voeding.
Hoeveel kilo pulp eet hij nu? Heb je wel eens gekeken hoeveel hooi hij echt eet per etmaal?

Na alle kwalen en medicatie zou een maagzweer me niet verbazen.
Ik zou, zoals geertje voorstelt, de brokken weglaten en vervangen door pulp en een vitaminesupplement (vitalbix bijv). De pulp kun je nog aanvullen met grasbrok/ luzerne/ copra en/ esparcette. Alle door geertje genoemde tips zijn wel goed.
Je kunt Astrid noordhoek wel eens bellen om advies.

Op welke manier ontworm je, hoe is zijn mest, geef je hooi of voordroog en hoe is zijn gebit?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:14

Ik ga zo ver als ik reëel acht.
Maandenlang een paard opsluiten op 3x3 vind ik niet paardvriendelijk dus zal ik ook niet doen. Een koliekoperatie met goede vooruitzichten dan weer wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:27

:(
gohya schreef:
@Elin_ IK ben het helemaal met je eens! ik ken mensen die hun paard naar de slager brengen,omdat het geen wedstrijden meer kan lopen,paard heeft verder geen pijn,maar is levenslang geblesseerd [volgens D.A.].Ze willen het paard niet als grasmaaier of gezelschapspaard houden,want ze willen een ander paard kopen waar ze wel wedstrijden mee kunnen rijden.Zulke mensen zijn geen dier waard!
TS geeft haar paard wél de kans!

Daarom ben ik lid van de Paardenkamp in Soest, waar gepensioneerde paarden van hun oude dag mogen genieten. Helaas leven we momenteel in een wegwerpmaatschappij, waarin ook het euthanaseren van mensen steeds normaler wordt gevonden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:30

Elin_ schreef:
Okee dus omdat de definitie moord enkel gebruikt mag worden tussen mensen, is het zonder goede reden euthanaseren van een dier gewoon 'goedgekeurde' dood?
Je hebt het hier wel over doden; van dood, geen enkel leven meer en komt nooit meer terug.
Er word gewoon heel makkelijk over gedaan en dan mag ik misschien een geitenwollensokken figuur zijn, maar ik vind het heel erg dat er enkel bij de mens emotioneel écht stil wordt gestaan bij de dood en wanneer het om dieren gaat dan is het zonder goede reden afmaken iets wat men niet als ernstig feit zien. 'Ach er zijn er toch genoeg van.. Dan kan ik er nu weer eentje kopen die wél weer op hoog niveau kan springen'
Wie ik dan ben om een ander zijn rekening te maken? Ik ben dat niet, dat is het dier zelf. Het dier waarvoor de eigenaar zorgt dat er een groot nood gevallen potje voor bestaat.
Dit potje moet groot genoeg zijn zodat je nooit verantwoordelijk bent voor de opdracht om een paard dat pijnloos zou kunnen doorleven te doden.

Enkel wanneer een dier op is, geen toekomst heeft op een gelukkig en pijnloos bestaan, dan is het niet eerlijk om door te zeulen met zo'n dier, maar simpel weg omdat je het te duur vindt, is de slechtste reden ooit.
Je bent verantwoordelijk voor zo'n dier, je draagt de zorg ervoor en je laat geen levensvatbaar paard doden i.v.m . je eigen portemonnee

Wat jij levensvatbaar vind, vind ik dat wellicht niet. Wat jij "acceptabele bijwerkingen vind" vind ik wellicht geen acceptabele bijwerkingen.
Ik heb liever dat iemand een kapot paard laat inslapen, dan dat ie hem of haar door verkoopt "met een contract" die dan vervolgens toch weer ergens in de sport teruggevonden wordt. Een kapot paard laten gaan is je verantwoordelijkheid nemen. Veel meer dan hem aan iemand anders geven en dan geen controle meer hebben over wat er met hem gebeurt.

Om vervolgens op bokt te komen huilen dat iemand rijdt met dat kapotte paard. (die verhalen zijn niet meer op 20 handen te tellen.)
Hoe groot moet dat potje zijn? De kosten van een (chronisch) ziek paard lopen snel op. Dan heb ik het niet over een peesblessure die goed kan herstellen en waarna geen medicatie meer nodig is overigens al lopen die kosten ook flink op overigens.

Het paard maakt de rekening helemaal niet, die heeft geen tijdsbesef gelijk wij, die weet niet of ie te vroeg gestorven is of niet. Als ik morgen mijn 3 jarige laat inslapen (en laat duidelijk zijn dat ik hoop dat die 3 jarige nog minstens 20 jaar mag rondlopen) dan weet hij niet van "he ik ben veel te jong!". Dat bewustzijn hebben ze niet.
Dat is geen kwestie van niet stil staan bij de dood van een dier maar gewoon een verschil tussen de twee soorten. :)

simone1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:37

Beste Ts, in het vorige topic is je herhaaldelijk geadviseerd hem te behandelen tegen maagzweren. Het afvallen en de toename van luchtzuigen wijzen daarop. Betaalbare medicijnen vind je bij abler. Ik hoop dat je dit advies serieus neemt in het belang van je paard.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:19

Ik ga 'ver' zolang het reëel blijft. Paard moet geen pijn lijden en paardwaardig kunnen leven. Als hij een operatie nodig heeft waarvan de herstelkansen groot zijn, doen we dat. Maar als hij daarvoor een half jaar op stal moet revalideren (bijvoorbeeld) dan zou ik het niet doen. Een half jaar op stal vind ik niet paardwaardig.

Ik heb in ieder geval geen vast bedrag in mijn hoofd, ik bekijk het per situatie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:31

Je bent een goed baasje die veel voor haar paard over heeft. +:)+ . Je vraag is een terechte.
wij hebben tot nu toe gemakkelijk praten, want als onze paarden iets hebben doen we regulier (dierenarts) en alternatief (Ria) tegelijk. Dat betekent dat zelfs moeilijk te genezen ziektes, klachten bij ons gemakkelijker te behandelen zijn, korter duren etc. vergeleken bij anderen.
Voorbeeld, onlangs na smeken van mijn kant heeft dierenarts bloedonderzoek gedaan en daar kwam een teken ziekte uit. Tegelijkertijd heb ik ook alarm geslagen en is er alternatief getest. De afwijkingen konden bijna een op een worden gelegd. Toen gekozen om dat alleen alternatief natuurgeneeskundig te laten behandelen, en paardje lijkt weer helemaal beter. Had ik zelf toch ook een hard hoofd in, maar de meetresultaten zijn goed. Die keuze is gemaakt omdat medicatie regulier risico op koliek mee brengt en het paardje was al zo zwak en koliek gevoelig dat ik die behandeling niet aan durfde. Ik kreeg er ook een heel slecht gevoel bij toen de dierenarts opperde om hier naar toe te komen om die spuit te zetten.
Zelfs regulier zou dit niet zo gemakkelijk te behandelen zijn geweest.
Dus om antwoord te geven op je vraag: "waar ligt de grens?" . Voor mij, daar waar er geen verbetering meer te verwachten is als het om ziektes gaat, hetzij m.b.v. natuurgeneeskundige behandeling c.q. regulier. Omdat natuur geneeskundig bij ons tot nu toe altijd meer kon dan regulier, zou daar denk ik de eerste grens getrokken gaan worden. Als Ria aangeeft, sorry, ik kan niets meer doen. Dierenarts heeft ook zijn twijfels of hij nog iets kan of via een zware operatie en paard is echt ziek en voelt zich ook niet senang, dan komt in laten slapen wel heel dicht bij.
Met echte operaties ben ik ook huiverig en ik denk dat ik dan onze oudste met pijn in het hart laat inslapen. Ik wil niet dat ze gaan kwakkelen structureel.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 14:51

Bedankt voor de adviezen!
Ze krijgen 2 maal daags wen enorme bult Hooi van goede kwaliteit.
Hij zal 4 kg pulp krijgen maar dat eet hij van zijn Lange na niet op eet aangezien hij kieskeurig is in eten en hij pulp laat staan als je het niet mengt met brok, muesli etc.
Ook Lucerne is hij geen fan van en eet hij met Lange tandem.
We hebben Othello 2 maanden terug nog ontwormd op advies van de dierenarts.
Zijn tandem zijn town ook nageken dat kon nog even, maar eerdaags Moet hij weer maar de tandarts.
De 4 kg pulp is dus de pulp inclusief het water erbij