[VOLG] Tinker Jynthe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosemarin

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:24

Wat doet ze het goed, super! Die van mij heeft ook chronische mijt en ik scheer de sokken er ook af, ik schrok de eerste keer wel wat ik eronder aantrof. Ik behandel haar met noromectin, dit lijkt nu goed te gaan. De wondjes gaan steeds verder weg en het is heel makkelijk te gebruiken :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:45

Noromectin is (gewoon) ivermectine.
Als je mijten wilt bestrijden, en dan alleen in de sokken, is sprayen met Exil (permethrine) gelijk op de huid tussen de haren ook een optie. Permethrinespray (Agradi heeft 250 ml flessen) verdeelt zich over de huidlagen en het huidvet, en doodt de mijten en ook de generatie later. Het werkt een maand of 2. Het wordt maar langzaam afgebroken.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:38

sjanien schreef:
Oh leuk om een veulentje erbij te fokken. Jij hebt dus ook al het nodige meegemaakt met je tinker. Door welke hengst heb je haar laten dekken?

Deaglán Snorremans van Germania
Die is bijna helemaal zwart en de mijne heeft heel veel wit.... (Helaas..... ;( )
Hoop op een mooie bonte als het eenmaal zover is.
En wij hebben een anderhalve maand geleden ongeveer ook de sokken gekortwiekt.
Niet geschoren maar wel flink geknipt. Met al die regen van de afgelopen winter was ik erg bang voor mok.
En als je nu ziet hoe het eruit ziet.... groeit als kool !

http://lotshorses.weebly.com/blog

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 09:01

Mooie hengst, ik ben benieuwd wat voor veulen dat gaat worden.

Heb je evt een foto van de gekortwiekte sokken?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:35

Als je bang bent voor mok moet je de sokken juist laten zitten. Die zitten er niet voor niets.

Als ze mok oid hebben kab je knippen of scheren om het beter te behandelen.
Maar het wieken voorkomt absoluut geen mok.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 09:39

Ik haal niet de complete sokken eraf. Enkel de stukken waar ik moet behandelen hoop dat ik veel kan sparen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:12

sjanien schreef:
Olejon: is jouw tinker ook geïmporteerd?
Ik heb haar nog niet gemeten weet dus niet hoe hoog ze precies is. Ze is in iedergevak groter dan mijn andere paard en die is 1.60. Ik zou haar nu schatten boven de 165. Ik zal haar eens opmeten. Toen we opzoek waren naar een paard bij verschillende wezen kijken die kleiner waren dan gezegd werd. En was het echt twijfel geval of ik er op zou passen aangezien ik 1,82 ben. Maar bij Jynthe toen ik haar zag dacht ik meteen he he eindelijk een echt groot paard.

ja,die van ons is ook geimporteerd, vorig jjaar mei. maar heb haar hier in nederland bij een handelaar gekocht. mooi formaat heeft die van jou dan. die van ons is 1.43 :)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:37

cp112 schreef:
Als je bang bent voor mok moet je de sokken juist laten zitten. Die zitten er niet voor niets.

Als ze mok oid hebben kab je knippen of scheren om het beter te behandelen.
Maar het wieken voorkomt absoluut geen mok.

Het voorkomt het ook niet. Dat snap ik ook wel..... maar ik kan het beter in de gaten houden en het blijft minder lang nat. Kan beter drogen en luchten zeg maar.....

Ik kan geen foto's uploaden hier. Heb ik nog niet uit gevogeld. Zal vanavond aan mijn dochter vragen. Maar we hebben alleen de achterkant, bij de koot gekortwiekt. De voorkant houden we van de grond maar hebben we verder laten zitten. Het meeste haar zit toch aan de achterkant.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:21

Ik lees mee . Mijn ruin heeft ook Mijt aan zijn benen en heeft al 2 spuiten gehad, bij de eerste spuit had ik een zalf die ik erbij die ik moest insmeren. Hij heeft nogal veel behang dus het insmeren ging was lastig. Bij de 2e spuit kreeg ik een shampoo mee waarmee ik het moest wassen en niet uitspoelen. Het stampen met zijn benen dat word al veel minder maar de mijt is nog niet helemaal weg. Zelf heb ik geen scheermachine en ben op zoek naar iemand in de buurt van mij die wil komen scheren en dan gaan toch echt zijn sokken eraf. Permethrinespray kan je die ook kopen bij de boerenbond?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 23:01

Nou vandaag was de dag dat degene kwam voor het scheren. Ik dacht altijd dat Jynthe een coole kikker was. Maar vandaag eventjes niet. Ze was altijd al ?gevoelig? aan de benen. Als je iets met je hand er naar toe ging dat tilt ze been al op. Waar dat vandaan komt weet ik niet maar weet wel dat het met scheren knap lastig is. Ze dacht 20 minuten bezig te zijn maar het werd ruim een uur. Toen ze het apparaat voor het eerst aanzette schrok Jynthe heel erg en vervolgens ging ze hangen. Toen het apparaat even aanstond vondt ze het geluid oke. Maar liet haar been Max 10 sec staan. Respect voor degene die scheerde dat ze er toch nog wat afkreeg. Ik had er al een bak met hooi bij gepakt maar ze bleef onrustig met de benen. Alleen op aanraking van haar hand tilde ze hem al voortdurend op. We hebben haar ook nog pasta gegeven maar daar werd ze niet echt veel anders van. Haar achterbenen gingen gelukkig mooi vlot. Het leek wel of ze door de paste juist lomper werd en paar keer liep ze ons gewoon onderste boven. Maar na een kapot halster en wat schaafwondjes en geplette hand van mij zijn haar sokken even gekortwiekt. En kan het behandelen beginnen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de benen nog niet gewassen vandaag omdat ze het zo zat was. Dat komt morgen wel weer. Daarom besloten om even een buitenritje te gaan maken. Dat deed ze super braaf mijn man zat op Jynthe en ik op Lobke. 1 keer schrok ze omdat er een hardloper van achteren kwam die we niet doorhadden en ook niks zei. Maar daar schrokken we allemaal van. Op een gegeven moment moest Jynthe zelfs nog twee keer voorop omdat Lobke denk dat als er ergens een eenzame weidepaal staat deze haar opeet. kortom we zijn zeer tevreden over Jynthe!
Nog even een foto dat ze toch wel vriendjes gaan worden. Ze stonden bij elkaar te kroelen.
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:16

Waarom zijn de volledige sokken er dan niet af? Kriebel beestjes zitten juist in het onderste stuk. Als je dan toch al aan het scheren bent...

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 11:18

Jynthe heeft alleen achter op de pijpbenen korstjes en in de knieholtes. Gaat erom dat ik het nu goed kan behandelen/wassen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:21

Ah dan heb je het over rasp. Niet zozeer mijt.
Wassen met betadine scrub en honing wondzalf (bijv dermiel) op de plekken smeren. Paar dagen herhalen en dan Is het zo weg.

Rasp is lang niet altijd iets ernstigs. Het Is namelijk ook vooral een opeenhoping van huidvet. De korstjes die dan volgen zijn ook duidelijk zacht.
Dit kan echter wel wat vervilten en trekken waardoor je toch wat wondjes krijgt.

Wat ook wil helpen tegen rasp Is suiker en zetmeel arm voeren (ook ruwvoer).

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:23

En de sokken goed uitgeborsteld houden helpt ook. Zodat het niet gaat vilten/klitten.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 12:44

klopt ik twijfel nu ook of het geen rasp is. omdat het bij haar voorbenen niet alleen op de pijp zit maar zoals op de foto te zien is ook in de knieholte. Bij de vorige eigenaar is ze door de da gezien daarvoor en die dacht mijt. Maar misschien heeft ze wel beide. En is er van de mijt op de achterbenen alleen nog de gangetjes te zien. Ik ben al veel op internet aan het lezen hoe te behandelen. Mijn man rijd zo even langs de da om te overleggen. Ik lees ook dat sommige het met groene zeep wassen. En iemand raad Betadine af ivm harde korstvorming.

De honing wondzalf is die te koop bij ruitersportzaak of welkoop?

Het voer hebben we al aangepast. Ze krijgt speciale brok met heel weinig zetmeel en suikers en daarnaast muesli van de pavo. Ze staat nog wel op kuil ik kijk het nog even aan anders stappen we over na hooi mocht ze last blijven houden.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:28

Vanmiddag komt de da kijken om toch even zeker te hebben wat het precies is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:33

Het gros van de da's zijn niet (goed) bekend met rasp en gooien het snel op mijt etc.
Honing wondzalf haal ik bij de DA. Misschien dat het bij de paardendrogist ook wel te bestellen is?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:35

dmv afkrapsels is dat uit te sluiten. Maar ik deze da heb ik wel vertrouwen.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:42

Wat een schitterende tinker! Snap heel goed dat je daar verliefd op werd. Heb zelf stiekem toch ook wel een zwak voor tinkers, haha. Ik volg! :D

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:47

@urbiezira: bedankt! Mijn eerste eigen paard was een tinker helaas is deze veel te vroeg overleden. Tinkers bleven me altijd trekken. Toen ik de eerste foto van Jynthe zag was ik opslag verliefd.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:49

Het is een beetje een virus, he? Je blijft altijd een zwak voor ze hebben! Mijn oudje staat op pensioen bij een man die tinkers fokt, en zo is het erin geslopen bij mij, haha.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 13:52

ja inderdaad als je er eenmaal mee besmet bent....

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:50

Netjes geschoren hoor!
Ik vind haar benen er nog netjes uit zien hoor, heb veeeeeeul erger rasp gezien, ook bij mijn eigen tinker. komt helemaal goed met handelen.
Ik ben ook van mening dat elke tinker bijna altijd last zou houden/hebben van mijt en of rasp dat hoort helaas ook bij het ras :(

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 13:01

DA heeft een afkrabsel genomen. Hij heeft geen mijten kunnen aantonen. Maar dat zegt volgens hem niet dat het niet zo kan zijn. Dus eerst behandelen als mijt. Jynthe moet 1 keer in de week met de pootjes in de speci kuib staan. Ik dacht dat gaat nooit lukken maar wonder boven wonder doet ze dat best aardig. Heel af en toe trekt ze been iets op maar als ik er wat van zeg en tegen hou zet ze hem netjes weer neer. Ik hoop dat het gaat helpen en ze keer van je jeuk af is. Ik heb haar tot op heden nog niet weer zien stampen/krabben. DA vond dat ik er goed aan had gedaan om de sokken te scheren, hij had liever gezien dat alles eraf was. Maar ik kijk even hoe het nu gaat mocht het zo toch niet goed te behandelen zijn kan dat altijd nog. Maar nu ze in een bak staat met de benen kan het ook goed door de sokken heen dringen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:16

Rasp rasp en nog een rasp.
Rasp is een beetje te vergelijken met een soort droge mok. Vrij simpel te behandelen.