Paard gaat liggen en rollen terwijl je erop zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:48

Sorry, ik ben het met ze eens. Ik ben van mening dat als er een probleem is, dat je eerst bij de ruiter moet zoeken. Die beïnvloedt tenslotte het paard. En in dit geval al helemaal.
Het klopt dat paarden vanuit het niets kunnen liggen. Maar dit doen ze nooit zonder waarschuwing! Mijn paard doet in de paddock zijn neus naar beneden (dit is überhaupt al de houding waar ik hem in rijd..), vertraagt één pas en vervolgens ligt hij in dezelfde seconde nog. Het maakt hem echt niet uit waar hij rolt, als er maar zand of gras ligt. En toch is het hem niet gelukt om volledig te liggen en rollen. Puur omdat ik gelijk reageerde. Deed ik dat niet, kon ik mijn paard afschrijven. Hij heeft van zichzelf al een hele slechte en gevoelige rug, rollen met een westernzadel zou dit alleen maar erger maken. En zoals ik in mijn eerdere bericht zei, deed hij dit vandaag voor het eerst. Mijn merrie probeert het vaker, maar van mijn ruin had ik het nooit verwacht. Toch reageer ik per direct als ik iets in de richting van rollen zie.

Dus ja, in dit geval is het de fout van de ruiter.

Maartje1990

Re: Paard gaat liggen en rollen terwijl je erop zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:52

En toch is er een verschil tussen iemand van 14, die gewoon nog niet in staat is dat te voorkomen, en iemand die een stuk ouder is en beter kan rijddn.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:02

En dan nog famkehorses, dat is toch helemaal niet erg.... Iedereen hier heeft wel dingen gedaan met paarden die minder handig uitpakten. Nou en.... Dat is toch ook een deel van de lol. Gunst ik heb zo vaak niet opgelet, ben miijn paard onderweg kwijt geraakt, ben er af gevallen of heb perongeluk het beest iets heel onhandigs aan geleerd. Dat hoort zo, het is geen schande om te zeggen "Goh nou lette ik even niet op en ging hij... Zwemmen, rollen, naar huis... what ever. Dat is juist prachtig. En nog belangrijker, als je het dan op bokt zet zijn er mensen die je vertellen waar je de volgende keer op moet letten.

Als het om de omgang met paarden gaat zoek ik de oorzaak altijd bij mijzelf, soms met rode oortjes van schaamte. Een paard heeft namelijk niet zoveel intelligentie/hersenen dat hij kan bedenken hoe hij jou nou eens een hak zal zetten. Dat beest leeft in het nu en reageert dus op jou...

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:15

Het is ook zeker niet erg om fouten te maken. Ik geef fulltime les aan andere mensen, maar soms ben ik zelf aan het werk en kan ik mijzelf wel voor mijn kop slaan. Maar dit zijn de momenten waar we het meeste van leren.

Dat ze dit niet had kunnen voorkomen wegens haar leeftijd, ben ik niet mee eens. Iedereen kan tenslotte het hoofd omhoog halen en been geven.. En ja, soms is het moeilijk om te zien wanneer een paard gaat rollen, dan kom je bij het bovenste punt van mijn bericht. Maar dan nog kun je, lijkt me, bedenken dat dit niet de bedoeling was. Als TS dit niet kan bedenken, dan stond dit topic er niet ;)

Maartje1990

Re: Paard gaat liggen en rollen terwijl je erop zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:37

Jullie hebben vind ik redelijk aanvallend naar ts gedN. Alsof het wel heel erg is/was. Logisch dat een meisjs van 14 dan in de verdeging schiet

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:42

1 van mijn pony's had dit ook niet eerder gedaan.
Toen mocht er een meisje van de manege er een keer een manege les op rijden.
Ineens ging die liggen en omdat ie wel vaker ondeugend is en wel vaker dingen probeert om onder het werk uit te kunnen komen dacht ik eerst dat dit een nieuw iets was.
Dus hop omhoog en verder rijden..
En weer na 2 rondjes ofzo hop liggen..
Samen met de persoon die les gaf besloten hem uit de les te halen.
Bij het afzadelen was hij niet normaal bezweet terwijl die dus was geschoren en normaal niet zo bezweet stond.
Ook wilde hij niet eten en gedroeg zich vreemd.
Dus thermometer er in en ja hoor 40 graden..
Gelijk de dierenarts gebeld.
Heeft ie een spuit gekregen voor koliek.
Wat voor koliek durf ik even niet te zeggen want het is al even geleden.
Kwam er op neer dat het was omdat hij ineens intensief gereden werd.
Hij was wel wat gewend maar dit was toch te veel ineens.
Volgende dag ook nog 40 graden, en daarna begon het langzaam af te bouwen gelukkig.

Niet dat dit zo was in jou geval, maar het liggen kan ook wat anders zijn bedoel ik er mee te zeggen.
In jou geval ben ik blij dat zowel pony als tuig er goed vanaf gekomen is.
Bij mijn pony was ik er goed van geschrokken zeg!

kimiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:49

famkehorses schreef:
waldo199 schreef:
Er kan vanallles aan de hand zijn he,
Je meot er niet gewoon bij staan en er naar kijken op zn minst hem overeind halen
Je zadel gaat hem in zijn rug drukken+hij gaat ook nog eens kapot als er een paard van +- 500 kg op komt te liggen.
Misschien is t wel koliek..

Natuurlijk hebben we hem overeind gehaald
maar dat ging eerst moeilijk omdat hij heftig aan het rollen was
na afloop was er niks met het paard en de spullen aan de hand.

laat de boom nog wel even controleren,je weet het nooit,je hebt een kans op een gebroken of scheve boom wat niet altijd gelijk duidelijk opvalt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:52

Maartje1990 schreef:
En toch is er een verschil tussen iemand van 14, die gewoon nog niet in staat is dat te voorkomen, en iemand die een stuk ouder is en beter kan rijddn.

O kom op nou, dat meisje is 14 geen 4... Misschien had ze dit nog niet geleerd, nou prima. Ik weet zoveel nog niet. Maar een meisje van 14 hoort er echt wel mee om te kunnen gaan als er verteld wordt dat ze iets niet goed gedaan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:25

mrie schreef:
Maartje1990 schreef:

O kom op nou, dat meisje is 14 geen 4... Misschien had ze dit nog niet geleerd, nou prima. Ik weet zoveel nog niet. Maar een meisje van 14 hoort er echt wel mee om te kunnen gaan als er verteld wordt dat ze iets niet goed gedaan heeft.

Waar lees jij dat TS niet goed met het feit dat haar verteld wordt dat ze iets niet goed gedaan heeft omgaat? :) Ik vind het nog knap van haar hoe ze zich inhoud, ik zou allang tureluurs zijn geworden van alle mensen die maar blijven zeuren dat het TS haar schuld is.

Men schijnt hier niet te begrijpen dat we allemaal mensen zijn en dat we allemaal weleens iets fout doen, en dat dat dan niet gelijk jouw schuld is. Maar ja, de meerderheid van de mensen in dit topic doet vast altijd alles goed. :Y)

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 16:37

mrie schreef:
En dan nog famkehorses, dat is toch helemaal niet erg.... Iedereen hier heeft wel dingen gedaan met paarden die minder handig uitpakten. Nou en.... Dat is toch ook een deel van de lol. Gunst ik heb zo vaak niet opgelet, ben miijn paard onderweg kwijt geraakt, ben er af gevallen of heb perongeluk het beest iets heel onhandigs aan geleerd. Dat hoort zo, het is geen schande om te zeggen "Goh nou lette ik even niet op en ging hij... Zwemmen, rollen, naar huis... what ever. Dat is juist prachtig. En nog belangrijker, als je het dan op bokt zet zijn er mensen die je vertellen waar je de volgende keer op moet letten.

Als het om de omgang met paarden gaat zoek ik de oorzaak altijd bij mijzelf, soms met rode oortjes van schaamte. Een paard heeft namelijk niet zoveel intelligentie/hersenen dat hij kan bedenken hoe hij jou nou eens een hak zal zetten. Dat beest leeft in het nu en reageert dus op jou...

ik zeg verder ook niet dat het verkeerd is om een foutje te maken daar leer je van. .Maar om nou te zeggen dat het de schuld is van de ruiter vind ik ook zo.. Direct omdat je natuurlijk niet precies weet wat er is gebeurt..En natuurlijk zit ik wel is te dromen..

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 16:41

Maartje1990 schreef:

Je hoeft niet beter te kunnen rijden als je ouder bent.. ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:46

:D Je pony had gewoon zin om te rollen in het droge zand. En hij was deze keer sneller dan jij.
1 - 0 voor de pony. Volgende keer win jij.

Ik zou mij er geen zorgen over maken.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:28

mrie schreef:
ik zeg verder ook niet dat het verkeerd is om een foutje te maken daar leer je van. .Maar om nou te zeggen dat het de schuld is van de ruiter vind ik ook zo.. Direct omdat je natuurlijk niet precies weet wat er is gebeurt..En natuurlijk zit ik wel is te dromen..

Zou je nu, achteraf, zeggen dat het de fout van de pony is?
Een keer dromen of niet weten wat er gebeurd of aan de hand is, maakt natuurlijk helemaal niet uit. Je hebt er van geleerd en weet wat je de volgende keer moet doen. Maar om er van te leren, moet je wel begrijpen waarom je pony dit deed en of je dit had kunnen voorkomen. Als je stug overtuigd blijft dat je hier niets aan kan doen, is het misschien een idee om er nog eens goed over na te denken.
Dit bedoel ik ook helemaal niet aanvallend, ik durf soms niet toe te geven dat ik een fout heb gemaakt, omdat ik mij er kapot voor schaam. Maar als ik dan nog eens terug kijk en het accepteer, dan leer ik er wel heel veel van en gebeurd het niet nog eens! :)

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 23:55

Yacintha schreef:
mrie schreef:

Zou je nu, achteraf, zeggen dat het de fout van de pony is?
Een keer dromen of niet weten wat er gebeurd of aan de hand is, maakt natuurlijk helemaal niet uit. Je hebt er van geleerd en weet wat je de volgende keer moet doen. Maar om er van te leren, moet je wel begrijpen waarom je pony dit deed en of je dit had kunnen voorkomen. Als je stug overtuigd blijft dat je hier niets aan kan doen, is het misschien een idee om er nog eens goed over na te denken.
Dit bedoel ik ook helemaal niet aanvallend, ik durf soms niet toe te geven dat ik een fout heb gemaakt, omdat ik mij er kapot voor schaam. Maar als ik dan nog eens terug kijk en het accepteer, dan leer ik er wel heel veel van en gebeurd het niet nog eens! :)

Ik durf mijn fouten wel toe te geven.. Ook ik droom weleens..

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:59

Al op luizen gecontroleerd?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 00:07

Brigitte_D schreef:

Heb je dit nou in het verkeerde topic gezet? Want het sluit niet echt aan bij het onderwerp hier..

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 00:26

Tja, die dingen gebeuren.. het kan dat je niet op zit te letten, dat ie misschien toch wat buikpijn had, of gewoon schijt aan z'n ruiter. Heb ook wel is zo'n circuspaard onder m'n kont gehad, die kreeg ik gelukkig nog net op tijd omhoog

Éen van de onze deed het een paar weken geleden ook zo uit het niets en die rolde meteen door de sloot in. Heeft ruim 2 uur geduurd eer de brandweer hem er weer uit had. DA heeft hem uiteraard van top tot teen gecontroleerd, maar een medische oorzaak van z'n lig actie kon niet worden achterhaald. Had mogelijk een acute koliek kunnen zijn, maar was achteraf niks meer van te zien, horen of merken. Hij heeft het in verleden al is vaker geflikt, maar da's al even terug (in ieder geval meer dan de 2 jaar die jij noemt TS! :) ) Is overdag nog onderkoeld geweest maar in de avond al weer goed, DA volgende dag weer geweest en hij was dik in orde. Wonderbaarlijk genoeg niet eens mega stijf.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 03:24

mrie schreef:
Brigitte_D schreef:

Heb je dit nou in het verkeerde topic gezet? Want het sluit niet echt aan bij het onderwerp hier..

Ik denk dat ze het juiste topic heeft hoor. Wellicht ging de pony rollen vanwege jeuk (kan ik me haast niet goorstellen, maar gok dat dat de achterliggende gedachte is)

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 09:54

Bambolina schreef:
Tja, die dingen gebeuren.. het kan dat je niet op zit te letten, dat ie misschien toch wat buikpijn had, of gewoon schijt aan z'n ruiter. Heb ook wel is zo'n circuspaard onder m'n kont gehad, die kreeg ik gelukkig nog net op tijd omhoog

Éen van de onze deed het een paar weken geleden ook zo uit het niets en die rolde meteen door de sloot in. Heeft ruim 2 uur geduurd eer de brandweer hem er weer uit had. DA heeft hem uiteraard van top tot teen gecontroleerd, maar een medische oorzaak van z'n lig actie kon niet worden achterhaald. Had mogelijk een acute koliek kunnen zijn, maar was achteraf niks meer van te zien, horen of merken. Hij heeft het in verleden al is vaker geflikt, maar da's al even terug (in ieder geval meer dan de 2 jaar die jij noemt TS! :) ) Is overdag nog onderkoeld geweest maar in de avond al weer goed, DA volgende dag weer geweest en hij was dik in orde. Wonderbaarlijk genoeg niet eens mega stijf.

Fijn dat er niks aan de hand was want voor het zelfde geld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:18

Omdat dit topic aan is gemaakt door een niet goedgekeurd SchaduwAccount plaats ik hier een slotje.