Hoe ging jullie eerste paardrijles?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:55

elenaMM77 schreef:
de 'ome arie' lessen heb ik buiten beschouwing gelaten.. Heel af en toe mocht ik van mijn ouders (1-3x per jaar) een dagje ponyrijden bij Ome Arie.. een veredelde kinderboerderij, waar je voor 8 gulden 3 lessen had.. of als je heel veel mazzel had wel 5-6... Ene uur was beginners, andere uur gevorderd.. tussen de middag een uurtje lunch en daarna weer.. De oudere kinderen gaven de jongere les (ja, ook springen :') ) en voor de beste oudere leerlingen had ome arie op dinsdagavond een instructeur, immers die moesten wat leren, om het anderen te kunnen leren :') ..

denk dat ik daar een keer of 8 geweest ben.. Maar om dat echt les te noemen, ik weet het niet.

na lang zoeken heb ik foto's gevonden van 'ome arie' en dacht ik zal jullie er nog even mee vermaken.
Laten we zeggen, dat dit soort 'maneges' niet meer bestaan.

Afbeelding

Afbeelding

Arabier

Re: Hoe ging jullie eerste paardrijles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:17

heel goed XD ik mocht meteen naar half gevorderd omdat ik al kon draven en galloperen hellaas ben ik daarna alleen achteruit gegaan maar sinds 3 jaar lukt tweer enzo, had toen een terugval ofzo

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:29

Mijn eerste rijles ongeveer 13 jaar geleden vergeet ik nooit meer. Het was op de lieve smalle en iele pony Viviënne, op manege de Stap. Een smalle iele pony met lange benen met een ruiter die sullig zit en ook lange benen. Zal er vast komisch uit hebben gezien. Maar ik vond het LEUK! Met de galop wist ik niet wat mij overkwam. Hoe, HOE konden ruiters galopperen en tegelijk zien waar ze heen gingen, wat ze gingen doen, en het paard sturen?! maar de tweede les ging de galop al beter, oefening baart kunst. Hoewel de kunst nog ver te zoeken is, maar zolang ik en het paard maar plezier hebben.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:31

Nou, ik was (en ben) ''de dochter van'' dus van mij werd heel wat verwacht :')
Dus ik moest meteen los, stappen, draven, en in galop.
Verder waren ze die les aan het springen, en ik moest mee doen.

Ging opzich niet eens heel erg verkeerd, alleen het springen was vreselijk :')

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:34

Slecht, ik ben er niet mee geboren _O-... Zat ontzettend voorover en was bang dat ik er aan de achterkant af zou vallen als ik rechtop ging zitten, vond het overigens wel leuk :').

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:36

Frankaas schreef:
Slecht, ik ben er niet mee geboren _O-... Zat ontzettend voorover en was bang dat ik er aan de achterkant af zou vallen als ik rechtop ging zitten, vond het overigens wel leuk :').

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:37

Ik wil paardrijden, lijkt voor mij een gedachte waar ik mee geboren ben. Alleen mocht ik niet van mijn ouders. Dus bedacht ik allerlei trukjes om op een pony te kruipen die bij het café stond waar mijn ouders vaak kwamen, waar ik vervolgens af viel zodra ze 2 passen verzette. Het brave dier wilde uiteindelijk geen voet meer verzetten, zodat ik niet meer viel, saaaaai!

En toen ik 8 was, mocht mijn beste vriendin van haar ouders op paardrijles. Ik was zo jaloers! Tuurlijk hield ik toen niet op met zeuren en eindelijk mocht ik mee op les. *\o/* Die vriendin haakte af na nog geen half jaar, maar ik kan nog altijd niet zonder paarden. Ik rij dit jaar 38 jaar.

Edit: eerste paardrijles(sen) stelde niet zo veel voor, je zat als kleine uk gewoon op een groot, braaf paard en dat beest volgde de rest terwijl je zelf in het zadel zat te hobbelen. Bij mij moesten ze de beugelriemen een paar keer omslaan om ze kort genoeg te krijgen. :+

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:48

Oei, meer dan 31 jaar geleden... :)
Mijn droom kwam uit, ik kreeg een bon op mijn verjaardag voor 4 x paardrijles... 31 jaar later rij ik nog.
Heerlijk om aan terug te denken: pony uit de wei halen, poetsen, zelf opzadelen, en dan rijden!
Ik had een hele mooie schimmel welsh merrie waar ik op leerde rijden, denk er met veel plezier aan de manegetijd terug!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:50

Mijn eerste les was een groepsles op vakantie in Frankrijk op een shetlander _O- Ik vond het fantastisch: verstond geen woord van wat er werd gezegd, maar hobbelde apetrots de bak door. Helaas besloot de pony waar mijn vader (heel dapper) op mee reed na een halfuur dat hij mijn shet niet tof vond. Hij beet demonstratief mijn schattige shetlander. Gevolg: shet op twee benen en ik op de Franse bakbodem :+ :')

De tweede keer dat ik op een paard zat was op de vakantie daarna, toen lag mijn vader er af nadat zijn pony struikelde over een kuil :') Voor hem was het paardrijavontuur toen wel welletjes geweest, maar ik mocht in NL gaan lessen (iets meer kans op succes). Nooit een seconde spijt van gehad!

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:23

Mijn eerste echte les ging de pony er vandoor waardoor ik eraf viel en mijn rugwervel verschoof := De lessen daarna vond ik zelf enorm goed gaan. Mijn moeder gaf wel eens tips wat ik beter kon doen, maar daar was ik het niet mee eens. Ik deed het perfect vond ik zelf. Als ik nu de foto's terug zie.. :')

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:33

Geen iedeen meer. Is nu zo'n eh...7 of 8 jaar geleden. :')
Volgensmij zat ik aan de longe op Meljo. Wat ik heb gedaan? Geen idee meer, gestapt en misschien wat dingetjes als vrije zit en de molen, misschien wat hobbel pasjes draf. Wat ik er van vond? Ik denk leuk want ik rij nu nog steeds. :+

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:44

Mijn eerste paardrijles? Nou ja, ik was 28 en had na veel aarzelen besloten om maar een keer te beginnen. Ik kreeg een privéles van een vrouw die mijn leeftijd had en die ik eigenlijk ontzettend leuk vond. :o

Verder vond ik alles mega-eng. Het opzadelen had de instructrice zelf gedaan, maar het aan de hand meevoeren was al link: zo'n groot, oersterk dier dat machtig uit zijn neusgaten op je hand uitademt... Voor ik een keer dorst op te stijgen waren we ook een paar minuten verder. Ik zat verschrikkelijk labiel (voor mijn gevoel). Naar voren stappen (aan de longeerlijn natuurlijk) was ook weer spannend. Vervolgens vroeg de instructrice me of ik wilde draven. Lichtrijden vond ik opnieuw doodeng, maar ik deed het wel.

Je leest het wel: ik ben niet zo'n held.... :P Maar ik had er wel heel veel zin in (zowel voor, als tijdens en na die eerste les), daardoor heb ik de ene na de andere barrière weten te overwinnen.