Schuldgevoel verzorgpaard-eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Schuldgevoel verzorgpaard-eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:41

TS, jij spaart niet al zo'n tijd je geld om daarmee (of van een deel daarvan) een 21-jarig dier met moeilijkheden over te nemen, toch?
Maak je droom waar en koop het paard voor je zuurverdiende centjes dat JIJ graag wilt.

Je hbt niets afgesproken daaromtrent met de eigenaressevan het verzorgpaardje toch? Als zij doet voorkomen van wel, heeft ze dit wellicht stilzwijgend als vanzelfsprekend aangenomen, maar dat is een scheve voorstelling van zaken, als hier niets daadwerkelijk over is afgesproken.
Er zijn grenzen aan je plichten jegens een verzorgpaard.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 14:44

Haha thanks sylvana, zal ook zeker kijken of ik haar dan bij jullie zet. Het doel is inderdaad buitenritten maar met het beleren zijn 4 muren om je heen net wat veiliger haha.

Ze is inderdaad goed in praten op zo'n manier dat je er niet tegenin wilt gaan en ook niet echt de kans krijgt, mocht je het willen.

Terpentijn, dat is inderdaad waar. Ik heb geen centen gespaard om ze te investeren in een paard waar ik steeds minder mee kan. Of ik nou een band met haar en de eigenaresse heb of niet.

Ik kan me een gesprek herinneren waarbij de eigenaresse zei dat ik haar over zou kunnen nemen als ik dat zou willen, en ik zei dat ik dat in mijn achterhoofd zou houden. Misschien dat ze dat anders snapte.
Laatst bijgewerkt door Nala op 24-01-16 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:48

Ik weet zelf hoe weinig je aan zo een oude knol hebt, ik hou oprecht veel van beauty en dat weet je... maar de eigenaresse hoeft me nu niet meer aan te komen met de volledige kosten. Vroeger wilde ik haar overnemen, toen was ze nog jong genoeg. Mocht niet? Ok dan WIL ik het nu ook niet meer nu ze oud en versleten is. Wil best de perfecte verzorger zijn tot ze dood is, maar niet alleen voor de kosten opdraaien. Voor dat zelfde geld koop ik me dan liever een veulen.

Jij doet nu al alles voor die knol, ze zou jou mogen betalen voor wat jij doet ipv omgekeerd.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:50

Ik kan er echt niet bij dat de eigenaar nu eigenlijk jou 'dwingt' en op meerdere manieren aan het manipuleren is om een ouder paard - met daar op top ook nog eens een berg gebreken - te verkopen. Ik zou niet moeten weten hoe snel ik daar weg zou gaan, ik zou nooit voor een paard kunnen zorgen in zo'n giftige omgeving, laat staan om ook nog eens te overwegen hem te kopen. Denk er wel aan dat áls je het doet, dat de oude eigenaar waarschijnlijk elke seconde op je vingers zit te kijken en veel commentaar zal leveren op de dingen die je doet. %)

Wel raad ik aan om een iets ouder paard te kopen. Je zegt dat je een western- en bitloos beleerd paard wilt, maar deze zijn er zo veel te koop terwijl ze al beleerd en al wat wereldwijs zijn! Een eigen paard is zo veel meer dan een verzorg- of bijrijdpaard, dan is het gewoon lekker dat het paard al wat stabiel is, zodat jij rustig aan deze nieuwe omgeving kan wennen, zonder dat je ook nog eens voor de eerste keer een paard moet beleren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:53

Doe het jezelf niet aan, TS. Je hebt gespaard voor "je droom", waar je een hele tijd mee vooruit hoopt te kunnen en waarmee je samen een nieuw avontuur kunt aangaan,niet voor een 21 jarige, hoe lief en bekend ook, die al enige jou bekende beperkingen vertoont. Straks neem je die vanuit de goedheid van je hart over en tsja, dan komen de (ouderdoms)problemen, kost het je allemaal een hoop geld, en misschien nog een paar jaar een heb je nóg niks van wat je wil gehad, behalve ellende en/of teleurstelling.
De tijd en mogelijkheden me deze 21-jarige zijn beperkt en eindig.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 14:57

Piekosjj, ik heb er goed over nagedacht, geen zorgen.

Sylvana, dat klopt helemaal, het is het eigenlijk niet echt waard om haar over te nemen, hoe veel ik ook van haar houd. Weet inderdaad ook hoe jij en beauty zijn zeg maar.

Het is inderdaad geld dat ik gespaard heb voor een droom, nu is zij ook wel mijn droompaard qua karakter, maar is dat genoeg? Ik vrees van niet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:04

Misschien is het goed om eens te gaan zitten met de eigenaresse en samen een kop koffie te drinken om dit rustig te bespreken. Dan kun je uitleggen dat je heel blij met de fjord als verzorgpaard bent, maar wel een eigen paard erbij gaat kopen en ook waarom je dat wilt.
Dan blijft het niet zo tussen jullie in hangen en ben je duidelijk.

Ik zou alleen een oud paard overnemen als dat je droompaard is. Dan kun je prima een 21-jarige met gebreken overnemen en daar nog een paar jaar plezier mee hebben. Deze fjord is echter niet jouw droompaard ....

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:05

lieve ts voel je vooral niet schuldig of verantwoordelijk om het paard over te nemen.

een eigen paard kun je uitzoeken, een verzorgpaard niet. die komt toevallig op je pad.

ik zou dus duidelijk zijn, dan heeft ze tijd om te wennen. en daarbij heb je inderdaad nog tijd als ik jouw plannen zo lees. dan kun je nog wel 4 jaar vooruit.

je bent aan het sparen, dan nog een 1/2 jaar zoeken, dan nog 2 tot 3 jaar in de opfok (?) en dan aan de slag. dan kom ik dus sowieso op 4 jaar en misschien wel 5. dus dan kun je nog even vooruit.

Je bent erg overtuigd wat je wilt qua eigen paard en daar zou ik dus ook lekker voor gaan.
als ik jou was zou ik een 2 jarige kopen (dus als je dit jaar zou kopen, geboren in 2014). dan is er vaak nog weinig mee gebeurd. dan in de opfok zetten, zo voeden ze elkaar op en kun je haar zo nu en dan bezoeken. dan als ze 4 is uit de opfok en dan kun je met haar/hem aan de slag.

ik zou je echt adviseren je paard in de opfok te doen. paarden kunnen elkaar veel beter opvoeden dan dat mensen dan kunnen. tuurlijk moet het paard mensegericht worden etc. maar ik vind het een veel groter paardwaardig bestaan als ze totdat ze echt aan het werk gaan met soortgenoten op een grote wei staan dan op een kleine weide met 1 of 2 maatjes. of nog minder, 12 uren per dag in een box. die jonge paarden kunnen wel wat hebben en lekker buiten staan.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 15:12

Ik zie de meerwaarde van een opfok niet, de stallen die ik op het oog heb hebben wel fatsoenlijke kuddes van minimaal 5 paarden. Kijk ik over een pluspunt heen, behalve misschien het leeftijdsverschil?

En ik weet niet precies wat je bedoelt met 4 jaar vooruit? Vooruit waarmee?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:16

Ik moet bekennen dat ik de post van @Joltsje ook niet snap...of ik lees het verkeerd, maar... wat bedoel je precies met 4 jaar vooruit? Met wat?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:17

Ik zou wel zorgen dat als je voor een jong dier gaat deze in een gemengde kudde komt te staan, met zowel leeftijdsgenoten om mee te spelen(zeer belangrijk) en oudere dieren voor de opvoeding. Beste is ook 24/7 buiten, een jong dier zou ik niet (zelfs al is t maar voor de nacht) op stal zetten.

Hoeft uiteraard niet zozeer bij een opfok. Vaak staan er dan ook alleen maar jonkies bij elkaar wat niet mijn voorkeur zou zijn. Alleen maar spelen en weinig opvoeding.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:20

Je moet nog gaan studeren, en wilt in het eerste jaar van je studie een jong paard kopen. Waarom niet in het laatste (of ene laatste) jaar van je studie een 2-3 jarige kopen? Dat scheelt je een aantal jaar stallingskosten, bovendien weet je met een 2-3 jarige beter wat voor vlees je in de kuip hebt, en je kunt dan altijd nog rustig 2 jaar uittrekken tot je er met 5 jaar op wilt gaan zitten.
Ik zie de haast niet zo om nú, aan het begin van je studie, een jong paard te kopen eigenlijk...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 15:22

Dat is ook mijn enige eis qua stalling, 24/7 buiten op de wei of in een paddock, als ze maar kunnen bewegen.

Ibbel, er zit geen echte goede reden achter, maar dit is zo'n droom van liever vandaag dan morgen uitkomen haha.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:22

Ik zou het niet doen, je noemt zelf ook alleen maar nadelen aan de fjord.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 15:28

Maanlicht, de fjord heeft óntzettend veel goede punten hoor, maar die heb ik nu zonder de koop ook.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:31

een aantal jaar vooruit met je verzorgpaard. het duurt waarschijnlijk nog wel 4 jaar voordat je met je eigen paard aan de slag kan.

en wat betreft opvang.. met 5 in een wei kan zeker ook. leeftijdsverschil zijn ook verschillende meningen over. je wilt graag 24/7 wei ,dan is het ook prima. maar dan moeten ze wel voldoende ruimte hebben om echt te rennen etc. (en niet een paddock paradise bijvoorbeeld). maar dat is mijn mening en best wel oftopic.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:32

Echt ik zou wachten tot na je studie of het laatste jaar van je studie desnoods. Er zijn ontzettend veel mensen die juist tijdens hun studie hun paard moeten verkopen wegens tijd en geldgebrek.
Snap wel dat je graag een paard wilt, maar echt wacht die paar jaar gewoon nog even tot je er écht tijd voor hebt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:37

Maar stel TS gaat voor een 1 jarige, dan moet je ook niet te veel met zon diertje doen. Ik begrijp de redenering van een jong dier tijdens studie dan ook erg goed. Zeker als je al jarenlang de droom hebt van een eigen paard. De financiën zijn er ook dus waarom niet?

Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren in die eerste paar jaar als jong dier, maar dat kan ook bij een volwassen dier.

Ik heb vorig jaar ook bewust gekozen voor een veulen erbij. Ik wilde graag een dier erbij waarmee ik alles weer kon opbouwen ivm leeftijd van mijn andere pony. Voordeel van een jong dier is dat deze nog niet 'verpest' is, je kan hè, volledig naar jouw hand zetten en je weet alles wat het dier heeft mee gemaakt.

En eerlijk ik vind de band met zon jong dier heel bijzonder <3 tegen de tijd dat ze beleerd zal worden kennen we elkaar door en door.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 15:40

Dat bedoel ik precies, dankjewel Calanddra!

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:53

TS ik begrijp je situatie heel goed! Ik zou zeker niet voor de fjord gaan. 7 jaar geleden zat ik precies in dezelfde situatie, ik had een paard kunnen kopen maar dan kreeg ik de eigenaar erbij met haar eigen regeltjes en dingetjes etc. Ben heel blij dat dat destijds niet door is gegaan.

Een veulen of jaarling zou ik ook zeker aanraden, zeker in jou situatie!! Ik heb in het laatste jaar van mijn studie ook een veulen gekocht, juist omdat ik er toen niet heel veel tijd voor had, maar hij dan wel helemaal opgroeit zoals ik dat wil. Nu ben ik afgestudeerd en is hij bijna 2. Ik heb er nog geen seconde spijt van en als ik straks een vaste baan heb is hij oud genoeg om ermee aan de slag te gaan. Doen dus +:)+

Opfok of niet moet je zelf bepalen, ik heb het wel gedaan, maar je schrijft dat je hem toch 24/7 buiten wil, en dan zijn misschien verschillende leeftijden wel handig voor het paard zijn/haar opvoeding hihi :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:54

Ga eerst studeren en als dat goed loopt en je hebt dan tijd over en geld want helaas is de beurs voor hbo unie nu een totale lening geworden. Dus ga je daar heen en kunnen je ouders je niet flink ondersteunen dan zal je ook nog een flinke bijbaan moeten zoeken om niet aan het einde van je studie tijd met een grote schuld te zitten. En die Fjord, allemaal leuk lief en aardig maar absoluut niet geschikt om te kopen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:56

@Morgane,natuurlijk moet je echt geen paard kopen of overnemen wat niet je droompaard is. Daar heb je groot gelijk in. Maar los van jullie geval wil ik wel even een lans breken voor al die oude paardjes waar iedereen graag op rond wil rijden, maar niemand wil ze kopen! Als puntje bij paaltje komt dan kopen ze een jong paard.Dat vind ik eigenlijk best wel zielig! :( /3

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 16:00

Bigone, ik snap dat je misschien eroverheen gelezen hebt. Een flink aantal posts terug schreef ik dat ik al het geld voor mijn gehele studie tegen die tijd (1-1,5 jaar) bij elkaar heb en dus geen schuld of lening of wat dan ook zal hebben.

Anjali, dat is ook zeker zo. Maar ze gaat niet naar een handelaar of wat dan ook, de eigenaresse houdt zoals ik kan zien zielsveel van haar en ze zal niks tekort komen.

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:03

Oude paarden horen ook bij de eigenaar waar ze altijd voor hebben gewerkt vind ik. Die verkoop je dus niet meer. Vind het zieliger dat ze ubethaupt te koop staan, dan dat ze te koop blijven staan. :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 16:12

Romary, ze staat niet te koop. Ik zou haar over kunnen nemen, maar ook alleen ik.