ik begin met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laro130502

Re: ik begin met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:41

ik wil het ook rustig opbouwen en ik ga kijken wat lukt of niet en denk erover na , maar het is moeilijk om alles te schrijven en te zorgen dat mensen het niet verkeerd lezen ;-)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:48

Anders kun je misschien beter wat foto's en filmpjes plaatsen. Dat heb je ook speciale rubrieken voor hier op bokt. Daar kunnen mensen tips geven op basis van jouw foto's/filmpjes ipv op dat wat je schrijft.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:51

ok dankje , dat is een goed idee , zal ik doen

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:14

Niet het hele topic gelezen maar het springen zelf zou ik nog niet aanraden.
Ik heb zelf een jonkie en heb de fout zelf een keer gemaakt. De achterhand moet goed sterk zijn.

En las wel even vlug dat je pony nog wat problemen heeft met de galop. Persoonlijk zou ik dit probleem eerst aanpakken en dan aan de passoa (zodat het hele lijf er wat meer profijt van heeft) balkjes laten draven. En misschien zonder balkjes wat meet galopperen met de passoa.
Daarna pas onder de man aan de slag gaan met balkjes draven, kleine lage kruisjes en dan kom je denk ik wel aan op leeftijd 4,5 / 5 en dan zou ik pas echt gaan springen :j

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 13:15

ok

ze is geboren in mei
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-15 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:44

ik rij veel jonge probleem paarden, ben een keer een jaar bezig geweest om het stijgeren van een van de paarden eruit te rijden, het was een schat van een beest, maar ze waren veeel te snel gegaan met het uitproberen en veel springen. Alsjeblieft vraag advies, en probeer eerst bijvoorbeeld een keer in de maand te springen, en het zo langzaam af te bouwen. zodra je pony aangeeft dat hij het niet leuk vind, of spierpijn de dag erna, dan moet gelijk de rem erop. En zoals velen zeggen, ga lekker eerst aan de slag met die galop meid, op een hindernis zul je ook recht af moeten rijden, ook in galop, als hij er dan uit valt net voor de hindernis bijvoorbeeld, krijg je alleen maar ongelukken.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:05

galop lukt nu omdat ik tip heb gekregen van mijn stiefmama mijn pony is pony waar je hard mee moet werken dus veel met je benen met hard werken bedoel ik dit dus en we gaan volgende week woensdag eens uitproberen of het lukt en we gaan het rustig opbouwen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:17

Veel met je benen hard werken? Leg eens uit.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:55

Anoniem schreef:
Veel met je benen hard werken? Leg eens uit.

Daar ben ik ook benieuwd naar. Het is juist de bedoeling dat je niet hard hoeft te werken op je paard... Maar goed, jij hebt een dressuuropgeleide pony, dus je zal het wel weten...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:57

laro130502 schreef:
galop lukt nu omdat ik tip heb gekregen van mijn stiefmama mijn pony is pony waar je hard mee moet werken dus veel met je benen met hard werken bedoel ik dit dus en we gaan volgende week woensdag eens uitproberen of het lukt en we gaan het rustig opbouwen ;-)

Met je benen hard werken ??

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 06:09

ik bedoel meer met je benen werken, die hard werken is daar niet bij sorry ( want als ik schrijf hard werken met benen denken jullie zeker harder duwen ofzo maar dat is het niet ik bedoel dus meer met je benen werken ) ;-)

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:13

Je moet niet harder werken. Je moet je paard een goed trainingsschema geven om sterker te worden.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 10:14

Ik heb in mijn vorig bericht geschreven dat ik niet hard werken maar meer met mijn benen moet werken en mijn pony heeft een super goede trainingsschema en ik leer haar dat ;-)

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:20

Paardrijden is niet alleen met je benen.
Daar naast hoe wil je zonder beenhulp uberhoubt iets voor elkaar krijgen?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:21

laro130502 schreef:
Ik heb in mijn vorig bericht geschreven dat ik niet hard werken maar meer met mijn benen moet werken en mijn pony heeft een super goede trainingsschema en ik leer haar dat ;-)

Nee, jij schreef iets heel anders. Dat je meer met je benen moet doen, maar dat je NIET een hardere hulp bedoelde...

Je schrijft heel onduidelijk en spreekt jezelf ontzettend tegen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:47

Maar meer met je benen doen klopt ook niet. Je geeft de hulp om aan te galopperen, en als je paard dat doet laat je hem met rust.

Dit paard heeft gewoonweg nog te weinig balans om zoveel te galopperen, dus is ik jou was zou ik toch een goede instructeur erbij halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:15

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om de adviezen en tips voor TS (TopicStarter) netjes te houden. De sarcastische of zelfs persoonlijke aanvallen horen hier niet thuis. Houdt er rekening mee dat je je hier op het jeugd gedeelte bevind en dat TS minderjarig is. Goed bedoelde adviezen worden normaal gesproken sneller opgenomen dan een 'aanvallend' advies. Alvast bedankt.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 12:38

Ik zeg ook niet dat ik alleen werk met mijn benen en warr schrijc ik verkeerd als jij iets anders schrijft dan ik schrijf . Ik moet meer met mijn benen werken maar natuurlijk moet ik nog andere dingen doen en ik heb een super goede indtructeur die veel heeft gewonnen en paarden heeft opgeleert en ik zit in en club die ook super goed is en zondag galoppeerde ze goed nu ik weet hoe je met haar moet werken en wie kent mijn pony beter jij of ik ?
Ik val niet in de aanval maar jullie begrijpen me verkeerd en zeggen dat mijn steifmama niet goed is . Terwijl ze wel goed is. Dus ik hoop dat jullie mij begrijpen en niet zeggen dat mijn stiefmama niet goed is en dat ik niks weet van rijden. Ik ken mijn ponu beter dan jullie dus weet ik hoe ik met haar moet omgaan en wat goed is of slecjt . We vorderen zeer goed dus ze is zeker niet verpest . Ik zal er ns filmpje maken als ik rij dan kunnen jullie daarop zien wat ik bedoel en dan zien jullie dat ik niks verkeerds doe ;-)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-15 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdreven hoofdletter gebruik verwijderd

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:11

Ja maak maar eens een filmpje. Dat is wel handig

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:14

Musiess schreef:
Ja maak maar eens een filmpje. Dat is wel handig

Idemdito

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:45

Lekker aan de hand werken met balkjes. Laat t paardje nog even groeien springen is geen licht werk.
Mijn pony is met 4 ingereden en heeft daarna een half jaar niks gedaan lekker op het land gelopen.
Pony is nu ruim 6 en ik merk nu aan hem dat hij lekker in zn vel zit loopt heerlijk de kinder lesjes nu en ik ben 2 maanden bezig met balkwerk. Had het zelf niet eerder willen doen.
Ga daar eerst mee aan de slag, lekker je paardje sterk maken voor je er op gaat zitten en een springles volgen :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:41

Wat wil je precies bereiken met deze pony? Wil je zeer snel wedstrijden rijden? Zowel dressuur als springen? Wil je snel alle klasses door? Of wil je jarenlang genieten en groeien met je pony?

De meeste reacties klinken niet aardig maar zijn allen goed bedoelt. De meeste mensen die reageren hebben veel ervaring met groene paarden, en weten heel goed wat ze zeggen. Ik krijg het idee dat jij niet helemaal weet waar je mee bezig bent. Een jong paard dient anders en rustiger mee gereden te worden. Ik bedoel: Niet te lang en rustig aan opbouwen.

Doe je dat niet, kan je verschillende problemen krijgen: je kan te snel gaan waardoor het lijkt alsof het paard niet het gewensde laat zien, Maar je kan ook je paard zo erg overvragen en te snel gaan dat hij op zijn 10e met pensioen moet. Dat laatste wil je natuurlijk niet maar toch is de kans erg groot dat dit gebeurd als je zo doorgaat op deze manier.

in jouw ogen heeft jouw stiefmoeder veel ervaring, maar als ik jouw berichten lees krijg ik niet die indruk. (En daarmee zeg ik niet dat jouw stiefmoeder helemaal geen ervaring heeft, maar misschien niet genoeg voor dit paard en om jouw alles duidelijk uit te leggen.)

Uit je andere topic blijkt echt dat de basis nog niet goed zit en dat je te veel en te snel wilt. 20-30 min. rijden per keer is echt meer dan genoeg en ook liever niet meer dan zo,n 5 keer per week. ookal is je pony te vroeg ingereden, dat wil niet zeggen dat de pony dan al op zijn 4e alles kan en snapt.

Dus nogmaals: Doe het rustiger aan en stel je doelen ietsjes naar beneden. ga nog geen sprongen met hem maken als je de rest nog niet onder de knie hebt. (En ook netjes de bak rond galoperen hoort daarbij.) je kan het nu gaan proberen maar wat heb je eraan als je pony een smak maakt waardoor hij een blesure krijgt of erger omdat hij het gewoon nog niet snapt?

ik hoop dat je deze post serieus neemt en serieus gaat nadenken waar je mee bezig bent want het zou zonde zijn als de pony over 6jaar als grasmaaier door het leven moet omdat er in het begin niet zuinig mee omgesprongen is.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:45

Sonja schreef:
maximuss schreef:
@sonja: een jonge pony zonder kracht, balans en conditie en een ruiter die eigenlijk niet zo goed weet waar ze mee bezig is, begeleiding die niet zo kundig is: da's een ideaal recept om hard in het hout te landen en natuurlijk zal dan de pony weer de schuld krijgen...

Er is toch een instructeur bij...

Een les op een jonge pony duurt een half uur, incl in- en uitstappen. Dus 20 minuten 'rijden'. Dat is dus eerst 10 minuten dressuur, dan komen de balkjes in stap en wat in draf, daar zit wat uitleg en theorie tussen, en uiteindelijk een hupje ALS het kan. Als die pony met z'n tong op z'n hoeven loopt, mag ik toch hopen dat de instructeur al eerder ingegrepen heeft en het laatste huppeltje niet eens gebeurt die dag.

Je kunt paardrijden ook TE serieus gaan nemen.

Jij hebt het over een half uur, TS heeft het in een ander topic over anderhalf tot 2 uur rijden. Net als je andere reactie dat je toch mag aannemen dat de instructeur wel ingrijpt, als ik zo deverhalen van TS lees gebeurt dat dus niet of te weinig. Ik bedoel maar, met een jonge pony anderhalf uur rijden in een les?! Dus als het gebeurd zoals jij het omschrijft, dan prima, inderdaan kan de pony het zo leren. MITS de basis goed zit.

Lieve TS, we zijn gewoon bezorgd om je pony, we zijn hier niet om jouw te pesten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:51

Een pony van 4 is nog absoluut niet volgroeid..De groeischijfen zijn nog niet gesloten..gevaarlijk dus voor de ontwikkeling van zn lijf.. Doe aub voorzichtig met je jonge pony. .
Voor je t weet is ie stuk!
Suc6!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:11

fohadie schreef:
Wat wil je precies bereiken met deze pony? Wil je zeer snel wedstrijden rijden? Zowel dressuur als springen? Wil je snel alle klasses door? Of wil je jarenlang genieten en groeien met je pony?

De meeste reacties klinken niet aardig maar zijn allen goed bedoelt. De meeste mensen die reageren hebben veel ervaring met groene paarden, en weten heel goed wat ze zeggen. Ik krijg het idee dat jij niet helemaal weet waar je mee bezig bent. Een jong paard dient anders en rustiger mee gereden te worden. Ik bedoel: Niet te lang en rustig aan opbouwen.

Doe je dat niet, kan je verschillende problemen krijgen: je kan te snel gaan waardoor het lijkt alsof het paard niet het gewensde laat zien, Maar je kan ook je paard zo erg overvragen en te snel gaan dat hij op zijn 10e met pensioen moet. Dat laatste wil je natuurlijk niet maar toch is de kans erg groot dat dit gebeurd als je zo doorgaat op deze manier.

in jouw ogen heeft jouw stiefmoeder veel ervaring, maar als ik jouw berichten lees krijg ik niet die indruk. (En daarmee zeg ik niet dat jouw stiefmoeder helemaal geen ervaring heeft, maar misschien niet genoeg voor dit paard en om jouw alles duidelijk uit te leggen.)

Uit je andere topic blijkt echt dat de basis nog niet goed zit en dat je te veel en te snel wilt. 20-30 min. rijden per keer is echt meer dan genoeg en ook liever niet meer dan zo,n 5 keer per week. ookal is je pony te vroeg ingereden, dat wil niet zeggen dat de pony dan al op zijn 4e alles kan en snapt.

Dus nogmaals: Doe het rustiger aan en stel je doelen ietsjes naar beneden. ga nog geen sprongen met hem maken als je de rest nog niet onder de knie hebt. (En ook netjes de bak rond galoperen hoort daarbij.) je kan het nu gaan proberen maar wat heb je eraan als je pony een smak maakt waardoor hij een blesure krijgt of erger omdat hij het gewoon nog niet snapt?

ik hoop dat je deze post serieus neemt en serieus gaat nadenken waar je mee bezig bent want het zou zonde zijn als de pony over 6jaar als grasmaaier door het leven moet omdat er in het begin niet zuinig mee omgesprongen is.

Hier ga ik 100% in mee :)