ZZ kur op muziek met Daijiro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ZZ kur op muziek met Daijiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:23

Als je hiermee hoog scoort, dan laat je blijkbaar precies zien wat de jury wil zien en dat is sowieso knap als je dat zo goed kunt inschatten.

Waar ik en een hoop (waarschijnlijk klassieker geschoolde) Bokkers denk ik vooral verbaasd over zijn is dat jurlyleden dit plaatje blijkbaar écht willen zien, ook al komt deze manier van rijden totaal niet overeen met het boekje dat ze claimen te gebruiken bij de beoordeling van een proef.
Dat heeft dus minder met jou te maken, en meer met dat dit dus écht de stand van zaken is binnen de moderne sportdressuur, en het moderne jury-ideaal dus mijlenver verwijderd is geraakt van de klassieke dressuur zoals die in de regels vastgelegd is. Dat is best wel shocking.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:28

Daphaan schreef:
Bonita_Bon schreef:

Wij verschillen van mening. Dat betekend niet dat de mijne onzin is :D

en Lindamusters, als ze geen commentaar had gewild maar alleen 'oeeeh wat knap', had ze het wellicht niet op bokt moeten zetten. (dit is geen aanval op ts,maar even een statement over dat er alleen applaus te horen mag zijn en nooit een kritische noot) Overigens krijgt ze van meerdere mensen heel netjes onderbouwd commentaar en niemand brand haar of haar paard af. Wel vallen er een aantal zaken op (ook voor degenen die het niveau wel rijden)

Ik heb het inderdaad hier geplaatst omdat ik niet zozeer rijtechnisch commentaar zoek, dat krijg ik wekelijks in de les. Wel wilde ik een voor mij bijzonder moment delen.

Dat ik niet ben afgebrand en dat het commentaar netjes is onderbouwd vind ik her en der heel soepel gezien ;)

Om in te gaan op het 'indekken': als jij commentaar mag geven op mijn rijden, mag ik daarop reageren. Ik ken de verschillen tussen mijn gereden proeven en deze kur :) applaus zoek ik niet op bokt, dat kreeg ik gisteren van het publiek :Y)

Die laatste zin is ronduit een bevestiging van mijn eerder genoemde commentaar }:0
Waar zeg ik trouwens dat jij niet op mijn bericht mag reageren? Mag je verdedigingsmodus uit?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:28

Bonita_Bon schreef:
Alice13 schreef:
Wat een onzin, die bak is ook gewoon klein v een ZZ proef! Niks indekken hoor ik snap het wel eerste keer kür kleine bak muziek paard net niet zoals anders. Dat is geen indekken dat is gewoon eerlijk zeggen hoe het is.
Ts vraagt hier niet om een beoordeling, ze deelt een leer moment met ons!

Wij verschillen van mening. Dat betekend niet dat de mijne onzin is :D

Nee zeker niet maar wel om te zeggen dat ze dit zegt om zich in te dekken. Dat is namelijk speculatie en geen mening ;) dan had je er ik vind voor moeten zetten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:38

Ik heb door het gegeven commentaar ook even je filmpje bekeken en ik ga met de mensen mee die je wijzen op het gebrek aan gedragenheid en rust,
De onrust zie je met name in de draf in het loperige tegen onzuivere aan draven, hard/ zacht er zit geen constant ritme in en het ziet er slap uit, daarom komt de middendraf , uitgestrekte draf er ook niet goed uit .

Een paard dat zz-l geklasseerd is moet in staat zijn betere wissels te springen dan dit, dat je ervoor beloond wordt zegt idd meer van het huidige jureren door sommigen.
Dat de wissels niet goed gaan komt doordat de galop nog meer verbeterd moet op meerdere punten, de draagkracht en sprong- het blijven haken in de pirouette, de niet doorgesprongen wissels, het paard gaat van links naar rechts en "stopt" in de sprong voorwaarts.
Je paard moet veel meer door het lijf gaan lopen, je ziet het al in het eerste aangallopeer moment, paard trekt schoft naar beneden en tilt hoofd op, dat zijn de kleine momenten waarin de hiaten in de training naar boven komen. Geen schoftlift of bovenlijnaanspanning.

Je paard is leuk om naar te kijken. En je past er erg netjes op, ga investeren in een stap terug in je training en ga werken aan basis, dat gaat jou meer opleveren in de toekomst

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:45

xyzutu2 schreef:
Als je hiermee hoog scoort, dan laat je blijkbaar precies zien wat de jury wil zien en dat is sowieso knap als je dat zo goed kunt inschatten.

Waar ik en een hoop (waarschijnlijk klassieker geschoolde) Bokkers denk ik vooral verbaasd over zijn is dat jurlyleden dit plaatje blijkbaar écht willen zien, ook al komt deze manier van rijden totaal niet overeen met het boekje dat ze claimen te gebruiken bij de beoordeling van een proef.
Dat heeft dus minder met jou te maken, en meer met dat dit dus écht de stand van zaken is binnen de moderne sportdressuur, en het moderne jury-ideaal dus mijlenver verwijderd is geraakt van de klassieke dressuur zoals die in de regels vastgelegd is. Dat is best wel shocking.

Bovenstaande is wat ook door mijn hoofd schoot toen ik het filmpje zag.

Kan prima dat het een springpaard is, jij griep hebt en de bak formaat postzegel heeft.
Maar om een proef op dit niveau te rijden is het belangrijk dat de basis in orde is.
Als de basis is orde is en het zit op andere vlakken even tegen, dan kun je nog steeds laten zien wat het niveau vraagt, hoogstens wat minder netjes als op een goede dag.

Nu zie ik tactfouten, een paard wat kort in de hals is en achter LL loopt en op de voorhand valt.

Dit is overigens geen aanval op jou TS, je rijdt je punten en je wordt beloond voor wat je laat zien.

Maar het is, zoals hierboven al genoemd, niet zoals dressuur volgens het boekje beschreven wordt.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:48

Ik doe het je ten eerste ook niet na, laten we dat voorop stellen. :) Ik ben het inderdaad eens wat mensen hiervoor al hebben gezegd. Ik vind persoonlijk dat het neusje er soms wat meer uit mag, hij komt wel eens achter de lood lijn en hij valt op de voorhand.
Ik mis eigenlijk een beetje de kracht en oprichting die je in een ZZ proef wel mag verwachten. Hierdoor vraag ik me af of je hem niet te veel vast houdt in je rijden en hem dus in de krul trekt.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 22:53

LBLGypsyCobs schreef:
xyzutu2 schreef:

Bovenstaande is wat ook door mijn hoofd schoot toen ik het filmpje zag.

Kan prima dat het een springpaard is, jij griep hebt en de bak formaat postzegel heeft.
Maar om een proef op dit niveau te rijden is het belangrijk dat de basis in orde is.
Als de basis is orde is en het zit op andere vlakken even tegen, dan kun je nog steeds laten zien wat het niveau vraagt, hoogstens wat minder netjes als op een goede dag.

Nu zie ik tactfouten, een paard wat kort in de hals is en achter LL loopt en op de voorhand valt.

Dit is overigens geen aanval op jou TS, je rijdt je punten en je wordt beloond voor wat je laat zien.

Maar het is, zoals hierboven al genoemd, niet zoals dressuur volgens het boekje beschreven wordt.

Ik heb ook nergens beweerd dat dit de proeven zijn waarmee ik mijn winstpunten haal :) lezen wat voor proef dit is, wat ik er zelf van vind kan een boel verklaren. Het is terug te vinden in de openingspost en de latere reacties.
Deze proef was voor mij speciaal vanwege de muziek en omdat het leuk was om te doen, niet omdat dit mijn beste proef was waarmee ik verwacht volgende OS mee te halen :')

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:56

Ik snap prima dat dit voor jou heel gaaf is om te rijden, je bereikt het toch maar mooi :)

Maar ik zou me toch zorgen maken over de basis als er blijkbaar zo'n verschil tussen deze proef en je andere proeven zit, alleen maar omdat je een springpaard hebt (dat is ie altijd of alleen met deze proef?), koorts hebt en de bak klein is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:57

Ts, ik kan me voorstellen dat dit voor jou een speciaal en emotioneel moment was. Wat de reacties ook zijn en of ze nu terecht zijn of niet, laat dat je gevoel van dat moment niet afnemen of overschaduwen.

Als ik jou was, was ik nog voor het groeten al aan het janken. Dus ik vind het sowieso al knap dat je dit gereden hebt.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 23:13

Tieneke schreef:
Ts, ik kan me voorstellen dat dit voor jou een speciaal en emotioneel moment was. Wat de reacties ook zijn en of ze nu terecht zijn of niet, laat dat je gevoel van dat moment niet afnemen of overschaduwen.

Als ik jou was, was ik nog voor het groeten al aan het janken. Dus ik vind het sowieso al knap dat je dit gereden hebt.

Dankjewel! :)

ik heb ook even moeten slikken voor de ac-lijn

Kiwiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:15

Wat een schatje van een paard! Jij hebt daar een buddy for life, die gaat echt voor jou! Mooi om te zien. c:
Toffe muziek van Naruto, weer eens wat anders! Muziek van Okami zou hier ook niet in misstaan! ;)
Ik zou sowieso niet snel iets op bokt durven te zetten. Meningen en kritieken kunnen hier af en toe net wat too much zijn, beetje lomp af en toe..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:21

Daphaan schreef:
Tieneke schreef:

Dankjewel! :)

ik heb ook even moeten slikken voor de ac-lijn

Nou dat kan ik geloven! Mijn paard is bijna twee jaar geleden gestorven en heb gisteren pas voor het eerst zijn hoofdstel in handen gehad. Heb het opzij moeten leggen. Mijn rijbroek ligt sindsdien ongewassen op dezelfde plek, wil er gewoon niks mee doen. Het is zo moeilijk en medebokkers hebben vaak weinig begrip voor de emotionele kant van iets. Altijd dat gehakketak...

Ik vond het mooi!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:25

Ik snap ook wel dat dit een heel emotioneel moment voor je moet zijn geweest en daar heb ik alle begrip voor. Maar je weet ook waar je dit topic neerzet en dat je er commentaar op gaat krijgen. En ja, sommige bokkers komen heel bot over, maar ik denk dat je het beter kunt zien als goed bedoelt commentaar dat op een lompe manier is overgebracht. De meeste die hier reageren nemen toch de moeite om je te vertellen waar eventuele verbeter punten liggen en niet met de gedachte om je eens lekker onderuit te halen.
Ik zou alle tips gewoon lekker mee nemen in je trainingen, er zijn namelijk altijd verbeter punten en verder gewoon lekker trots zijn op wat je in deze proef bereikt hebt en na genieten van het moment. :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 23:36

_xrose schreef:
Ik snap ook wel dat dit een heel emotioneel moment voor je moet zijn geweest en daar heb ik alle begrip voor. Maar je weet ook waar je dit topic neerzet en dat je er commentaar op gaat krijgen. En ja, sommige bokkers komen heel bot over, maar ik denk dat je het beter kunt zien als goed bedoelt commentaar dat op een lompe manier is overgebracht. De meeste die hier reageren nemen toch de moeite om je te vertellen waar eventuele verbeter punten liggen en niet met de gedachte om je eens lekker onderuit te halen.
Ik zou alle tips gewoon lekker mee nemen in je trainingen, er zijn namelijk altijd verbeter punten en verder gewoon lekker trots zijn op wat je in deze proef bereikt hebt en na genieten van het moment. :)

Ik had begrepen dat dit de plek was om 'iets leuks te delen' waar tips welkom zijn (want dat zijn ze, zoals ik al eerder aangaf) maar sommigen hebben hun tact thuis laten liggen en lezen ook niet alles even goed.

@ Kiwiris: tnx! :D ja hij is echt mijn alles en gaat ook nooit meer weg! Ik vond het zelf ook wel orgineel :Y) en ik hou van de serie. Heerlijk, zijn hokage motivatie bij het trainen :D
Laatst bijgewerkt door Daphaan op 04-01-16 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

vimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:42

Wat ontzettend gaaf!! Knap paard ook!! <3

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:55

Wat ga je goed om met al het commentaar TS! Ik vind het er vriendelijk uitzien en natuurlijk zijn er verbeterpunten maar dat weet je zelf ook goed en daar wordt vast hard aan gewerkt. Leuk paard ook!!

Dat gehuil over de jury van nu die slecht jureert word ik zo moe van. Dit is geen officiële proef dus zoveel over het huidige jureren zal dat vast niet zeggen. En TS rijdt haar echte proeven vast anders dan deze kür.

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:57

ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje van je andere proeven, als daar zo;n groot verschil in zit als dat je zegt!
Mag ook via pb als je dat liever hebt, vind je paard namelijk rete gaaf!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 02:23

Gaaf paard ts!
En ja er zijn zeker werkpunten, maar jullie komen er echt wel samen!
Je kunt gewoon niet top presteren als je ziek bent, en een beetje spanning bij je paard is op dit niveau al gauw killing.
Ik vind het echt knap!
Zelf zie ik liever dit dan dat extreme geduw en getrek op hoog niveau wat je veel ziet.
Je accepteert met de proef dat je even niet voor 100% kunt presteren maar je geniet, en dat is belangrijk.
Rome is niet in een dag gebouwd zeggen ze wel eens.

Ik weet wel dat ik never foto's plaats op bokt, je kunt het niet gauw goed doen.
Op stal heeft ook iemand een typisch springefokt paard in het Z, ze lijken wel veel op elkaar qua gangen.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:18

Eigenlijk ben ik nu ook wel erg nieuwschierig naar het commentaar van de jury en of het dan allemaal zo raar is wat mensen hier zeggen.. Ik denk dat het commentaar hier nog wel eens goed gelijk op kan gaan aan het commentaar van de jury.

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:33

Hoezo moet je comentaar van jury zien het was gewoon een onderlinge wedstrijd en de jury was een mede pension klant. Ze heeft toch plezier gehad das toch ook belangrijk. Kritiek is goed daar kan ze van leren

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:49

Wat een knap paard :D Gaaf dat je dit hebt kunnen bereiken en speciaal met deze muziek!

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:54

itsspecial schreef:
Mensen die het verschil niet weten tussen wijken en appuyeren kunnen beter hun commentaar voor zich houden!

Helemaal mee eens!

Heel leuk paard heb je :)) En het lijkt me ook zeker niet makkelijk om in een 20x40 baan zo'n kür te rijden.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:37

Veel verbeterpunten die al eerder genoemd zijn kan ik me in vinden.
Maar dat hoef ik niet nogmaals te benoemen denk ik :)

Wel ben ik benieuwd hoe een 'normale' ZZ-licht proef eruit ziet bij jullie.
Wij moeten nog 3 punten en dan mag ik met mn pony ook ZZ-licht namelijk :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:59

Wauw wat een knapperd!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:14

mooi paardje, foto's zijn ook erg mooi.
paardje doet de oefeningen braaf, Je mag zeker trots zijn. Maar hij doet het wel een beetje op zijn dooie gemakje, en zodra het moeilijk wordt laat de slimmerd jou meer werken. ;)
Je voorbereiding op sommige stukken is wel een puntje. Al hoewel ik wel denk dat je hier goed kan zijn dat hij wat scherper mag, in principe loopt hij daar even door je hand heen. Ik zou hem wat feller rijden, consequent zijn in je hulpen, wat meer en wat sneller dingen van hem vragen. Goed afwisselen met ontspanning, hij kon wel eens sterker gaan worden wanneer je dat doet. Hij moet leren sneller te worden maar wel los te blijven.