Angst voor paardrijden na val

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:05

nine1987 schreef:
Tessaaa schreef:
Zal ik me ook maar even melden dan :Y) Augustus een paard gekocht, in november voor de 4e keer thuis gereden en huppakee lag er naast. Sleutelbeen gebroken. Je wil niet weten hoe ik er soms op zit als het niet goed voelt. Dan heeft iemand hem vast en lift ik alleen maar mee, vergeet ik soms te ademen. Soms voel ik me dapper genoeg en dan rij ik gewoon rond. Hangt maar net van zijn en mijn bui af. Heb er veel begeleiding bij en dat helpt.

Ik doe altijd al veel grondwerk, dit helpt ook goed. Eventueel aan de longe gaan rijden?
Wat ik laatst als tip heb gekregen maar waarvan ik niet weet of het werkt, bach bloesem druppels schijnt het randje van de spanning af te halen.

Hee dit verhaal ken ik.. Jij bent toch de tessa die eigenlijk bij ons io stal zou komen te staan? Hoe gaat t nu met je (en je paard)?
Rij jij zelf wel weer?

Dat ben ik :Y) Gaat nu goed, vrijwel geen last meer van gelukkig.
Ja ik rij ook weer.

LoveEmmy

Re: Angst voor paardrijden na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 19:42

Vandaag uitgestapt op Wiebe. Wel nog met de eigenaresse ernaast.. maar volgende keer gewoon alleen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:02

Goed zo! Want....eigenlijk is hij super braaf zo te lezen. Bij de val van van het eerste paard voelde je van te voren, dat het 1 brok spanning was en ben je -tegen beter weten- doorgegaan. Bij de poging tot springen had je een vriendin mee met camera, omdat je verwachtte , er af te vallen. Dus dat dier ken je verder zo goed en is verder nooit iets geks mee gebeurd, behalve als jij iets geks in je hoofd haalt ;)

Hij is niet zomaar ontploft ofzo, er was een "reden" dat je er af vloog.

Kimmie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:49

Ik ken het gevoel, Sinds dat ik van een paard ben afgevallen in galop een aantal keren heb ik heel veer schrik om daar nog op te rijden, en op vreemde paarden te galoperen.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:19

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:12

Goed bezig TS! Inderdaad gewoon rustig aandoen en kleine stapjes :)

Ik ben zelf ook nooit echt een bange ruiter geweest van mezelf. Ook hier vaak op de moeilijkere pony's en paarden op de manege vroeger, veel bezig geweest met jonge dieren, mijn eigen pony was ook niet de makkelijkste in haar pubertijd etc. Door de jaren heen wel iets voorzichtiger geworden waar ik opstap vooral vanwege medische problemen maar nog steeds niet snel bang.
September 2015 reed ik bij een vriendin op de manege een les mee en zat daar op een paard wat ik een paar maanden eerder echt helemaal uit zijn plaat had zien gaan, paard is 95% van de tijd hartstikke braaf maar heeft zo af en toe een uitspatting. Daar was ik wel wat onzeker van geworden omdat ik zelf vooral pony's rijd en dit een paard van 1.70+ was. Achteraf gezien ook niet op moeten stappen, maar dat is makkelijk gezegd.
Het is inderdaad fout gegaan in die les, paard weer bokkensprongen gaan maken en ik eraf gevallen en mijn enkel gebroken, dat heeft een operatie en ongeveer een jaar revalidatie gekost tot wat ik nu kan (en helaas zal het nooit meer zoals voorheen worden). Toen ik na 3 maanden weer uit het gips was ben ik wel direct begonnen met rijden, eerst een paar keer op het superbrave bijrijdpaardje van een vriendin en daarna op mijn eigen bijrijdpony destijds. Die pony was absoluut niet de makkelijkste maar gek genoeg (door de mega klik die we hadden) ben ik daar bijna niet bang van geweest(alleen in het begin wat onzeker) en heb daar gewoon mee gereden.

Waar bij mij wel het probleem zat was bij grotere paarden. Ik ben echt een ponymens en heb ook tot een maandje geleden eigenlijk vermeden dat ik op (grotere) paarden reed (mede ook omdat dat met mijn andere medische problemen niet superfijn gaat) tot ik afgelopen maand meedeed aan een studentenwedstrijd waar ik een groter paardje lootte. Een paardje wat mij erg leuk leek, maar toen ik er eenmaal op zat blokkeerde ik echt helemaal, zat ook in tranen en durfde niet meer te rijden. Dacht alleen maar terug aan wat er vorig jaar was gebeurd en ik was echt bang, terwijl ik het paard waar ik op zat wel heel erg leuk vond en alleen maar een leuke (L1) proef wilde rijden.

Uiteindelijk heeft het mij geholpen dat er iemand bij is gekomen die even wat tegen mij aan gekletst heeft, me wat geholpen heeft en dat ik daarna gewoon de proef in ben gegaan met het idee van al stap ik de hele proef of stop ik halverwege, maakt allemaal niet uit!
Uiteindelijk heb ik toen de hele proef gewoon gereden, alle gangen gedaan en fijn gereden met het dier. Proef leek verder nergens naar maar het ging vooral om het vertrouwen!

Heel verhaal en natuurlijk een iets andere situatie dan jij hebt omdat het bij mij vooral om (grotere) paarden ging, maar bij mij heeft afleiding en het gewoon rustig aan doen met het idee dat ik altijd kon stoppen dus geholpen. :)

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:47

Ik ben een tijdlang ook erg onzeker geweest, maar ik wilde gewoon niet stoppen!
Ik was altijd voor dat ik naar de manege ging erg zenuwachtig en op een keer ben ik er gewoon afgestapt en heb ik gezegd dat ik wilde stoppen met paardrijden. Ik heb mijn pony afgezadeld en ben toen naar de auto gelopen. Heb in de auto zitten huilen, maar opeens besefte ik dat ik niet wilde stoppen! Ik ben terug naar de bak gelopen en ben toen op een rustigere pony gegaan. Het is slim om op rustigere pony's te rijden. Je hoeft als je weer gaat rijden natuurlijk niet meteen in draf of galop maar bouw dit gewoon rustig op! Begin gewoon eerst met rondjes te stappen en als je je hier bij gaat ontspannen kun je gaan beginnen met draven. Als je voelt en weet dat je er klaar voor bent kun je misschien een klein galopje maken.

Ik zelf ben helemaal niet meer onzeker! Heb hulp gevraagd aan mijn lesgever en heb een tijdlang op rustige pony's gereden. Veel succes!

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:01

Oei al die verhalen hier zal nie fijn zijn

Goedkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:08

Zelf ook regelmatig gevallen. Het is echt een kwestie van snel weer op je paard gaan zitten. Dat werkt het beste!

LoveEmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 15:32

Goedkoop schreef:
Zelf ook regelmatig gevallen. Het is echt een kwestie van snel weer op je paard gaan zitten. Dat werkt het beste!

Ooh ja want dat gaat makkelijk als je voet gebroken is...
Zoals ik al zei heb ik dat altijd gedaan maar was dat deze keer geen optie.

LoveEmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 15:33

Even een update.
Heb weer gereden op Wiebe.
Ook gedraafd en gegaloppeerd.
Maar het duurt gewoon een hele tijd voordat ik tot rust ben gekomen en ontspannen ben zodat hij kan ontspannen.
We komen er wel.
Het duurt gewoon even..

Afbeelding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:41

Whoop whoop!! *\o/*

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:48

Hier ook een angstige ruiter na een val... (Voor verhaal stuur maar pb)

Je leert er wel mee leven. Ik ben nog steeds niet 100% er overheen maar toch zeker wel voor 98%! En allemaal ook door een Fries. Nou, het begin door een Haf maar uiteindelijk heeft Joppe me toch wel zover gekregen. (durf zelfs weer een kruisje te springen)

Super, nu even doorzetten! Wiebe ziet er uit als een heel lief paard!

LoveEmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 16:37

KittyDylan schreef:
Hier ook een angstige ruiter na een val... (Voor verhaal stuur maar pb)

Je leert er wel mee leven. Ik ben nog steeds niet 100% er overheen maar toch zeker wel voor 98%! En allemaal ook door een Fries. Nou, het begin door een Haf maar uiteindelijk heeft Joppe me toch wel zover gekregen. (durf zelfs weer een kruisje te springen)

Super, nu even doorzetten! Wiebe ziet er uit als een heel lief paard!

Hij is ook super lief!
Hij zou me er ook nooit express vanaf gooien.
Hij kan af en toe gewoon een rare beweging maken.
En ik ben bang weer verkeerd te vallen.
Had helemaal geen pijn met die val.
Heb rustig terwijl ik op de grond zat mn 112, toen toch maar de dokter, mn vriend, mn vader, mn moeder en in de auto mn zus gebeld.
Kon gewoon lachen al was het in de auto wel gevoellig met die hobbels.
Maar we hebben onderweg naar SEH ook nog een icepack opgehaald.
Heb zelfs nog een lachende foto in de rolstoel met mijn instructrice..
En dit was voor qe het ziekenhuis binnen waren gegaan.

Afbeelding

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:07

Wat goed dat je weer gereden hebt! Voelt machtig dan hè!

Ik ben een paar jaar geleden van mijn paard gevallen. Door gezondheidsproblemen van mijn paard verzette ze zich bij alles. Ze begon soms uit het niets zo te bokken dat ik het niet uit kon zitten. Ik heb toen mijn rug op 2 plekken gebroken. Iedereen riep ook dat ik mijn paard maar weg moest doen want ze was levensgevaarlijk. Ik heb altijd geloofd dat er iets mis was want ze was ook altijd onwijs braaf en makkelijk. Ook in de omgang is ze altijd onwijs braaf. Toen ik na een paar maandjes weer opstapte begon ze met dezelfde gang weer en lag ik er weer keihard vanaf. Gelukkig viel het nu mee maar ik had angst bij alles.

Nu zijn de problemen bij mijn paard verholpen en is ze soms doordat het zo lang heeft geduurd nog steeds lastig ( psychisch en een gewoonte ). Ik heb weken alleen maar gestapt door de bak. Nu rijd ik weer volop en met af en toe een klier of staak momentje gaat het nu weer heel erg fijn. In het begin heb ik altijd nog spanning maar zodra ik ga draven is het over.

Ben zo blij dat ik niet geluisterd heb naar de mensen maar naar mijn gevoel en mijn paard. We komen van ver maar ik ben er nu trots op dat ik haar weer gewoon durf te rijden.

LoveEmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 17:13

_AAASCHAAA_ schreef:
Wat goed dat je weer gereden hebt! Voelt machtig dan hè!

Ik ben een paar jaar geleden van mijn paard gevallen. Door gezondheidsproblemen van mijn paard verzette ze zich bij alles. Ze begon soms uit het niets zo te bokken dat ik het niet uit kon zitten. Ik heb toen mijn rug op 2 plekken gebroken. Iedereen riep ook dat ik mijn paard maar weg moest doen want ze was levensgevaarlijk. Ik heb altijd geloofd dat er iets mis was want ze was ook altijd onwijs braaf en makkelijk. Ook in de omgang is ze altijd onwijs braaf. Toen ik na een paar maandjes weer opstapte begon ze met dezelfde gang weer en lag ik er weer keihard vanaf. Gelukkig viel het nu mee maar ik had angst bij alles.

Nu zijn de problemen bij mijn paard verholpen en is ze soms doordat het zo lang heeft geduurd nog steeds lastig ( psychisch en een gewoonte ). Ik heb weken alleen maar gestapt door de bak. Nu rijd ik weer volop en met af en toe een klier of staak momentje gaat het nu weer heel erg fijn. In het begin heb ik altijd nog spanning maar zodra ik ga draven is het over.

Ben zo blij dat ik niet geluisterd heb naar de mensen maar naar mijn gevoel en mijn paard. We komen van ver maar ik ben er nu trots op dat ik haar weer gewoon durf te rijden.

Dankjewel!
Ja wauw dat gevoel vergeet ik noet meer.
Allemaal stalgenoten kwam naar me toe en gaven complimenten enzo en ik maar me tranen ophouden.
Maar toen ik thuis kwam begon ik keihard te janken :')
En nu ik dit zit te typen weer bijna hahahaha.
Ik heb ook heel lang gestapt idd.
Na deze foto op Wiebe even 2 maanden niet omdat ik en de stalgenoot die mij helpt elkaar steeds mis liepen en weinig tijd hadden.
Naar we pakken het nu weer op en het gaat heel goed.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:21

Ik heb zelfs een half jaar niet gereden na mijn val van Beauty :o :')

LoveEmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 17:23

KittyDylan schreef:
Ik heb zelfs een half jaar niet gereden na mijn val van Beauty :o :')

Ik bijna een jaar niet...

Leest iemand wel mijn verhaal :=

MJK_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:28

Wat goed dat je weer bent gaan rijden! Rustig oppakken en hulp vragen waar nodig om je erdoor heen te slepen! Succes!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:36

Leuk om die positieve updates te lezen :)

Ik ben er (als instructeur met als specialiteit begeleiding van angstruiters) van overtuigd dat je niet buiten je comfortzone moet gaan maar heel langzaam in kleine stapjes weer positieve herinneringen op moet bouwen en dan is er echt hoop.
Gewoon doorzetten/doorgaan werkt niet bij echte angst :)

Ik organiseer ook een workshop voor ruiters met (faal)angst (zonder paard).
Want vaak zijn instructeurs wel bezig met de houding en zit van de ruiter en de training van het paard maar niet met de mentale training/psyche van de ruiter en dat is nou net een belangrijk stukje bij angst.

LoveEmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 06:19

jetm schreef:
Leuk om die positieve updates te lezen :)

Ik ben er (als instructeur met als specialiteit begeleiding van angstruiters) van overtuigd dat je niet buiten je comfortzone moet gaan maar heel langzaam in kleine stapjes weer positieve herinneringen op moet bouwen en dan is er echt hoop.
Gewoon doorzetten/doorgaan werkt niet bij echte angst :)

Ik organiseer ook een workshop voor ruiters met (faal)angst (zonder paard).
Want vaak zijn instructeurs wel bezig met de houding en zit van de ruiter en de training van het paard maar niet met de mentale training/psyche van de ruiter en dat is nou net een belangrijk stukje bij angst.

Ik ben heel tevreden met de stalgenoot die mij nu helpt.
Toch bedankt! :D

LoveEmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 17:08

WOOOHOOOOOO!! *\o/*
Vandaag voor het eerst gereden zonder spanning!
Normaal moet ik echt even 5 minuten tot rust komen als ik er net op zat (dit begon met een half uur).
En vandaag kon ik dan eindelijk voor het eerst weer gelijk aan de slag.

Afgelopen keer durfde ik niet te galopperen.
Het was toen mijn dag niet denk.
Vandaag zonder twijfel gegaloppeerd!

Heerlijk weer!

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:51

Oh goedzo!!! +:)+