Paarden en pony's verkopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:15

Dorine92 schreef:
PollyKnollie schreef:
Soms doen mensen hun paard weg omdat ze er 'niets mee kunnen'... Onzin!
Ik persoonlijk vind het heerlijk om met een 'oudje' te wandelen of lekker te knuffelen. :)

Uhh nee dat is geen onzin. Dat VIND JIJ hooguit onzin. Als ik ergens naar wil kijken koop ik wel een vis, als ik wil knuffelen koop ik wel een konijn en als ik wil wandelen koop ik wel een hond. Stukken goedkoper, zelfs al koop je ze alledrie :D
Betekent niet dat ik niet om mijn paard geef maar ik ben wel realistisch. Ik ga geen honderden euro's per maand uitgeven voor een paard waar ik niet meer mee kan doen wat ik ermee wil doen. Op een landje pleuren doe ik ook niet want ik denk dat iemand anders nog veel plezier van hem kan hebben en heel erg veel van hem kan leren. Voor alles is een markt. Ik denk dat er zeker mensen zijn die de leeftijd geen punt vinden als ze voor een gunstige prijs een doodbraaf lichte tour paard kunnen kopen.

amen..

als ik een oud paard wil knuffen ga ik wel naar een stichting of naar de kinderboerderij..

ik vind 185 euro per maand stalling+ voer + smid + tandarts + arts een beetje te veel voor een grote knuffel.

wandelen kan ik ook heel goed gratis.. en als ik mijn paard om wat voor reden zou moeten wegdoen, dan zijn mijn stalgenoten maar al te blij als ik met die van hun zou willen gaan wandelen.. kost mij 0.0.

ik heb mijn paardje gekocht als rijdier en maatje. als een van beiden zou gaan ontbreken, dan is het niet realistisch om hem aan te houden.. ik ben geen miljonair, ik heb geen eigen weide en ik heb mijn pony gekocht om vooral lekker mee door de bossen te zwerven.. ik erop, hij onder mij wel te verstaan.. dan wandelen we best een keertje als afwisseling of zoals nu, dat zelfs opzadelen leidt tot stikbuien wegens kinkhoest aan mijn kant.. maar als de band weg is, of hij is niet meer geschikt om mee te rijden.. dan zal hij, zoals het er nu voorstaat echt weggaan.. het zij naar iemand waar hij een goed plekje krijgt, hetzij slacht/inslapen.

geerke

Re: Paarden en pony's verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:21

Dat mag...het is alleen niet mijn manier.Mijn honden doe ik ook niet weg omdat ze oud worden,maar voor mij is rijden totaal onbelangrijk,ik ben zelfs nu zover dat ik het zielig vind om er op te gaan zitten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:27

elenaMM77 schreef:
ik heb mijn paardje gekocht als rijdier en maatje. als een van beiden zou gaan ontbreken, dan is het niet realistisch om hem aan te houden.. ik ben geen miljonair, ik heb geen eigen weide en ik heb mijn pony gekocht om vooral lekker mee door de bossen te zwerven.. ik erop, hij onder mij wel te verstaan.. dan wandelen we best een keertje als afwisseling of zoals nu, dat zelfs opzadelen leidt tot stikbuien wegens kinkhoest aan mijn kant.. maar als de band weg is, of hij is niet meer geschikt om mee te rijden.. dan zal hij, zoals het er nu voorstaat echt weggaan.. het zij naar iemand waar hij een goed plekje krijgt, hetzij slacht/inslapen.

Dus als hij later na jaren bij je te zijn geweest niet meer kan voldoen, dan moet hij weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:37

Desiree schreef:
elenaMM77 schreef:

Dus als hij later na jaren bij je te zijn geweest niet meer kan voldoen, dan moet hij weg?

Dat zegt ze toch?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:44

Ik kan mijn paard prima betalen en ik heb er lol mee. Dat zijn voor mij de twee belangrijkste eisen.

En anders.. helaas, dan moet ik haar toch verkopen. Het is vooral de mens die zich schuldig voelt. Als het dier weer een prima plek krijgt met voldoende liefde, eten, drinken en weidegang, maakt het voor het dier weinig uit denk ik.

Een paard is toch anders dan een kat of hond en dan vooral in de zin dat het gewoon heel veel geld kost. Een hond of kat zou ik trouwens ook weg doen als ik het niet meer kon betalen.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:47

Ik was (en ben) grotendeels ook van het principe, eens je een paard koopt is het voor het leven. We zijn ook zo opgevoed. Toch heb ik dit jaar voor het eerst in mijn leven een paard verkocht... Ik had mijn tinkermerrie voor recreatie maar toen ik meer dressuur en langere ritten buiten wou maken, was dit wat te veel voor haar. Maar zij ging niet weg hoor, ik heb haar belooft dat ze nooit meer verkocht werd en daarbij is het op gebied van gezondheid sowieso een kneusje, dat zou ik niet over mijn hart krijgen. Wel ging ik op zoek naar een 2e paard. Een jonge Andalusiër ruin, een droom ik wou de altijd al een bruine zonder aftekeningen! Helaas na een klein jaar proberen, moest ik me erbij neer leggen dat de klik er echt niet was. (En ik die eigenlijk nooit geloofde in de klik maar in een band dat moet groeien) ik heb heel erg lang getwijfeld mede omdat we zijn opgevoed met een dier is voor het leven. Maar hem uiteindelijk te koop gezet. Ik had een 2e paard gekocht om echt verder te geraken en gelukkig werden we er beide niet. Ik had ontzettend veel schrik dat ik spijt van de beslissing ging hebben. Maar nu een halfjaar later kan ik gelukkig zeggen dat het een van mijn beste beslissingen was. De Andalusiër heeft een super baasje gevonden waar het wel mee klikt en fijn aan het werk kan. En ik heb mijn 2e droompaard gevonden. En deze 2 gaan echt nooit meer weg! In ieder geval toch niet gewild,want helaas heb je het qua gezondheid en financiën niet altijd te kiezen. Als voor deze redenen een paard moet wegdoen heb ik ook alle begrip want dit moet zo moeilijk zijn als je paard weg moet buiten je wil om.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:48

safina schreef:
Desiree schreef:

Dat zegt ze toch?

Tjee wat hard!

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:02

Ik ben ook zo opgevoed dat als je een dier neemt dat hij niet meer weg gaat tot de dood je scheidt. Dus als je paard een lange blessure krijgt die ongeveer een jaar kan duren om te herstellen of langer, dat je hem dan wegdoet omdat hij niet meer bruikbaar is of omdat hij niet meer leuk is omdat je er niet op kan rijden. Het is mijn mening maar ik vind het onzin dat je je maatje zomaar weg zal doen als jij hem niet meer leuk vind. Paarden zijn geen knikkers die je zomaar weggeeft of verhandeld aan de eerste de beste die een goed bod doet op je paard/pony. Ik heb nu een klein opknap projectje die in Januari officieel van mij word en daarnaast heb ik nog 2 pony's. Ik weet nog niet wat ik met het opknap projectje ga doen. Misschien gaat die wel als hij goed opgeknapt en opgevoed is naar een leuk blijvend tehuis, of hij blijft bij mij dat weet ik ook niet zeker. Maar ik weet wel zeker dat als hij weg gaat dat ik hem weg doe naar iemand die ik ken en die ook goed voor zijn beestjes is en er een klik mee heeft. Want waar hij vandaan komt wil ik niet eens weten, en ik wil ook niet weten hoelang hij het daar anders had volgehouden. Als je geen klikt hebt oke dat valt te begrijpen of dat je het financieel niet red, dat valt ook te begrijpen en zo heb je nog veel meer redenen waarom je je paard wegdoet. Maar de mijne gaan niet weg als het aan mij ligt. Een die raak ik niet aan de straatstenen kwijt vanwege op slot schietende achterbenen en de ander ken ik al vanaf veulens af aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:12

Desiree schreef:
safina schreef:
Dat zegt ze toch?

Tjee wat hard!

Moet iedereen toch voor zichzelf weten?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:14

Ik ben een emotionele doos die zich overal aan hecht dus mijn ponies gaan pas weg als ze op hun rug liggen....

Maar ik kan me voorstellen dat andere mensen liever het paard weg doen als ze hun doel er niet meer kunnen behalen. Een paard kost toch veel geld. En misschien is het paard dan nog wel goed genoeg voor iemand anders.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:16

Ik fok hobby-matig speciale Tinker kleurtjes maar mijn eerste Tinker is 15 en heb ik nog steeds, mijn 2e Tinker is eigen fok, 8 jaar en heb ik nog steeds. Ik ben heel erg gehecht aan mijn paarden dus ze gaan hier niet weg mits het bewust verkoop-fok is. Dat was Sansa ook... Maarja :+ Die blijft.
Mam haar eerste paard, onze 15 jarige Quarter kochten we met anderhalf... Is er ook nog :+ Zo nog een aantal paarden. Ik snap niet hoe mensen paarden inruilen alsof het merchandise is :n

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:20

Ik begin maar niet met fokken, want afstand doen kan ik niet haha. Gelukkig lukt dat ook niet met 2 ruintjes :P

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:28

Ik heb mijn eerste paardje wel verkocht.
Ik kocht haar als nog geen 2 jarige, maar uiteindelijk bleef ze gewoon te klein voor mij.
Haar ouders waren 1.43 en 1.48 en met ruim 3.5 jaar haalde zij de 1.30 nog niet eens.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:20

Desiree schreef:
elenaMM77 schreef:

ik heb hem gekocht om paard te rijden met hem..
niet om als geldverslindende knuffel op de weide te staan inderdaad..

maar als je goed leest, dan moet er wel heel wat aan de hand zijn, wil hij voor mij niet meer voldoen, want ik rijd recreatief..

maar als mijn plezier zou verschuiven naar wedstrijden en ik zou daar compleet in de knoop raken met hem.. ja, dan gaat op den duur mijn plezier eraan, die van de pony gaat eraan en beiden zullen dan ongelukkig worden..

jij zegt dan eigenlijk, ongelukkig geeft niet, je moet en zal m houden.. terwijl er misschien iemand is, die dan in een stadium zit waarin ik nu zit.. lekker recreatief bezig..

Deze pony, als die niet verkocht was, dan had hij nu nog in de Z dressuur volledig in de staak gestaan.
Pony en ruiter konden niet door een deur.. pony ging volledig in de staak, geen medische oorzaken, ruiter wilde verder na lang proberen (helaas reed zij met redelijk harde hand, deze pony kun je niet met harde hand rijden)..

hierop is hij aangekocht door een vrouw die hem geboren heeft zien worden in min of meer emotionele overweging.. want ze was zelf te zwaar en te groot voor hem.. Een tijd lang had ze een leaser voor hem die hem in het springen heeft uitgebracht.. tot l springen en L samengesteld.. Maar de eigenaresse wilde ook weer graag gaan rijden + de leaser zocht een eigen paard om verder te gaan in de dressuur.. Hierop zocht de eigenaresse dus een koper voor mijn pony..

Zo ben ik aan hem gekomen..

We zijn in alle rust in de bak bezig om hem opnieuw te gymnastieren en vanuit rust weer in de ontspanning te krijgen met dressuur.. Springen, vind ik leuk zolang het laag is.. In het bos kan B pony/BB paarden crosshindernissen vrij gebruiken en ruim 500 hectaren bos..

Wij hebben de tijd van ons leven..

Maar in jouw opinie had hij nu dus nog gewoon door moeten modderen in de Z met een ruiter waarmee hij en de ruiter niet lekker matchen.. En ik dan? hoe had ik dan aan mijn super pony gekomen? voor mijn doeleinden? met zijn gouden karakter?

En ja.. als ik over 5 jaar toch zou besluiten dat ik wedstrijden wil gaan rijden en die drang en droom groeit en groeit en mijn plezier in buiten rondzwerven verdwijnt.. Wat zou ik dan aan hem hebben en hij aan mij? want plezier zul je hem niet meer doen in de dressuurring.

Dan kan hij toch beter naar iemand, die op een punt staat waar ik nu ben? met plezier, geen hoogstandjes?

Dus ja dan verkoop ik mijn maatje, om ons beiden plezier te laten houden.

---

En waarom denkt iedereen altijd dat de slacht slechter is dan kreupel in het land staan?
of met zere pezen, of met pijn in zijn rug.. Want dat zijn zaken waarmee je hem niet meer zult kunnen berijden.. En ja, dan laat ik hem inslapen/slachten.. Waarom? ik wil geen dier met chronische pijn op de wei zien.. naast het feit nog dat ik een paard wil hebben waarmee ik ook echt samen leuke dingen kan gaan doen..

En zoals ik aangaf.. ik weet niet hoe ik daar over 8-10 jaar in sta.. maar nu is het zoals ik erover denk.

----

als iedereen er zo over dacht als jij..

Dan had ik nu niet mijn eigen pony gehad..
dus gelukkig zijn er mensen die hun ponies verkopen als ze het plezier verliezen of een andere weg inslaan..

zo ben ik aan mijn pony gekomen.. en in het geval dat onze band verdwijnt, zal zo iemand aan mijn pony komen.

Ik vind het eigenlijk veel harder dat jij zegt, dat het not done is om een pony weg te doen..
wat zou mijn pony dan nu een naar leven hebben gehad

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:29

Desiree schreef:
Tjee wat hard!

Maar diseree.. Hoe zit dit dan?

dit staat op je eigen profiel..

je hebt zelf een paard gekocht, alleen al met het doel om m te verkopen?
meet je dan niet een beetje met twee maten?

Citaat:
Dit is het eerste paard dat ik ooit gekocht heb voor de handel. Ik moest hem zadelmak maken en ik was vanaf het eerste moment verliefd op dit paard
AFstamming is Jorn (v. Ahorn) x Ramiro. Hij loopt nu Z2 onder degene aan wie ik hem destijds verkocht had.

En nog een:
Citaat:
Ik had in die tijd ook nog Justin, een Notaris x doruto. Super paard. Is qua bouw toch weer hetzelfde type paard als Paddy, tevens een bloedkikker. Heb wel eens spijt dat ik hem verkocht had. Had net besloten om hem te houden toen iemand terug kwam op zijn beslissing om hem niet te kopen. Heb hem toen toch maar verkocht:

Eentje waarvan niet duidelijk is of je m weggedaan hebt.

En nog een vierde

Citaat:
Hier is een foto van Radonja, mijn Balzflugmerrie, nu paard van een medebokker en stalgenote (gigelo)

-----

Vind het een beetje raar dat je mij hard vind..
Ik heb nog nooit een dier verkocht of weggedaan en jij zit met paarden al op vier paarden die je weg hebt gedaan?

En waarom is dat dan niet hard?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:55

Het is maar goed dat er mensen zijn die hun paard te koop zetten.
Hoe moet je anders zelf een paard kopen als iedereen zo dacht. :)

Ik heb meerdere keren in m'n leven een paard gekocht en weer verkocht.
Ook wel eens een paard verkocht waar ik niet mee overweg kon.
Gelukkig leven we in een vrij land en mag ieder dit zelf bepalen.
Belangrijkste is dat het een paard een goed plekje heeft, waar hij goed wordt verzorgt.
Of dat nu bij persoon A of B is, maakt niet zoveel uit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:04

Ieder z'n ding. Zo moet het natuurlijk ook wel gaan anders wordt het lastig om ervaren paarden te kopen als niemand ze weg zou doen.
Daarnaast is een paard een dure hobby dus als het op de een of andere manier niet meer werkt samen of dat nu is omdat je andere plannen hebt dan je paard aankan of omdat het niet meer klikt.
Het is een hobby en je moet er plezier in houden. Je gaat toch niet zoveel geld uitgeven als je met tegen zin naar je paard gaat.

Maar zelf ben ik niet zo voor het verkopen. Ik kan dat gewoon weg niet over m'n hart verkrijgen. Als ik een dier koop is dat voor mij toch voor de rest van het dier z'n leven. Als de situatie dat toelaat dan. Heb mijn paard ooit wel eens in de verkoop gehad maar toch bedacht toen er een koper was.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:42

Als eigenaar en paard elkaar niet echt iets te bieden hebben, en het gewoon niet klikt dan begrijp ik het wel. Een paard kopen is altijd een gok en als het niet werkt dan wordt niemand daar gelukkiger van. Wanneer een paard oud is en de ruiter er wel alles uit gehaald heeft vind ik het raar om hem te verkopen. Hij voldoet dan wel niet meer aan je doelen maar inmiddels moet het toch een dier zijn waarvan je van houdt en die je nooit meer wilt laten gaan?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 01:19

Ik vind dat we vaak makkelijk met onze paarden omgaan. Dat veel mensen paarden zien als een gebruikt voorwerp. Dat vind ik raar.
Ik keur er verder niemand op af en ieder zijn ding maar ik zou het niet kunnen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 01:43

Dat je een jong of gezond dier verkoopt om nog iemand anders plezier te geven of omdat de omstandigheden van de eigenaar veranderd zijn kan ik nog begrijpen. Wat ik veel schokkender vind is hoe mensen paarden en pony's met blessures nog eens doorverkopen, alsof het een schoen met een kapotte zool is die weer opgelapt kan worden door de schoenmaker. Amateurs, Professionals en - eigenlijk vallen beide onder de volgende groep - oplichters. Maar hetzelfde denk ik over mensen die de laatste stap af laten handelen door de verzekering en waarom? Vanwege de centen. nu zal ik vast half bokt over me heen krijgen. Je paard of pony heeft jaren voor jouw plezier gezorgd en hij/zij krijgt niet eens het respect om zelf met zijn/haar eigenaar die laatste stap te zetten naar het fatale spuitje of een slachthuis.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 02:42

Sizzle schreef:
Het is niet mijn zaak wat een ander doet.
Leven en laten leven.

Precies.

Ik vind het echt heel belachelijk mensen te veroordelen hierom.

Voor één is een paard een maatje voor het leven, ongeacht leeftijd, ziektes of blessures, paard gaat dan niet weg en er word goed voor gezorgd.

Voor de ander is er een paard gekocht voor een gebruiksdoel, dus oftewel het paard is een gebruiksproduct. Sommige mensen hechten zich, ondanks dat het paard een gebruksprodduct is, anderen hechten zich niet zo. Maar als een paard een gebruiksproduct is, dan staat het rijden(mennen, voltige, van alles) op nummer 1. Het paard is niet de hobby, nee het paardrijden(of mennen etc etc) is de hobby: De sport. Is het paard niet (meer) geschikt voor voor de hobby/sport; kan het niveau niet meer aan, is te oud, bleek toch de verwachting bij aankoop niet te kunnen vervullen etc. Dan gaat die gewoon weg en komt er een nieuw paard waar de rij/men/grondwerk-ambities (wedstrijden, springen, dressuur, western, mennen, keuringen, drafsport, recreatief enzovoort) wel mee kunnen worden gehaald.

Of er is geen klik. In het rijden/mennen etc niet en/of in de omgang vanaf de grond.

Paard is te moeilijk voor de eigenaar kan ook een reden zijn.

Er is niet meer genoeg geld om een paard te onderhouden.

Dochter of zoon gaat puberen en geeft de pony geen aandacht meer. Willen niet meer rijden en poepscheppen. Dan staat de pony er maar. Ouders hebben er niet zoveel mee. Dan kan de pony beter weg.

Of het is handel. Dus je koopt en verkoopt. Je koopt, beleert ze en/of rijd ze door naar hoger niveau en verkoopt ze dan voor meer geld bijvoorbeeld. Of je verkoopt door zonder ze op te leren of door te rijden, kan ook. Je hebt ruiters die dat als hobby doen of als werk. Ze worden betaald om paarden te bekeren, door te rijden en/of ze uit te brengen in de sport of keuring.

Of mensen fokken paarden, maar niet elk fokproduct kan gehouden worden, en dus word er verkocht. Sommige fokkers hebben dat echt als verdienste, anderen weer hobbymatig.

Voor jouw is jouw paard alles en blijft die tot de dood. Dat is mooi. Dat wil ik ook met mijne... Al kan ik er niet op rijden op dit moment, of er veel heen gaan, door mijn revalidatie, weg gaat ze niet. Nooit. Hoop ik... En ik zeg hoop ik.. Want wat als ik er financieel ineens een klap maak en er slecht voor sta; hoe moet ik mijn paard dan betalen? Misschien moet ik dan verkopen, noodgedwongen.

Je weet niet waarom iemand een paard/pony verkoopt.. Niet alle verkopers zijn slecht..

Maar zoveel mensen en zoveel wensen. Niet iedereen denkt en willen zoals jij en ik; een paard voor zijn/haar hele leven of we nou rijden kunnen of niet. Niet iedereen wil dat. Dat heb je te respecteren vind ik.

Trouwens, als niemand meer een paard verkoopt, hoe kom je dan zelf aan een paard? Dan had je die van jouw niet kunnen kopen ;)

Kijk, ik praat niet alles goed. Ik ben het niet eens met sommige handelaren, fokkers of particulieren en hun manieren van verkoop.

Ik vind het altijd erg sneu als een paard van 20 weg moet, terwijl die al 10 jaar zijn best voor zijn baasje heeft gedaan. Dan verdient dat beestje een pension van het baasje. Toch?

Alleen ik - wij - kunnen niet in iemands portemonnee kijken. Misschien is er geen geld voor twee paarden. Ze zijb immers een luxeproducten en zeer dure ook. De eigenaar wil wel rijden. Daar heeft ze een paard voor, om het rijden. Dan is het uitermate klote om je oude paard te moeten houden, terwijl je niet meer mee kan rijden. Misschien word het paard wel 25 of zelfs 30. Mooi voor het paard, maar dat betekent 5 jaar geen eigen paard kunnen hebben/onderhouden waar je de sport kunt beoefenen. Nou, dan zit je mooi vast...

Er zijn zoveel redenen om een paard te verkopen.. En naast particulieren heb je al die handel en trainingsstsllen waar de paarden aan de lopende band binnen komen maar ook op de lopende band eruit gaan.

Dat betekend niet dat die mensen niet om hun paarden geven.

Ik heb familie met een handelstal. Daar word zoveel gewisseld in de paarden. Maar die mensen daar hebben allemaal echt hart voor dieren. Behandelen ze met respect en liefde. Genoeg beweging, aandacht, goed voer, sociaal contact en ruimte.

Alleen de paarden zijn wel hun inkomen, dus de paarden gaan weg en er komen weer nieuwe. Ze raken wel gehecht, dat is ook logisch. Ze zien de dieren elke dag, ze worden bijna elke dag gereden door de ruiters/eigenaren. Die mensen bouwen wel een band op met de paarden en soms is het ook moeilijk een paard te verkopen met wie ze die band hebben.. Maar dat is het leven op een handelstal. Voordat dat je een traan kan laten om paard nummer 1, heb je paard nummer twee al tussen je benen zitten :').

Nee, zoveel redenen en manieren om een paard te (moeten) verkopen. Ik vind niet dat je daar negatief over kan oordelen zo.

Er zijn natuurlijk wel verkopers die slecht zijn voor hun heessies. Die ze slecht onderhouden en slecht handelen met verkopen, oftewel oplichters. Die personen mag je best helemaal niets vinden. Die vind ik op zijn allerzachtst ook helemaal niets.

Maar meteen iedereen die een paard of paarden verkopen, gaan beoordelen zonder een verhaal of specifieke situatie, dat vind ik niet heel aardig.

Heel oppervlakkig vind ik het, omdat je het over een hele grote groep mensen hebt, zonder je zelf erin te verdiepen dat verkoop niet altijd zo kwaadwillend is.

TS: wat betreft je mening over kinderen, dat ouders geen ponys ASN hun kinderen moeten geven... Waar moeten ze leren paardeijden? Op 1 van de verschrikkelijke maneges in Nederland? Met afgetrapte ponies die alleen reageren op harde schoppen en die dood zijn in de mond vanwege al het trekken en naar beneden zagen. Ponys waarvan je uit de blikken kunt zien wat voor marteling het is.. Daadnaast stoppen met kopen van ponys? Waar moeten al die ponys heen dan? Dat overschot wat er dan is? Dan is er maar 1 oplossimg en dat is de slacht.

Kinderen ontgroeien nou eenmaal hun pony. Sommigen hebben geluk dat hun twee kunnen houden, dus de pony mag blijven. Anderen hebben minder geluk. Maar zo is het leven. Het is een komen en gaan van mensen en dieren. Meestal zijn ze zo bezig met de nieuwe, dat de vorige snel vergeten is. Soms is de nieuwe 3x niks. Te sterk, te dominant, geen klimc van alles. Dan moet die toch de verkoop weer in en moet er een nieuwe pony gezocht worden.

Ik zou laten mijn kind de keuze geven. Kleine pony houden, maar er word niet meer op gereden en ik zet kind ook niet op de manege. Of kleine pony weg en een nieuwe pony krijgen. Ik denk dat de kids toch het laatste kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:06

Wooooow Eline wat een verhaal, en dat om die tijd midden in de nacht.. :oo Ben het overigens wel met je eens! :) Ik heb er eentje staan die echt niet meer weggaat: was al nooit van plan om hem te verkopen (heb een paar keer de mogelijkheid gehad in de loop der jaren), maar nu kan het ook gewoon niet meer: hij heeft PPID en zou het niet eerlijk vinden om een ander op te zadelen met zijn gezondheidsproblemen. Daarnaast kan ik hem na al die jaren ook gewoon echt niet meer missen.

Maar, we hebben in afgelopen jaren heel wat wél aangekocht en weer verkocht om verschillende redenen. Ook niks mis mee vind ik: past het niet wbt karakter, maat of doeleinde: verkopen weer. Met bijna alle nieuwe eigenaren heb ik nog contact, erg leuk! :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:27

Liever dat iemand een dier wegdoet en een kans op een goed leven geeft dan er krampachtig aan vasthoud omdat dat 'zo hoort', terwijl het dier niet de zorg en aandacht krijgt die het verdiend.
Daar heeft toch niemand wat aan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:31

Supervixen schreef:
Ik kan mijn paard prima betalen en ik heb er lol mee. Dat zijn voor mij de twee belangrijkste eisen.

En anders.. helaas, dan moet ik haar toch verkopen. Het is vooral de mens die zich schuldig voelt. Als het dier weer een prima plek krijgt met voldoende liefde, eten, drinken en weidegang, maakt het voor het dier weinig uit denk ik.

Een paard is toch anders dan een kat of hond en dan vooral in de zin dat het gewoon heel veel geld kost. Een hond of kat zou ik trouwens ook weg doen als ik het niet meer kon betalen.

Een kat of hond heb ik toch een andere band mee. Die heb je in huis. Paard staat (in mijn geval) op stal. Als je paarden aan huis hebt lijkt me de situatie toch weer anders.
Als je een paard koopt, ook al heb je alles vooraf goed bekeken en proef gereden, weet je nooit zeker of je een combinatie wordt samen. Als dat niet het geval is vind ik het niet bezwaarlijk om weer te verkopen, mits het dier gezond is.
Als je om wat voor reden dan ook van je pony/paard groeit omdat je er te groot voor wordt of het niet meer beantwoordt aan wat jij ermee zou willen doen, idem. Sterker nog, ik pleit er juist voor om een paard te kopen dat bij je past. Als je "beginner" bent heb je het meeste plezier van een bomproof goed beleerd beginnerspaard. Dan kun je beter niet beginnen met een ril sportpaard. Maar dan kan het dus gebeuren dat je in die zin ook van je paard "groeit".

Als je paard te oud is of niet gezond, is het aan jezelf om te beslissen wat je er mee wil. Ik heb dan geen bezwaar tegen inslapen of slacht. Voor het paard is het niet erg, die heeft geen perspectief, denkt niet aan de toekomst, is in het "nu". Belangrijkste is dat je voor dat "nu" dan de beste beslissing neemt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:39

Mijn paardjes gaan ook nooit meer weg.Het kan natuurlijk door omstandigheden toch moeten.Maar mijn ruin is 20 en zijn vorige eigenaar deed hem met veel emotie weg omdat hij te oud werd voor de sport.Maar daardoor had ik een geweldig paard voor recreatie en zijn vorige eigenaar wist zeker dat hij een goed tehuis kreeg.Het is wel via via gegaan.Daarom hadden wij er beide vertrouwen in.Dit is natuurlijk ook weleens anders.