Dravermerrie gratis aangeboden gekregen met eisen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:40

ayas schreef:
Op het registratiebewijs / eigendomsbewijs moet jouw naam staan. Dit moet dus gewijzigd worden en dat moet volgens mij de oude eigenaar doen. Anders is het paard niet van jou.

Nee hoor, in het paspoort van mijn paard staat mijn naam ook niet. Je hebt een contract/aankoopbewijs nodig waaruit blijkt dat het paard van jou is. Een paspoort is geen eigendomsbewijs.

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 19:43

Laten we het wel een beetje centraal houden lieve mensen, ieder heeft zijn mening over dravers en hun benen en kwaaltjes, die er vast wel zullen zijn in deze harde sport.. Zo nodig PB je elkaar.

Ik ken ook iemand die een schimmel merrie heeft gekregen. Ze was de duivel zelf en je moest haar met 5 man een deken op doen. De vorige eigenaresse werd er bang voor. Een paar jaar later werd het een prima maar wel pittig paard, maar uiteindelijk heeft ze er ook alleen maar problemen mee gehad. O.a. een peesblessure van een half jaar en ik weet wat voor een prijskaartje er aan hangt. Uiteindelijk heeft ze het paard verkocht als fokmerrie omdat ze wel goede papieren had, want er konden geen wedstrijden mee worden gedaan wat ze wel graag wilde. Ook ik wil dat uiteindelijk wel graag als ik beschikking heb tot vervoer of als iets in de buurt is dat ik er heen kan rijden.

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:51

Ik zeg DOEN! :D Als jij naar het paard gaat kijken en een klik hebt moet je er gewoon voor gaan!
Je moeder kent die man, en het klinkt ook als een betrouwbaar en logisch verhaal. Soms komen dingen gewoon op je pad en moet je je kans grijpen. En je kunt beter spijt hebben van de dingen die je wel hebt gedaan, dan van de dingen die je niet hebt gedaan.
Mijn ervaring is dat als je 100 % voor je paard gaat, dat je paard dat voelt en dan komt die band er echt wel.
Ik ken zelf veel mensen die hun paard uitgebreid hebben laten keuren (klinisch en röntgenologisch) . En toch hebben bijna alle paarden die ik ken wel wat.... Zo ook mijn eigen paard wel, terwijl we die van top tot teen op de foto hebben gehad voor de koop.

Dus geniet ook van deze Penny droom :D en als je het financieel aan kunt (en je moeder evt ook bij wil springen) en als je het paard ziet en je denkt *\o/* Yes *\o/* . Ga er dan voor en kijk wat de toekomst voor moois voor jullie in petto heeft!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:53

safina schreef:
Aleydis schreef:
Een contract gaat zeker ondertekent worden, hoe goed mijn moeder de man ook kent. Toch zal deze ook niet het eeuwige leven hebben inderdaad, maar mij kennende zou ik ook alles op alles doen om een paard te behouden als het goed klikt. Dan eerst maar geen auto waar ik ook al voor gespaard heb, dan doe ik alles eerst nog lekker op de fiets of met de OV.
De stalling is in de winter trouwens 160euro p/m incl. 4x per dag kuil of hooi, uitmesten, binnen buiten zetten (paddock in de middag) 2x per dag brok, binnen en buitenbak en andere faciliteiten. In de zomer kunnen ze 24/7 buiten staan wat ik ook wel belangrijk vind, wat 100 euro p/m kost.

En wat als je een nieuwe baan vindt op een plek die lastig bereikbaar is met fiets of OV? Laat je die baan dan schieten? En wat als die baan in een andere regio is en je moet ervoor verhuizen? Waar laat je dat paard dan? Hoe betaal je de verhuizing?

Meid, eerst je leven op de rails. Dan pas een paard nemen. Kies niet voor wat nu leuk is, maar wat voor de toekomst het beste is.

En dan heb je je leven op de rails en word je aangereden, word je ziek of raak je je baan kwijt doordat het bedrijf failliet gaat.

Je kan overal wel spoken zien. Je leeft NU!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:55

Ik zou de kriebels krijgen van die eisen.

Iemand kan niet eisen 'blijft altijd bij jou'. Je weet nou eenmaal niet wat de toekomst brengt.
En mag niet langs de weg? Stel nou dat het buiten hartstikke goed gaat en je wilt eens een georganiseerde rit met haar doen? Of ergens logeren en daar lekker naar buiten?
Hoe wil je in NL ooit buiten rijden zonder ooit langs een weg te komen? Rare eis.

Maar als jij je er goed bij voelt, gewoon doen.

Wel KOPEN al is het maar voor 1 euro, want je moet een koopbewijsje maken:

verkoper xx verkoopt merrie xx op datum xx aan koper xx voor een bedrag van xx
chipnummer merrie vermelden
datum en allebei tekenen.

Dat is het ENIGE eigendomsbewijs dat je ooit zult hebben. Mocht ze ooit gestolen worden of er gebeurt iets anders geks, dan heb je dit als bewijs. Laat je niets anders wijsmaken! Fokpapieren, paspoort, stamboek, allemaal ontzettend GEEN eigendomsbewijs!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:59

Citaat:
Maar bedenk je wel dat het een financiële aderlating is...elke maand weer.

Dat is een auto ook, net als kinderen of iemand met slede honden.
Je kijkt of je je hobby kan betalen...zo ja dan besluit je of je het ervoor over hebt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:02

Cowgirl schreef:
safina schreef:

En wat als je een nieuwe baan vindt op een plek die lastig bereikbaar is met fiets of OV? Laat je die baan dan schieten? En wat als die baan in een andere regio is en je moet ervoor verhuizen? Waar laat je dat paard dan? Hoe betaal je de verhuizing?

Meid, eerst je leven op de rails. Dan pas een paard nemen. Kies niet voor wat nu leuk is, maar wat voor de toekomst het beste is.

En dan heb je je leven op de rails en word je aangereden, word je ziek of raak je je baan kwijt doordat het bedrijf failliet gaat.

Je kan overal wel spoken zien. Je leeft NU!

Ja, ze leeft nu. Van een uitkering. Op kosten van ons allemaal dus.

Dus het lijkt mij geen gek idee als ze de prioriteit legt bij het vergroten van haar kansen op een baan. En dan pas bij een paard. Of niet dan?

LadyMadonna

Re: Dravermerrie gratis aangeboden gekregen met eisen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:03

Even heel belangrijk imo....
Stel dit paard zou 2000 euro kosten, en dat zou je kunnen betalen, zou je dan ook dít paard kopen?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:08

Art_Ificious schreef:
gratis? Laat haar dan aub eerst keuren. Een goed renpaard wordt niet zomaar gratis weggegeven.

Daarnaast als er geen contract opgesteld is en er niks op papier gezet staat heeft die man geen inspraak op wat er met het paard mag en niet mag.

Dat is niet waar hoor,ik heb van een goede kennis een goed springpaard aangeboden gekregen,paard liep zelfs internationaal.Maar heel soms heb je mensen waarbij het niet om geld draait.

Deze man wilde graag dat ik hem verder uitbracht in de sport gewoon omdat hij het paard een goed tehuis gunde en mij een goed paard.Alle verder kosten waren natuurlijk wel voor ons.
Ik heb het trouwens niet gedaan omdat ik al twee paarden had en dan één vd mijn paarden moest verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:09

TS, je KENT dit paard dus nog niet?

Als je een paard gaat kopen, zie je er soms wel een stuk of 30 voor je HET paard gevonden hebt.
Waarom dan nu helemaal gáán voor een dier wat je nog nooit gezien hebt? Als je er een paar duizend euro voor neer zou moeten leggen, zou je dan ook DIT dier per sé willen hebben?
Laat je niet door je emoties meeslepen omdat het gratis is. Dit bespaart je in geval van een draver maximaal 1000 euro. Alle overige kosten zijn exact hetzelfde...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:15

Ik kan niet in je portemonee kijken. Dus ik kan niet gaan bepalen of je een paard kan onderhouden. Je moet alleen wel goed nadenken over het feit dat de kans bestaat dat je niet binnen een paar maanden een baan hebt.
En laten keuren natuurlijk. Al zal ik dat sneller doen met een paard van 2000 euro dan een gratis paard
@Safina: wie zijn wij om te bepalen waar iemand met een uitkering zijn geld aan uitgeeft? Als iemand bij wijze van spreke z'n achterste ermee afveegt boeit het me nog niets. Het is niet mijn geld

Renss

Re: Dravermerrie gratis aangeboden gekregen met eisen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:29

Je schrijft dat je misschien wel wedstrijden wil gaan doen uiteindelijk. Misschien goed om dan te bekijken wat voor wedstrijden en of de draver daar geschikt voor is. Het zijn veelzijdige dieren, maar vaak minder geschikt voor dressuur bijvoorbeeld.
Ofwel zoals anderen al zeiden, zou je echt dit paard kopen?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:34

Ben ik de enige die een paard kopen/aannemen wanneer je leeft van een uitkering niet vind kunnen? :o Eerst je financiële zaakjes op orde voordat je aan een paard begint, er kan ntuurlijk altijd wat gebeuren waardoor je je baan kwijt raakt/arbeidsongeschikt oid raakt waardoor je er een mouw aan moet gaan passen maar nu begin je al "in de min"! Dat vind ik onverantwoord.

En de vraag stellen "Als ie .... kostte, wil ik dit paard dan ook?" vind ik ook een érg goede suggestie. Niet zomaar aannemen omdat deze toevallig gratis is, ze kosten allemaal een flinke dot geld in de maand dus het moet wel hét paard zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:35

purny schreef:
@Safina: wie zijn wij om te bepalen waar iemand met een uitkering zijn geld aan uitgeeft? Als iemand bij wijze van spreke z'n achterste ermee afveegt boeit het me nog niets. Het is niet mijn geld

Is ook niet aan ons. Maar ik kan me wel voorstellen dat je je beter voelt over jezelf als je verstandige keuzes maakt. En dat je blijer bent met jezelf als je de prioriteit legt bij goede kansen op een baan. En gelukkiger wordt als je niet meer afhankelijk bent van een uitkering.

En dat gevoel dat je trots kunt zijn op je eigen keuzes, dat gun ik TS van harte.

En uiteraard wens ik onze maatschappij ook veel verstandige mensen toe, ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:42

Please: goed laten keuren! En ook bloed checken!! Er gaan bij mij wat alarmbelletjes rinkelen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:44

Vientje schreef:
Ben ik de enige die een paard kopen/aannemen wanneer je leeft van een uitkering niet vind kunnen? :o Eerst je financiële zaakjes op orde voordat je aan een paard begint, er kan ntuurlijk altijd wat gebeuren waardoor je je baan kwijt raakt/arbeidsongeschikt oid raakt waardoor je er een mouw aan moet gaan passen maar nu begin je al "in de min"! Dat vind ik onverantwoord.

En de vraag stellen "Als ie .... kostte, wil ik dit paard dan ook?" vind ik ook een érg goede suggestie. Niet zomaar aannemen omdat deze toevallig gratis is, ze kosten allemaal een flinke dot geld in de maand dus het moet wel hét paard zijn.

Ik was dus ook zo'n iemand. Maar ik ben ervan af gestapt. Iedereen is wijs genoeg(denkt ie) om te beslissen wat ie met z'n uitkering doet. Tegenwoordig laat ik het ze zelf maar uitzoeken. Maar slim vind ik het niet

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 20:45

Dat kan ik me pas bedenken als ik haar zie en kennis heb gemaakt. Zoals ik boven al beschreef is ze ook dressuurmatig gereden en kan ze ook wel wat. Ik wilde wat tips en ik hou dit topic ook up to date, dus ik zal het ook laten weten als ik wat meer van haar weet. Het is dus ook nog niet allemaal zeker, maar het is een mooie kans. Ook zal ik de eisen wat proberen te versoepelen, want ik wil gewoon vrijheid hebben met mijn eigen paard en niet gebonden blijven aan iets terwijl ik alle kosten al betaal, al is ze gratis.
Bovendien heb ik genoeg mensen gezien die een paard hebben met een uitkering. Ook kan ik er niks aan doen, want ik heb een halfjaar met mijn been omhoog gezeten na een blessure op de hebben gelopen door een militaire opleiding. Zelfs nu, naar anderhalf jaar, heb ik nog wel eens last na een middag flink lopen of paardrijden en kan dus nog niet fulltime aan het werk. Ik ben wel druk op zoek zoals ik hierboven al beschreef, maar het is nou eenmaal niet makkelijk en ik heb ook gewoon een jobcoach. Zo nodig doe ik volgend jaar een opleiding, en als het echt moet- en het dus ook niet anders kan- zet ik het paard half te lease. Genoeg mensen die dat doen wanneer ze niet genoeg tijd of geld hebben, maar dan moet ik ook de juiste persoon daar voor vinden omdat ik het beste voor het paard wil. Toch probeer ik dat te vermijden, maar ik mis de paarden gewoon en ik zie het niet zitten om terug te gaan naar de manege waar ik gewoon niet verder kwam dan de M1 met een groepsles.

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:56

Wauw klinkt gaaf,
ikzelf heb ook mijn oud verzorgpony gratis mogen hebben. Ik heb er alleen no-way het geld en de tijd er niet voor. Plus k wil niet met zo'n verantwoordelijkheid zitten, eerst lekker studeren en andere dingen doen.

Tja ik ken ook mensen met een uitkering die het prima redden een paard, dus dat is niet zo'n probleem als je een potje opbouwt voor onverwachte kosten denk ik. Ik zou als ik jou was idd het paard controleren.

En als je nog een opleiding wil doen kan je misschien een leaser vinden voor het paard die de kosten en tijd deelt? (*Ik zag het net staan.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:00

Je loopt dus al slecht, kunt daardoor niet fulltime werken. En een baan vinden is niet makkelijk, schrijf je.

Dan heb je meer aan een auto dan aan een paard, lijkt me.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:08

safina schreef:
Je loopt dus al slecht, kunt daardoor niet fulltime werken. En een baan vinden is niet makkelijk, schrijf je.

Dan heb je meer aan een auto dan aan een paard, lijkt me.

er zijn toch beroepen waar je de hele dag op je krent zit?

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 21:10

Inderdaad Unicorn. Die optie is er nog, en de stalling is prima te betalen voor mij naast de kosten van mijn huisje die ik heb geërfd (en dus goedkoper is dan iets huren).
Het potje heb ik ook wel, wat ik heb gespaard voor een auto. Op zich is die niet noodzakelijk en voor 15euro kan ik met de trein door het land met die acties om vrienden te bezoeken.
Bovendien loop ik niet slecht meer, Safina, maar heb na veel inspanning wel last. Zo heb ik ook 5 verzorgpaarden gehad en na een middag flink sjouwen voel ik het wel, maar het gaat al 10x beter dan een halfjaar geleden. Dus het gaat wel over. Ook heb ik een jobcoach dus ik ben druk bezig en hoop dan ook voor het eind van het jaar een baan te hebben.
Ook is een auto niet noodzakelijk. Wel ben ik met autorijlessen bezig zodat ik eventueel iets in de koeriersdienst kan doen als ik het haal, en dan zie ik wel verder. Je kunt al een leuke auto hebben voor 1500euro.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:26

Ik heb afgelopen juli ook een paard gekregen.

We zijn gaan kijken en ik had direct een klik met hem en heb er nog geen seconde spijt van gehad dat hij bij ons is komen wonen.

Er zaten geen spullen bij, dus om te rijden hebben we een wintec aangeschaft ( € 150,- ) de hoefsmid en de tandarts zijn geweest en meneer is fris en fruitig.

Aangezien het paard wat wij hebben gekregen al ouder is en wij geen hoge eisen van hem stellen (2 tot 3x per week een blokje om buiten) hebben we hem niet laten keuren.

Een fiks risico, maar ook daar geen spijt van. Hij is zijn gewicht in goud waard! <3

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:55

Wat reageren veel mensen negatief zeg ;(

Onwijs gaaf voor je TS. *\o/* *\o/*
De oude eigenaar ziet in dat hij oud (er) wordt en het paard niet kan houden.
Hij zoekt het beste voor zijn maatje en heeft daarom voor zichzelf wat eisen gesteld.
Ik begrijp heel goed dat hij een blijvend huis zoekt voor het paard, anders kan ze beter gelijk naar een handelaar.
Registratie bij NDR is niet noodzakelijk een koopcontract voor een symbolisch bedrag voldoet ook.
Als een klik hebt met de merrie dan zou ik ervoor gaan!

Dan lees ik mensen die denken dat je heel veel paarden moet bekijken, voordat je het voor jou perfecte paard hebt gevonden. Voor mijn 22 jarige Draver (20 jaar in mijn bezit en mijn allerbeste maatje) ben ik niet eens naar een ander paard wezen kijken. Sterker nog ik was niet eens op zoek naar een paard :D Ik zag hem toen hij 2.5 jaar was en ik was verkocht. Ook ik heb hem gekocht op een voorwaarde: Hij mocht nooit meer voor de kar lopen, nou daar kan ik prima mee leven, want ik zocht een recreatiepaard. Na jaren bleek dat de westernsport wel geschikt was voor ons en is het een wedstrijdpaard (welliswaar in een andere discipline als waarvoor hij is gefokt :+ )
Voor mijn jaarling heb ik 1 ander paard bekeken, maar dit was meant to be....alle stukjes vielen op zijn plek.
Als je de mogelijkheid hebt....leef in het nu....later komt sneller dan je denkt.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:01

Aleydis schreef:
Nogmaals bedankt voor de tips. Zoals ik al zei heb ik al best wat gespaard, en zal ook best even vooruit kunnen. Ook laat ik haar toch keuren, wat de eigenaar misschien ook wel zou begrijpen onder het nom om te kijken of ze gewoon gezond is. Een controle kan nooit kwaad, toch? Zelf ben ik wel een eerlijk persoon en als het goed klikt doe ik haar ook echt niet zomaar weg. Ook zou mijn moeder me wel kunnen bijstaan en zo nodig heb ik ook nog andere back ups. Ik hou er simpelweg ook niet van om afhankelijk te zijn van een uitkering of andere mensen en wil het liefst ook zo snel mogelijk weer aan de slag nu mijn been weer helemaal in orde is. En tja, de man vertrouwd mijn moeder blijkbaar wel anders deed hij de merrie ook niet zo maar weg, vooral omdat ze ook goed in de fok gebruikt kan worden nog met die papieren. Ik zal meer laten weten daar over zodra ik bij hem ben geweest :o

Het klinkt alsof je er in ieder geval heel nuchter over nadenkt. Daar kunnen anderen nog eens wat van leren. En alleen maar verstandig dat je het dier laat keuren. Dat hoeft de eigenaar helemaal niet als negatief te zien, laat alleen maar zien dat je er goed over nadenkt en dan weet je in ieder geval dat het paard gezond is. Niet onbelangrijk /3

HorseNlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:21

Eerst goed nadenken of je het financieel kan doen.

Dan met je eventuele partner het eens goed bespreken.(ook al neem jij het paard alleen op jou naam, je partner wordt er toch bij betrokken)

En dan er pas voor gaan.

Niet dat je na 1, 2 of 3 maanden ineens het paard moet weg doen wegens redenen of dat je je bedenkt met iets (financieel, relatie, plaats, tijd)

Want dat is dan ook niet leuk voor het paard