Hoe staat het met de paardenliefde op Bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:34

Dit soort topics maakt bokt nou juist een stuk minder gezellig.
waarom zou je dit moeten aankaarten? ga lekker in die topics mee discuseren waar je het wel of niet mee eens bent.
Je weet van te voren met het openen van zo'n topic dat het er geen een word met een gezellige sfeer, en begrijp me niet verkeerd dat hoeft niet altijd maar ik vind dit echt onnodige topics.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:02

Misschien is ook de vraag wat liefde voor het paard nou precies is?

Want dat kan voor vele iets heel anders zijn. De een vind dat die echt van zijn paard houd als hij/zij er alles aan doet om het dier in leven te houden. De ander vind dat hij/zij echt van het paard houd als hij/zij het dier laat inslapen/slachten.

De een vind het belangrijk dat het dier zoveel uur sociaal contact heeft, de ander vind het vooral belangrijk dat het dier heel blijft.
De een vind 24/7 buiten het toppunt van liefde tonen terwijl de ander een warm en droog stalletje het toppunt van liefde vind.

Punt is... Jij kan niet beoordelen voor een ander of hij/zij wel voldoende liefde heeft voor het dier.

Ik vind dat liefde voor MIJN paard (ik zeg nadrukkelijk mijn paard omdat het hier over een individue gaat) betekend dat ik kijk naar ZIJN persoonlijke behoefte en niet kijk naar wat de massa vind wat de behoeftes van mijn paard zijn.

Zo heeft mijn paard jaren lang alleen in de wei gestaan (wel met zicht op de andere paarden) en kon hij alleen neuzen op stal. Waarom? Omdat mijn paard vond dat hij de baas was in de wei en dat nogal iets te duidelijk liet merken aan dier en mens... Hij was gewoon niet aardig naar de andere paarden en mensen.
Nu heeft hij sinds 4 jaar een maatje die heel goed weet wanneer hij keihard moet weg rennen... en soms is hij te laat en krijgt hij als nog van alles over zich heen, maar meestal red hij zich prima met mijn paard (ik juig hem ook altijd toe als ik wondjes vind op mijn paard :') ).

Er zijn heel veel mensen die vervolgens zouden zeggen dat ik niet genoeg van mijn paard hou omdat ik hem alleen liet staan... Maar het was een wel overwogen keuze die niet alleen betrekking had op de andere paarden en eigenaren, maar ook op hem zelf. Toen hij alleen stond werd hij acuut rustiger in zijn doen en laten, hij kalmeerde en zijn ogen (ik leid veel af aan de ogen) stonden in eens rustig.

Tjah, leg mij dan maar uit wat er fout was aan mijn keuze.

En super dominant paard die zijn kudde op een dusdanige manier beschermt dat ieder dier de hele dag kont aan kont moest staan en dat elke eigenaar de wei uit werd gejaagd :') Je kunt in ieder geval niks zeggen over zijn beschermingsdrang...

Voor een ander paard zou in de kudde staan wel heel belangrijk zijn... voor mijn (toen nog) puberende draak was het beter om gewoon een tijdje alleen te staan.
Wie heeft dan het recht om te zeggen dat ik geen liefde voor mijn paard heb?

Ik vind dat wij mensen eens wat meer in hun waarde moeten laten hier op bokt ipv ze te veroordelen op hun keuzes :o

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:58

Dat is ook weer zo. Mijn tinkermerrie is erg verlegen en was een tijdje de underdog (op vorige stal). Die was ronduit opgelucht als ik haar kwam binnen zetten ze staat nu in een ruime paddock met inloopstal of op het land alleen met haar veulen (die had ze daar nog niet)en ze is zielsgelukkig zo. Het is de bedoeling ze voor altijd samen te houden maar helaas weet je nooit hoe het leven loopt...mijn paardje staat dus liever alleen of met een ander teer zieltje, dan in een groep. Voor zover ik weet komt ze uit een grote kudde in ierland dus als dat klopt zouden haar sociale vaardigheden in orde moeten zijn. Ze staat ook prima helemaal rustig alleen als dat eens zo uit komt (even uurtje in box in afwachting van hoefsmid ofzo). Op een of andere manier trekt ze helemaal niet naar andere paarden, ik weet het ook niet...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:22

Mwah. Kan twee kanten op. te betuttelend en alles zielig vinden (een regenbui terwijl paard buiten staat, paard niet aan kunnen pakken als deze DUIDELIJK solt met de ruiter, temperatuur onder de 15 graden,hup deken op) vind ik te bizar voor woorden. Tevens vind ik het niet slim om onze eigen ervaringen(Dat we willen schuilen bij regen, en een dikke jas aan willen als het iets kouder wordt dan 18 graden) te generaliseren naar paarden. Zij kunnen bv veel beter tegen kou, en hebben een vetlaagje op de huid waardoor ze niet door en door nat worden.

Maar ik ben het absoluut eens dat veel dingen echt niet kunnen. Paarden die een week staan te soppen in hun eigen ontlasting in de stal. Paarden die echt heel weinig naar buiten gaan, geen schuilmogelijkheden bij bloedhete zon. daar zit ik wel echt over in. Ook teveel trainen en altijd maar trainen trainen en hard werken vind ik niet goed. Maar dat is puur inzicht in wat voor paard het is (mijn paard die je bv echt geen plezier met langdurig binnenzetten) en wat je doelen zijn met hem/haar

Als het onweert, en mijn paard staat buiten (in de zomer non stop) dan slaap ik echt niet en denk ik de hele tijd aan hem. Zo zielig vind ik dat. terwijl hij waarschijnllijk gewoon staat te knabbelen of lekker ligt te schuilen bij mijn maatje haha.

Ik vind dingen vaak erger dan dat mijn paard het vindt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:33

viv34 schreef:
Voor mij persoonlijk is een paard niet aeen gebruiksvoorwerp om te rijden. Ik houdt van mijn paard en zou er ook veel voor over hebben om hem te helpen.
Natuurlijk is rijden leuk, maar ik vindt het belangrijker om een goede band op te bouwen.
Mijn paard is ook kreupel geweest, gelukkig weer helemaal genezen en we hebben hem de tijd gegeven om te herstellen.
Als het niet meer gaat, of als het niet meer eerlijk is tegenover het dier zou ik het wel in laten slapen, slacht zou ik denk ik niet kunnen, ik heb het gevoel dat paarden wel degelijk stress hebben voordat ze doodgemaakt worden

Sorry, nog een weekdier op het gebied van dieren

Juist daarom zou je je eens moeten verdiepen in schieten versus inslapen. ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 00:43

DatBenIkNou schreef:
viv34 schreef:
Voor mij persoonlijk is een paard niet aeen gebruiksvoorwerp om te rijden. Ik houdt van mijn paard en zou er ook veel voor over hebben om hem te helpen.
Natuurlijk is rijden leuk, maar ik vindt het belangrijker om een goede band op te bouwen.
Mijn paard is ook kreupel geweest, gelukkig weer helemaal genezen en we hebben hem de tijd gegeven om te herstellen.
Als het niet meer gaat, of als het niet meer eerlijk is tegenover het dier zou ik het wel in laten slapen, slacht zou ik denk ik niet kunnen, ik heb het gevoel dat paarden wel degelijk stress hebben voordat ze doodgemaakt worden

Sorry, nog een weekdier op het gebied van dieren

Juist daarom zou je je eens moeten verdiepen in schieten versus inslapen. ..

Ik heb me erin verdiept en blijf tegen schieten. Het brein is zo'n ingewikkelde constructie, waarvan we nog amper de werking kennen en we dus absoluut niet kunnen inschatten wat een dier nog wel/niet meekrijgt bij het schieten. Vechten tegen het inslapen, ziet er niet fijn uit, maar dezelfde soort producten worden ook gebruikt bij mensen die ze in kunstmatige coma houden. Die mensen vechten ook soms tegen het toestel dat hen beademend of tegen de gene die hen verzorgen, maar weten daar totaal niets meer van als ze nadien wakker gemaakt worden. Mijn paard vecht trouwens absoluut niet tegen sedatie, daar ben ik na 2 operaties dit jaar zeker van, dus voor mij is inslapen de meest zekere humane oplossing.