Na jaren weer beginnen met paardrijden, wie heeft ervaring ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:48

EsConnor schreef:
.

Hahaha, ik heb geen excuss meer nu _/-\o_ :')
Reed u op t begin 1 keer per week of vaker?

EsConnor je mag jij tegen me zeggen :j .

Ik was revaliderend van een lange periode met rugpijn. Polie was ingereden maar dat was het dan ook en we wisten dat zij een fel paardje was/ is en kon zijn. Dus een jonge blom vriendin ( ;) van jouw leeftijd) die goed kon paardrijden gevraagd of ze wilde komen zodra de paardjes uit Frankrijk waren aangekomen. Samen hebben we toen elke dag (drie dagen achter elkaar) buitenrit gemaakt. Zij op ons gemakkelijk paard, ik op Polie. Omdat ik fysiek zo slecht was zou zij het over kunnen nemen zo nodig, want Polie kon ik alleen rijden als ze echt heel erg braaf zou zijn *D . Dat is de tweede dag maar een keer nodig geweest dat zij het over moest nemen, omdat Polie echt te bang voor iets was. Zij is toen op Polie gegaan achter Hercule aan en ik op Hercule.
Toen weer geruild na 10 minuten.
Omdat de jonge Blom ook nog andere dingen te doen had en twee uur rijden van ons vandaan woonden, heb ik dus gelijk drie dagen achter elkaar gereden :(:) . Voor de spieren is dat helemaal niet verkeerd, want het doet toch zeer en dan ben je er gelijk ook goed doorheen. ML (= manlief) heeft toen elke avond de dijtjes gemasseerd }> . De vierde dag zijn we weer gelijk gegaan inmiddels met zeer brave paarden zodat ML kon beginnen met rijden. Toen allemaal twee dagen rust.
De ritjes waren wel rustig hoor. De paarden vonden het erg leuk, want Polie die erg nerveus was van de verandering naar NL begon altijd zeer nerveus aan de buitenrit en kalmeerde in het bos altijd vrij snel. De rest van de dag was ze dan ook een stuk rustiger omdat we ze altijd ergens eens lekker lieten galopperen. Dus in het begin hebben we veel buiten gereden en veel later zijn we pas begonnen met het rijden in de bak toen Polie wat gewend was aan het leven in NL. Toen had ik allang het ruiter gevoel weer terug.

Dus jij op jouw leeftijd een gezonde jonge blom kan dat gewoon heel erg goed.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:55

EsConnor schreef:
Ik kan niet meer terug haha.Heb net de hele reutemeteut gekocht.Ik keek net op internet bij de dichtstbijzijnde winkel en ze hadden een outlet.Plus mijn vriend zei dat hij me graag weer zou zien doen wat ik altijd graag gedaan heb,dus hij pakte gelijk de autosleutels en dat was dan t begin.Nu mn beurs een paar weken op rust laten komen en ondertussen eens rondkijken waar ik les kan en wil nemen.Abbyblues van hier op bokt woont hier in de buurt en wilt ook graag weer beginnen met wat lessen te nemen, meschien samen!

Leuk hoor! Veel plezier! :)

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 17:14

pien_2010 schreef:
EsConnor schreef:
.

Hahaha, ik heb geen excuss meer nu _/-\o_ :')
Reed u op t begin 1 keer per week of vaker?

EsConnor je mag jij tegen me zeggen :j .

Ik was revaliderend van een lange periode met rugpijn. Polie was ingereden maar dat was het dan ook en we wisten dat zij een fel paardje was/ is en kon zijn. Dus een jonge blom vriendin ( ;) van jouw leeftijd) die goed kon paardrijden gevraagd of ze wilde komen zodra de paardjes uit Frankrijk waren aangekomen. Samen hebben we toen elke dag (drie dagen achter elkaar) buitenrit gemaakt. Zij op ons gemakkelijk paard, ik op Polie. Omdat ik fysiek zo slecht was zou zij het over kunnen nemen zo nodig, want Polie kon ik alleen rijden als ze echt heel erg braaf zou zijn *D . Dat is de tweede dag maar een keer nodig geweest dat zij het over moest nemen, omdat Polie echt te bang voor iets was. Zij is toen op Polie gegaan achter Hercule aan en ik op Hercule.
Toen weer geruild na 10 minuten.
Omdat de jonge Blom ook nog andere dingen te doen had en twee uur rijden van ons vandaan woonden, heb ik dus gelijk drie dagen achter elkaar gereden :(:) . Voor de spieren is dat helemaal niet verkeerd, want het doet toch zeer en dan ben je er gelijk ook goed doorheen. ML (= manlief) heeft toen elke avond de dijtjes gemasseerd }> . De vierde dag zijn we weer gelijk gegaan inmiddels met zeer brave paarden zodat ML kon beginnen met rijden. Toen allemaal twee dagen rust.
De ritjes waren wel rustig hoor. De paarden vonden het erg leuk, want Polie die erg nerveus was van de verandering naar NL begon altijd zeer nerveus aan de buitenrit en kalmeerde in het bos altijd vrij snel. De rest van de dag was ze dan ook een stuk rustiger omdat we ze altijd ergens eens lekker lieten galopperen. Dus in het begin hebben we veel buiten gereden en veel later zijn we pas begonnen met het rijden in de bak toen Polie wat gewend was aan het leven in NL. Toen had ik allang het ruiter gevoel weer terug.

Dus jij op jouw leeftijd een gezonde jonge blom kan dat gewoon heel erg goed.

Dan ga ik maar aan de slag! Dankjewel dat je jouwn verhaal met me wou delen, nu heb ik geen excuus meer om te denken dat ik t niet kan! <3 *\o/*

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 17:15

Icrack schreef:
EsConnor schreef:
Ik kan niet meer terug haha.Heb net de hele reutemeteut gekocht.Ik keek net op internet bij de dichtstbijzijnde winkel en ze hadden een outlet.Plus mijn vriend zei dat hij me graag weer zou zien doen wat ik altijd graag gedaan heb,dus hij pakte gelijk de autosleutels en dat was dan t begin.Nu mn beurs een paar weken op rust laten komen en ondertussen eens rondkijken waar ik les kan en wil nemen.Abbyblues van hier op bokt woont hier in de buurt en wilt ook graag weer beginnen met wat lessen te nemen, meschien samen!

Leuk hoor! Veel plezier! :)

Dankjewel <3

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:29

EsConnor schreef:
Cinnepin schreef:
Ik heb 2 keer een stop gehad. 1 keer rond mijn 14/15e. Ik stortte me toen compleet om het stijldansen en danste dan ook op hoog niveau en wedstrijden. Daar ben ik rond mijn 17e weer mee gestopt. Toen ging ik eens een keer mee met een vriendin en begon het idd weer te kriebelen. Op mijn 18e kreeg ik ( voor mijn 19e verjaardag ) mijn eerste eigen pony. Een fjorden veulen. Een jaar later kwam ik op een adres terecht waar ik fulltime zorg over 2 paarden kreeg ( appaloosa en kwpn ). De appaloosa werd eind van dat jaar ook van mij zelf.
Zo heb ik meerdere paarden gehad, tot ik uit eindelijk weer met de 1e ( fjord ) overbleef. Zij was toen inmiddels 8 jaar. Wegens omstandig heden moest ik tot al mijn verdriet haar verkopen. Toen was ik er klaar mee. Ik wilde niet meer. Alle spullen die ik had gingen naar manege zonder drempels. 1,5 jaar heb ik het vol gehouden, wilde niks meer met paarden te maken hebben...zonder mijn fjord was er geen ander waar ik op wilde :n.

Tot ik een vrijwilligers advertentie trof over paarden rijden voor een asiel.
Daar ben ik een kruising haflinger hengst gaan rijden. Ben daar niet lang gebleven, was er niet op mijn plaats. Maar het rijden beviel me toch weer.

Niet veel later is mijn huidige haf op mijn pad gekomen. Niet officieel van mij, maar mag er alles mee. Ik rijd vooral samen met de eigenaresse die dan op haar andere paard rijdt.
Ook de verzorging doen we samen. deze haf rijd ik nu ruim 2 jaar en heb een band met hem opgebouwd :)
Dus ben ik weer helemaal terug en het bevalt nog prima :)

Ik hoop dat ik ook ooit weer een verzorgpaard of dergelijke mag hebben en een band kan opbouwen.Dat vind ik meschien nog wel mooier als t rijden zelf, die band.

Idd vind ik ook hoor. Ik rijd ook lang niet altijd. We doen ook grondwerken/wandelen of soms alleen knuffelen of poetsen

EsConnor

Re: Na jaren weer beginnen met paardrijden, wie heeft ervaring ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 16:45

Heeft iemand enig idee waar in Limburg je allemaal paarden kunt leasen? Ik heb moeite met t te vinden op internet namelijk.T is natuurlijk niet voor nu maar voor na een langere tijd.Een vriendin van me vroeg of ik dat zou willen doen met haar als ik weer helemaal klaar ben ervoor, en dat leek me wel leuk.Alleen wil ik vooraf al research erover doen en navragen op plekken waar t mogelijk is zodat als t zover is ik ook weet wat ik wel en niet wil.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:56

Ik heb als kind wel wat op de pony's van de buurman en vriendinnetjes rond gehobbeld
maar nooit les gehad, was volgens mijn ouders te duur.
Later had ik het te druk met school,vriendjes en werken en is het er bij gebleven.
Tot mijn vriend en ik een huis kochten en ik wel eens met mijn (ex) schoonzusje mee
ging naar haar paard,toen begon het weer te kriebelen en ben ik weer begonnen.
Ik was toen ook een jaar of 20,ik ben toen begonnen op een manege en een verzorg paardje...
uiteindelijk heb ik 9 jaar voor haar gezorgd en kreeg ik daar later een eigen paard bij.
2 jaar later kocht ik mijn 2de eigen paard,door noodlottig ongeval zijn we 3 jaar geleden alles
kwijt geraakt,maar hebben we toch de stap gezet om weer opnieuw te beginnen met 2 nieuwe
paardjes waar we nu heerlijk actief mee zijn zowel in de sport als recreatief.
Dus nee je bent absoluut niet te oud! :D
Gewoon bij het begin beginnen en er van geieten!

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 17:42

silby schreef:
Ik heb als kind wel wat op de pony's van de buurman en vriendinnetjes rond gehobbeld
maar nooit les gehad, was volgens mijn ouders te duur.
Later had ik het te druk met school,vriendjes en werken en is het er bij gebleven.
Tot mijn vriend en ik een huis kochten en ik wel eens met mijn (ex) schoonzusje mee
ging naar haar paard,toen begon het weer te kriebelen en ben ik weer begonnen.
Ik was toen ook een jaar of 20,ik ben toen begonnen op een manege en een verzorg paardje...
uiteindelijk heb ik 9 jaar voor haar gezorgd en kreeg ik daar later een eigen paard bij.
2 jaar later kocht ik mijn 2de eigen paard,door noodlottig ongeval zijn we 3 jaar geleden alles
kwijt geraakt,maar hebben we toch de stap gezet om weer opnieuw te beginnen met 2 nieuwe
paardjes waar we nu heerlijk actief mee zijn zowel in de sport als recreatief.
Dus nee je bent absoluut niet te oud! :D
Gewoon bij het begin beginnen en er van geieten!

Ik ben zo benieuwd! Vroeger als jong meisje kon je alleen dromen over een eigen paard of een geleaste omdat je afhankelijk was van je ouders.Nu zie je zomaar dat alles nog kan, ook overnieuw beginnen! *\o/*

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:53

Precies! Dus gewoon doen waar je zin in hebt! Je leeft maar 1x toch :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:15

Dacht even dat je ons in de maling nam. Potverdikkie, pas 21 jaar en je zelf nu al een herintreder noemen? :D

Toen ik 21 was, was ik nog een durfal. Maar ja, wel van jongs af aan gereden en eigen paarden.

In 2006 ben ik achterover geklapt met een paardje. Daar heb ik lichamelijke problemen aan over gehouden waardoor het rijden niet meer echt lukte. 44 jaar was ik toen en geloof me, ik heb het zo vaak weer geprobeerd maar mijn paard en ik waren niet meer compatible. Hij groot en breed en reagerend op de fijnste hulpen, ik met pijn in de gewrichten en spieren en geen onafhankelijke zit meer daardoor.

Wilde hem liever houden dan dat ik nog zou rijden maar deze zomer is hij toch vertrokken omdat hij er gewoon niet gelukkig van werd om met vervroegd pensioen te gaan. Bijrijders waren er mee opgehouden en mennen kwam er ook niet vaak genoeg meer van.

Dit weekend ga ik voor de derde keer naar een pony kijken, mijn jonge dochter van 18 mag haar nu eens uitproberen en als dat goed gaat wordt ik ook weer herintreder maar dan met 52 jaar :) Kan niet meer op een paard komen maar ik mis het rijden zo hard.

Manege is voor mij niets, ik wil gewoon weer een band opbouwen met een maatje. Knuffelen, aan de hand meenemen en op wandeling de bossen in. Dat is al wat ik nog wil en ik hoop zo dat het met dit paardje goed gaat komen.

Komt met jou ook vast goed!

Lifebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:48

Ik ben ook gestopt en wil heel graag beginnen, maar het komt er steeds niet van. Superstom. Ik heb het 10 jaar gedaan en heb het altijd geweldig gevonden. Maar ben zo bang dat ik nu heel slecht ben ofzo.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:39

Rex_Rolfo schreef:
Trust me, zelfs na 30 jaar verleer je paardrijden niet :D

;)

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:39

Hoi! Ik ben het er helemaal mee eens, paardrijden verleer je niet. Zelf heb ik lesgehad op een manege van mijn tiende tot mijn vijftiende, toen gestopt, ruim twintig jaar niet gereden, alleen heel af en toe buitenrit op vakantie..tot het moment dat mijn dochter wilde gaan paardrijden, toen ben ik ook weer begonnen. Het leuke vind ik dat je,als je volwassen bent, je anders tegen een boel dingen aankijkt, door levenservaring. Dat kan absoluut een meerwaarde zijn vind ik. Meer rust en geduld..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:28

Ik heb mijn paarden tot en met M2 geklasseerd (had geen typische dressuurpaarden en heb ze zelf tot daar gereden). Sprong t/m. 1.10 en reed military klasse L (met een foutje een keer M).

En nu? Ik voel me een totale beginner. Ik kom nog wel mee in de bewegingen en kan uiteraard een paard nog nageeflijk rijden maar verder?? Mijn houding is niet meer om van naar huis te schrijven en ik ben zoveel meer onzeker geworden na al die jaren.

Maar het is gewoon te leuk en te fijn om voorgoed voorbij te laten zijn.

Met mijn 52 jaar hoef ik geen wedstrijden meer, die tijd is voorbij en was leuk maar voor nu wil ik gewoon lekker recreatief rijden. De wedstrijdsport krijg ik al genoeg mee door mijn dochter en dat is best leuk, zeker omdat zij veel verder is dan ik ooit gekomen ben of ambitie toe had.

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 13:19

Ik ben benieuwd. Ik ga als t goed is dalijk langs een manege .De vrouw die ik aan de lijn had was wel heel aardig.Ik laat jullie weten wat er uit komt

paardekopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:39

Mijn oudste dochter heeft een paard en de jongste een pony. Dagelijks zijn we met de paardjes bezig. Ze staan op een pensionstalling. Heerlijk ontspannen en ik vind het echt leuk om te kijken hoe mijn kinderen rijden.Ze krijgen beide privé les en een x les in de groep van de manege. Het begint bij mij ook te kriebelen. Ik heb toen ik jong was een paar jaartjes bij een manege gereden. Ben nu 40 jaar en ik wil zo graag leren paardrijden,maar ik ben ook een ontzettende angsthaas. Ooit hoop ik op ons eigen paard ook lekker een rondje te kunnen draven ☺, maar eerst mezelf een schop onder de kont geven.

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:44

Ik wil ook graag weer beginnen ben 3 jaar gestopt. Maar weet alleen niet waar ik de tijd vandaan haal tot nu toe schrijf ik dus verhalen over paarden