Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 20:28

Gelukkig zitten er ook dingen bij waar we wat aan hebben, thanx +:)+ .
Al snap ik de overige reacties helemaal, maar de situatie is, helaas, zoals hij is. Ze krijgt nu trouwens privé "les" wat dus inhoud dat ze eigenlijk het grootste gedeelte van de les aan het stappen is terwijl mijn kennis, de zeer brave, pony vasthoud. Helaas mag van het kind niemand anders de pony vasthouden, anders kon ze iemand meenemen en dingen gaan doen zoals schipper mag ik overvaren en anne-maria koekoek.
Dingen als met een bekertje water of pionnetjes stappen vind ze eng. We hadden dus al wel wat bedacht maar dat wil ze dan weer niet.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 20:34

Gillbo schreef:
grondwerken,vrijheidsdressuur, schriktraining (aan de hand) enz er is zoveel te verzinnen.
Als je dat niet eens kan bedenken moet je je afvragen of je wel geschikt bent om kinderen les te geven, vertrouwd maken met een pony is niet alleen belangrijk als ze bang zijn

Aan dit soort reacties hebben we dus welgeteld echt helemaal niks :n . Als je het topic had gelezen had je geweten dat dit sowieso geen opties zijn, het kind moet er op van de ouders. Mijn kennis doet stinkend haar best om het zo leuk mogelijk te maken en kan verder prima met kinderen overweg. Het kind heeft ook wel vertrouwen in mijn kennis. Het is niet haar schuld dat de ouders zo'n plaat voor de kop hebben.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:35

ook heb ik medelijden met iedereen erom heen...
jullie en vooral jij TS doet enorm zijn best....
arm zieltje,
maar dwingen is echt NIET de oplossing.
als moeder wil dat dochterlief gaat paardrijden en het niet goed doet krijgen ze meestal als ze thuis zijn de volle laag over zich heen, dan zeggen ze dingen zoals:
jij zal nooit wat worden, mislukkeling.
ik heb dit in het echt mee gemaakt bij een meisje die ik kende..
zo zielig!
probeer anders een gesprek aan te gaan met het meisje, wat ze eng vind, en een beetje over haarzelf praten...
succes!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:36

liedjuh2 schreef:
En als ze alleen wil stappen dan alleen laten stappen. Wat voor mij werkte bij de bangere kinderen die dan toch moesten rijden, was de pony zo snel mogelijk laten stappen. Dan gaan ze vanzelf een paar pasjes draf, dan laat je ze weer stappen en weer een keer zo snel mogelijk stappen, weer een paar pasjes draf en dat zo langzaam aan uitbreiden.

Zo heb ik een meisje aan het galopperen gekregen. Pony naast de fiets, samen lekker laten draven en dan vragen "denk je dat ze nóg harder kan draven?" wetende dat de pony bij nog harder zou gaan galopperen. Paar galoppassen, terug naar draf en dan vragen "joh, wat deden jullie nou?! Was dat stiekem galop?!" Kind aan het giechelen, en toen wilde ze nog wel een keer.

Van een andere instructice een goede tip meegekregen als kinderen het eng vinden: vragen of ze een kriebel in hun buik hebben (het is spannend), of pijn in hun buik (het is eng).

TS, moet de instructrice de pony dichtbij vasthouden (aan het hoofd, zeg maar), of mag ze ook wat verder van de pony af (aan een touwtje)? Dan zou dat ook een uitdaging zijn, om de afstand groter te maken zonder los te laten.
Ipv een bekertje water kun je natuurlijk ook een balletje oid gebruiken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:36

Wat ik nog wel eens deed was snoep. Werkt bij honden, paarden en kinderen :+ . Verdeel een paar over de bakrand en laat van snoepje naar snoepje rijden. En dan een stukje los enz enz.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:37

Inoterry schreef:
Gillbo schreef:
grondwerken,vrijheidsdressuur, schriktraining (aan de hand) enz er is zoveel te verzinnen.
Als je dat niet eens kan bedenken moet je je afvragen of je wel geschikt bent om kinderen les te geven, vertrouwd maken met een pony is niet alleen belangrijk als ze bang zijn

Aan dit soort reacties hebben we dus welgeteld echt helemaal niks :n . Als je het topic had gelezen had je geweten dat dit sowieso geen opties zijn, het kind moet er op van de ouders. Mijn kennis doet stinkend haar best om het zo leuk mogelijk te maken en kan verder prima met kinderen overweg. Het kind heeft ook wel vertrouwen in mijn kennis. Het is niet haar schuld dat de ouders zo'n plaat voor de kop hebben.

het is zeker niet haar schuld, zij wil alleen maar het beste voor dat meisje :j

ittheclown

Re: Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:41

Mischien idd proberen het meisje wat af te leiden met verschillende spelletjes. Mischien een beetje gymen te paard, of schipper mag ik over varen met je pony spelen en dan dingetjes die in de comfortzone van het meisje vallen dus bv met een hand op je cap naar de overkant stappen.
Wat ik ook wel eens deed bij angstige kinderen was een vragen spelletje en dan begon ik altijd met '' wijs de manen van je paard maar aan, en zijn schouders, wat eet een paard'' en dan uiteindelijk proberen kindjes te laten begrijpen dat paardjes stout doen niet express doen maar dat ze het niet snappen dus bv '' wat moet je doen als jij naar links wilt maar pony blijft denken dat hij naar rechts moet ?'' zulk soort dingetjes. Heb ongeveer een jaartje les gegeven aan kindjes van de leeftijd van 4 tot en met 12 ( was een half uurtje, meer spelen op paarden dan echt rijden). Wat ook altijd favoriet was, was tikkertje, of voetballen ( mits pony balmak isnatuurlijk) ook deden we wel eens een parcourse met bv balkes waar je tussen door moest stappen, dan om een emmertje heen draaien, af stappen glaasje drinken drinken ( was 1 slokje) weer opstappen en dan parcourtje weer terug lopen, en dat dan in combinatie met tips voor houding etc.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:42

Als het kind écht niet wilt ook niet een beetje en het echt eng vindt, dan vind ik het kindermishandeling om te dwingen. Dat kan echt traumatische gevolgen hebben als ze niet binnen enkele keren bij draait.
Je kennis zal haar handen er vanaf moeten halen, en dat zouden andere instructrices ook moeten doen. Echt triest dit.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 20:42

Hilary schreef:
liedjuh2 schreef:
En als ze alleen wil stappen dan alleen laten stappen. Wat voor mij werkte bij de bangere kinderen die dan toch moesten rijden, was de pony zo snel mogelijk laten stappen. Dan gaan ze vanzelf een paar pasjes draf, dan laat je ze weer stappen en weer een keer zo snel mogelijk stappen, weer een paar pasjes draf en dat zo langzaam aan uitbreiden.

Zo heb ik een meisje aan het galopperen gekregen. Pony naast de fiets, samen lekker laten draven en dan vragen "denk je dat ze nóg harder kan draven?" wetende dat de pony bij nog harder zou gaan galopperen. Paar galoppassen, terug naar draf en dan vragen "joh, wat deden jullie nou?! Was dat stiekem galop?!" Kind aan het giechelen, en toen wilde ze nog wel een keer.

Van een andere instructice een goede tip meegekregen als kinderen het eng vinden: vragen of ze een kriebel in hun buik hebben (het is spannend), of pijn in hun buik (het is eng).

TS, moet de instructrice de pony dichtbij vasthouden (aan het hoofd, zeg maar), of mag ze ook wat verder van de pony af (aan een touwtje)? Dan zou dat ook een uitdaging zijn, om de afstand groter te maken zonder los te laten.
Ipv een bekertje water kun je natuurlijk ook een balletje oid gebruiken.

De instructrice moet de pony echt aan het hoofd vasthouden en bij een rondje om de wereld moet ze zowat de pony in een wurggreep houden voor ze durft. Op haar goeie dagen wil ze er ook wel graag op, maar na 10 minuten wil ze er weer af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:43

Inoterry schreef:
bigone schreef:
Een kind van zeven moet je zo les geven dat ze vergeet dat ze op een pony zit. Niks dressuur rijden of balkjes springen. Gewoon spelletjes op de paardenrug.

En naar dit soort dingen zijn we dus op zoek. Maar verder dan een rondje om de wereld of een zweep in een pionnetje steken komen we niet :o

Dan is het een tekortkoming van de instructie! Word er op eigen pony's of manege pony's gereden? Ik zou de ouders verzoeken om naar een andere manege te gaan, zo lopen straks de klanten weg.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 19-12-15 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:44

Hilary schreef:
liedjuh2 schreef:

Zo heb ik een meisje aan het galopperen gekregen. Pony naast de fiets, samen lekker laten draven en dan vragen "denk je dat ze nóg harder kan draven?" wetende dat de pony bij nog harder zou gaan galopperen. Paar galoppassen, terug naar draf en dan vragen "joh, wat deden jullie nou?! Was dat stiekem galop?!" Kind aan het giechelen, en toen wilde ze nog wel een keer
en.

Ja zo deed ik dat ook. Erbij zeggen: oh was dat draf, ik dacht dat we alleen gingen stappen vandaag. Dat meisje vond het fantastisch en van een half uur waarin ze alleen wilde stappen en al stond te huilen dat ze op een pony moest(hoewel ze wel graag wilde maar het eigenlijk ontzettend eng vond nadat ze een tijd daarvoor gelanceerd was en haar pols brak) heeft ze uit eindelijk 40 minuten gereden waarvan ong 15 gedraafd en wilde ze d'r aan het einde niet af.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:44

Inoterry schreef:
Al snap ik de overige reacties helemaal, maar de situatie is, helaas, zoals hij is.

Dat snap ik niet helemaal, je hebt als instructeur toch altijd de mogelijkheid om te zeggen dat je iets niet doet? Dat lijkt me heel belangrijk - het lijkt me gevaarlijk als je als instructeur niet de verantwoordelijkheid kunt nemen om ook te zeggen dat bepaalde dingen niet kunnen. (En het lijkt me ook iets wat valt onder professionele integriteit.)

En je kunt ook niet werken met iemand als je geen grenzen aan kunt geven. Ze zal het best heel eng vinden, maar dat er niemand anders bij de pony mee mag lopen is bv iets wat op een bepaald moment gewoon niet acceptabel is.

Als je daar niets mee kunt of mag als instructeur (inclusief het rigoreus 'dan houden we er voor vandaag mee op'), dan is het wachten op problemen, of erger, ongelukken.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 20:47

bigone schreef:
Inoterry schreef:

En naar dit soort dingen zijn we dus op zoek. Maar verder dan een rondje om de wereld of een zweep in een pionnetje steken komen we niet :o

Dan is het een tekortkoming van de instructie!

Nou niet helemaal, water in een bekertje durft ze niet, pionnetjes stappen durft ze niet, Annemaria koekoek of schipper mag ik overvaren lukt ook niet als ze de pony vast moet houden.... het is gewoon erg lastig omdat ze aardig wat dingen afwijst. Maar ik heb al wat nieuwe ideetjes _/-\o_

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 20:49

Shadow0 schreef:
Inoterry schreef:
Al snap ik de overige reacties helemaal, maar de situatie is, helaas, zoals hij is.

Dat snap ik niet helemaal, je hebt als instructeur toch altijd de mogelijkheid om te zeggen dat je iets niet doet? Dat lijkt me heel belangrijk - het lijkt me gevaarlijk als je als instructeur niet de verantwoordelijkheid kunt nemen om ook te zeggen dat bepaalde dingen niet kunnen. (En het lijkt me ook iets wat valt onder professionele integriteit.)

En je kunt ook niet werken met iemand als je geen grenzen aan kunt geven. Ze zal het best heel eng vinden, maar dat er niemand anders bij de pony mee mag lopen is bv iets wat op een bepaald moment gewoon niet acceptabel is.

Als je daar niets mee kunt of mag als instructeur (inclusief het rigoreus 'dan houden we er voor vandaag mee op'), dan is het wachten op problemen, of erger, ongelukken.

Als ze er mee stopt, komt er wel een ander iemand lesgeven, met het risico dat er iemand komt die wel gaat dwingen. Het kind heeft verder wel vertrouwen in mijn kennis, wat het ook lastig maakt omdat er niemand anders de pony vast mag houden want dat is eng, en wil eigenlijk van niemand anders les.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:49

Maar is dit op een gewone manege of bij iemand die wat pony's heeft en wat lesjes geeft, hoe moet ik me dat voorstellen/

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 20:52

Iemand die privé les geeft op de pony's van de meisjes zelf

Overigens wil het andere meisje ook niet bij iemand anders lessen.
Laatst bijgewerkt door Inoterry op 19-12-15 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Re: Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:52

Waarom willen die ouders koste wat kost doorgaan?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:55

Ik hoor trouwens ook heel veel "kind wil dit niet, kind wil dat niet, niemand anders mag de pony vast houden'. Uiteindelijk is instructice degene die bepaald wat er gedaan wordt en vind ik ook dat er nieuwe dingen geprobeerd kunnen worden ook al wil kind dat niet. Vaak valt het achteraf mee en is kind blij dat ze weer iets overwonnen heeft. Door overal in mee te gaan wat ze niet wil bevestig je ook een beetje de angst.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:56

Wat een onzin-argument: als mijn kennis het niet doet, komt er wel een ander. Kennis verdient gewoon geld over de rug van het kind, ik zou mezelf dan niet meer recht in de spiegel aan kunnen kijken.
Wellicht denken: als kennis stopt, zoeken ze een ander en een ander komt erachter dat kind echt niet wil en durft en zegt ook het niet te doen. Misschien dat het een paar mensen kost, maar dan krijg je eerder dat de ouders het gaan inzien dan maar doorgaan met het kind te dwingen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 20:57

finnens schreef:
Ik hoor trouwens ook heel veel "kind wil dit niet, kind wil dat niet, niemand anders mag de pony vast houden'. Uiteindelijk is instructice degene die bepaald wat er gedaan wordt en vind ik ook dat er nieuwe dingen geprobeerd kunnen worden ook al wil kind dat niet. Vaak valt het achteraf mee en is kind blij dat ze weer iets overwonnen heeft. Door overal in mee te gaan wat ze niet wil bevestig je ook een beetje de angst.

Heel makkelijk gezegd, maar het kind gaat echt krijsen van angst. Niet handig als ze op een pony zit.

@Dreamybol, je kent nog niet de helft van de situatie en die kan en ga ik ook echt niet openbaar zetten dus gelieve er ook niet op deze wijze over te oordelen
Laatst bijgewerkt door Inoterry op 19-12-15 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:58

Shadow0 schreef:
Inoterry schreef:

Dit dus. Als er nu weer iets gebeurd is het kind alle vertrouwen kwijt en dan ben je veel verder van huis dan nu. Voor nu ermee stoppen, dingen naast de pony doen tot ze er weer klaar voor is.

Staan de ouders bij de les? Zo nee - dan zien ze niet wat jij doet. Wees creatief zou ik zeggen.
OF laat die ouders eens langskomen en laat eens zien wat er aan de hand is
zo ja - laat het kind eens lekker krijsen, zien die ouders ook wat er gebeurd.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:59

Het liedje hoofd, schouders, knie en teen (oren ogen puntje van de staart) zingen? Van zingen ontspannen ze meestal en dan eerst met 1 handje der hoofd etc laten aanraken?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 20:59

Pony is behoorlijk braaf en bomproof maar is in het verleden niet krijsproof gebleken

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:00

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:01

Wat ik mij inderdaad afvraag, zijn de ouders aanwezig tijdens de lessen of niet?