Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

laro130502 schreef:galop lukt nu omdat ik tip heb gekregen van mijn stiefmama mijn pony is pony waar je hard mee moet werken dus veel met je benen met hard werken bedoel ik dit dus en we gaan volgende week woensdag eens uitproberen of het lukt en we gaan het rustig opbouwen
laro130502 schreef:Ik heb in mijn vorig bericht geschreven dat ik niet hard werken maar meer met mijn benen moet werken en mijn pony heeft een super goede trainingsschema en ik leer haar dat
Sonja schreef:maximuss schreef:@sonja: een jonge pony zonder kracht, balans en conditie en een ruiter die eigenlijk niet zo goed weet waar ze mee bezig is, begeleiding die niet zo kundig is: da's een ideaal recept om hard in het hout te landen en natuurlijk zal dan de pony weer de schuld krijgen...
Er is toch een instructeur bij...
Een les op een jonge pony duurt een half uur, incl in- en uitstappen. Dus 20 minuten 'rijden'. Dat is dus eerst 10 minuten dressuur, dan komen de balkjes in stap en wat in draf, daar zit wat uitleg en theorie tussen, en uiteindelijk een hupje ALS het kan. Als die pony met z'n tong op z'n hoeven loopt, mag ik toch hopen dat de instructeur al eerder ingegrepen heeft en het laatste huppeltje niet eens gebeurt die dag.
Je kunt paardrijden ook TE serieus gaan nemen.
fohadie schreef:Wat wil je precies bereiken met deze pony? Wil je zeer snel wedstrijden rijden? Zowel dressuur als springen? Wil je snel alle klasses door? Of wil je jarenlang genieten en groeien met je pony?
De meeste reacties klinken niet aardig maar zijn allen goed bedoelt. De meeste mensen die reageren hebben veel ervaring met groene paarden, en weten heel goed wat ze zeggen. Ik krijg het idee dat jij niet helemaal weet waar je mee bezig bent. Een jong paard dient anders en rustiger mee gereden te worden. Ik bedoel: Niet te lang en rustig aan opbouwen.
Doe je dat niet, kan je verschillende problemen krijgen: je kan te snel gaan waardoor het lijkt alsof het paard niet het gewensde laat zien, Maar je kan ook je paard zo erg overvragen en te snel gaan dat hij op zijn 10e met pensioen moet. Dat laatste wil je natuurlijk niet maar toch is de kans erg groot dat dit gebeurd als je zo doorgaat op deze manier.
in jouw ogen heeft jouw stiefmoeder veel ervaring, maar als ik jouw berichten lees krijg ik niet die indruk. (En daarmee zeg ik niet dat jouw stiefmoeder helemaal geen ervaring heeft, maar misschien niet genoeg voor dit paard en om jouw alles duidelijk uit te leggen.)
Uit je andere topic blijkt echt dat de basis nog niet goed zit en dat je te veel en te snel wilt. 20-30 min. rijden per keer is echt meer dan genoeg en ook liever niet meer dan zo,n 5 keer per week. ookal is je pony te vroeg ingereden, dat wil niet zeggen dat de pony dan al op zijn 4e alles kan en snapt.
Dus nogmaals: Doe het rustiger aan en stel je doelen ietsjes naar beneden. ga nog geen sprongen met hem maken als je de rest nog niet onder de knie hebt. (En ook netjes de bak rond galoperen hoort daarbij.) je kan het nu gaan proberen maar wat heb je eraan als je pony een smak maakt waardoor hij een blesure krijgt of erger omdat hij het gewoon nog niet snapt?
ik hoop dat je deze post serieus neemt en serieus gaat nadenken waar je mee bezig bent want het zou zonde zijn als de pony over 6jaar als grasmaaier door het leven moet omdat er in het begin niet zuinig mee omgesprongen is.