Paard verkopen of een tweede nemen? Help, dringend!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Re: Paard verkopen of een tweede nemen? Help, dringend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:00

Ten eerste, super dat je lesgeefster serieus met je meedenkt! Merendeels vind ik het heel goed klinken, er zijn wel een paar dingen die mij wat minder prettig in de oren klinken.
Ik vind echt dat je niet aan zoiets moet beginnen met de instelling 'hij zal altijd wel stug blijven'. Dat hoeft namelijk echt niet waar te zijn, op deze leeftijd kan hij nog prima leren loslaten en lekker in zijn vel komen zitten. Ik vind het persoonlijk wel heel belangrijk dat zowel ikzelf als mijn instructrice geloven in mijn paard.
Verder is wijken juist een zeer goede losmakende oefening. Mits correct gereden natuurlijk. Schouderbinnenwaarts kan ik me voorstellen, daar vraag je al gedragenheid en een stuk meer buiging dus daar zou ik inderdaad mee wachten, maar wijken, voltes verkleinen en vergroten is juist de manier om een paard soepeler en losser te krijgen. Van alleen rondjes rijden zal hij niet beter worden. Voorwaarts neerwaarts is uiteraard supergoed, voor ieder paard, wel belangrijk om je paard daarin in balans te rijden en ook nog eens wat af te wisselen in hoofd/halshouding. Heel veel succes samen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:01

Doen jullie goed! Voor mij is het nu duidelijk dat je hem tot nu toe niet goed getraind hebt. Ik zou dus al je twijfels vergetem, en gewoon lekker met hem gaan beginnen! Komt goed. Hij is namelijk gewoon goed gebouwd enz dus jullie gaan er zeker komen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 21:30

0000 schreef:
Ten eerste, super dat je lesgeefster serieus met je meedenkt! Merendeels vind ik het heel goed klinken, er zijn wel een paar dingen die mij wat minder prettig in de oren klinken.
Ik vind echt dat je niet aan zoiets moet beginnen met de instelling 'hij zal altijd wel stug blijven'. Dat hoeft namelijk echt niet waar te zijn, op deze leeftijd kan hij nog prima leren loslaten en lekker in zijn vel komen zitten. Ik vind het persoonlijk wel heel belangrijk dat zowel ikzelf als mijn instructrice geloven in mijn paard.
Verder is wijken juist een zeer goede losmakende oefening. Mits correct gereden natuurlijk. Schouderbinnenwaarts kan ik me voorstellen, daar vraag je al gedragenheid en een stuk meer buiging dus daar zou ik inderdaad mee wachten, maar wijken, voltes verkleinen en vergroten is juist de manier om een paard soepeler en losser te krijgen. Van alleen rondjes rijden zal hij niet beter worden. Voorwaarts neerwaarts is uiteraard supergoed, voor ieder paard, wel belangrijk om je paard daarin in balans te rijden en ook nog eens wat af te wisselen in hoofd/halshouding. Heel veel succes samen!

We geloven er beide wel in dat hij ooit licht in de mond zal zijn. Of dat nu binnen 3 jaar of 3 maanden is… Het is vooral de hulpen wat ik eigenlijk bedoelde dat een heel pak moeilijker zal zijn. Zoals ik al zei is dit bij hem gewoon te hard aangepakt geweest. Diallo reageert dus niet als je je gewicht verlegt of je houding veranderd… Bij hem moet je dus echt al een sterk been -of teugel hulp geven voor hij reageert. Dit zal iets moeilijker zijn. Onmogelijk? Nee dat denk ik niet.
Ik bedoel dan ook wijken op de middellijn, voltes verkleinen enzo doen we sowieso, daar komt hij goed van los. Wijken op de middellijn kent hij nog niet goed, dus ik ben niet van plan om Diallo oefeningen voor te leggen die voor hem nog heel moeilijk zijn.
Veel van halshouding veranderen hebben we vandaag ook gedaan!

beatyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:35

Hallo ts,
Is het geen optie om hem in bruikleen te doen?
Zit uw niet aan de kosten vast maar is het nog steeds uw pony/paard

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:36

Mooi dat je zo'n goed gesprek hebt gehad met je instructrice. Ik ben net als 0000 van mening dat je paard echt wel soepel kan worden zolang je hem maar goed traint en daarvoor ook voldoende tijd neemt.

Misschien eens kijken in dit topic Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Dit filmpje
is misschien ook wel informatief waar je naar zou moet streven... als je dit interessant vindt zou ik daarna Will Faeber googlen want hij heeft hij veel info en filmpjes die je helpen de basis goed te krijgen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 21:38

beatyhorse schreef:
Hallo ts,
Is het geen optie om hem in bruikleen te doen?
Zit uw niet aan de kosten vast maar is het nog steeds uw pony/paard

Ik kan het niet over mijn hart krijgen om hem weg te doen, dus ook niet om te leasen :+

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:39

CalipsoLover schreef:
[
Begrijp mij zeker niet verkeerd. Diallo is een correct en goed paard. Het probleem is dat hij de basis dressuur is verwaarloosd bij hem in het verleden. Hij is ondertussen 12 jaar, komt heel moeilijk door de rug, zwaar in de mond en vooral, hij geniet niet van dressuur. Diallo is echt geboren om te springen, hij geniet hier zo van. .

Dan zou hij het als springpaard ook zeer beroerd hebben, aangezien de betere springpaard 5 dagen per week zijn paard ook alleen maar dressuurmatig traint.

Het klinkt als een rijtechnisch verhaal, hij is niet netjes opgeleid en jij bent nog niet handig genoeg om hem fijner te krijgen. Dit heeft in de verste verte niets te maken met hoe hij gefokt is.

Betere instructie zoeken.

zoutvaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:41

Wat R12321 zegt ben ik het mee eens. Heb je al eens nagedacht om het paardje een tijd, (aantal maanden of half jaar oid in overleg ) naar een proffesionele ruiter te brengen om daar te werken aan haar basis dressuur? Ik denk dat je versteld zal staan.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:43

Ts sn best dat je met twijfels zit en tegen dingen aanloopt.
Maar eerlijk gezegd vind ik het best onrespectvol tegen de vorige eigenaar die hiet blijkbaar ook op bokt zit. Dat ze zegt dat ze slecht en hard gereden en en hard aangepakt.
heb je hier over nagedacht?

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:51

Hoi,
Behalve wat er allemaal al beschreven is, waar ik me in grote lijnen in kan vinden: geduld hebben, beginnen bij de basis, afwisseling zoeken... Buiten rijden, klein sprongetje af en toe, grondwerk... Af en toe eens naar het bos of strand als dat mogelijk is... Doet wonderen.

Soms heb je wel eens een periode dat het minder gaat, je hebt hem pas 9 maanden. Als je samen door die periode heen komt, word je beide sterker. Misschien zou je even minder moeten willen presteren en meer tijd in de relatie steken... Geniet van het rijden en laat je kop niet mal maken door stalgenootjes mbt prestatie.

Na 43 jaar ervaring met paarden " ken ik de klappen van de zweep", dus ook hoe het werkt in de relatie tot stalgenootjes, prestatiedrang en vergeten waarom je een paard hebt gekocht.... Om ervan te genieten.... Ff stoppen met pushen ... Ga leuke dingen met hem doen.

Verkopen kan altijd nog... Maar proberen ook.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:57

genja schreef:
Ts sn best dat je met twijfels zit en tegen dingen aanloopt.
Maar eerlijk gezegd vind ik het best onrespectvol tegen de vorige eigenaar die hiet blijkbaar ook op bokt zit. Dat ze zegt dat ze slecht en hard gereden en en hard aangepakt.
heb je hier over nagedacht?

Precies mijn punt toen je nog vrij netjes was en het 'alleen maar' over verkopen had.

Verder eens met R12312: tijd voor betere instructie.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:04

Mijn eerste paard iones, was een springpaard pur sang. Haatte dressuur, want dan was hij een luie trapzak. Maar wat leefde hij op als hij mocht springen! Dan was het net jekyll and Hyde. Totaal anders!Toch moest hij leren zijn lichaam goed te gebruiken. Dat is nu eenmaal belangrijk voor ieder paard. En dan komt het neer op dressuur.

HIj had geluk. Ik sprong elke week wat met hem, ik reed met hem buiten, en ik dressuurde uiteraard.

Je moet gewoon je paard afwisseling bieden en dan kun je er heel veel plezier aan beleven.

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:12

Zet hem in training ergens anders dat opnieuw de knopjes erop gaan
leer dan daarna daar of thuis samen met die persoon en je paard die knopjes
laat iemand anders springen of neem hier ook een training voor
en je zult de veelzidigheid van je paard nog leuk vinden
het is een kwestie van vertrouwen en en je eigen gedachten omschakelen

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:20

Ik zou niet durven zeggen dat een paard hardhandig is aangepakt in de hulpen als ik dat niet zelf heb zien gebeuren.
Mijn paard reageerde zeer slecht op hulpen, niet omdat dit hardhandig gedaan is maar omdat zij daar enorm maling aan had en nog steeds heeft.
Verslof ik met routine en laat ik een duimbreedte toe pakr zij dat op als; prima ik reageer niet meer.
Blijf ik goed consequent, gaat het alleen maar beter en is ze op lichte hulpen te rijden.

Geen enkel paard wordt beter van in de krul trekken, geen enkel paard kan dan goed zijn rug gebruiken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:58

nuscaniels schreef:
Geen enkel paard wordt beter van in de krul trekken, geen enkel paard kan dan goed zijn rug gebruiken.

Waarheid als een koe. Toch zie ik mensen hun paard met te veel druk rijden, en dat is feitelijk net zo goed in de krul trekken. Maar dat terzijde.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:11

Desiree schreef:
nuscaniels schreef:

Waarheid als een koe. Toch zie ik mensen hun paard met te veel druk rijden, en dat is feitelijk net zo goed in de krul trekken. Maar dat terzijde.

Dat gebeurt inderdaad helaas. Haald e het hier aan omdat ts dat schreef van haar instructrice. Dat die had gezegd dat Diallo niet het type paard is wat je in de krul kan trekken en dan over de rug te rijden is. Dat is bij geen enkel paard te doen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 07:43

Ts ik zou toch echt eerst een ostheo laten komen en je zadel na laten kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:28

nuscaniels schreef:

Waarheid als een koe. Toch zie ik mensen hun paard met te veel druk rijden, en dat is feitelijk net zo goed in de krul trekken. Maar dat terzijde.[/quote]
Dat gebeurt inderdaad helaas. Haald e het hier aan omdat ts dat schreef van haar instructrice. Dat die had gezegd dat Diallo niet het type paard is wat je in de krul kan trekken en dan over de rug te rijden is. Dat is bij geen enkel paard te doen.[/quote]

Daar mag je alleen maar blij mee zijn denk ik, dat dwingt je als ruiter om het goed en correct te doen, stap voor stap.

Persoonlijk denk ik dat als het dier lekker van achter naar voor word gereden en zijn lijf goed leert te gebruiken dat hij dan ook fijner en scherper op de hulpen word. Beestje is dat gewoon niet gewend, gewoon lekker bij het begin beginnen en stap voor stap een stukje verder..ik denk dat je op de goede weg bent nu TS.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:31

Ik viel over het stukje dat hij niet het type! paard daarvoor is. Vond dat een rare opmerking, juist omdat geen enkel paard daar beter van wordt. Juist alsof de instructrice dat bij andere type paarden wel de geschikte oplossing vind.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:41

nuscaniels schreef:
Ik viel over het stukje dat hij niet het type! paard daarvoor is. Vond dat een rare opmerking, juist omdat geen enkel paard daar beter van wordt. Juist alsof de instructrice dat bij andere type paarden wel de geschikte oplossing vind.

En het stuit me eerlijk gezegd ook voor de borst dat je de vorige eigenaresse hier zo door het slijk haalt als zou ze het paard hebben verreden. Ik denk dat je eerst naar je eigen rijtechnische capaciteiten moet kijken alvorens te "mopperen" op een ander.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:24

Er zijn heus wel brave paarden die zich laten verrijden en toch nog een goed beeld laten zien, temeer omdat veel juries toch het verschil niet zien tussen in de krul lopen en een werkelijk losgelaten paard dat van achteren uit over de rug loopt. Maar kennelijk is het paard van de ts niet zo. Dat weet ik omdat iones destijds ook zo was.
Dus die instructrice kan best gelijk hebben.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 11:07

Over mijn vaste instructrice ben ik echt tevreden. Zij heeft ons in 2 maanden het erg ver laten schoppen.
Woensdag wat grondwerk gedaan in combinatie met wat vrijheidsdressuur daarna, was leuk, desondanks dat Diallo het wel snel beu was.
Maar gisteren heeft mijn instructrice met hem les genomen. Hij kwam er vlot door, heb zelf ook naar de tips blijven luisteren die de lesgeefster aan haar gaf, en tegen het eind van de les liep Diallo aan 2 vingers. Fijn om te zien! Ook een vitamine E gekregen voor soepelheid van mijn instructrice.

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:21

Ik zou ook als tip meegeven hem eens door osteopaat na te laten kijken. Ieder paard zou Z moeten kunnen lopen ongeacht leeftijd. Heb die van mij op zijn 19e nog naar de M gekregen...
Goede instructie is inderdaad het halve werk! Hopelijk kunnen jij en je instructrice na de bovenstaande laatste les weer vooruit. Als het niet je type is of als er geen klik is, verkopen, maar je zegt dat je dat niet over je hart kunt verkrijgen. Dan moet je misschien een reeel doel stellen en/of hard werken.

Edit: Misschien ooit naar Magnesium / Glucosamine gekeken?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 14:03

Irene_S schreef:
Ik zou ook als tip meegeven hem eens door osteopaat na te laten kijken. Ieder paard zou Z moeten kunnen lopen ongeacht leeftijd. Heb die van mij op zijn 19e nog naar de M gekregen...
Goede instructie is inderdaad het halve werk! Hopelijk kunnen jij en je instructrice na de bovenstaande laatste les weer vooruit. Als het niet je type is of als er geen klik is, verkopen, maar je zegt dat je dat niet over je hart kunt verkrijgen. Dan moet je misschien een reeel doel stellen en/of hard werken.

Edit: Misschien ooit naar Magnesium / Glucosamine gekeken?

Bedankt! Osteopaat zal ik sowieso binnenkort eens laten komen.

En nee, ik wou eigenlijk zelf naar de winkel gaan morgen om te kijken wat me het beste leek te passen. Maar gisteren gaf m'n instructrice zelf een supplement dat ze liggen had voor soepelheid dat ze niet meer nodig had om te kijken of dat werkt. Ik wil morgen natuurlijk nog steeds eens gaan kijken, maar ik denk niet dat je 2 dingen mag mengen?

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:22

Los van alle goede adviezen hierboven, herken ik het verhaal. Ook mijn dochter liep er tegenaan dat ze haar paard (Painted Black x OO Sven) niet meer kon 'verstaan'. Er alles aan gedaan, alles uitgesloten , veel kritiek gekregen en daar ook naar geluisterd maar het gig niet meer. Ze kon hem op een gegeven ogenblik niet meer zien. Uiteindelijk viavia een ontzettend aardige vrouw leren kennen (zij had gewekt op de stal waar dit paard en zijn zus zijn geboren en is zelf ZZ-licht) en zij rijdt hem nu een paar maanden. Anderhalf uur rijden bij ons vandaan, dus niet ook even een afstand om er snel naartoe te gaan. Heeft veel tranen gekost. Mijn dochter heeft nu zijn zus opgepakt (van Tuschinski), een moeilijk paard wat heel snel explodeert maar ze heeft het plezier weer helemaal terug. Is binnen anderhalve maand de B door en nu bijna L2, lest weer met plezier. Ik weet zeker dat de ervaring die zij nu opdoet haar dadelijk ook weer voordeel oplevert met haar paard. Ik wil maar zeggen dat ik TS begrijp en dat je gevoel soms zegt dat je hem niet weg moet doen maar dat je eigenlijk ook niet weet wat te doen als je hem houdt. Ik ben superblij dat wij deze oplossing aan hebben gereikt gekregen; degene die hem nu rijdt s ook helemaal in haar element met hem. W vinden het nog steeds erg dat hij -tijdelijk- weg moest maar ik ben erva overtuigd dat het voor iedereen beter is, ook voor het paard. Ik hoop dat TS ook een oplossing vindt.