Hoe natuurlijk is het om paard te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:51

InekeN schreef:
Tis niet natuurlijk. En of ze het leuk vinden? Denk niet dat ze er lol aan beleven. Geen paard springt uit het weiland terwijl dat vaker lager is dan de hindernissen waar wij ze overheen jagen. Maar ja...
Is het natuurlijk kinderen tot minstens hun 16e naar school te sturen? Beleven ze er lol aan...? ;)

Vertel dat mijn vorige paard even?
Die sprong overal uit als hij het gras bij de buren groener was in zijn ogen. :D
En van die paarden ken ik meer.
Waarop hij als drie jarige ook werd gekocht, voor de springsport.

Natuurlijk.
Nee. Vond hij het leuk. Dikke ja.

Als je een paard eerlijk rijdt. Kijkt naar zijn kunnen vinden paarden het wel leuk. Vind een paard van rijden echt niks zou ik als ruiter toch eens kijken naar mijn manier van omgang.

Daarnaast vind ik wel dat elk paard buiten met andere paarden hoort te staan. Elke dag. Niet in de modderzooi. Nee fatsoenlijk minstens de hele dag op de stuk waar ook energie uitgerent kan worden.
Ik weet dat veel mensen dat niet kunnen bieden en dat vind ik veel onnatuurlijker dan rijden met gevoel richting paard.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:54

piezze schreef:
EarthFocus schreef:

Ik weet zeker dat al die rassen die gefokt zijn niet hadden bestaan als wij niet met ze hadden gang werken, maar heeft dat doorfokken bijgedragen aan de verbetering van het paard? Nee.. ze zijn zo doorgefokt voor de mens, wij willen steeds smallere paarden die hoger op de benen staan etcetera etcetera.
De paarden zelf zijn niet verbeterd, want als jij nu een groep doorgefokte paarden in een groot stuk natuur zet overleven die het niet. Terwijl de paarden die gewoon in het wild leefde het nu nog steeds zouden overleven, want de natuur leeft en overleefd.. Maar helaas is de mens er die ervoor zorgt dat dieren uitsterven.

Wat een onzin wordt hier geschreven zeg (edit door eathfocus bedoel ik dan he). Zet elk willekeurig paard dat ge kent terug in zijn natuurlijke omgeving en ik weet zeker dat die dat overleeft. Paarden staan nog heel dicht bij hun oorspronkelijke natuur. Anders dan bijv. Een mens.

Ik schrijf onzin? Ik denk het niet.. Ik weet zeker van niet. Kwpn'ers worden gefokt om atletisch te zijn, niet om de natuur te overleven.
Als jij nu een groep kwpn'ers loslaat in een groot natuurgebied en je kijkt er niet meer naar om, dan zijn ze binnen een paar weken (hooguit een paar maanden) niet meer in leven. Ten eerste overleven ze de kou niet meer, want wij hebben ze zo verziekt door te scheren, dikke dekens op te doen. Dat hele natuurlijke systeem is uit hun lichaam.
Ja, tuurlijk maken ze nog wel een wintervacht aan, maar nooit zo'n dikke vacht dat ze winterse buien van -20 overleven.
Fjorden, shetlanders en de ouderwetse haflingers zullen zich hierin veel langer staande houden.
En wat denk je van het eten? De meeste paarden krijgen op bepaalde tijden gevoerd, allemaal afgemeten.
Al zou er in eerste instantie veel eten zijn in het natuurgebied waar je ze loslaat, dan zullen ze de gehele dag gras/bomen/takken eten, in de natuur genoeg om te overleven voor een paard, maar de gedomesticeerde paarden zijn gewend nog kilo's brok te krijgen en staan ook regelmatig een paar uur zonder eten ( en hier spreek ik zeker niet over alle paarden). Als een paard opeens alleen nog maar gras/takken/bladeren te eten heeft, dan wordt het paard in het begin te mager, voordat het lichaam zich kan aanpassen aan zijn nieuwe dieet, het duurt een tijd voordat het paard leert wennen aan zijn nieuwe dieet, maar in die tussentijd is het echt al wel een keer winter geworden, en als je als paard dan te mager bent en vervolgens ook maar weinig wintervacht aanmaakt, dan ben je toch echt ten dode opgeschreven.

En hierbij zal ik niet eens gaan spreken over roofdieren die op de loer liggen.. Want onze gedomesticeerde paarden zijn 'gewend' aan roofdieren en zullen pas met gevaar op het laatste moment gaan rennen, en dat laatste moment is TE laat.

En laten we nu niet spreken over Nederland, maar eerder over waar de meeste 'wilde' paarden vandaan kwamen, waar de temperatuur over het algemeen rond het vriespunt is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:54

Janneke2 schreef:
Mazida schreef:
Zijn paarden niet veel te ver door gefokt op wat mooi en niet op wat voor het paard goed is? Kijk naar honden, die kampen ook met tal van gezondheidsproblemen.

Het paard staat niet meer centraal, maar alleen de wensen van de mens. Dat lijkt me niet een al te beste ontwikkeling.

Er zijn extreem veel teckels met rugklachten en sommige hondensoorten hebben zo'n klein koppie dat de arme beesten hoofdpijn moeten hebben.
Gelukkig hebben we die tendens niet in de hippische wereld. Er wordt gefokt op "bruikbaarheid".

(Uiteraard beginnen daar de problemen..... Zo worden paarden bij het KWPN om de een of andere reden die ik weiger te snappen de hoogte in gefokt - maar een deel van de KWPN'ers kan dat hebben en een enkeling wordt wereldkampioen.)

Ik denk dat we met de paarden een behoorlijke eind op weg zijn op het fokken van uiterlijk en de daarbij behorende problemen.

Ga maar eens graven in het Arabische volbloed, de Fries en ons huidige KWPN paard.
De eerst is vooral veranderd in hoofd en bekken, de 2e in zijn gehele bouw en een flinke dosis inteelt. De waterhoofden worden niet voor niets in de doofpot gestopt. En dan ons circus paard de kwpn met van die zwaai benen ala Totilas en zo heet gefokt dat menig man er niet eens meer mee kan omgaan.

Verder zie ik ook veel veranderingen in de Haflinger, Fjord en Ijslander. Deze zijn de afgelopen 30 jaar veel luxer en hoger op de benen gefokt en dan heeft de ijslander nog de 4e gang die ook steeds spectaculairder word maar als ik de ruiter dan zie vraag ik mij af of deze nog wel zo comfie zit en dat was toch het geen waar ze voor gebruikt werden: comfie van a naar b in een ruig land.

Het paard heeft er een paar miljoen jaar overgedaan om zo te worden en wij veranderen dat ff in pakweg 50 a 60 jaar...kan nooit gezond zijn.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:56

piezze schreef:
Het is dan wel onnatuurlijk om op derug te gaan zitten, het is echt slecht om een paard zijn behoefte tot bewegen te onthouden. Krijgen ze kwaaltjes van, slechte hoeven enzo. Dus in dat licht bezien is het volgens mij beter om er elke dag op te gaan zitten en kilometers te maken. Of een paard dat ook leuk vindt? Ja daar kan je alleen naar raden vrees ik

Als jij een paard in zijn bewegingsbehoefte wilt voorzien, dan maak je hem toch echt blijer met een paar uur in de wei met paardenvriendjes dan dat je erop gaat zitten met een bit in zijn mond en vervolgens van hem verwacht of die stapt draaft of gallopeerd en waar jij heen wil moet die heen, want anders dan krijgt die op zijn donder.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:01

Natuurlijk en leuk zijn totaal verschillende dingen. Een paard in de natuur zoekt de hele dag naar vreten en wordt blootgesteld aan weer, wind en wolven....Of dat leuk is een tweede.
Mensen hebben een deal gesloten met paarden. Wij maken het ze makkelijk en in ruil daarvoor gaan we er op zitten. De paarden die het daar niet mee eens waren zijn zo langzamerhand wel uitgeselecteerd.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:03

bruintje123 schreef:
InekeN schreef:
Tis niet natuurlijk. En of ze het leuk vinden? Denk niet dat ze er lol aan beleven. Geen paard springt uit het weiland terwijl dat vaker lager is dan de hindernissen waar wij ze overheen jagen. Maar ja...
Is het natuurlijk kinderen tot minstens hun 16e naar school te sturen? Beleven ze er lol aan...? ;)

Vertel dat mijn vorige paard even?
Die sprong overal uit als hij het gras bij de buren groener was in zijn ogen. :D
En van die paarden ken ik meer.
Waarop hij als drie jarige ook werd gekocht, voor de springsport.

Natuurlijk.
Nee. Vond hij het leuk. Dikke ja.

Als je een paard eerlijk rijdt. Kijkt naar zijn kunnen vinden paarden het wel leuk. Vind een paard van rijden echt niks zou ik als ruiter toch eens kijken naar mijn manier van omgang.

Daarnaast vind ik wel dat elk paard buiten met andere paarden hoort te staan. Elke dag. Niet in de modderzooi. Nee fatsoenlijk minstens de hele dag op de stuk waar ook energie uitgerent kan worden.
Ik weet dat veel mensen dat niet kunnen bieden en dat vind ik veel onnatuurlijker dan rijden met gevoel richting paard.

Maar als je vergelijkt hoe groot hun natuurgebied is vergeleken een stukje land, dan vind ik het logisch dat ze verder willen dan alleen dat land.
In de natuur lopen ze ongeveer 10km per dag, in een weiland zijn ze snel uitgelopen (of ze moeten rondjes gaan lopen).

Ik denk dat je beter kan vergelijken met de natuur.
Als je een paard in de natuur ziet lopen, dan gaat die echt niet voor de lol over een boom heenspringen als die er ook omheen kan lopen.
Een paard springt in de natuur eigenlijk alleen als er geen andere mogelijkheid is, dus als ze in nood zijn of als ze ergens heen moeten waar geen andere mogelijkheid voor is om daar te komen.

bruintje123

Re: Hoe natuurlijk is het om paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:08

Stukje was een paar hectare.
Gras groener als de buren lees ook. Leuk ander paard, wel letterlijk groener als de wei die gehooid gaat worden. Geen paniek. Maar gewoon weten dat 1.60 makkelijk kan.

Ken ook veulens die voor de lol over hindernissen springen.
Zomaar.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:13

Eens @bruintje123, ik had ook al zo'n verhaal gepost.
Het is bijna grappig dat bijna niemand (allemaal dressuurtypes :o ? ) kan geloven dat paarden springen gewoon leuk kunnen vinden. Echt, sommige paarden vinden dat leuk en doen dat voor de lol.. over takken die je in de wei legt, over het draad dat om de wei zit (helaas), over een hindernis die nog in de bak stond... We fokken er niet voor niks op :-)...
Of ze in 'de natuur' spontaan springen weet ik niet. Als je niet kunt zien wat er achter de hindernis is, zou ik het niet doen als ik een paard was .. safety first.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:19

Leuke reacties waardoor bij mij de vraag ontstaat; hebben onze luxe paarden een blijer leven met alles dat wij van ze vragen dan de paarden die leven in de Oostvaardersplassen? Of is dit een heel sterke vergelijking van eveneens onnatuurlijk?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:20

Omdat ik de sport niet meet beoefen heb ik nu koudbloeden. Dichter bij de natuur denk ik.
Ook niet de bouw en handigheid om makkelijk te springen.
Natuurlijk kunnen ze wel een sprongetje. Maar zijn daar geen atleten in.
Die zie ik bij wijze van alleen in paniek springen (of erdoor gaan).

Maar een paard dat springen met zijn lijf makkelijk kan ontloopt dat ook niet zomaar.
Voor mijn vorige paard was dat een spelletje.
Er waren op pension meerdere groepen.
En hij stond niet altijd in de groep waar je hem in de ochtend in had gezet.
Hij ging graag eens op de koffie bij de buurgroep :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:21

Alani.

Noordvaarderplassen is geen natuur.
Maar een klein stukje grond met veel te veel dieren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:34

Sientje schreef:
Huertecilla schreef:
De natuurlijke verhouding tussen mens en paard is die an jager en prooi.
De mens was DE grote natuurlijke vijand.
Natuurlijk paardmanschap is ze bejagen voor de pot.
Bedenk zelf maar hoe natuurlijk het is als het roofdier op de rug van de prooi gaat zitten...

:j

Maar hoe knap zijn die prooidieren dan dat ze zich zo aanpassen dat ze een mens op hun rug laten... _/-\o_

de paarden die het niet toelaten worden als onhandelbaar of gevaarlijk bestempeld en eindigen dan vanzelf als het het al oude begin van het paard 'in de pot' :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:49

bruintje123 schreef:
Alani.

Off topic: de Oosvaardersplassen is een merkwaardig samenspel van erg veel dieren, natuurlijke bemesting, geen wormkuren en AB - en een gigantische opbrengst.
Het ziet er schraal uit, maar kan een voorbeeld zijn voor veehouders.

@Alani: afgezien van de snelwegen / trein en de afwezigheid van roofdieren zoals wolven is het idd natuurlijk.
Zo'n tien jaar terug zijn er een paard of twintig naar Estland verhuisd en daar een jaar intensief gevolgd: ze wisten vanuit hun instinct precies wat ze met wolven moesten doen. Ze konden zich ook in no time aanpassen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-02-16 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:52

Ik mag hopen dat zoveel uithongering nergens een voorbeeld voor gaat zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:53

bruintje123 schreef:
Ik mag hopen dat zoveel uithongering nergens een voorbeeld voor gaat zijn.

edit: sorry, staat de link er niet.

Google als je zin hebt op:
trouw oostvaardersplassen geheim 30 mei 2014
(over de superproductieve grond)
Ga je gang!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-02-16 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:54

"Niet natuurlijk" is het eerste dat in me opkomt. Bij rijden denk ik aan een zadel, hoofdstel en andere hulpmiddelen die ook niet natuurlijk zijn.

Van de andere kant..... paarden zijn al 6000 jaar (!) gedomesticeerd. We leven dus al zo lang met ze samen. Met onze fokprogramma's kun je je afvragen of ze niet een klein beetje als rijdier geëvalueerd zijn.

Ik ken paarden die echt genieten van samen zijn met hun ruiter en rijden leuk vinden. Ik ken jammer genoeg ook veel paarden die het ondergaan. Ik denk niet dat in de meeste gevallen aan het paard ligt...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:58

bruintje123 schreef:
Alani.

Mee eens dat OVP gecreëerde natuur is maar de paarden die daar lopen zijn niet gedomesticeerd of direct afhankelijk vd mens. Hoeven geen kunstjes te doen, maar staan bloot aan alle facetten van de natuur en zo mogelijk zelfs honger. Daarnaast wordt aan alle voorwaarden van paardzijn voldaan. Ik vraag me oprecht af welke paarden, gedomesticeerd of niet gedomesticeerd, beter af zijn?
Ondanks dat anti OVP ben zien de grazers er deze winter beslist niet slecht of mager uit. Maar igv een strenge winter ziet t plaatje ongetwijfeld heel anders uit.

TS stelt de vraag omtrent het rijden maar een paard dat überhaupt moet werken voor de mens speelt al veel langer. Denk aan de landbouw en trek/koetspaarden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:03

Cowgirl schreef:
Het paard heeft er een paar miljoen jaar overgedaan om zo te worden en wij veranderen dat ff in pakweg 50 a 60 jaar...kan nooit gezond zijn.

Ja, klopt.

In 1975 besloot het kwpn bestuur (toen nog wpn) dat in tien jaar tijd het dier 10 centimeter groter moest worden. :n :n

Sommige individuele dieren kunnen dit - heel erg veel dieren konden dit niet.
Tien jaar geleden gold '6 jaar' als de gemiddelde levensverwachting voor een kwpn.er - "dat moet je niet willen", vind ik.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:05

Het is niet natuurlijk.
Maar daardoor heeft een paard wel een doel.
Je kunt een paard gebruiken om mee te rijden, te mennen, wedstrijden etc.
Als dat niet kon, dan werden paarden alleen gebruikt voor de slager, net als koeien en varkens. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:39

Die 6 jaar gold alleen voor verzekerde paarden. Ook voor de jaarling die verongelukte in de opfok.
Veel mensen hebben hun paard niet verzekerd, ook het sportpaard niet.
Dus deze berekening van leeftijd klopt niet fijn.

Ik ben totaal tegen de oost vaarder plas. Dierenleed ten top.

Zou je nu een fatsoenlijk stuk natuur met paarden voor ons plezier houden vergelijken dan zeg ik de natuur is zoals het hoort.

Al denk ik bij fatsoenlijk huisvesten hier. Durven te kijken naar de tekortkoming als jezelf als ruiter. De bouw van je paard.
Dat het geen rot leven hoeft te zijn voor dat paard.

Dat er helaas wel teveel slecht gehuisvest wordt. Slecht gereden is ook waar. En dat gebeurt mijn idee net zoveel recreatief als bij sport.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:50

bruintje123 schreef:
Die 6 jaar gold alleen voor verzekerde paarden. Ook voor de jaarling die verongelukte in de opfok.
Veel mensen hebben hun paard niet verzekerd, ook het sportpaard niet.
Dus deze berekening van leeftijd klopt niet fijn.

Dat geloof ik grif, maar is de kern niet. De gemiddelde leeftijd van een goed paardenras hoort hoger te zijn.
Natuurlijk kan een dier in de opfok sterven - als gemiddelde zou je iets van 15 willen hebben (sommigen sterven jong, de rest wordt in de twintig.)
Citaat:
Ik ben totaal tegen de oost vaarder plas. Dierenleed ten top.

We leven in een vrij land, dus wees er gerust tegen - dat mag. Andermaal : ga je gang!

Maar in een (off topic) discussie is het wat minder geslaagd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:55

Omdat het hier of topic is ga ik er bewust niet verder op in. Sluit niet uit dat ik menig wel kan onderbouwen.
Maar hier dus niet doe :)

Die leeftijd zal dus ook veel hoger liggen in werkelijkheid.
Vergeet verder ook niet dat de meeste verzekeringen er ouder paard uit de verzekering zetten.
Dus die 25 jarige die telt niet meer mee voor de cijfers omdat hij er bij 18 uit werd gegooid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:06

paardrijden is absoluut niet natuurlijk.Het enige moment dat het natuurlijk is dat is wanneer een merrie gedekt word....door een hengst,niet door een buisje met bevroren zaadjes.
Daarom ga ik er ook niet meer opzitten.
Wel grappig,ik ben sinds kort lid van een FB pagina Friendship training...(had ik nooit moeten doen,wat een engerds)
Die zijn tegen alles wat niet natuurlijk is...bitten,stallen,dekens,hoefijzers...maar er wel opzitten.Die snap ik dus niet

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:35

EarthFocus schreef:
piezze schreef:
Het is dan wel onnatuurlijk om op derug te gaan zitten, het is echt slecht om een paard zijn behoefte tot bewegen te onthouden. Krijgen ze kwaaltjes van, slechte hoeven enzo. Dus in dat licht bezien is het volgens mij beter om er elke dag op te gaan zitten en kilometers te maken. Of een paard dat ook leuk vindt? Ja daar kan je alleen naar raden vrees ik

Als jij een paard in zijn bewegingsbehoefte wilt voorzien, dan maak je hem toch echt blijer met een paar uur in de wei met paardenvriendjes dan dat je erop gaat zitten met een bit in zijn mond en vervolgens van hem verwacht of die stapt draaft of gallopeerd en waar jij heen wil moet die heen, want anders dan krijgt die op zijn donder.

Wederom onzin, gooi een paard in de wei en alles is binnen eetbereik. Paard loopt niet zoals in natuurlijke omstandigheden waar ze echt op zoek moeten naar water de juiste plantjes.en waar echt roofdieren er op jagen. Kilometers horen ze te maken, niet zich vol te vretenin de wei.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:39

Zet kwpn terug in de natuur en binnen mum van tijd fokken ze zich kleiner, met goede vacht en hoeven en zullen ze weer compacter worden. Natuurlijk zullen de zwakste broeders het niet overleven, maar uitsterven zullen de paarden niet. Geloof ik echt niks van.