Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
famkehorses schreef:waldo199 schreef:Er kan vanallles aan de hand zijn he,
Je meot er niet gewoon bij staan en er naar kijken op zn minst hem overeind halen
Je zadel gaat hem in zijn rug drukken+hij gaat ook nog eens kapot als er een paard van +- 500 kg op komt te liggen.
Misschien is t wel koliek..
Natuurlijk hebben we hem overeind gehaald
maar dat ging eerst moeilijk omdat hij heftig aan het rollen was
na afloop was er niks met het paard en de spullen aan de hand.
Maartje1990 schreef:En toch is er een verschil tussen iemand van 14, die gewoon nog niet in staat is dat te voorkomen, en iemand die een stuk ouder is en beter kan rijddn.
mrie schreef:Maartje1990 schreef:En toch is er een verschil tussen iemand van 14, die gewoon nog niet in staat is dat te voorkomen, en iemand die een stuk ouder is en beter kan rijddn.
O kom op nou, dat meisje is 14 geen 4... Misschien had ze dit nog niet geleerd, nou prima. Ik weet zoveel nog niet. Maar een meisje van 14 hoort er echt wel mee om te kunnen gaan als er verteld wordt dat ze iets niet goed gedaan heeft.
Ik vind het nog knap van haar hoe ze zich inhoud, ik zou allang tureluurs zijn geworden van alle mensen die maar blijven zeuren dat het TS haar schuld is.
mrie schreef:En dan nog famkehorses, dat is toch helemaal niet erg.... Iedereen hier heeft wel dingen gedaan met paarden die minder handig uitpakten. Nou en.... Dat is toch ook een deel van de lol. Gunst ik heb zo vaak niet opgelet, ben miijn paard onderweg kwijt geraakt, ben er af gevallen of heb perongeluk het beest iets heel onhandigs aan geleerd. Dat hoort zo, het is geen schande om te zeggen "Goh nou lette ik even niet op en ging hij... Zwemmen, rollen, naar huis... what ever. Dat is juist prachtig. En nog belangrijker, als je het dan op bokt zet zijn er mensen die je vertellen waar je de volgende keer op moet letten.
Als het om de omgang met paarden gaat zoek ik de oorzaak altijd bij mijzelf, soms met rode oortjes van schaamte. Een paard heeft namelijk niet zoveel intelligentie/hersenen dat hij kan bedenken hoe hij jou nou eens een hak zal zetten. Dat beest leeft in het nu en reageert dus op jou...
mrie schreef:ik zeg verder ook niet dat het verkeerd is om een foutje te maken daar leer je van. .Maar om nou te zeggen dat het de schuld is van de ruiter vind ik ook zo.. Direct omdat je natuurlijk niet precies weet wat er is gebeurt..En natuurlijk zit ik wel is te dromen..
Yacintha schreef:mrie schreef:ik zeg verder ook niet dat het verkeerd is om een foutje te maken daar leer je van. .Maar om nou te zeggen dat het de schuld is van de ruiter vind ik ook zo.. Direct omdat je natuurlijk niet precies weet wat er is gebeurt..En natuurlijk zit ik wel is te dromen..
Zou je nu, achteraf, zeggen dat het de fout van de pony is?
Een keer dromen of niet weten wat er gebeurd of aan de hand is, maakt natuurlijk helemaal niet uit. Je hebt er van geleerd en weet wat je de volgende keer moet doen. Maar om er van te leren, moet je wel begrijpen waarom je pony dit deed en of je dit had kunnen voorkomen. Als je stug overtuigd blijft dat je hier niets aan kan doen, is het misschien een idee om er nog eens goed over na te denken.
Dit bedoel ik ook helemaal niet aanvallend, ik durf soms niet toe te geven dat ik een fout heb gemaakt, omdat ik mij er kapot voor schaam. Maar als ik dan nog eens terug kijk en het accepteer, dan leer ik er wel heel veel van en gebeurd het niet nog eens!
) Is overdag nog onderkoeld geweest maar in de avond al weer goed, DA volgende dag weer geweest en hij was dik in orde. Wonderbaarlijk genoeg niet eens mega stijf. mrie schreef:Brigitte_D schreef:Al op luizen gecontroleerd?
Heb je dit nou in het verkeerde topic gezet? Want het sluit niet echt aan bij het onderwerp hier..
Bambolina schreef:Tja, die dingen gebeuren.. het kan dat je niet op zit te letten, dat ie misschien toch wat buikpijn had, of gewoon schijt aan z'n ruiter. Heb ook wel is zo'n circuspaard onder m'n kont gehad, die kreeg ik gelukkig nog net op tijd omhoog
Éen van de onze deed het een paar weken geleden ook zo uit het niets en die rolde meteen door de sloot in. Heeft ruim 2 uur geduurd eer de brandweer hem er weer uit had. DA heeft hem uiteraard van top tot teen gecontroleerd, maar een medische oorzaak van z'n lig actie kon niet worden achterhaald. Had mogelijk een acute koliek kunnen zijn, maar was achteraf niks meer van te zien, horen of merken. Hij heeft het in verleden al is vaker geflikt, maar da's al even terug (in ieder geval meer dan de 2 jaar die jij noemt TS!) Is overdag nog onderkoeld geweest maar in de avond al weer goed, DA volgende dag weer geweest en hij was dik in orde. Wonderbaarlijk genoeg niet eens mega stijf.