Zweep en Sporen, mening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Een zweep en sporen horen bij de outfit van een ruiter

Ja, Natuurlijk
6 (3%)
Ze horen er wel bij maar je hoeft ze niet te gebruiken
52 (30%)
Alleen als hij/zij echt niet luistert
37 (21%)
Nee!
77 (44%)

Totaal aantal stemmen: 172

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:39

MarieIA schreef:
zweep en sporen gebruik ik niet. met behulp van je lichaamstaal en bewegingen kun je je paard perfect besturen

ligt eraan welk paard haha

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:05

Zweep heb ik bij mijn huidige paard altijd bij me en wordt op vele manieren gebruikt.
Om uit te steken als verlenging van arm voor o.a. fietsers qua ruimte om te passeren.
Als extra tikje bij voor de achterhand om te zetten.
Voor harder tikje als ze staakt zonder reden.
Om alle dazen van haar lijf en hoofd weg te vegen.
Sporen doe ik bijna nooit, max 3x per jaar.

Jorex

Re: Zweep en Sporen, mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:43

De haflinger waar ik nu op rijd is bang voor zwepen en wordt pisnijdig van sporen. Ik heb nog nooit met sporen gereden, gewoon omdat ik wat rondhobbel.
De fjord rijd ik met kort zweepje, die valt nog wel eens naar binnen in de bochten
En de andere haflinger is gewoon te ondeugend om zonder zweep te rijden, zonder zweep luistert meneer simpelweg niet. Dan stapt ie gerust de hele les achteruit in plaats van vooruit :')

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:59

Ik denk dat de meeste mensen die vinden dat je niet met zweep en of sporen mag rijden maar rondhobbelen. Ze stellen weinig eisen aan de beweging van hun paard.

het is prachtig als je alles zonder die hulpmiddelen voor elkaar krijgt maar ik denk dat de meesten daar niet in slagen.

xlisaloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:16

Titta schreef:
Ik vind de vraag eerlijk gezegd niet zo goed geformuleerd. Het hoort inderdaad niet bij de outfit, maar wanneer je ze correct gebruikt is er niets mis mee!

Precies dit

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:18

Sporen vind ik echt vreselijk om te zien, zou er zelf niet mee rijden.
Maar als Zweep gebruik ik een Stick (parelli) dus heb daar veel minder problemen mee.
maar het hangt er natuurlijk vanaf hoe je hem gebruikt _/-\o_

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:20

martine12h schreef:
Sporen vind ik echt vreselijk om te zien, zou er zelf niet mee rijden.
Maar als Zweep gebruik ik een Stick (parelli) dus heb daar veel minder problemen mee.
maar het hangt er natuurlijk vanaf hoe je hem gebruikt _/-\o_

Sporen zijn niet vreselijk als je ze normaal gebruikt. Zweep kan ook vreselijk zijn als je keihard er mee slaat .. Licht eraan hoe je er mee omgaat.

paardjeAn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:23

ik gebruik het beide, omdat het echt nodig is bij de pony waar ik op rijd. maar ik probeer het altijd eerst zonder

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:26

paardjeAn schreef:
ik gebruik het beide, omdat het echt nodig is bij de pony waar ik op rijd. maar ik probeer het altijd eerst zonder

Als je het gewoon goed gebruikt is er niks mee :o

huckellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:27

Ik gebruik beide. Voordat ik sporen echt 'gebruik' probeer ik het eerst met druk op te lossen van mijn kuiten. Pony is extreem gevoelig voor zweep dus die wordt lichtjes aangelegd en dan krijgen we alweer een hoop activiteit. Zweep gaat trouwens binnenkort weg want dan gaan we voor het M1 trainen :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:04

Desiree schreef:
Ik denk dat de meeste mensen die vinden dat je niet met zweep en of sporen mag rijden maar rondhobbelen. Ze stellen weinig eisen aan de beweging van hun paard.

het is prachtig als je alles zonder die hulpmiddelen voor elkaar krijgt maar ik denk dat de meesten daar niet in slagen.

het is ook zo dat sommige zeggen dat je met goede tekens en goede band een pony makkelijk vooruit krijgt en geen hulpen nodig hebt, maar dat ligt puut aan de band,
dus je hebt gelijk

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:04

Band met een paard? Natuurlijk is het zo dat je maatjes kan zijn maar echte liefde zoals bij mensen is er niet hoor. :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:04

anemoonlena schreef:
Desiree schreef:

het is ook zo dat sommige zeggen dat je met goede tekens en goede band een pony makkelijk vooruit krijgt en geen hulpen nodig hebt, maar dat ligt puut aan de band,
dus je hebt gelijk

Ja als ie alleen maar vooruit hoeft heb je ook geen sporen nodig, of zweep, daar zijn ze namelijk niet voor :') ze zijn voor verfijning en verkleining van de hulpen, en die heb je nodig op een bepaald niveau, zelfs met de allerbeste band (of t moet een telepathische band zijn, dan gaat t prima zonder denk ik :j )

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:11

Je zou dan zeggen dat al degenen die met sporen rijden dus geen goede band hebben met hun paard. Ik denk dat er veel voorbeelden zijn die dat toch wel hebben en die rijden op het hoogste niveau.

AmXpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:17

Zelf rij ik alleen met een zweep maar ik heb een hele makkelijke pony dus soms rij ik ook zonder zweep

Als ik bij mijn tante ben dan rij ik wel met sporen omdat daar hele ondeugende paarden staan en ik rij daar ook Western dus dat wisselt best wel

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:20

Ik rijd wedstrijden maar altijd zonder sporen. Bij goed gebruik hoeven deze niet slecht te zijn maar van mij mogen ze in de B dressuur afgeschaft worden! Zag dit weekend ook een jong meisje (15? 16?) porren met die sporen in de buik, elke pas...werd er gewoon beetje misselijk van, dat moet vreselijk zijn als paard zijnde.

Ik gebruik zelf wel een zweep, maar dat is inderdaad als verlening van mn arm/been. Hij heeft bijvoorbeeld de neiging om uit te zwalken in de volte. Buitenteugel en been begrenzen is meestal voldoende maar soms zwengt zijn been dan nog beetje uit. Dan kan ik de zweep er langs leggen en dat is voldoende om te begrenzen.

Maar om te zeggen dat het de basisuitrusting is, nee zo zou ik het niet noemen.

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:25

Ik rijd meestal met zweep gewoon om een paard soms net ff wat scherper aan mijn been te krijgen of om hulpen iets verfijnder en duidelijker te geven (denk aan zweep op de binnenschouder leggen bij het wijken) , en met sporen rijd ik nooit maar ook daar heb ik niks op tegen, zo lang je er maar mee om kan gaan en weet wat je doet

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:31

Bij springen gebruiken ze toch ook een zweep... Hoe heet zo'n ding, een karwats volgens mij? Die gebruiken ze toch om hun paard harder mee te laten gaan met een tik. Is dat dan nog verlenging van je arm? En als een paard vervelens doet is het toch niet erg om eens een klap(je) tegen zijn kont te geven. Dat doet een paard echt niet zo veel pijn...

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:43

Ik vind het wel grappig, al die mensen die zeggen dat het voor de verfijning is. Bij weinigen zie ik dat 'verfijnen' terug. Meestal wordt het als dwangmiddel gebruikt en wordt er flink geprikt als het paard de vraag niet snel genoeg begrijpt of doet... Wie de schoen past trekke hem aan...
Ik rijd nooit met sporen, domweg omdat ik nog lang niet daaraan toe ben. En misschien wel nooit...
Een paard voelt een vlieg op z'n huid, en heeft dan iets als sporen nodig voor de verfijning?
Iemand schreef onlangs:
Pas als je alles wat je wilt kunnen en doen zonder sporen voor elkaar krijgt, dan pas kun je ook met sporen rijden.
Er zijn maar weinig mensen zie zo verfijnd rijden dat ze sporen op de juiste manier gebruiken. Diegenen die dat wél kunnen, dan zie je paarden dansen (en die kunnen het ook zonder ;) )

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:53

ik rijd met zweep. en ja, het wordt mij aangeleerd om een paard als hij niet wil luisteren hem een tik te geven. naar een kleine aanraking luisteren ze dan ook niet.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:59

Ik gebruik beide, spoortjes alleen met dressuren om iets duidelijker te zijn en niet te hoeven schoppen, wat imo vervelender is. Mijn zweep gebruik ik on ietsje bij te kunnen tikken als mijn benen niet meewerken door een "handicap".

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:17

Ik rij al een beste poos met een langere zweep en de vriendelijkste sporen die er zijn (kort en erg rond) omdat ik een pony heb die heel slcht reageert op beengebruik wanneer hij moet wenden, buigen of wijken.

Dus als ik nu een oefening vraag dan gebruik ik mijn benen en soms mijn spoor om hem duidelijk te maken hoe hij de figuur goed moet rijden. Dus eigenlijk ter ondersteuning en zeker niet bij elke pas om hem voorwaarts te krijgen. Ik ben erg zacht met mijn beenhulpen, mijn benen aandrukken moet al voldoende zijn om hem te laten stappen.

De zweep gebruik ik niet, zonder zweep is hij minder voorwaarts.overgangen rijden helpt niet, dus de zweep ligt in mijn hand maar is niet in gebruik. De enige keer dat ik hem een zacht tikje geef is wanneer hij niet reageert op stem en been.

Ik merk dat ik door de zweep veel minder hoef te strijden met het tempo en hij daardoor ook veel fijner loopt.