Recreatie of wedstrijdpaard aanschaffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Re: Recreatie of wedstrijdpaard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:50

Laatst stond er bij ons een paard op stal, met potentie en en super braaf. Ging tussen de 10 en 15 weg, dus moet echt wel te doen zijn :) Ben je bekend in de paardenwereld? Via via is vaak goede business!

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:54

Mijn paardje heeft Z2 gelopen, is 95% bomproof en we hebben er geen €25000 aan uitgegeven. Hij was bij de verkoop overigens 10. Dus ja, ze zijn echt wel te vinden. Misschien ergens begeleiding zoeken zodat je wel het geschikte paard kan vinden? :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:55

Warmbloed dressuurpaarden worden niet echt meer bomproof gefokt. En dat is jammer.

Eigenlijk moet je het eens zoeken in een ander ras. Ga eens zoeken onder de PREs, of de lusitano´s. Daar heb je nuchtere paarden tussen die mooi zijn qua verschijning en geschikt voor dressuur. Ze hebben echter andere kwaliteiten dan kwpners, dus je moet ze daar niet mee vergelijken. Maar een geweldig temperament.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:02

Gelders. Er zijn veel goede sportpaarden met gelders bloed.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:08

Ik weet niet hoe groot of zwaar je bent maar als je zelf aangeeft dat je een onzekere ruiter bent waarom dan niet op zoek naar een leuke sportpony? Die kan je ook makkelijk uitbrengen tussen de paarden en voor niet al te veel geld kan je al erg mooie en goedbewegende exemplaren vinden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:19

Ik zeg ook kijk bij de gelderse paarden. Of lusitano paarden. Een pre of andalusier zou ik weer niet doen gangwerk is vaak niet goed genoeg en ook zeker niet vergelijkbaar met een lusitano

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:19

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om on topic te blijven reageren. Het aanhalen van een ouder topic is niet relevant voor de situatie van TS op dit moment

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:40

keona schreef:
Ik zeg ook kijk bij de gelderse paarden. Of lusitano paarden. Een pre of andalusier zou ik weer niet doen gangwerk is vaak niet goed genoeg en ook zeker niet vergelijkbaar met een lusitano

Dat is de eerste x dat ik dat hoor.

Mensen willen heel veel, alleen willen ze niet betalen. Anderen moeten voor een paar centen een goed paard fokken, en dan durven ze er nog minder dan het dekgeld te bieden.
En een ander kan jaren opleiding er in steken, en dan willen ze ook niet over de brug komen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:03

Desiree schreef:
keona schreef:

Dat is de eerste x dat ik dat hoor.

Mensen willen heel veel, alleen willen ze niet betalen. Anderen moeten voor een paar centen een goed paard fokken, en dan durven ze er nog minder dan het dekgeld te bieden.
En een ander kan jaren opleiding er in steken, en dan willen ze ook niet over de brug komen.

Wat hoor je voor het eerst

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:13

Dat een PRE qua gangenwerk niet te vergelijken is met een lusitano.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:13

tita schreef:
Petrichor schreef:
Ik bedoel dan inderdaad dat het paard potentie moet hebben voor de hogere sport. :)

Hoe goed ben je zelf voor de hogere sport.

Je kan ook een lichte Tour paard aanschaffen van een jaar of 11.

Die vind je niet voor 10.000€ hoor!

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:20

Een PRE maait vaak met de voorbenen, dat is erin gefokt en blijft erin omdat de Spanjaarden dat mooi vinden.
Lusitano's hebben dat niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:24

Ik vraag me, nogmaals, af welke concessies je zou willen doen bij ee recreatiepaard vs sportpaard en waarom je er niet gewoon tussenin gaat zitten?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:38

Ik vind de het gat tussen een recreatiepaard en een Lichte tour paard wat goed mee kan komen nogal groot TS.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:59

excuus dat ik een ouder topic heb aangehaald wat nu niet meer relevant is het was ook allemaal een beetje onduidelijk in je post Niet zo raar dus dat er naar een ouder topic wordt gezocht aan gezien je toen ook al moeite had een paard te vinden en nu weer vandaar mijn post

Als je echt een goed paard wilt zou ik ook voor een jonkie gaan in jou leeftijd klasse zijn de goede paarden allang geselecteerd Rond die leeftijd weet je wel of een paard aanleg heeft voor de GP die zullen ze dan ook niet verkopen De paarden die ZZ zwaar als verwacht hoogtepunt hebben verkopen ze liever

Als budget geen probleem is zou ik deze dan een half jaar laten rijden tot je jezelf safe genoeg voelt om het zelf te doen Zodat je daarvanuit kan uitbouwen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:29

vosje2010 schreef:
Een PRE maait vaak met de voorbenen, dat is erin gefokt en blijft erin omdat de Spanjaarden dat mooi vinden.
Lusitano's hebben dat niet.

Dat is niet eens het ergste want e hebt ook lusitano,s die wat maaien,maar ze bewegen veel ruimer en ook de knie is ook wat minder dan bij de pre.
ik hebzelfs eens een spanjaard gevraagd die nu kwpn paarden rijd,welk ras beter is voor de wedstrijdsport.en zelfs zij beaamde dat een lusitano beter is.er zullen ook vast pre,s zijn die wel ruim zijn.maar over het algemeen is een lusitano beter

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 06:29

Uiteindelijk heb ik in februari iets gekocht wat ik in eerste instantie helemaal niet wilde.

Een jong totaal groen dressuur paard, enkel zo goed als zadelmak. Ik kon de wedstrijden maar niet uit mijn hoofd zetten en heb toch een risico voor mijn angst genomen.

Ik kreeg haar toen ze dus totaal groen was met het hoofd in de lucht liep en niet kon galopperen. Inmiddels looft ze over de rug kan zelfs al wijken zonder over de schouder weg te lopen etc.

Tijd voor de wedstrijden dacht ik zo, erg spannend voor het eerst een jong paard mee!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 07:03

Succes, ik hoop dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Een goed dressuurpaard wordt gemaakt en niet gefokt. Zolang het paard in balans is, kan je ver komen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 07:48

En het karakter juist .
Er zijn nog voldoende paarden die een fijn karakter hebben en toch potentie .
Sommige lijnen moet je als niet prof gewoon van wegblijven .
Ben erg benieuwd wat voor lijn je nu hebt .

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 07:50

Ik ben benieuwd naar foto's van jullie! Klinkt als een fijn paard!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 07:52

Verlos het gemiddelde hete sportpaard van zijn stalarrest, zet hem iets terug in krachtvoer en ze zijn al een stuk hanteerbaarder.
Niet te mat voor je wedstrijden, maar goed management doet al een hoop.
Edit: al iets gevonden zie ik, succes!

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 07:56

Is vast al gezegd maar mijn mening
Zou ik toch doorzoeken voor een wedstrijd paard. Dit is wat je wilt en als je dan een recreatie paard gaat kopen ga je daar "spijt" van krijgen... het gaat toch kriebelen op een gegeven moment. Dus ik zou nog even geduld hebben en verder zoeken staat vaak leuke op fb pagina /marktplaats

Succes!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:04

kimberlyve schreef:
Zou ik toch doorzoeken voor een wedstrijd paard. Dit is wat je wilt en als je dan een recreatie paard gaat kopen ga je daar "spijt" van krijgen... het gaat toch kriebelen op een gegeven moment. Dus ik zou nog even geduld hebben en verder zoeken staat vaak leuke op fb pagina /marktplaats

Succes!

Wat is een wedstrijdpaard?

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:28

damian23 schreef:
kimberlyve schreef:

Succes!

Wat is een wedstrijdpaard?

Oeps ik bedoel natuurlijk dressuur paard

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:03

En wat is een dressuurpaard? Met een goed bewegend paard wat in balans is gefokt kan kan je prima dressuur rijden. Ook de Olympische spelen waar een half tuigpaard nog hoge punten scoorde.

Dujardin heeft laatst nog gezegd liever een paard met 3 goede basisgangen dan een bewegingswonder. Veel voorbeen en achterhand die vaak niet mee wil doen. Dus ik geloof niet zo in stempeltjes.