Wel of geen cap dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:33

hoe ik erover denk: nou ik vind het een domme keuze! maar als hun die willen maken moeten ze dat zelf weten... over het algemeen vind ik dat je als je een beetje slim bent altijd een cap op doet... hoe vaker je het niet doet hoe vaker je dit later ook zult gaan doen..

en ja tuurlijk.. ik moet ook bekennen dat ik vroeger bijna nooit een cap op had maar ik ben er zelf achter gekomen hoe dom dit was toen ik een keer buiten bewustzijn was... tja :') tegenwoordig wel ALTIJD een cap op :j

amayziah

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:34

Ik draag altijd een cap, is wel zo safe.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:36

Nadat mijn nicht 6 maanden in coma heeft gelegen en het alleen meer heeft gered omdat ze een cap op had heb ik besloten om nooit meer zonder cap te rijden. En nu hoort het er gewoon bij.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:37

Witje2 schreef:
Ik zeg altijd: wat je niet hebt, hoef je niet te beschermen.... :n

Haha ... dat zeg ik ook altijd!
Nou moet ik wel zeggen dat ik ook wel eens op mijn pony's ben gestapt zonder cap (voor een rustig staprondje in de bak en ja ... dan kan het natuurlijk óók mis gaan), maar als ik echt ging rijden dan altijd met cap. Vooral Bloem was altijd super braaf en makkelijk met rijden, maar toch ging de cap op.
Rijden zonder cap voelde bij mij net als autorijden zonder gordel ... absoluut niet prettig.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:44

Als die mensen rond de 50/60 zijn, dan vind ik het niet eens zo gek dat ze zonder cap rijden. Deed ik vroeger ook altijd. Dat ding met zo'n stom elastiekje landde eerder op de grond dan jij zelf. Heb mijn neus eens goed geblesseerd omdat ik op de cap viel toen ik er wel eens een op had.

Heb nog een foto van een buitenrit waar ook manegepony's meeliepen, alle kindjes zonder cap.

Heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan. Had alleen een cap voor de wedstrijden.

Mijn kindjes mochten niet zonder cap op de pony en toen kreeg ik opeens commentaar. Want ze vonden het maar raar dat ik hun hoofd beschermd wilde hebben terwijl ik als mama niet eens een cap meer had. Ben er de volgende dag één gaan kopen en heb nooit meer zonder gereden want ze hadden groot gelijk.

Maar voor mensen van 50+ is dat ding dus lang niet zo vanzelfsprekend als voor de jongeren die opgegroeid zijn met goede veiligheidscaps.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:44

Ik noem het niet dom, ik noem het natuurlijke selectie.

Ik rijd op mijn werk voornamelijk jonge paarden en probleempaarden, val vrijwel nooit. Nu zat ik laatst op mijn eeuwig brave 15 jarige merrie, die nooit met opzet een pas verkeerd zou zetten. En ja hoor, daar komt een enthousiaste hond, zo onder haar benen doorgerend. Ze kon hem nog net ontwijken, maar ging zelf door haar knieën en ik (zat niet op te letten 8)7 ) word zo gelanceerd. _O- Niks ernstigs gelukkig, want ik had een cap op.

Een paar jaar geleden ben ik ook een keer in het bos goed hard gevallen (had een week aan geheugenverlies, een scheur in m'n wang, een blauw oog, een ontzettend pijnlijke rug en overal schaafwonden en sneeën, cap lag in vier stukken en was niet meer te herkennen) Als ik geen cap opgehad had had ik het zeker niet na kunnen vertellen. Die dag heb ik gezworen nooit meer van mijn leven zonder cap op een paard te stappen.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:52

Liever een verpest kapsel dan schade aan je hersenen denk ik dan ;)

Ik rijd iniedergeval altijd met cap, want het heeft alleen maar voordelen. Om mijn kapsel maak ik me toch niet zo druk,ultra lichte en goed ventilerende cap dus vind ook niet vervelend zitten, dus ik vind het het risico niet waard. Ok met wedstrijden op olympisch niveau , maar daar ligt de grens voor mij :j
Zeker tijdens buitenritten vaak genoeg klappen gekregen door takken O:)

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:54

Als iemand klaagt over zijn haar, hoofdpijn, hebben ze niet de goede cap..

Ik heb jaar in jaar uit hoofdpijn gehad door m'n cap, niet omdat die te klein was, maar omdat het te warm was.. Nu heb ik een UVEX (kost ook wat) maar ik heb geen raar cap hoofd meer, het zweet druipt niet meer over me gezicht, en m'n hoofdpijn is ook verdwenen!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:55

Je hebt maar 1 hoofd en het vooruitzicht om door een hersenletsel terug naar de pampertijd gekatapulteerd te worden spreekt me ook echt niet aan.

mmajar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:03

@percy,
denk je dat die 50-ers net als jij en ik hun gordels in de auto niet aandoen? Ze zijn net als jij en ik opgegroeid in de tijd dat dat nog niet verplicht was. Ik droeg als kind ook geen cap, later toen mijn dochter ging rijden en ik t later ook weer oppakte, altijd cap op.
(En als je denkt wie ben je, ik heb je op n verjaardag gesproken vlak voor je deze zomer naar polen zou afreizen)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:04

Ach, leeftijd zegt niet alles, getuige de foto van de drie prinsesjes die sinds vandaag op het internet circuleert...
Ik vind dat een cap gewoonte moet zijn, net als op de motor een helm op en in de auto een gordel om. En al die mensen die menen dat het hun eigen zaak is en dat niemand anders er last van heeft? Die zijn nog dommer van dom. Want als het misgaat heeft juist de omgeving er ook last van. Fijn voor omstanders, een gespleten schedel. Of voor het ambulance personeel. Of voor de mensen die jouw familie mogen inlichten.
Maar ja, daar wil men niet over na moeten denken, het is immers hún hoofd en dus alleen hún zaak...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:12

Buiten zou ik alleen al een cap dragen tegen eventuele takken tegen je hoofd :+
Tijdens een buitenrit paard tegen een boom moeten parkeren, ik eraf met hoofd tegen tak en cap van m'n hoofd geslagen. Nou toen was ik wel even blij met m'n cap. 'Cap is lelijk' vind ik ook zo'n kul argument, tegenwoordig heb je hele chique caps. Het is iedereen z'n eigen verantwoordelijkheid natuurlijk, dus je doet er niet veel aan als iemand geen cap wilt dragen. Vind het ook goed overigens dat veel western ruiters nu met cap rijden.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:20

Altijd met cap en Bodyprotector. In de bak, in het bos, op de weg, met een stapritje...altijd altijd altijd!!!
Op mijn super brave stabiele 15 jarige IJslander. Ja, toch. Altijd cap, altijd bodyprotector.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:22

Hier ook altijd een cap op. :)

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:24

Het is heel prettig voor jezelf als je zo luchtig in het leven staat en gewoon zonder cap gaat rijden, maar de gevolgen zijn ook voor jezelf als het mis gaat. Ik zou nooit zonder cap op op een paard stappen.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:27

Ik vind het ook erg dom als mensen zonder cap rijden. Toch zie ik nog vaak genoeg mensen (buiten) rijden zonder cap. Maargoed, sommige mensen leren pas als het een keer goed fout gaat. En sommigen leren nooit en zijn gewoon eigenwijs.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:34

Maaaarije schreef:
Heel eerlijk kan ik ook geen reden bedenken waarom je zonder cap zou rijden.

En ik vraag me dan ook af. Ja het is je eigen verantwoordelijkheid om hem niet op te doen, maar stel dat je paard struikeld/valt/schrikt. Jij valt. Op je hoofd, zonder cap.
Paard in paniek, vliegt misschien wel tegen een wandelaar/fietser/auto op.
En dat had misschien wel voorkomen kunnen worden als je wel een cap op had.
Waardoor er misschien wel andere mensen betrokken worden bij het verhaal "ik kies er voor geen cap te dragen"

Als je zo'n klap maakt dat de cap je moet redden zal je ook met cap niet in staat zijn dan je paard eventjes te kalmeren. Dat risico blijft dus gewoon staan, wel of geen cap.

Een cap is niet gelijk aan bv een goede motorhelm, het is maar een beperkte bescherming en een klap die zonder cap levensgevaarlijk is (of maakt dat je van de kaart bent) komt knoerthard aan met cap, ook dan spring je niet op met een niets aan de hand.
Het kan je leven redden (laat dat heel duidelijk zijn, dat wil ik niet bagatelliseren), maar maakt niet het verschil tussen in de kreukels liggen en niets aan de hand.
De cap gaat over jezelf, niet zozeer over anderen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:34

Ik zeg altijd maar zo: mensen zonder cap verdienen van mij de Darwin award.

Oftewel prima die natuurlijke selectie.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:36

Ik vind het dom om zonder te rijden, echt dom.

Mijn oude buurman was er niet meer geweest als hij geen cap op had gehad. Paard schrok in een tunneltje met asfalt, viel om en de buurman lag eronder. Paard deed normaal nooit wat.

Ik stap ook echt niet zonder cap op mijn jonge paard. Ze is heel braaf maar voor geen goud, ook niet 'heel even'. Als ik er een keer naast vlieg dan is het vaak juist door van die stomme situaties waarvan je denkt hoe krijg je het voor elkaar.

Maar ook op een 'oud' paard zou ik het persoonlijk echt niet doen.

Liever caphaar dan vallen en zwaar gewond of erger.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:40

Nicky91 schreef:
Als iemand klaagt over zijn haar, hoofdpijn, hebben ze niet de goede cap..

Ik heb jaar in jaar uit hoofdpijn gehad door m'n cap, niet omdat die te klein was, maar omdat het te warm was.. Nu heb ik een UVEX (kost ook wat) maar ik heb geen raar cap hoofd meer, het zweet druipt niet meer over me gezicht, en m'n hoofdpijn is ook verdwenen!

Hier ben ik wel nieuwsgierig naar, wat zijn goede caps met niet zo'n dikke rand erin die vies en zweterig wordt (of die er in ieder geval uit te halen is om schoon te maken)? Die warm is en ellendig voelt?
Heb niet een hele goedkope cap liggen (ook geen hele dure), maar vind het dragen echt niet fijn. Die warme dikke laag die vanzelf een vieze laag wordt op mijn voorhoofd heb ik echt last van.

Als ik een cap had die ik niet echt onprettig zou vinden zou ik misschien wat makkelijker die cap opzetten. Dus als jij (of anderen) tips hebben voor fijn zittende caps, graag!

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:46

Laatst iemand gezien op Facebook die een training kreeg, en toen ze opgestapt was schrok haar paard, die er vervolgens vandoor schoot en zij vloog ernaast. We denken vaak eraan dat je op je hoofd kan vallen, maar een paard heeft ook nog vier benen.. Als hij je daarmee trapt..
Dat gebeurde er dus, die meid kreeg een trap van het paard tegen haar hoofd, deels cap en deels haar oog. Zag er verschrikkelijk uit. Maar stel je eens voor dat ze geen cap op had gehad, dan had het veel en veel erger af kunnen lopen. Je weet nooit wat er kan gebeuren, al ben je nog de beste ruiter. Misschien raak je op je paard buiten bewustzijn en donder je ernaast, er kan al-tijd wat gebeuren dus ik zeg eigenlijk altijd dat kreng op je kop zetten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:47

Irrica schreef:
Het is heel prettig voor jezelf als je zo luchtig in het leven staat en gewoon zonder cap gaat rijden, maar de gevolgen zijn ook voor jezelf als het mis gaat. Ik zou nooit zonder cap op op een paard stappen.

Draag je dan ook een (goede) body protector en een neckbrace? En daarbij moet ik zeggen dat ik niet onder de indruk ben van de bodyprotectors voor paardrijden (ben motorcross gewend, daar nemen ze dat wat serieuzer).
Want het grote "bezwaar" (smoes ;) ) die ik heb is dat een cap vooral schijnveiligheid oplevert. Het is een hoofdbescherming van niets (vergeleken met bv betere fietshelmen en vooral motorhelmen) en heel erg veel dat erg gevaarlijk en kwetsbaar is wordt niet beschermt. Nek en rug bv, maar ook voor het gevaar dat een paard op je kan staan is je torso en nek niet beschermt (wat toch veel grotere delen zijn, de kans dat ze daarop stappen is groter), alleen maar tot in bepaalde mate je hoofd.

Heb een pony op de keel van een jongen zien stappen, nu was de aanleiding daarvoor nogal dom naar mijn mening (gewoon het paard dwingen nog dichter naar iets engs te gaan aan de hand), maar die jongen had wel een cap op. Trauma helicopter erbij, paniek alom. Gelukkig viel het mee, niets kapot in die keel, alleen maar hartstikke eng en pijnlijk, maar toch, het liet me wel nadenken over de relatieve veiligheid die een cap biedt.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:51

Dreamybol schreef:
Ach, leeftijd zegt niet alles, getuige de foto van de drie prinsesjes die sinds vandaag op het internet circuleert...
Ik vind dat een cap gewoonte moet zijn, net als op de motor een helm op en in de auto een gordel om. En al die mensen die menen dat het hun eigen zaak is en dat niemand anders er last van heeft? Die zijn nog dommer van dom. Want als het misgaat heeft juist de omgeving er ook last van. Fijn voor omstanders, een gespleten schedel. Of voor het ambulance personeel. Of voor de mensen die jouw familie mogen inlichten.
Maar ja, daar wil men niet over na moeten denken, het is immers hún hoofd en dus alleen hún zaak...

Witje2 schreef:
Ik zeg altijd: wat je niet hebt, hoef je niet te beschermen.... :n

Dit dus. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid, maar imo een egoïstische keuze van mensen die ervoor kiezen om altijd zonder cap te rijden.
Ik heb zelf nog nooit zonder cap op een paard gezeten. Heb er ook niet de behoefte aan om zonder cap op te stappen. :n

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:52

Het is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind het gewoon oliedom om zonder cap te rijden. Je hebt maar 1 hoofd, en dat hoofd moet nog langer mee dan vandaag. Er kan altijd wat gebeuren.

Edit: Ik vind een cap zo belangrijk omdat dat ding mijn hersenen beschermt. Ik moet er niet aan denken om hersenschade op te lopen.

Bij springen en dergelijke draag ik ook altijd een body protector.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 07-12-15 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:53

ElineR schreef:
Ja :j.

Veel mensen zeggen dat het eigen verantwoordelijkheid is, maar weet je.. Als je op je kop valt, en je hebt iets engs en je moet geopereerd worden, kan je dat niet in je eentje betalen. De verzekering betaalt daar aan mee. En wie betaalt de verzekering? Juist, iedereen :j.
Hoewel, ik weet niet zeker of de verzekering vervalt als je geen cap draagt..
Maar het is wel slim om een cap op te doen ja :Y).

Dit dus...

Altijd zo een dooddoener dat geen cap is eigen keuze. Maar wel een keuze die consequenties heeft voor je omgeving als je er afklettert.