Paarden & Roofvogels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 22:49

jeetje77 schreef:
Ik vond dat ik wel een reden had hierop te reageren. Aangezien sommigen mensen op bokt ook hun mening mogen geven als het gaat over paarden die te lang op stal staan (te weinig buiten), konijnen die in te kleine ruimte verblijven enz. Dus ja zolang wij in dit vrije meningsuitingslandje wonen mag ik dat toch vinden? En voor de beeld vorming, mijn kippen hebben de ene helft van 23 x 6,5 meter achter tuin en mijn konijnen de andere helft. Een paard heb ik nog niet maar ik zal altijd zoeken naar iets waarbij het buiten staat met schuilmogelijkheid of overdag buiten 's nachts binnen.

Ik vind de foto's ook helder enzo alleen het beeld wat er mee wordt neer gezet daar sta ik niet achter.

Naast dat de huisvesting misschien wel oke is, maar hoe komen mensen eraan? Dat is echt niet op een vogelvriendelijke wijze over het algemeen. En misschien bij deze houder misschien wel, maar bij vele andere niet.

En van deze foto's kun jij gelijk zeggen dat ze in een kleine ruimte zitten opgesloten en weinig buiten mogen zitten? Vind ik vrij kortzichtig :)

Hoe mensen er aan komen? Net als aan een hond/kat/paard... Bij een fokker....

rainbow8 schreef:
Wat ontzettend gaaf!!!!!!!!!! Denk dar mijn paard er iets anders over denkt.. Die tolereert nog niet eens een kitten op haar rug.. Maar nogmaals.. Wat ontzettend gaaaaaaaaffffff!!!!
Zet je hier een link neer als je een volgend topic opent??

Ik zal proberen om het te onthouden om de link in dit topic te zetten :j
Maar zal het materiaal in elk geval delen op bokt :j

@Tessa_93, officiële defenitie van roofvogel is een "Vogel die zijn prooi bejaagd"
Dus uilen vallen gewoon onder de roofvogels :)

Pluizebolpum schreef:
Mja, ze zijn allebei mooi.
Wat een gaaf idee, een show met paarden en vogels! Zo'n mooie combinatie, paarden en van die grote vogels. Ik vind deze foto's en het filmpje al mooi om te zien. Hoe de dieren op elkaar reageren, en gewoon die uilen ook <3 .
Zo heb ik ook ooit eens een stukje gezien over een Kazach die te paard met een roofvogel joeg. Ook zo heel bijzonder om te zien...

Ik heb eens het enorme geluk gehad om op nog geen meter afstand oog in oog te staan met een buizerd. Ik zat op paard en buizerd zat in boom. Zó ontzettend gaaf was dat ook, zo mooi. En toen keek die vogel nog eens naar me, trok een kop van 'Damn you is Ugly! >;) ' en vloog heel rustig weg. Paard was, zoals gewoonlijk, niet onder de indruk. Ik wel. :z

In mongolië etc is het idd nog oude traditie om te jagen met valken/buizerds op de arm, machtig mooi hoe die mensen een connectie met paard en vogel hebben :j

Wauw, oog in oog met een wild 'roofdier' is natuurlijk altijd een machtig gevoel! Heb eens in Duitsland oog in oog gestaan als klein meisje met een arend. Die zat vrolijk op de weg een konijntje te verscheuren, en ik was op de 'berg' achter de camping aan het rondfietsen... Heb een half uur zitten kijken naar die énorme vogel :j

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:52

jeetje77 schreef:
Ik vond dat ik wel een reden had hierop te reageren. Aangezien sommigen mensen op bokt ook hun mening mogen geven als het gaat over paarden die te lang op stal staan (te weinig buiten), konijnen die in te kleine ruimte verblijven enz. Dus ja zolang wij in dit vrije meningsuitingslandje wonen mag ik dat toch vinden? En voor de beeld vorming, mijn kippen hebben de ene helft van 23 x 6,5 meter achter tuin en mijn konijnen de andere helft. Een paard heb ik nog niet maar ik zal altijd zoeken naar iets waarbij het buiten staat met schuilmogelijkheid of overdag buiten 's nachts binnen.

Ik vind de foto's ook helder enzo alleen het beeld wat er mee wordt neer gezet daar sta ik niet achter.

Naast dat de huisvesting misschien wel oke is, maar hoe komen mensen eraan? Dat is echt niet op een vogelvriendelijke wijze over het algemeen. En misschien bij deze houder misschien wel, maar bij vele andere niet.

Het is al heel lang verboden om ze uit de natuur te halen, als je dat soms bedoeld. Alle roofvogels en uilen zijn in gevangenschap geboren en gekweekt. Hier word heel streng op gecontroleerd.
Eerst even inlezen voor je dit soort opmerkingen gaat plaatsen.

_Dracarys

Re: Paarden & Roofvogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:54

''@Tessa_93, officiële defenitie van roofvogel is een "Vogel die zijn prooi bejaagd"
Dus uilen vallen gewoon onder de roofvogels :)''

Dan vallen kraaien, eksters, kauwtjes, ganzen, eenden en vogels die op wormen / insecten jagen ook onder roofvogels..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 22:56

Tessa_93 schreef:
''@Tessa_93, officiële defenitie van roofvogel is een "Vogel die zijn prooi bejaagd"

Dan vallen kraaien, eksters, kauwtjes, ganzen, eenden en vogels die op wormen / insecten jagen ook onder roofvogels..

Volgens mij is dat nét even anders dan jagen op muizen/ratten en andere kleine zoogdieren.
Maar ik heb niet zoveel zin om daar over in discussie te gaan. Voor mij behoren uilen gewoon tot de roofvogels. :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:16

VisibreTeam schreef:
Tessa_93 schreef:

Volgens mij is dat nét even anders dan jagen op muizen/ratten en andere kleine zoogdieren.
Maar ik heb niet zoveel zin om daar over in discussie te gaan. Voor mij behoren uilen gewoon tot de roofvogels. :)

Kraaien, kauwtjes en eksters jagen ook op rat, muis, konijn en zelfs jonge haasjes....

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:43

Tessa_93 schreef:
VisibreTeam schreef:

Kraaien, kauwtjes en eksters jagen ook op rat, muis, konijn en zelfs jonge haasjes....

Oh, seriously? TS en de rest weten het nou wel, nou moet je ook ophouden... Merendeel van de bevolking vindt dat Uilen roofvogels zijn door de voedselmanieren. Één keer zeggen is wel genoeg...

(sorry TS, Je hebt zo'n leuk topic!)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:48

Wat gaaf! Maar de leukste foto vind ik toch wel Django die niet onder de indruk is :)

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:03

Wauw wat een mooie foto's!!!

Aan die discussies hier ga ik maar even geen woordje vuil maken :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:15

Tessa_93 schreef:
Een uil heeft de ogen aan de voorkant van de kop, kan de ogen niet bewegen.
Om toch goed te kunnen kijken hebben ze 14 nekwervels en kan zijn kop ¾ draaien..
Uilen hebben gele, oranje of zwarte ogen en aan die kleur kan je zien wanneer ze voornamelijk jagen. Overdag, in de schemering of snachts.
Uilen hebben 2 tenen aan de voorkant en 2 aan de achterkant.
Ze hebben kartelrandjes aan de zijkant van de veren waardoor ze geruisloos vliegen, ook jagen ze op gehoor ipv zicht, de oren staan ongelijk in de kop.
Ze hebben korte loopbeenderen en een andere anatomie dan een roofvogel.
Uilen hebben geen krop maar 2 magen, de eerste maag houd de botjes en veren tegen, ze kunnen geen botjes verteren en als je een uilenbal door midden breekt vind je ook botjes naast de veren of haren.

Roofvogels hebben hun ogen aan de zijkant van de kop, hebben een zicht van 170* en kunnen 7x zo goed zien als de mens.
Roofvogels jagen overdag, hebben 3 tenen aan de voorkant en 1 aan de achterkant en lange loopbeenderen.
Roofvogels hebben een krop en kunnen daardoor botjes verteren, in een braakbal vind je ook geen botjes terug maar enkel veren of haren.
Roofvogels hebben een langere snavel dan uilen.

Met roofvogels worden de Accipitriformes (havik, gier, visarend, secretarisvogels )en de Falconiformes (valken) bedoeld

Uilen vormen een eigen orde, de Strigiformes en ze zijn niet verwant aan ze, niet aan de Accupitriformes en ook niet aan de Falconiformes..

Zwarte ogen? Die heb ik nog niet gezien.. Denk dat ik me dood schrik.. *ziet horror beelden voor zich* :=

Was laatst op Texel en toen was er ook een valkenier, hij vertelde onder andere wat de dieren moesten doen enzo. Best interessant! Hij hield ze iig niet 'voor de sier' of alleen voor shows, ze hebben nog een doel ook. :P

Hele mooie foto's om te zien! :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:36

Tessa_93 schreef:
Deze zag ik net ook nog voorbij komen trouwens van zondag en die wilde ik jullie niet onthouden :+:
Heel de reden waarom ik dol ben op roofvogels... Die ogen....
[ [url=m/uVAUZp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Om toch goed te kunnen kijken hebben ze 14 nekwervels en kan zijn kop ¾ draaien..
Uilen hebben gele, oranje of zwarte ogen en aan die kleur kan je zien wanneer ze voornamelijk jagen. Overdag, in de schemering of snachts.
Ze hebben kartelrandjes aan de zijkant van de veren waardoor ze geruisloos vliegen, ook jagen ze op gehoor ipv zicht, de oren staan ongelijk in de kop.
Uilen hebben geen krop maar 2 magen, de eerste maag houd de botjes en veren tegen, ze kunnen geen botjes verteren en als je een uilenbal door midden breekt vind je ook botjes naast de veren of haren.

Roofvogels hebben hun ogen aan de zijkant van de kop, hebben een zicht van 170* en kunnen 7x zo goed zien als de mens.
Roofvogels jagen overdag, hebben 3 tenen aan de voorkant en 1 aan de achterkant en lange loopbeenderen.
Roofvogels hebben een krop en kunnen daardoor botjes verteren, in een braakbal vind je ook geen botjes terug maar enkel veren of haren.

Met roofvogels worden de Accipitriformes (havik, gier, visarend, secretarisvogels )en de Falconiformes (valken) bedoeld

Uilen vormen een eigen orde, de Strigiformes en ze zijn niet verwant aan ze, niet aan de Accupitriformes en ook niet aan de Falconiformes..

Allemaal morfologische en gedragsverschillen, maar dat zegt op zichzelf weinig over verwantschap. Ja, de meeste uilen jagen grotendeels op gehoor, maar die grote, naar voren gerichte ogen hebben ze niet voor niets. Overdag of 's nachts actief zijn zegt weinig, als je bijvoorbeeld kijkt naar de velduil.
Het jagen op vogels of zoogdieren, iemand anders hier noemde, is ook niet echt een criterium. Niet alleen de kraaiachtigen, maar ook de klauwieren en klapeksters zijn zangvogels die zich qua voeding soms toch echt als roofvogels gedragen.
Omgekeerd eten wespendieven nauwelijks zoogdieren of vogels (terwijl het wel roofvogels zijn) en leeft van de uilen bijvoorbeeld de steenuil voor een groot deel van insecten.

Om het dan helemaal ingewikkeld te maken heb je dan ook nog het onderscheid tussen gieren van de oude en de nieuwe wereld, waarbij de ene groep bij de roofvogels hoort, terwijl de gieren van de nieuwe wereld mogelijk nauwer verwant zijn aan de ooievaars.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:31

puppy1128 schreef:
Tessa_93 schreef:

Zwarte ogen? Die heb ik nog niet gezien.. Denk dat ik me dood schrik.. *ziet horror beelden voor zich* :=

Was laatst op Texel en toen was er ook een valkenier, hij vertelde onder andere wat de dieren moesten doen enzo. Best interessant! Hij hield ze iig niet 'voor de sier' of alleen voor shows, ze hebben nog een doel ook. :P

Haha Google maar eens op kerkuil, bosuil, oeraluil, Indische dwergooruil :D

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:01

puppy1128 schreef:
Tessa_93 schreef:

Die valkenier heeft zijn vogels bij ons op stal. Zorgt er beter voor als menigeen voor zn paard ;) geeft idd weinig shows en gebruikt ze meer voor t echte werk.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:57

Een valkenier is iemand die jaagt met behulp van een afgerichte jachtvogel. Ik heb ook gewerkt in de overlastbestrijding, ( wegjagen van dieren die overlast veroorzaken met behulp van een roofvogel.
Iemand die enkel demo's etc doet is geen valkenier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:00

Tessa_93 schreef:
jeetje77 schreef:

Het is al heel lang verboden om ze uit de natuur te halen, als je dat soms bedoeld. Alle roofvogels en uilen zijn in gevangenschap geboren en gekweekt. Hier word heel streng op gecontroleerd.
Eerst even inlezen voor je dit soort opmerkingen gaat plaatsen.

Ik ga me verder niet in de discussie mengen maar dat alle uilen en roofvogels in gevangenschap geboren zijn is echt niet waar.. Er worden jaarlijks nog genoeg roofvogels en uilen in beslag genomen omdat ze wel degelijk uit de natuur gehaald zijn. Niet iedereen komt dus op een nette manier aan zijn vogels..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:53

En daarom dus de Cités documenten voor inheemse soorten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:19

Die moet je inderdaad hebben maar dat neemt niet weg dat er genoeg mensen zijn die zich niet aan de regels houden.
Je zegt dat "alle uilen en roofvogels in gevangenschap geboren zijn" dat is helaas dus zeker niet zo. Er worden nog steeds veel jonge uiltjes en roofvogels uit het wild weggeplukt.
Een goede houder/valkenier houd zich aan de regels en zal nooit zo'n vogel aanschaffen maar helaas zijn er nog genoeg mensen die dit wél doen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 20:14

dees_daan schreef:
Die moet je inderdaad hebben maar dat neemt niet weg dat er genoeg mensen zijn die zich niet aan de regels houden.
Je zegt dat "alle uilen en roofvogels in gevangenschap geboren zijn" dat is helaas dus zeker niet zo. Er worden nog steeds veel jonge uiltjes en roofvogels uit het wild weggeplukt.
Een goede houder/valkenier houd zich aan de regels en zal nooit zo'n vogel aanschaffen maar helaas zijn er nog genoeg mensen die dit wél doen.

De uilen in het geval van deze valkenier dan ;)

Kan het nu eindelijk niet zo off topic? Is een paarden ITP ipv "wat is een roofvogel of valkenier". Zo'n topic kunnen jullie zelf openen en hoeft naar mijn idee niet hier ;)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:01

Wat gaaf! Het is de droom van mijn dochter om foto' s te laten maken met een roofvogel op haar arm en dan te paard. Ooit gaan we dat regelen. Ben benieuwd naar de vervolgserie. Leuk!!!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:29

Wat ontzettend gaaf zeg!

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:11

Hoe prachtig ik deze vogels en paarden ook vind, echt genieten van deze foto's kan ik niet.

Ik ben van mening dat uilen en roofvogels in het wild thuishoren en niet in gevangenschap.

En het argument 'heb je zelf dan geen paard/kat/kip/etc.' houdt natuurlijk geen steek want dat zijn gedomesticeerde dieren. Roofvogels zijn dat, voor de duidelijkheid, niet.

Is het niet oneindig veel mooier om deze prachtige dieren in het wild te bewonderen en daarvan te genieten? Hoeveel ruiters hier hebben op hun buitenritten al geen roofvogels gespot en maakt dat niet een geweldige indruk? Hoeveel meer kan je daarvan niet genieten dan van zo een dier vastgemaakt aan een touwtje?

Leesvoer voor wie zich er in durft/wil verdiepen:

http://www.vogelbescherming.be/Visie_roofvogels.pdf

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:59

Elfie schreef:
En het argument 'heb je zelf dan geen paard/kat/kip/etc.' houdt natuurlijk geen steek want dat zijn gedomesticeerde dieren. Roofvogels zijn dat, voor de duidelijkheid, niet.

Dat vind ik altijd zo'n dooddoener.

Paard/kat/hond gedomesticeerd.... Gedomesticeerd betekent niets anders dan dat wij MENSEN geaccepteerd hebben die dieren in gevangenschap te houden, met de daarbij bijkomende beperkingen die dat voor het dier inhoudt.
Domesticeren zegt niet dat het dier 'inwendig' anders is met ineens andere normen en waarden. De natuurlijke instincten en gedragingen zijn niet anders. Alleen WIJ hebben het geaccepteerd, dat we die dieren WEL te kort mogen doen, maar zogenaamde WILDE dieren ineens niet.

Als jij zo'n mooie roofvogel, een vos of weet ik het vanaf geboorte in gevangenschap houdt, denkt aan zijn natuurlijke behoefte, is dat probleem echt niet groter dan bij een paard/hond/kat.

uit het wild halen vind ik iets anders.

Maar super gaaf die vogels!!! heel zwaar benieuwd naar het vervolg!

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:54

Toydoll schreef:
Dat vind ik altijd zo'n dooddoener.

Paard/kat/hond gedomesticeerd.... Gedomesticeerd betekent niets anders dan dat wij MENSEN geaccepteerd hebben die dieren in gevangenschap te houden, met de daarbij bijkomende beperkingen die dat voor het dier inhoudt.
Domesticeren zegt niet dat het dier 'inwendig' anders is met ineens andere normen en waarden. De natuurlijke instincten en gedragingen zijn niet anders. Alleen WIJ hebben het geaccepteerd, dat we die dieren WEL te kort mogen doen, maar zogenaamde WILDE dieren ineens niet.

Als jij zo'n mooie roofvogel, een vos of weet ik het vanaf geboorte in gevangenschap houdt, denkt aan zijn natuurlijke behoefte, is dat probleem echt niet groter dan bij een paard/hond/kat.

Dit klopt niet :n
Zoek maar naar de definitie van Domesticatie, te vinden op bvb. Wikipedia:

Citaat:
Domesticatie (van het Latijn domus, huis) is het proces waarmee de mens dieren en planten (door selectie en fokken) zodanig van eigenschappen verandert dat deze dieren en planten steeds meer aangepast raken aan het leven dichtbij en in dienst van de mens.

Volledige uitleg:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Domesticatie

Je hebt het linkje in mijn voorgaande post duidelijk niet gelezen, jammer :\

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:04

Ik snap je punt Elfie, een roofvogel is in principe niet gedomesticeerd al denk ik niet dat de roofvogels ongelukkig zijn in gevangenschap. Als de eigenaar voldoende gaat vliegen met zijn dieren en ze goed verzorgd worden zie ik geen probleem. Ik heb een paar keer met mensen met roofvogels gesproken (ik ken ze niet persoonlijk en zit helemaal niet in het wereldje) en ik heb het gevoel dat roofvogels houden voor hun een soort van levensstijl is geworden en dat ze heel veel over hebben voor hun dieren.

Ik blijf het mooie foto's vinden en ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:27

Het is inderdaad geen hobby maar een levensstijl !