Eisenpakket, voldeed jou paard hieraan bij aankoop ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:59

Wat grappig om te lezen allemaal. Ik ben dus niet de enige.

Wij wilden absoluut een paard die minimaal 1.70 mtr groot was voor de hogere dressuursport.
Het werd er 1 van krap aan 1.60 mtr. Ik ga in ieder geval opvallen als ik de hogere klassen weet te bereiken. }>

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:59

Ik wilde een 2e Stranger (verzorgpaard), e-pony/klein paard, ruin (sowieso geen merrie), beleerd en rond de 10...

Toen zagen we op een site een foto staan van een e-pony die te koop was en als 2 druppels op Stranger leek... Gaan kijken en meteen verliefd... 10 jaar oud, ruin, beleerd en de maat klopte...

Hij heeft mij getrapt bij het hoefjes uit krabben, bij mijn zusje weggesprongen bij het opstappen :') maar we waren verliefd :') Nu nog steeds blij met hem :p

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:21

Mijn eisen 7 jaar geleden:
Stevig type (koudbloed of kruising), geen fjord of tinker
100% verkeersmak
Trailermak
6-10 jaar oud
Merrie of ruin
1.50-1.60

Waar kwam ik mee thuis?
Haflinger
Niet verkeersmak
Niet trailermak
3,5 jaar oud
Ruin
1.48

Bijna goed :+

Inmiddels is hij:
Verkeersmak
Trailermak
10 jaar jong
1.53
En nog steeds haflinger en ruin :D
Het paard van mijn zoektocht, alleen dan 7 jaar verder en alles zelf gedaan. Dat is ook heel veel waard!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:37

Bij mijn eerste paard:
Eisen: had ik geen idee van, ik wou al lang een paard. liefst ruin en geen schimmel. Verder had ik eigenlijk geen eisen.
Ik kreeg van mijn vader: een graatmager, depressief (en vol bloedwormen en heel slechte bloedwaarden, ontdekten we later) oud paard van ongeveer 18-20 jaar oud (zonder papier), een donkerbruine ruin van ongeveer 1.70
Maar geen seconde spijt van gehad! Helaas wou zijn gezondheid niet mee en heb ik hem maar 1.5 jaar kunnen rijden, maar wat heb ik veel van dit paard geleerd! Daarna heb ik hem nog 8 jaar op de weide gehad tot hij ingeslapen moest worden.

Bij mijn 2de paard:
Toen mijn 1ste paard niet meer bereden kon worden, wou mijn vader dat ik een nieuw paard kreeg. Ik wou eigenlijk geen 2de want ik was nog niet over het feit dat mijn oudje niet meer bereden kon worden.
eisen: een paard, ruin, voorkeur voor bruin en liefst helemaal hetzelfde als mijn 1ste paard (maar dat kan natuurlijk niet). geen jong, groen paard
Waar kwamen we mee thuis: donkerbruine ruin van 1.74m, 5 jaar oud en best wel 'fris'.
In het begin heb ik veel moeite gehad met mij aan te passen aan het nieuwe paard, omdat hij zo verschillend was van mijn 1ste paard.
Maar nu 8 jaar verder, heb ik er nog geen seconde spijt van gehad! Mijn paard is veranderd van een jong, groen onzeker en fris paard naar een leuk allround sportpaard waar ik werkelijk alles mee kan doen en die mij 100% vertrouwd. Hij is heel koel in zijn hoofd en doodeerlijk.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:40

Mijn lijstje was:
-arabisch volbloed
-vos
-merrie
-maximaal 10 jaar oud
-bomproof
-zeker niet saai bruin

Uiteindelijk kwam ik thuis met een 19-jarige kwpn/nrps merrie. Een bruine. Bomproof is ze wel. Heb geen moment spijt gehad. Ze is mijn maatje, heb haar opvolger uit haar gefokt welke net zo geweldig is als zijn moeder.

LukieBradley

Re: Eisenpakket, voldeed jou paard hieraan bij aankoop ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:45

Ik was niet op zoek bij alle keren.
Zoals je weet heb ik nu shetten.
Normaal gezien geef ik er helemaal niets om :') maar ach je ziet ze ... De eerste koos mij uit en de tweede koos mijn eerste uit.
Uit de tweede kwam de derde etc :')
Heb ook een haflinger gehad en was ook niet mijn eerste keus alleen dat klikte goed.

Oh ik ben trouwens wel op zoek geweest naar een paard, toen kwam mijn droom paard te koop en heb ik die gekocht. Achteraf bleek het helemaal niets te zijn voor mij.
Uit eindelijk zijn pony's meer mijn ding ook al ben ik zelf lang.
En rijd ik nu op een New forest

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:48

Ik heb juist veel meer gekregen dan dat op mijn eisenlijstje stond. :D

Ik zocht gewoon een leuk en gezond paard waar ik lekker mee naar buiten kon, mocht best lelijk of ouder zijn en papier was ook al geen must. Nu heb ik een jong, bloedmooi paard met quarter papier die ook nog leuk, gezond en buitenrijd mak is. Ben met mijn neus in de boter gevallen *\%/*

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:53

Vraag mij nu wel af hoe zo veel mensen bij een totaal ander paard zijn uitgekomen.
Hoeveel paarden zijn er bekeken voor er tot koop over is gegaan en waarom worden eisen in dusdanige mate bijgesteld? Waren je eisen dan misschien niet haalbaar, heb je je eigen kunnen over of onderschat?
Gewoon nieuwsgierig hoor!!

Ik ben niet eens gaan kijken bij andere paarden dan die paarden die voldeden aan mijn belangrijkste eisen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:57

Ik snap het inderdaad ook niet :n Ook niet dat je maanden op zoek kunt zijn.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 06-12-15 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleenxpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:58

Wat ik zocht:

Haflinger
Tussen 5 en 10 jaar
Liefst een ruin
100% verkeersmak
Basis dressuur/springen
Minimaal 145cm

Wat ik kocht:

Tinker
12 jaar
Merrie
Verkeersmak
Komt uit een vierspan en niet gewend onder het zadel in de bak. Wel gewend buiten onder het zadel.
150 cm
Lief knuffelpaard! *\o/* <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:01

In mijn geval had ik Jim wel op marktplaats zien staan. Hij viel me gelijk op, maar weggeklikt, want voldeed niet aan de eisen.

Ik heb er 5 gezien, wel binnen mijn eisen, maar ik had er niks mee. Toen viel opnieuw de advertentie van Jim op. Het was in de buurt, dus kijken kon geen kwaad. Daarna nog 2x gaan kijken en uiteindelijk gekocht.

Geen impuls aankoop dus, maar een goede klik en echt wel over nagedacht.
Ik had wel de ervaring voor een jong paard, maar wilde dat gewoon niet meer. Ik wilde een brave om mee buiten te rijden en niet meer in de bak. En dat werd het dus uiteindelijk toch. Sterker nog, ik ben een paar jaar later zelfs overgestapt op western omdat hij dressuur echt heel vervelend wordt. Door die overstap kan ik nu super relaxt rijden, zowel in de bak als daarbuiten.

Ik ben echt op zijn karakter gevallen en heb mijn ambities aan zijn kunnen en willen aangepast.
Karakter was toch het belangrijkste en de rest is te trainen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:03

Leuk om dit allemaal te lezen!
Hier is mijn verhaal. Eerste paard; ik was niet op zoek. Hij moest wel een nieuwe eigenaar en besloot dat ik dat was. Geen moment spijt van gehad.

Omdat hij wat ouder wordt besloot ik dat het tijd werd om ze zoeken naar paard 2. Komend voorjaar leek me een mooi moment om een nieuw paard naar huis te halen en tot die tijd zou ik me gaan verdiepen in advertenties en wat ik wil. Eisenlijstje werd als volgt,
Ruin
Bruin
6 tot 10 jaar oud
Dressuur tot L of m beleerd
Moet een sprongetje kunnen maken
Verkeersmak
Ervaring in het bos
Schofthoogte rond de 1,65m

Gisteren mijn nieuwe paard opgehaald *\o/*
Merrie
Valk
5 jaar oud
Western beleerd maar nog niet doorgereden
Geen idee wat een hindernis is
Nog nooit een bos gezien

Wat kan ik zeggen, ik werd verliefd op een foto. En in het echt is ze nog leuker! Voorlopig heb ik wat te doen .

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:10

Ik zocht:

- Tinker (evt kruising)
- 7 – 14 jaar 
- 1.45m – 1.52m 
- Ruin
- Moet buitenritten leuk vinden 
- Verkeersmak / bomproof
- Volledig ingereden (recreatief)
- Moet alleen naar buiten kunnen
- Kan samen met (vreemde) paarden op rit
- Wil niet racen als je naast elkaar rijd
- Wel voorwaarts!! (en wel een normale ‘rem’)
- Niet schrikkerig / dominant
- Geen zomerexceem
- Geen (stal) gebreken
- €2000,- / €3000,-

Ik kwam thuis met:

- Tinker
- 10 jaar
- 1.46m
- merrie
- Verkeersmak
- Volledig ingereden (recreatief
- Wel voorwaarts!! (en wel een normale ‘rem’)
- Niet schrikkerig / dominant
- Geen zomerexceem
- Geen (stal) gebreken
- €3250,-

De rest moet ik nog ondervinden.
Best geslaagd dus. Alleen een merrie ipv een ruin

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:15

Ik dacht dat ik wilde:

Kwpn, 3,4,5 jaar, merrie/hengst, beleerd, bruin of vos met veel aftekeningen, grote bles of kol met sneb en vooral witte voeten.

Ik heb gekocht (hij kwam op mijn pad):

Pre, 7 jaar, ruin, hoog opgeleid, en zoveel aftekeningen dat hij een schimmel is :Y)

Maar hoe dan ook, I love HIM! Inmiddels 4,5 jaar bij mij en hij begint langzaam bruin te worden (vliegenschimnel) klopt toch nog iets :D

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:16

mijn paard voldeed alles behalve aan mijn eisenpakket. ten eerste ging het al fout op het moment dat ik hem aanschafte want ik was helemaal niet van plan om een paard aan te schaffen :+ ten tweee zou ik NOOIT beginnen aan een paard wat kreupel, ziek of iets in die trant zou zijn dus uiteraard schafte ik een stok kreupele aan. Een schimmel moest ik ook niet want die waren niet schoon te houden. Je raad het al: Tis een schimmel :+ en een paar over nemen van de manege stond ook niet echt in het lijstje want die waren over het algemeen al "verpest" dus ja hoe kom ik aan de mijne juistum :')

Kortom eisenpakket? Wat is dat? is dat dat gene wat ik uit het raam gegooid heb?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:17

Ik ben nooit thuis gekomen met iets wat aan mijn eisen voldeed :+

Zo kwam ik eens met een net niet dode jaarling thuis, net zoals een drachtige merrie die letterlijk niets kende terwijl ik een hengst zocht die beleerd was voor de wagen als toekomstig dubbelspan, kwam ik met een paard aan terwijl ik een mini zocht, kwam ik met een schimmel thuis terwijl ik absoluut geen schimmel wou. Een grote C pony zoeken die beleerd is onder zadel, toekomen met een merrie die zich in eerste instantie heel de tijd neerlegde als er iemand op haar zat en been gaf.. erna was ze volledig braaf en deed ze prima haar rondje! :+
En tja de prijs, voor sommige meer betaald dan dat ze effectief waard waren op dat moment voor allemaal paarden/pony's te zijn die helemaal niets kende.

Maar grootste eis was de afstand (zo dicht mogelijk van huis), heb ik toch 1 keer 700 km gereden (heen en terug samen) hahaha

De enige waarbij ik helemaal geen eisen voor had was mijn liefste Eefje, die is dan ook de enigste dat ooit gaat blijven. <3

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:18

Nee, totaal niet. Zochten een brave pony, beetje dressuur, sprongetje en vooral schaapmak buiten. Liefst ook nog een beetje een sportief type.

Kwam ik op een dag thuis, had m'n vader er al 1 gekocht.
Levensgevaarlijk in het verkeer, springen kan ze ook niet en in de bak komen we niet verder dan 2 rondjes draf en ze is een iets oversized fjord model met gruwelijke eczeem :+

Maar achteraf ben ik hartstikke blij met dr. Het rijden hebben we maar in de ijskast gezet, dat is niet haar ding. Maar zo schaapmak ga je ze niet snel weer vinden, en dat is heel wat waard met alle kleine kinderen die hier vaak rondlopen.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:18

Ontzettend grappig topic! En hier nog zo een dus; wilde een niet al te grote ruin, liefst zwart, wat ouder en vooraf braaf. Na heel veel paarden te hebben bereden kwam ik bij een witte merrie van 1.75 en voelde direct een klik. Tja, toch een impulsaankoop, zeg maar. Maar misschien moet je een paard met je hoofd maar ook met je gevoel kopen want ik heb een super paard. Tja, en dat vele poetsen neem ik dan wel voor lief, zou niet meer zonder haar kunnen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:23

Jeskim schreef:
Vraag mij nu wel af hoe zo veel mensen bij een totaal ander paard zijn uitgekomen.
Hoeveel paarden zijn er bekeken voor er tot koop over is gegaan en waarom worden eisen in dusdanige mate bijgesteld? Waren je eisen dan misschien niet haalbaar, heb je je eigen kunnen over of onderschat?
Gewoon nieuwsgierig hoor!!

Ik ben niet eens gaan kijken bij andere paarden dan die paarden die voldeden aan mijn belangrijkste eisen.

Omdat ze jou dus niet aantrokken zo vanaf de advertentie. Bij ons gebeurde dat dus wel bij een bepaald paard :D Mijn doel was er even haalbaar mee, anders had ik haar niet gekocht.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:24

Ik zocht een ruin. Tussen de 5 en 10 jaar oud. Ergens tussen de 155 en 170. Goudeerlijk, bomproof, geen bokkend stijgerend of stuiterend paard en hij moest al wel goed doorgereden zijn.
Tot aan goudeerlijk is het prima gelukt :D . Bomproof is hij wel, op de dagen dat het hem past, de ene dag kan er een bom naast hem ontploffen waar hij niet van opkijkt, de volgende dag schrikt hij van zijn eigen schaduw. Bokken, stijgeren en stuiteren doet hij niet vaak, maar als hij het doet, doet hij het vol overtuiging :') . Gelukkig niet met de achterliggende gedachte om mij er af te gooien maar meer om me duidelijk te maken dat hij het toch echt niet met me eens is. De omstanders zijn over het algemeen wel onder de indruk van zijn capriolen _O- . Doorgereden was hij ook niet. Hij was wel correct ingereden maar daarna is het helemaal fout gegaan. Hij had geleerd dat je heel makkelijk je eigen zin kan doen door het bit vast te pakken, je lichaam te veranderen in een betonnen paal met pootjes en dan lekker in eigen tempo te lopen waar je zelf wil := .
Maar ik ben echt dolgelukkig met mijn kanjer <3 <3

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:28

Ik heb mezelf gekocht, maar dan in de vorm van een Tinker. Ik wou graag een paard waar ik mee lekker naar buiten kon, klein paard of grote pony. Merrie, ruin, hengst maakte me niet zoveel uit want het gaat immers om het karakter. Nu heb ik na 2 jaar mijn verzorgpaard overgekocht in Juni, en hoewel ze niet 100% aan mijn eizen voldoet zou ik haar voor geen goud willen missen. Het is een echte merrie, kan lelijk uit de hoek komen en schrikt soms mensen af. Maar ik ken haar, ben totaal niet onder de indruk van die platte oren en dreigende blikken.

Heb genoeg verhalen over haar gehoord, ze was in het begin dat de vorige eigenaar haar had absoluut niet makkelijk, zelfs wat gevaarlijk. In het begin dat ik haar verzorgde kon je haar niet overal aanraken, en moest je het niet flikken je been aan te leggen met rijden. En nu? van een paard dat niet wou lopen, naar een die niet wil stoppen. Het liefst scheurt ze moet 100km per uur door de bak heen! En dat voor een paard dat uit haar dak ging bij het idee van aan galloperen. We zijn van heel ver gekomen! En moeten zeker nog wat demoontjes verslaan, maar dat gaat zeker lukken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:32

Ik zocht een dochter van de merrie Ninetty. Een keur sport preferente prestatie merrie van Zep x Commandant uit een heel goed lijntje.

Op stal staat haar dochter Ninetty van Elegant.
En de zoon die ik uit haar fokte van Alexandro.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:36

Was op zoek naar een grote PRE, die betrouwbaar was, bomproof, goed opgeleid, veel behang had en vooral geen schimmel. Ruin of hengst (dan zou hij gecastreerd worden).
We stonden op het punt om naar Spanje af te reizen voor een zoektocht ter plekke, toen hij in Nederland op mijn pad kwam, vers uit Spanje: een grote PRE ruin van 1.68 m, schimmel, kipmak en zeer hoog opgeleid. Hij kan meer dan ik en mijn bijrijdster bij elkaar.... Alleen op de kleur en het behang moest ik inleveren. Ik wil deze lieverd nooit meer kwijt....

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:37

Ik ging voor een merrie, maar kwam thuis met haar veulen, een ruin.
Verder had ik niet echt eisen. Droomde altijd van een PRE of fries maar het werd een barockpinto.
Leeftijd en beleerd had ik nooit over na gedacht, feit dat ik een paardje kreeg waarmee het klikte was genoeg voor mij. Maar kwam dus als groene ruiter in combinatie met een heeeel groen stout jong hengstje. Al werd ie al snel geruind.
Sommige dingen moet je induiken zonder onderzoek te doen, bij mij kwam het goed uit hahah

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:43

Tja, het kan soms vreemd gaan. Kennis zocht een driejarige ruin, zadelmak en met gangen om echt de hogere dressuursport in te gaan en met een fijn karakter. Liefst een donkere kleur.
En wat kocht hij, een merrieveulen uit een zeer pittige Apache moeder. Maar ze kan bewegen(extreem goed zelfs) en ze is donkerbruin dus dat klopt.