in dubio welke pony voor kids

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:44

ze zijn natuurlijk ook gewoon geschikt voor een beginnende ruiter (of kunnen net zo geschikt zijn. want natuurlijk is de gemiddelde sportpony iets heter of voorwaardser dan de gemiddelde recreatiepony.. dat je ze beiden nog heter kunt voeren of trainen, logisch), dat is afhankelijk van het karakter..
maar wellicht is het een beetje geld weggooien om een sportpony te kopen terwijl er genoeg recreatiepony's zijn die rustig een L proefje kunnen lopen bijvoorbeeld.

als de dochters zich ontwikkelen, dan kun je altijd nog verder kijken..
En tegen die tijd zullen ze ook van een leeftijd zijn dat je kunt bespreken dat als ze verder willen,
het dus betekent dat ze de pony moeten wegdoen en een pony terug zullen moeten kopen die wellicht meer potentie heeft.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 03-01-16 13:47, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:45

MarlindeRooz schreef:
Je snapt geloof niet wat ik bedoel? Ik bedoel met een sportpony een pony die bedoeld is voor ruiters met ambitie. Dat is niet wat geschikt is voor een beginnende ruiter.

En waarom is een sportpony bedoeld voor een ambitieuze ruiter per definitie heet!!! Ik heb zeer veel beginnende ruiters met pony's zien beginnen die alles al gezien hadden, vaak z springen en of z dressuur, en het meerendeel ging prima. En vooral de Forresters waren daar heel prettig voor. Zelf een paar keer forresters gehad, eentje was zelfs geschikt voor een absolute beginner en net drie maanden onder het zadel, heeft ook zz gesprongen toen hij zes was dus het hangt veel meer van karakter af dan wel of niet geschikt voor een ambitieuze ruiter.

Yvette81

Re: in dubio welke pony voor kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:54

Lastig. Ik denk over hetzelfde na. Een grotere forser pony daar kan ik zelf ook op. Of voor de kar. Maar daar kunnen de kinderen minder mee. Maar ik wil voor mezelf een paard. Dus misschien beter om nu te kijken wat NU bij de kinderen past.
En een oudere pony kan over een paar jaar misschien wel met pensioen. Of alleen nog maar voor de kar en de knuffel.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:03

Wij zijn begonnen met een shetlander voor onze dochter toen ze nog net geen 3 was.
Echt rijden was het toen niet hoor, meer tutten, wandelritjes en mee op de kar.

Toen ze 7 was, wilde ze echt rijden...dat ging niet zonder slag of stoot. De ene keer liet hij zich heerlijk buiten (wij rijden alleen buiten eigenlijk) door haar sturen. De volgende dag deed hij waar hij zin in had.
Toen kwam er een heel oude A pony bij. Veel zeiden "wat moet je daaaaar nou mee" en eerlijk toegegeven, ze was zeker niet moeder's mooiste maar voor onze dochter was ze de beste, knapste en mooiste "nanny" ter wereld.
Helaas kwam de ouderdom met meer en meer gebreken en hebben we afscheid van haar moeten nemen.
Nu is onze dochter 11 en rijdt ze haar C pony.
De shetlander is er trouwens ook nog. Daar ment ze nog regelmatig mee.

Een A of B zou ik persoonlijk, gezien de leeftijden van je kinderen, niet meer doen.

Afbeelding

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:09

Ik zou voor een leuke fell pony gaan omdat die klein zijn maar zeer sterk en een stuk sportiver dan de meeste mensen denken en mocht je er toch uitgroeien etc kan je er altijd nog mee menen

(Springen etc kunnen ze ook tuurlijk geen z maar mijn verzorg fell kan echt redelijk de lucht in komen hoor!)

En het zijn net grote Shetlanders dus dat is leuk en omdat ze breed en sterk zijn kan je voor een kleinere maat gaan waar je minder snel uitgroeiend maar minder dat enge grote paard idee krijgt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:13

Mijn ingeving is ook ga voor heel braaf, en idd een grote c maat..
Het is ook voor jezelf een geruststellend idee als je je kind met een gerust hart kan toe vertrouwen aan een dier!
Het is ook preventief tegen diverse letsels en trauma's en zijn ras dat is onbelangrijk.
Ik neig zelf naar een wat ouder dier, maar als je idd wilt verkopen later zou ik voor ongv 10 jaar gaan die zijn in de kracht van hun leven en hebben al veel kennis opgedaan en het wilde is er af.

Ik zelf was als 8 jarige begonnen (zonder pony ervaring)op een 25/30 jr welsh doodbraaf maar een hittepetit!
Mijn Dochter nu bijna 3 stuurt onze shet 23 over de wereld als of het een fiets is. Zij verzorgt hem graag omdat alles op haar hoogte is.
Desondanks zit ze ook vaak op mijn eigen pony c maat omdat deze lekkerder zit ivm de paslengte.
die pony is nu dus onv 6 max 8 jaar.
Iedereen verklaarde me bij aankoop voor gek zo een oer pony (het is een konik,Koop dan iets moois of iets met ervaring) maar ze is betrouwbaar kalm en lief ook als er wat geks gebeurt!
Het is mijn ideale menpony en voor de toekomst zie ik dochterlief er vaak op naar het strand gaan en gaan lessen op de lokale ponyclub.
Het is echt de ideale gezinspony, veelzijdig en een harde werker met een handzaam temprament!
Door haar bredere bouw toont zij ook forser, kan geen foto vinden van de nichtjes maar ook dat is geen storend beeld van een pony van 1.37
En onze nichtjes 18 en 20 maar kort en dun kunnen er een leuke b proef op maken dress en springen.
wij hebben het voordeel dat deze niet weggaat maar ook van afscheid nemen kan een kind iets leren!
het einde van iets vertrouwds, maar een begin naar iets nieuws
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kwita op 03-01-16 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:19

Ik zou opteren voor een grote C/kleine D. A/B is op deze leeftijd echt wel klein hoor! Daar zijn ze zo afgegroeid.

Hieronder even ter indicatie:
Mijn dochter van (net) 9 op haar D-pony Afbeelding
Deze pony is 1.40.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 14:28

a valt zowieso af grote b nog steeds optie. gisteren op grote B gezeten van vriendin en dat past nog zeker nog even prima!
gaan volgende week naar een kleine D pony kijken. ik ga maar gewoon op mijn gevoel af en op het gevoel van de kinderen wat ze bij de pony hebben.
Braaf staat inderdaad bovenaan het lijstje!!

(mijn jongste heeft geen les gehad maar ze rijden wel op de pony van mijn vriendin)

bedankt allemaal voor jullie gedachtes het heeft me toch wel wat geholpen hoor....
ik laat jullie weten hoe de zoektocht verloopt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:28

Voor kinderen is het altijd moeilijk een geschikte pony te vinden. Karakter is idd erg belangrijk, een brave, meegaande pony is zo veel waard. Mijn dochter van bijna 9 is al erg groot aan het worden voor haar b-pony, het kan nog wel, maar ik zou voor meiden van 9 en 11 ook echt vanaf een C maat gaan zoeken. Ze willen er nog wel even mee vooruit toch. Ik vind een pony in zijn eentje houden ook niet een ideale situatie. Wij hebben nu 2 welshjes staan met super karakter, voor een volgende pony kijk ik voor onze meiden weer naar een sportpony. Mijn dames vinden het rijden erg leuk en ondanks dat ze nog beginnend zijn, hebben ze meer schik met hun welshjes dan een brave, maar minder voorwaartse pony waar niets uit komt. Kinderen leren zo snel meer en willen snel meer dan een pony die ze met moeite vooruit moeten schoppen of te koppig van luiheid zijn wanneer ze iets meer willen (ze zijn op shets begonnen, waarvan er 1 van luiigheid zeg maar braaf was, maar dat drukte wel de pret wanneer ze iets meer wilden). Kijken naar karakter, pin je niet zo vast op de leeftijd. Eentje die net aangereden is, is natuurlijk wat anders, maar de braafste hier op stal is eigenlijk toch de jongste met zijn 8 jaar.

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:24

Zou gaan voor een wat grotere pony inderdaad, met 11 jaar zal ze snel gaan groeien.
Hopelijk vinden jullie een leuke pony

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:37

Toevallig .... wij zitten in een gelijksoortige situatie, alleen gaan wij pas in het voorjaar kijken voor een pony.
Hier zijn alleen de dochters iets jonger. Mijn dochter van 8 rijdt op de manege en die rijdt daar al op D en zelfs een E pony. Natuurlijk is het dan een klein ding op een grote pony, maar het gaat best goed.

Thuis hebben wij 2 shetlanders en daar is ze voor het mooie eigenlijk al bijna uitgegroeid vind ik.
Daarnaast zijn ze niet echt doorgereden dus ze komt er niet echt verder mee. De jongste maakt er vaak stapritjes op en dat gaat prima.

Ik heb zelf jaren geleden ook gereden en wil dat weer op gaan pakken. Aan huis hebben we plek om er één bij te zetten. De 2 shetlanders blijven en de pony die erbij komt willen we ook graag blijven houden in de toekomst.
Ook zou ik er graag zelf nog op willen kunnen rijden. Ik ben 1.63m. In jouw geval is dat misschien ook handig om hem/haar eens even iets door te kunnen pakken bijv.
Wij willen gaan voor een grote D of kleine E pony, maar vooral één die erg braaf is in de bak en buiten op straat/bos.

A of B pony zou ik niet doen. Daar staan ze nu mooi op, maar zijn ze zo weer uit. En dan C of kleine D .... dan zou ik gelijk doorgaan voor een slag groter zodat ze er langer plezier van hebben en jij er misschien ook nog wel op kan.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 07:29

Delphi, misschien nog een tip, kijk niet te groot, op de manege staan die maatjes omdat ze een pony voor iedereen moeten hebben, en zijn ze braaf omdat ze de hele week lopen en ook onder betere ruiters. Daar kunnen de kleintjes van profiteren. Misschien kun je zelf bijrijden, maar aan een eigen pony zit vaak meer werk om ze ook braaf te houden, een 8-jarige heeft op een E niet veel te vertellen, dit alleen al wat lengte kwa beentjes betreft. Mijn lange dochter van 9 is echt een vlieg op mijn vorige E-maat, die voelde haar hulpen ook echt niet overkomen. Zelf zadelen en opstappen lukt dan ook niet, Waarmee ik gewoon wil zeggen, te groot heeft ook echt nadelen. Blijft moeilijk met groeiende kinderen.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:07

Ik zou ook niet meer voor een A of B pony gaan. Toevallig hebben wij alke maten thuis... Mijn zoontje is begonnen op de Shet. Daar rijdt hij soms nog wel eens op maar je merkt nu echt dat hij toch lang begint te worden ervoor. Mijn zoontje is 10 en 1.48 lang. Wij hebben bijna anderhalf jaar geleden een 4 jarige C pony gekocht. Allebei jong en onervaren maar met veel lessen, prive en op de ponyclub en veel begeleiding gaat het nu super! Ook ik ben me bewust dat hij eraf gaat groeien maar te groot werkt ook gewoon niet lekker. Maar ik zou iig zeker voor een C pony gaan, anders past je oudste er al snel niet meer op... Hier mijn zoon op zijn C ponyAfbeelding

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:13

Ik zou voor een oudere, niet te grote, brave sportpony gaan. Waarom? Omdat een goed leer paard (pony) echt een fijne investering is en je die ook zo weer kwijt bent als de liefde over is. En omdat deze pony's bewezen hebben dat hij of zij het kunnen en willen doen voor kleinere kinderen.

Remmon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:29

Wij hebben gekozen voor onze dochter van toen bijna 9 voor een brave 14 jarige D pony. Een geweldig leuk en lief beestje. We zijn nu een jaar verder en ik zou dit ook zo weer doen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:04

Misschien heb ik er overheen gelezen , maar wat zijn de ambities van de ruitertjes en wat wil je zelf als ouders. Ik heb gewoon een recreatie pony omdat wij geen wedstrijden willen hooguit onderling als ons kindje dat wel zou willen. Wij hebben niet de tijd en het geld om de startpassen, de inschrijfkosten, het vervoer en alle overige kosten.Voor dat doel heb ik echt heel gericht gekocht.
wij zochten een sobere, gezonde, geharde ( dus zonder dekens) pony die goed buiten kon en in een groep maar ook alleen op pad kon (en echt verkeers mak was).
Waar we wel op hebben gelet we hebben kinderen meeggenomen van kennissen eentje een geboren leider, tempramentvol(echt een driftkop), stoer en nooit bang, en de andere is echt een geboren watje altijd angstig en twijfelend maar zeer lief geduldig en verzorgend en ook ons eigen kindje met 2 onverschrokken ,kwetsbaar nog wild in bewegingen... Maar deze pony kon goed schakelen en paste zich echt aan aan het kind dat was echt bijzonder om te zien!
Er zijn een aantal ponys gewoon afgevallen, en juist die laatste had met alle 3 de kinderen wat!
En toen we ze kochten was ze niet zo mooi als op de foto, een ondervoed mager scharminkel, vol met wondjes en wormen en hoog drachtig...Ook hadden wij voorkeur voor een ruin we hebben zelfs nog getwijfeld of we ze wel wilde juist daar door.Bij de laatste bezichtiging (zonder kinderen) was zij zo lief dat we als ouders wisten dit is ze, ze heeft ons nog niet teleur gesteld zelfs niet met mennen wat ze dus niet kende en ook eerst niet de bedoeling was!
Laatst bijgewerkt door kwita op 04-01-16 10:26, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:08

Mijn keuze voor een 9 en 11 jarige zou een C of liever nog D pony zijn. Hier kan je zelf eventueel ook nog op klimmen mocht de pony even goed aangepakt moeten worden, en groeien de kids ook niet zo snel uit.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 18:50

@ kwita ook wij hebben geen wedstrijdambities. we willen gewoon een leuke "simpele' pony voor de recreatie. lekker beetje buitenritjes maken, naar ponyclub en beetje in buitenbak rijden.
ook wij nemen de kinderen mee bij bezichtiging idd belangrijk om te zien hoe interactie is ussen kids en pony

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:57

Ik ben als meisje van 7 begonnen op een cpony, gekocht van een manege.
Topbraaf ding, veel van geleerd en veel lol gehad.
Ik was echt mini.
Toen ik 11 was kreeg ik een dpony en is de cpony verkocht naar een onzeker ruitertje.

Ik ben blij dat ik niet kleiner heb gehad.
Dit was prima,

C/d pony zou mijn voorkeur naar uit gaan, wel wat ouder en bovenal topbraaf.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:03

Mijn zusje heeft tot haar 12e op haar kleine B-pny gereden (1,21 cm), toen werd ze wel echt te groot. Ik zie vaak wel dat als (jonge) kinderen meteen een D-pony krijgen, dat ze dan vaak minder durven, dan wanneer ze een B-pony hebben (gehad). Bij wat oudere kinderen (12/13) zie je dan vaak wel dat de ruiters die op een kleine pony zijn begonnen, het meeste durven. Ik zou voor een grote B / kleine C gaan, maar het is jullie keuze.