spring paarden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maximuss

Re: spring paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:59

@ right: er is een heel erg groot verschil tussen een pony/ paard op stalling en eentje op een eigen landje waar er niemand even kan meekijken als je het niet meer weet.
In een ander topic zegt Ts nl dat ze thuis genoeg ruimte hebben.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:00

Eight schreef:
Mag ik je een wijze tip geven? Gewoon niet meer reageren :)

Ik heb op mijn 8e mijn eerste pony gekregen van mijn ouders (die ook niets van paarden af wisten) en ik stond op een manege waar ik heeel veel heb geleerd. Inmiddels zon 14 jaar later een eigen stukje land met bak/stal etc. En de pony van toen heb ik nog steeds. Geen ongelukken gebeurd, goede begeleiding vanuit de manege over hoe je moest zadelen, rijlessen natuurlijk etc. Dus ja bokkers het kan :) met de juiste hulp.

Dit is dus wat ik probeer te zeggen, het kan prima, mits je de juiste begeleiding krijgt. Zolang je niet zelf wat aan gaat zitten klooien en je je paard gewoon op een goede stal zet waar je de juiste begeleiding kunt krijgen komt het echt wel goed.

Edit; ik zie net het andere topic van ts, ik krijg hier steeds meer vraagtekens bij zo.
Ts alsjeblieft, als je een eigen paard wilt kan dat prima maar zorg voor begeleiding! Ik krijg het idee je je een beetje vergist in hoeveel tijd en geld een paard kost. Ga je eerst eens verdiepen en ga alvast op zoek naar een goede stalling, instructeur, dierenarts etc. En kijk dan verder voor een paard, want een paard aan huis is niets voor iemand zonder ervaring. Ik zie vaak mensen die denken dat een paard aan huis veel goedkopen is, maar dat is alles behalve waar, daarbij kost het veel meer werk aan onderhoud e.d. En dus ook veel meer tijd.

Besluit je dit allemaal te negeren en toch zonder voorbereiding een paard te kopen? Neem dan alsjeblieft een ding van mij aan, een paard heeft een maatje nodig, al geef je hem de hele dag door aandacht, een paard hoort niet alleen te staan.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 06:44

Oh dat had ik niet gezien, wij hebben nu ook de paarden 'aan huis' op een minuut autorijden afstand maar een maatje is inderdaad een minimale vereiste. En dan wordt het natuurlijk een stuk lastiger met het vinden van goede Hulp. Op de manege was toen altijd wel iemand aanwezig die me kom helpen, tips kon geven etc.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:30

Precies, dan kan het prima. zolang je maar niet zelf wat aan gaat klooien want dat gaat gegarandeerd mis en dan krijg je ongelukken.

paardgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 17:35

Eight schreef:
Mag ik je een wijze tip geven? Gewoon niet meer reageren :)

Ik heb op mijn 8e mijn eerste pony gekregen van mijn ouders (die ook niets van paarden af wisten) en ik stond op een manege waar ik heeel veel heb geleerd. Inmiddels zon 14 jaar later een eigen stukje land met bak/stal etc. En de pony van toen heb ik nog steeds. Geen ongelukken gebeurd, goede begeleiding vanuit de manege over hoe je moest zadelen, rijlessen natuurlijk etc. Dus ja bokkers het kan :) met de juiste hulp.

mijn zus helpt mij dus zij wil hem / haar inrijden enzo

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:38

Nog n onbeleerde pony ook nog o.o

Meid. Als je er 1 koopt, al hoop ik t niet, koop een wat oudere waar de knopjes al op zitten. Groen paard en groene ruiter gaan meestal (ik zeg meestal) niet perfect samen. Tenzij je echt meega veel hulp hebt van, het liefst, een gediplomeerde instructeur ... ..

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:02

Pff please TS, je gaat het nu echt heel vaag maken.
Koop je je eerste paard laat je je zus hem beleren en ik durf te gokken dat dat paard dan gewoon niet in goede handen is want eerst heb je geen ervaring, een dag later heb je dat opeens wel en het is allemaal gewoon veel te onhandig om een paard een goed leven te geven hoe cru ik ook overkom.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:14

Je zus valt niet onder wat ik bedoel met juiste hulp. En een onbeleerd paard is geen succes als eerste paard, neem er een waar jij van kan leren anders lukt het niet. Verder ga ik hier niet meer reageren, heb op een of andere manier het gevoel dat dit topic niet serieus kan zijn?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:11

Ts ik sta hier met open mond te lezen. Niet normaal hoe jij er zo makkelijk over denkt en doet. Je zus is geen instructeur. Een beetje een paard poetsen is geen voldoende kennis.

Ik ben het met de meeste bokkers eens dat een paard kopen voorloopig een droom moet blijven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:15

mijn vriendin heeft nog een leuke hengst te koop...een tinka's boy.Voor 85.000 euro....

paardgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 19:16

ik heb ook gelest mensen en ik zeg heel vaak enzo om dat ik geen zin in heb om al die dingen tetypen en mijn zus niks over mijn zus oke nee ze is geen instructeur maar wel bijna dus ...

geerke schreef:
mijn vriendin heeft nog een leuke hengst te koop...een tinka's boy.Voor 85.000 euro....

dat vind ik iets te duur maa het duurt nog wel ff voordat ik een paard koop/krijg
moet eerst verhuizen :) :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-16 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:23

Weetje ts, koop lekker je paard, zet hem alleen in een wei, laat je zus hem inrijden, fok der een veulen mee, gooi der een niet passend zadel op. Ja joh allemaal goed. Paard word ook heel gelukkig...

Dit komt misschien hard over maar je neemt geen advies aan. Ik ben weg hier :wave:

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:48

Yenni dat is wel hoe het gaat worden als TS zich niet goed inleest en dingen leert. Eens!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:50

xniieeenke schreef:
Yenni dat is wel hoe het gaat worden als TS zich niet goed inleest en dingen leert. Eens!

Ja toch? Misschien kwam dat hard over maar het is wel hoe ik het zie..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:56

xniieeenke schreef:

ach...daarvan loopt heel Bokt bijna over

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:17

paardgirl schreef:
ik heb ook gelest mensen en ik zeg heel vaak enzo om dat ik geen zin in heb om al die dingen tetypen en mijn zus niks over mijn zus oke nee ze is geen instructeur maar wel bijna dus ...

geerke schreef:

dat vind ik iets te duur maa het duurt nog wel ff voordat ik een paard koop/krijg
moet eerst verhuizen :) :)

Je geeft juist meerdere keren aan geen les te hebben gehad.

Waarom niet eerst lessen volgen op een manege? Zeker als het toch even duurt voor je gaat verhuizen, is dat hele goede voorbereiding.

Edit: ook een paar tips om vantevoren rekening mee te houden:
- weidemaatje; elk weidemaatje kost geld en nog meer tijd. Een Shet kost wat minder dan dekkosten, bijkomende dierenartskosten, speciale zorg voor merrie en veulen, dan een veulen fokken.
Een shetlander kost tussen de 50 en 500 euro voor een gezonde shet. 50 euro voor bijvoorbeeld een hengstje (castratie kosten zeker rond de 200 euro), een onbeleerde merrie rond de 300. Je bent rond de 250-300 euro gemakkelijk kwijt.

-hoe doe je de afvoer van de mest?

-wat ga je je paarden voeren?

-waar haal je hooi en stro vandaan?

-wil je wedstrijden rijden? Dat is duurder. Lessen moet je sowieso nemen, ook al rijd je geen wedstrijd. Je zult echter wel een beleerd paard met talent moeten hebben, daar hangt een prijskaartje aan. Extra geld kost bijvoorbeeld vervoer, wedstrijd outfit, startkaart, lidmaatschap rijvereniging, kosten per wedstrijd

- hebben jullie een trailer, of hebben je ouders een geschikt rijbewijs + auto die trailer kan trekken? Wie kun je anders vragen om in een noodgeval in het midden van de nacht naar een kliniek te rijden? Ook daar moet je rekening mee houden.

- kun je elke dag de tijd vrij maken, 20/30 jaar lang, om 's ochtends vroeg te voeren, paarden buiten te zetten, 's avonds te poetsen, uit te mesten, voeren, beweging geven, mest uit de wei te halen, laat op de avond de hooinetten nog eens te vullen, en toch je huiswerk doen en met vriendinnen/vrienden omgaan?

- hoeveel denk je dat een paard per maand kost?

-wie gaat weideonderhoud/terreinonderhoud doen?

-heb je al een goede instructeur die je kan helpen?

-wat zoek je zelf in een paard? Wat voor karakter moet het hebben? Hoe oud? Wat moet je paard al kunnen?

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:55

Yenni schreef:
Weetje ts, koop lekker je paard, zet hem alleen in een wei, laat je zus hem inrijden, fok der een veulen mee, gooi der een niet passend zadel op. Ja joh allemaal goed. Paard word ook heel gelukkig...

Dit komt misschien hard over maar je neemt geen advies aan. Ik ben weg hier :wave:

Paard moet wel een zwarte Arabische hengst zijn natuurlijk ;)

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:05

nouw nee dat is niet handig oke oke mensen ik ga wel op les en ja ik heb het met mijn ouders bezproken en ik wil een paard dat zinnentje is gwn om dat ik ander te veel moet typen en ikk ben pokemon verslaaft dus ja[/quote]

Hahah vang dan een ponyta en train die eerst :+
Sorry droog grapje.

Ik rij al vanaf mijn 5de.. nu ben ik 21jaar en heb ik pas mijn eerste paard gekocht. ik ben heel blij dat ik eerst heb kunnen leren van alle andere paarden.
Ga eens kijken voor een verzorgpaard? kun je heel veel van bijleren.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:05

mutsiii schreef:
nouw nee dat is niet handig oke oke mensen ik ga wel op les en ja ik heb het met mijn ouders bezproken en ik wil een paard dat zinnentje is gwn om dat ik ander te veel moet typen en ikk ben pokemon verslaaft dus ja

Citaat:
Sorry droog grapje.

Ik rij al vanaf mijn 5de.. nu ben ik 21jaar en heb ik pas mijn eerste paard gekocht. ik ben heel blij dat ik eerst heb kunnen leren van alle andere paarden.

Er was vroeger een bokker genaamd pokemon. T kon haar zus wel eens zijn. Pokemon wilde een shet in een schuur houden en groentesoep voeren.

Ontopic TS ga lessen op een manege en leer eerst wat bij. Dit is vragen om ongelukken.

paardgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 14:31

ik ga mijn paard geen groente soep voeren maar het lijkt dat ik geen ervaring heb alleen ik had niet veel tijd om dat topic te schrijven dus heb ik et maar kort gehouden!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:43

Dit was een mooi topic geweest voor de buitenbak :-)....

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:45

leestmee schreef:
mutsiii schreef:
nouw nee dat is niet handig oke oke mensen ik ga wel op les en ja ik heb het met mijn ouders bezproken en ik wil een paard dat zinnentje is gwn om dat ik ander te veel moet typen en ikk ben pokemon verslaaft dus ja

Citaat:
Sorry droog grapje.

Er was vroeger een bokker genaamd pokemon. T kon haar zus wel eens zijn. Pokemon wilde een shet in een schuur houden en groentesoep voeren.

Ontopic TS ga lessen op een manege en leer eerst wat bij. Dit is vragen om ongelukken.

_O- _O-

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 06:20

paardgirl schreef:
ik ga mijn paard geen groente soep voeren maar het lijkt dat ik geen ervaring heb alleen ik had niet veel tijd om dat topic te schrijven dus heb ik et maar kort gehouden!

Als je niet eenstijd hebt om een topic te schrijven waar haal je dan de tijd voor een paard vandaan?? :?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 06:31

Probeer toch eerst wat meer ervaring te krijgen. Ik heb van mijn 12e tot mijn 18e en 20st tot22ste paarden van anderen gereden en verzorgd als de mensen op vakantie waren. Ik hadd geluk dat mijn vader wel veel van paarden, en dan vooral het omgaan met paarden wit
Een paard houden is niet alleen rijden, dat is maar een klein onderdeel. Toen ik 22 was heb ik mijn eerste eigen paard gekocht en wat viel dat tegen. het was toch nog veel meer werk en kosten dan dat ik me had voorgesteld.
Door omstandigheden rijd ik niet meer en eigenlijk wil ik de paarden wel kwijt. De lol is eraf voor mij. Toch verzorg ik ze nog met liefde dus aandacht krijgen ze niet tekort

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 06:41

ts , een goed springpaard kost veel geld , reken maar tussen de 10.000 en 20.000 euro .
ga eens kijken of je niet een paard kan kopen waar je veel van kan leren , een al wat ouder paard ( 12+) die al ervaring heeft en waar je dingen van kan leren. een springpaard kan goed springen , maar als jij niet kan springen wordt het niks en komen er ongelukken.