veulen kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 14:55

Maar inderdaad alles op een rustig tempo met veel geduld en dat vervloeken zal ook zeker gebeuren. :j
Leuk om jullie verhalen te lezen.

Zijn er ook mensen met kinderen en de combinatie met een jong paard? En dan met name de verdeling qua tijd?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:47

Ja ik! Een voordeel van een jong paard is dat als je echt bezig gaat met dingetjes leren er ook wat verwerkingstijd nodig is voor het beestje. Mocht je kind ziek zijn oid en je je paard daardoor n paar dagen niet kunnen zien, is dat helemaal niet zo erg. Zelfs een weekje of 1 2 vakantie of zelfs langer tussendoor is zelfs wel wenselijk. Toen ik mijn 2 jarige kocht heb ik daar best wel wat aan gehad :) .
Maar ook als ze zadelmak worden gemaakt is een rustpauze helemaal niet erg. Je kan bijv. Met 3 zadelmak maken, zet je m de koude winter weer lekker bij zijn vriendjes en als het voorjaar er aankomt en hij wordt 4 ga je m pas echt beleren. En in t begin max 3x per week wat doen en zeker niet te lang achter elkaar vond ik altijd meer dan genoeg met de jonkies. Stukje wandelen of beetje grondwerk etc. Als hij op n plekje staat waar je zeker weet dat hij goed verzorgd wordt en in volpension, dan kan je ook makkelijker inspelen op onverwachte dingen als zieke kindjes oid.
Dat is wel zeker iets wat ik je zou aanraden met kleine kinderen: vol pension op een goede fijne stal met leuke pensionhouders. Dan heb je daar geen zorgen om.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 17:28

Bedankt Fransje, precies zo heb ik ook zitten rekenen.
Het zou de perfecte timing zijn dat zei de eigenaar van de stal ook.
Het is ook volpensioen en alles wordt praktisch voor je gedaan, ook mocht het nodig zijn om medicijnen te geven doen ze dat. Je betaald er natuurlijk wel voor maar dat is een afweging.
Anders zou het gewoon niet kunnen.

MarcR

Re: veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:37

Ook met een nog niet zadel mak paard kan je "werken" : grondwerk oefeningen en later kan je in hand trail en showmanship oefeningen trainen.
In hand trail en showmanship zijn twee wedstrijd disciplines uit het western rijden maar ze worden uitgevoerd aan de hand, meestal met jonge paarden.
Bij trail moet je obstakels passeren : door een poort, over een brug, over en tussen balken, enz.
Bij showmanship moet je een patern lopen in stap en/of draf met rechte stukken, cirkels, hoeken, achteruit, enz.
Dit vormt een mooie uitdaging voor paard en mens en een voorbereiding voor het later rijden.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 21:11

Ja daar wil ik veel over lezen.
Heb je advies voor goede boeken MarcR?
Daar kijk ik het meeste naar uit, het grondwerk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:12

Een jong paard heeft een hele korte concentratiespan, teveel vragen zorgt voor ettergedrag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:23

Het lijkt alsof je je keuze al hebt gemaakt. Maar!! Nu rij je op de manege. vaak bravere paarden onder begeleiding, hartstikke leuk. Straks, over dik twee jaar heb je een jong dier waar jij onder begeleiding de knoppen op moet zetten. Vergis je niet want ook al zijn ze vanaf de grond doodmak, onder het zadel kan het anders zijn. Natuurlijk kan het goed gaan maar maak je een keer een flinke smak en raak je gewond dan ben je in het nadeel als jonge mama want dan kruipt de angst er in en juist dat maakt dat het vaak niet meer goed gaat.
Advies, spaar het geld dat je nu uit wil geven op, dat zal een fiks bedrag zijn over 2 en half jaar. En ga dan op zoek naar een paard waar jij veel van kunt leren en dan kun je later altijd nog aan een veulen beginnen.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:24

Wij krijgen hier regelmatig paarden binnen om in te rijden en daarin merk ik dat we de paarden heel makkelijk in twee types kunnen opdelen.

De paarden die opgegroeid zijn in een natuurgebied/opfok/weinig in handen zijn geweest en daarna aangekocht. En de paarden die als veulen aangekocht zijn en zeer regelmatig in handen zijn geweest en al 'grondwerk' mee gedaan is.

Hierin is het eerste type paard zeker het leukste om in te rijden. Nog een beetje schuw, bescheiden en respect voor je ruimte. Het tweede type is helaas een ander verhaal. Bij deze merken we dat het vaak wat dominantere paarden zijn die al geleerd hebben dat ze best in je ruimten kunnen komen staan en niet zo'n lekkere schrikreactie hebben als je even met het touw zwiept. (natuurlijk is het niet allemaal zo zwart wit, maar dit is toch iets wat ik helaas vaak tegenkom)

Als je op dit moment alleen maar manege ervaring hebt, en van plan bent het veulen veel in handen te nemen en het zelf in te rijden ben ik bang voor je dat het er zo een word als het tweede type dat ik hier beschrijf.

Als ik jou was zou ik de drie jaar voor je kinderen naar school gaan gebruiken om te sparen, en dan over drie jaar een leuk volwassen paard aan te kopen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:25

Tja, wat is wijsheid?
In jouw geval zou ik gewoon 3 jaar nog geld apart leggen en over 3 jaar op zoek gaan naar leuk paard.

Ik heb mijn 1e paard als 5 jarige gekregen, kende haar toevallig al vanaf veulen, maar wist niet dat ze ooit van mij zou worden.
Nummer 2 heb ik als 5 jarige zadelmak gekocht.
Nummer 3 is mijn zelfgefokte veulen, dat nu 4 jaar oud is. (dat vanaf 6 mnd tot 3 jaar in opfok aan andere kant van NL heeft gestaan en vorig jaar winter van okt tm 30 april dit jaar ook elders gestaan om lekker buiten te kunnen staan met vrienden)

Alle 3 de paarden hebben hun eigen karakter en zijn op hum manier fantastisch, naar mijn idee zijn ze ook alle 3 naar mijn hand gezet.
De jongste niet meer of minder dan de anderen, ze leren allemaal snel, in positieve en negatieve dingen.

Kosten van 3 jaar lang niet te rijden paard onderhouden zijn ook niet niks en vind het persoonlijk onzinnig om er in die tijd wat mee te doen,
simpelweg omdat ze toch maar de concentratie spanne van een garnaal hebben en maar 1 x jong zijn.
Als je meteen iets met een paard wil gaan doen, moet je gewoon oudere kopen.
Wel is het zo, dat mijn veulen bij mij de 1e 6 mnd alles al geleerd had wat in mijn ogen nuttig was.
Vaststaan, voeten optillen, borstelen, wassen, trailer, verkeer, lopen aan halstertouwtje etc.
Dit alles is ze in de 2 1/2 jaar in de opfok ook echt niet verleerd.

Nog wat nadelen van een jonkie..
Je weet nooit hoe ze uitgroeien, lelijk in de luier, mooi in de sluier of andersom... Ze kunnen van alles mankeren of krijgen en niet alle jonkies halen de 3 of 4.. of.., je weet niet zeker of ze de maat halen die je in gedachten had (de mijne is echt te klein voor mij gebleven), je weet niet of ze over paar jaar nog net zo zijn van karakter, je weet niet hoe ze te rijden zijn als ze beleerd zijn bv of ze fijn te rijden zijn, of ze lekker zitten etc. ).

Gezien je ervaring zou ik toch echt gaan voor ervarener paard en pas over 3 jaar.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 06:51

Cvsdevries schreef:
Ja daar wil ik veel over lezen.
Heb je advies voor goede boeken MarcR?
Daar kijk ik het meeste naar uit, het grondwerk.

Voor boeken heb ik niet onmiddellijk advies, ga het eens aan mijn dochter vragen.

Als je Engels voldoende is kan je eens gaan kijken op www.thinklikeahorse.org, let wel op met de filmpjes er zijn er "how to do" en andere "how NOT to do".
Je vindt daar heel veel info over verschillende aspecten van paarden maar vooral in het kader van communicatie met paarden : "denken zoals een paard".

Het best zou zijn dat jullie een trainer vinden die jullie alles in de praktijk kan leren : hoe leven en denken paarden, hoe communiceren ze, hoe gaan we ze opvoeden.
Een aantal jaren geleden hebben wij zulke trainers leren kennen en dit heeft onze kijk op paarden volledig veranderd. Als jullie in Vlaanderen wonen kan ik jullie misschien helpen.

MayDay Parade : grondwerk is een excellent hulpmiddel om een paard op te voeden, op voorwaarde dat het gedaan wordt met de nodige kennis en kunde. Hieraan ontbreekt het helaas nogal eens en dan mist het grondwerk zijn doel.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 11:23

Het verhaal heeft vandaag een verrassende wending gekregen.
Ik ben vanmorgen benaderd door een paarden eigenaar die iemand zoekt om haar paard bij te rijden.
Als alles goed gaat dan ga ik haar paard 3 x per week bijrijden.
Dan kan ik mooi ervaring op doen en ik blijf ook bij de manege lessen.
Wel twijfel ik of ik nu evengoed het veulen erbij koop.
Vind moeilijk om de droom los te laten.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:26

Ik zou hier als manegeruiter niet aan beginnen. Ik zou het stallingsgeld wat je bespaart 3 jaar lang opzij zetten. Dan kun je over 3 jaar een fantastisch paard kopen!

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:20

Mooi aanbod TS, zou het doen en dan ondertussen veel ervaring opdoen en sparen, over drie jaar zijn er genoeg andere veulens, daarbij komt dat je twee kleine kinderen heb, ik wil je waarschuwen dat als die naar school gaan het er niet rustiger door word, er zijn schoolactiviteiten, lestijden waar je rekening mee moet houden en vergeet ook niet de tijd die je kwijt bent aan zwemles en andere sporten, en wat doe je als de kinderen totaal geen belangstelling hebben voor het paard....of er zelfs bang voor zijn. Mijn kinderen zijn pubers, ik krijg nu net weer een beetje de vrijheid dat ik kan doen wat ik wil zonder dat ik rekening hoef te houden met de kinderen, mijn dochter is twaalf, gek op paarden en met haar heb ik dus ook de droom van een veulen, lekker in de opfok, tegen de tijd dat er met het paard gewerkt kan worden is ze zestien, dan wil ze een paardenopleiding doen, ik hoop dan een goede trainer te vinden die het paard kan africhten en tegelijkertijd mijn dochter daar ook mee wil leren . [ en nee mijn dochter is niet een typisch 'penny-meisje", maar heel nuchter met een sterke wil die weet wat ze wil :) ] , ondertussen [ samen ] lekker lessen op de manege en zoveel mogelijk verschillende paarden rijden, lezen, lezen en nog eens lezen. Op de leeftijd van 14/15 ben ik van mening dat ze een baantje moet zoeken om zo ook haar bijdrage te kunnen leveren en haar te leren dat het een dure hobby is.
Maar ik wens je veel succes met datgene waarvoor je kiest! Je denkt er in ieder geval heel goed over na!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:31

Ik heb een veulen van 11 maanden gekocht. Onder het mom van: dit is HET paard voor mij, en ik moet toch nog 2 jaar studeren. Tegen die tijd dat hij oud genoeg is om mee te gaan trainen ben ik afgestudeerd en heb ik hoogstwaarschijnlijk een baan.
En wat een droom die uitkwam!

Echter zou ik je 1 tip willen geven: stal hem niet als veulen op een stal.
Zorg dat hij op een plek komt waar hij veel naar buiten kan en met andere (jonge) paarden op kan groeien.
Ik heb de mijne nu in de opfok staan en hij is gewend om met andere paarden te zijn. Hij is super makkelijk met andere dieren, krijgt mooie bespiering al, ziet er heel gelukkig uit, kan lekker spelen, weet ook dat als hij iets flikt wat de ander niet oke vindt, dat hij een kont in zijn gezicht krijgt.
Ik heb ook een paard meegemaakt dat enkel 3 jaar lang bij zijn moeder alleen op de wei en op stal had gestaan. Dat dier kende niks. Hoefsmid was hij irritant, hij beet, duwde mensen aan de kant, liep dwars door je heen, geen respect, wist niet wat een correctie was.
Dat was enorm veel werk.
Als je n paard altijd alleen in de stal zet, en alleen in de wei(of met een beperkt aantal 'dezelfde' paarden) dan kan het wel eens zijn dat ze later moeilijk bij andere dieren kunnen. Dus een buitenrit of in de trailer met een vreemd paard kan dan gevaarlijke taferelen opleveren.

Ik ben echt voor de opfok, is vaak ook veel goedkoper.. Zoek er wel 1 waar je een goed gevoel bij hebt. Het is absoluut onnodig dat de paarden in de kudde gewond zijn, af en toe een bijtwondje kan, maar echt tot bloedens toe is niet oke. en zorg dat je bij je paard mag. Ik ben bij opfokbedrijven langs geweest die 1 keer per maand op zaterdag een 'kijkersdag' hadden. Dan mocht je als eigenaar op die dagnaar je paard komen kijken. Ja dan gaan mijn nekharen overeind. Mijn paard is mijn paard en daar mag ik bij wanneer ik wil.

Overigens ga ik elke week (Soms 2 keer) bij hem langs en hou ik de kudde beetje mee in de gaten. De eerste drie jaren kun je gewoon niet veel met een paard doen. Beetje poetsen, halster om en af, voetjes opbeuren, hooguit een stemcommando aanleren maar daar houdt het wel mee op.
Ik denk dat meer ook niet goed is voor zoon dier.

Ik ben overigens ook van mening dat je een paard in je leven moet integreren. Dus het wordt gewoon een deel van jouw leven en de rest(alle andere activiteiten) plan je daarom heen. Als je flexibel bent, en het kunt betalen en voldoende tijd vrij kunt maken... zou ik het doen.

Een paard is way of life.. Geen must.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:43

hallo

ik kan beamen wat je nu doormaakt ongeveer , heb net zelf een veulen aangeschaft en staat sinds dinsdag hier . Ben zelf nog scholier op de middelbare school en wist wel na wikken en wegen dat ik zeker een veulen wilde aanschaffen. Voor mij meer om het idee dat ik een schone lei kan beginnen . Een veulen zet je niet op stal , afgezonderd van zijn kudde . Dat spreekt voor zich denk ik :)
Je moet echt van 0 beginnen en consequent zijn is een constante lijn die moet aanhouden.
Kies een goed plekje voor je veulen en derest zal zich wel uitwijzen ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:59

Je vraagt naar positieve en negatieve ervaringen, hier dan een negatieve.

Een vriendin heeft ook leren rijden op de manege en heeft daarna een wat ouder paard (21 jaar) gekocht. Dit was een lief dier en is overleden op 25 jarige leeftijd. Ze is toen voor een jong dier (tweejarige) gegaan zodat ze haar kon zien opgroeien, band opbouwen,... beetje wat jij ook zegt.

Ondertussen is het paard 5 jaar oud en heeft ze het verkocht. Het ging niet, ze moest teveel op haar strepen staan (opvoedkundig deel) en was een lieve oudere merrie gewend. Paard werd naar het einde toe ook redelijk gevaarlijk.

Ondertussen heeft ze een nieuw paard, opnieuw een oudere merrie van 20 jaar en dat gaat perfect. Ze beleeft er veel plezier aan.

Een veulen opvoeden tot een stabiel volwassen paard is niet enkel leuk, daar komt afhankelijk van het karakter ook veel consequent zijn bij kijken.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:32

Ik heb paarden vanaf veulen aan gehad en ouder. Mijn huidige van 12 was 10 maanden toen ik haar kocht. Ben gelukkig met haar maar voor mij geen veulens meer. Was een leuke maar ook moeilijke tijd. Had zij mijn eerste paard geweest dan had het echt fout gegaan die eerste jaren. Daar heb ik geen zin meer in. Heb vorig jaar een shet erbij gehad van 21 en daar heb ik ook een band mee.
Het idee van dan weet ik wat ze kennen en meegemaakt hebben, nee want ik ben er niet 24/7

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:04

Ik heb ook een veulen gehad ik heb haar helaas moeten verkopen toen ze 3,5 was. Maar ik zou die 3 jaar met haar nooit hebben willen missen. Ik heb heerlijke wandelingen met haar gemaakt, grondwerk, ze liep naast de step. Het was ook opstappen en weg rijden met haar (voor zover ik haar gereden heb).
Ze was absoluut niet drammerig en wist prima dat ze respect moest hebben voor mijn ruimte. De mensen die haar nu alweer 6 jaar hebben konden er ook zo mee weg rijden en ze konden heel snel alleen naar buiten, dat was ze al gewend.
Ze heeft bij mij altijd in een gemengde kudde gestaan. En ik deed gemiddeld 1 a 2x in de week iets met haar.

Ik heb nu een 8 jarige merrie nadat ik 5 jaar niet had gereden. Die was behoorlijk brutaal en drammerig, het proef rijden ging voor geen meter. Maar ik ben een gevoels mens en ik voelde een klik, dus ik heb het risico genomen en haar mee genomen.
Ze heeft een paar X geprobeerd om zich los te trekken en wat andere geintjes. Maar ze had al snel door dat dat geen optie is bij mij. Inmiddels rij ik ook lekker buiten met haar en is ze een enorme schat, met gebruiksaanwijzing.
Maar het had ook gekund dat het toch niet geklikt had, of dat ze met rijden te moeilijk zou zijn voor me.

Dus tja, ik zou voor het veulen gaan (met voldoende begeleiding ernaast ) :D

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 06:12

Tinkertreas mag ik vragen waarom je toch het veulen weg moest doen toen ze 3,5 was?

De leukste paarden op de manage vind ik toch die met een eigen wil.
Bijv 1 die een eigen wil heeft in galop en dat de eerste 5 mins drama zijn en vechten is maar als je het toch voor elkaar krijgt je het een ontzettende power gevoel geeft. Ik hou juist helemaal niet van die paarden die al in galop gaan omdat de intstructrice zegt 'in galop'. En omdat de andere paarden ook gaan.
Maar voor mij was er nooit een andere mogelijkheid totdat ik nu dus waarschijnlijk toch iets gevonden heb.

Ik weet het nog steeds niet of ik dan ook iets voor mezelf moet kopen.
De reacties van jullie bevestigen allemaal mijn gevoel de ene keer denk ik Nee waar begin ik aan! Aan de andere kant denk ik ik ga ervoor een project waar ik m'n hele ei in kwijt kan.
Ik kan idd geld sparen en een mak paard kopen of ik kan dit geld uitgeven en zien wat het wordt.
Begeleiding heb ik om me heen de stal waar hij staat (dus eerst in de opfok) trainen paarden en kunnen mij tegen betaling helpen en daar maak ik zeker gebruik van en anders zoek ik een andere trainer, daar zie ik het probleem niet zo.
Meer dat je nu niet weet hoe hij uitgroeit en niet weet wat voor karakter die heeft vind ik een risico.
En ik hou van risico's nemen en te gokken op m'n onderbuik gevoel en vaak zit ik goed ik vind het nu alleen moeilijk dat je te maken hebt met een dier die je verscheurt als je hem weg zou moeten doen.
Ook is dat niet het voorbeeld wat ik mee wil geven aan m'n kids.
Dus het is echt een zwaar en moeilijke keuze.
Maar vind het heel leuk om jullie reacties te lezen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:29

Ik zou echt nooit aan een veulen beginnen als eerste eigen paard. Nog sterker, ook niet aan een vierjarige. Gewoon een fijn ervaren paard wat mentaal al stabiel is.

Zelf rij ik nu dertig jaar paard, de eerste zes jaar op eigen pony's les gehad, de zes jaar erna op manegepaarden en vanaf dan altijd eigen paarden gehad. En bepaald niet de braafste. Ik ben meervoudig M dressuur, ik spring BB. Ik ben betrokken geweest bij de ponyfokkerij van mijn oudere zus. Ik heb zelf eerder ook al wat gefokt. Dit jaar mijn eerste rijpaardveulen. Lief, leuk hengstje, beetje brutaal maar vriendelijk. Al vroeg halstertje om, voetjes geven, borstelen, vaststaan en meestappen.

Nu is hij nog maar! 4,5 maand en wil dat krengetje ineens absoluut niet meer meewerken. Halstertje om is een steigerend veulen klem moeten zetten in een hoek, voetjes pakken met een halstertouw, meestappen ho maar. En eerlijk waar, ik weet heel vaak ineens niet hoe ik dit veulen aan moet pakken. :=
Als dit mijn eerste geweest was had ik vaak genoeg jankend op stal gezeten. Dat deed ik met mijn vierjarige net zadelmakke al :=

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:15

Een manegepaard met een eigen wil is heel anders dan een eigen paard met een eigen wil. Ik wilde ook altijd een wat pittiger paard. Die heb ik uiteindelijk ook gekregen,2 jaar lang mee "geknokt". En hoe goed heel veel dingen nu ook gaan, zat dingen moet ik constant rekening mee houden. Ik voor mijzelf zie dat niet meer zitten. Geef mij maar een ongecompliceerd paard waar ik zo van alles mee kan doen. Scheelt een hoop stress en vooruit plannen.

Edit: niet dat ik haar nu kwijt wil. Ben stapelgek op haar maar een volgend paard wordt een braaf ouder paard wat alles al gezien heeft.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:59

Ik heb 2 jaar terug ook voor een 1 jarige Tinker gekozen omdat we kleine kids hebben, inmiddels is ze 3 jaar en echt een super lief en goed opgevoed paardje! Dit is ook niet zonder slag of stoot gegaan, maar als ik ergens tegenaan liep vroeg ik hulp. Ze heeft eerst bij een volwassen ijslander gestaan, dit ging niet zo goed omdat ze met haar 1 jaar al de baas was over deze ijslander en daarbij ook de baas probeerde te spelen over mij. Toen heb ik haar naar een stuk weiland van 3 hectare gebracht in een gemengde kudde waar paarden liepen van 1 t/m 25 jaar. Hier knapte ze een heel stuk van op en ik ben door middel van grondwerk lessen geholpen om de verhouding tussen mij en haar weer goed te krijgen. Ik ben veel met haar in het bos gaan wandelen, kleine grondwerk/leiderschap oefeningetjes doen en we zijn nu al maatjes voor het leven! Ik had dit allemaal niet willen missen. Inmiddels is ze 3 jaar oud en ben wat begonnen met longeren enz, dit pakt ze goed op en ze is super braaf, ze heeft al een longeersingel, zadeltje, hoofdstel/bit ingehad en dit heeft ze allemaal heel braaf gedaan! Ik zou haar dit jaar ook laten beleren, maar onverwachts zwanger van de 2e. Dus ze blijft nog een jaar in de wei staan en ga gewoon door met wat grondwerk. Aankomend voorjaar laat ik haar beleren door de mensen waar ze nu op stal staat en dan krijg ik ook begeleiding in het rijden enz.
Mijn advies is dus lekker je gevoel volgen en gewoon doen! Het komt altijd op zn pootjes terecht en je krijgt echt een superband met zo'n paardje!

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 10:11

Ja ik snap ook eigenlijk wel @nuscaniels dat een manegepaard een slechte vergelijking is.

@Gizmo1986 allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.
Verder vroeg ik me af of je het goed kunt combineren met je kleine kinderen.
Kun je wel rustig de tijd nemen om te trainen of is het rennen/vliegen?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:36

Ik moest mijn paard toen verkopen wegens financiën. Ik woonde toen alleen en redde het niet meer.

Ik heb nu sinds februari mijn nieuwe paardje en ik heb 2 jonge kinderen. Een dochter van 4,5 en een zoontje van net 1. Het is best pittig om te combineren, ik kan pas naar stal om te rijden als mijn man thuis is.
Mijn dochter gaat wel eens mee, maar dan kan ik niet rijden. Dan gaan we samen poetsen en mag zij even op Sally zitten.
Maar met een jong paard doe je natuurlijk veel minder, dus dat is wel makkelijker.

Mijn dochter op Sally Afbeelding

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:38

Cvsdevries schreef:
Ja ik snap ook eigenlijk wel @nuscaniels dat een manegepaard een slechte vergelijking is.

@Gizmo1986 allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.
Verder vroeg ik me af of je het goed kunt combineren met je kleine kinderen.
Kun je wel rustig de tijd nemen om te trainen of is het rennen/vliegen?

Het voordeel met een jong paard is dat als je geen tijd hebt dan laat je het paard lekker in de wei zijn, lekker jong zijn.
Eerst is knuffelen, beetje poetsen en een wortel geven bv genoeg, daar bouw je al een band mee op, lekker wat aandacht geven, dat vind mijn paard heerlijk!

Ik kan er wel rustig de tijd voor nemen, zomers dan kan ik savonds heen als mijn vriend thuis is, want dan is het nog licht buiten. En winters heb ik hele lieve vriendinnen die dan op woensdag 2/3 uurtjes oppassen, Dus dan kon ik woensdag, zaterdag en zondag overdag erheen en dat is meer dan zat voor zo'n jong paard. En ik had ook regelmatig wel dat ik zo een tijdje niet kwam als het ff niet uitkwam of kind was ziek bv, maar dat is het ideale met een jong paard je bent niet verplicht, ze vermaken zich ook wel in de wei.

Ik heb ook niet heel veel ervaring met paarden, ben pas op latere leeftijd begonnen met paard rijden, eerst een paar lessen gehad, toen een half jaar een paard geleasd en toen mn eigen haflinger gekocht, deze verkocht en een paar jaar later mijn tinker gekocht.
Dus ik heb een hele positieve ervaring met een jong paard kopen, zonder dat je heel veel ervaring hebt, aldoende leert men er is altijd wel hulp als het nodig is.