[VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:20

Je schrijft echt pakkend, je moet het gewoon uitlezen als je begint.
Super interessant allemaal.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:14

Wauw! Kom net pas je topic tegen maar je schrijft erg boeiend!
Ben heel benieuwd wat het gaat worden, maar het klinkt wel super interessant om te lezen. Hoeveel energie je er wel niet instopt! Erg mooi om te lezen vanaf hier.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 15:05

Rumay: dankjewel! :o Ik vind het zelf natuurlijk vreselijk interessant allemaal dus ik ben blij als ik dat ook op anderen kan overbrengen.

Leprycorn: oh haha praat me daar niet van. Ik wil eigenlijk niet uitrekenen hoeveel uren ik er inmiddels al aan besteed heb want ik vrees dat ik dat in boekverkoop nooit ga terug verdienen. :+

Ik heb weer een drukke week achter de rug. Vorige week had ik een fotoshoot gepland en heb ik een tweeduizend jaar oud skelet bestudeerd om een reconstructie van het Friese paard in de Romeinse tijd te kunnen afronden. Ik hoop daar vandaag of morgen de laatste hand aan te kunnen leggen, maar ondertussen moet ik voor ander onderzoek ook wat zaken afronden. De tijd tikt intussen hard door!

Afgelopen week heb ik deels achter de laptop, deels in het archief doorgebracht. Al met al ging er al snel veel tijd zitten in het uitpluizen van archiefstukken van het stamboek en van stoeterij De Oorsprong. De archieftoegang van het Friesch Paarden-Stamboek heb ik helaas nog niet voor het laatst gezien...

Ook is het artikel inmiddels glansrijk door de peer review. Ook al zijn de aangeraden veranderingen klein, gaat ook daar al snel weer meer tijd in zitten dan ik me op dit moment eigenlijk kan veroorloven. Uiteraard komt ook daar hier en daar wat frustratie bij kijken. Zo kan ik bijvoorbeeld mijn artikel qua indeling weer veranderen naar hoe ik het oorspronkelijk had maar op aandringen van de eerste lezer met tegenzin had aangepast. Best frustrerend af en toe...

Ook mijn perfectionisme zit me af en toe best behoorlijk in de weg. Ik heb tot eind september, en de tijd begint te dringen. Wil ik niet te veel? Wil ik het niet allemaal te goed dichttimmeren met argumenten en bronnen? Ach, wat maak ik het mezelf soms moeilijk.

Toch geniet ik als ik weer een interessante bron tref (of door behulpzame mensen op word gewezen zelfs!) Zoals een episch gedicht uit de Middeleeuwen waarin wordt verteld hoe een dappere Friese hoofdman paard en wapenrusting krijgt die een andere edelman heeft buitgemaakt op een Saraceen. Zou het dan toch dat oosterse paarden tijdens de Kruistochten hun weg vonden naar Friesland? Anekdotisch bewijs is geen bewijs, maar toch... Het geeft te denken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:12

Ik zal er wel weer overheen gelezen hebben, maar september is je deadline toch? Hoe snel ligt je boek dan bij de drukker en in de winkel?

En ik ben benieuwd naar het gedicht :D.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 15:21

Het hele gedicht is natuurlijk erg lang (denk aan een paar duizend regels) maar een stukje wil ik iig graag in mijn boek plaatsen. Wat ik persoonlijk ook erg interessant vind is dat de Friese hoofdman niet alleen als dapper wordt omschreven maar ook als erg groot, iets dat vaak over Friezen werd gezegd - al in de Middeleeuwen. Ik geloof dat zelfs nu nog van alle Nederlanders Friezen gemiddeld het langst zijn.

De deadline is 1 oktober. Ik geloof dat mijn uitgever de intentie heeft om het boek rond de feestdagen in de winkels te hebben, maar ik heb eigenlijk geen idee. :o Het zou natuurlijk mooi zijn als dat haalbaar is, maar voor mij is natuurlijk het allerbelangrijkst dat ik achter het boek kan staan, ongeacht wanneer het in de winkel ligt. :D

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:28

Whow JoSav prachtig *\o/* .
Ik was inderdaad een van de bokkers die dacht huhh JoSav Friezen? Wat is er met Muzanna gebeurt?

Prachtig verhaal en voor een deel ook zeer herkenbaar.
Ik heb een klein vraagje: Is het voor jou duidelijk dat de vroegere Friezen uit "ons" Friesland komen of is het gebied groter en wordt ook het Duitse Ost Friesland en het gebied erom heen mee gerekend.

Wat ik telkens tegenkom in de pluis naar gegevens over de Frederiksborgers is dat uit die Friezen ook de Alt Oldenburgers stammen.
Wat daarvan echt klopt weet ik echt niet, ik heb helaas niet die topbronnen waarover jij beschikt.

Als alles openbaar gemaakt wordt wil ik het heeeeeel graag lezen en bestellen indien mogelijk.

Ik heb enorme bewondering voor je... wat een werk wat een gepuzzel. Echt gaaf.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:50

Wat een werk, maar wat interessant. Super leuk dat je dit allemaal (stukje bij beetje) deelt! Ik lees heel graag met je mee - en ontzettend veel succes. Perfectionisme is chill, maar het is af en toe wel een beetje onhandig. Het kan er echter alleen maar nóg beter van worden. ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:00

Woah :oo Ik zie dit topic nu pas! Wat ontzettend gaaf dat je dit bent gaan doen! Ik wist al wel dat je een hele pakkende schrijfstijl had in fictie, maar ook in non-fictie weet je enórm te boeien. Ik weet wel welk boek er straks bij staat in mijn boekenkast :D

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:22

Ik kom nu ook pas je topic tegen en wat schrijf jij op een interessante en boeiende manier.. Zo word geschiedenis nog mooier en spannender. De manier waarop je schrijft "nodigt" uit om nog meer van je te lezen en leren.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:32

wauw het heeft even geduurd voordat ik alles gelezen had. zo veel infomatie!
wees blij dat ik niet dichtbij je in de buurt woon :P Wat ik hou hier van ben al jaren opzoek naar zulke boeken. Dus deze komt denk ik zeker wel in mijn verzameling!

Ik heb hier thuis nu een heel groot boek liggen over de eeuwen heen met alle schilderijen waar paarden in voorkomen maar dat ik alleen heel erg op europa gericht :) volgens mijn

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:48

Interesant!!
In de eilanden in zeeland walcheren werden in de romeinse tijd ook paarden gefokt, waren dat ook friezen ?

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:50

Wat onwijs gaaf! Ik ben ook heel benieuwd! Zeker ik nu zelf eeb echte barokke friese ruin heb gekocht :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 17:09

Tjinta: Dankjewel, daar ga ik nog van blozen! Dat het voor jou met je Frederiksborgers herkenbaar is verbaast me trouwens niet!
En jawel, wat ooit tot Friesland werd gerekend is natuurlijk een gebied dat veel groter is dan het huidige Friesland. Het is nog best een ingewikkeld geheel zo, omdat het gebied wat ooit Friesland was strekte over bijna het hele Noordzeekustgebied, ruwweg van Holland tot Denemarken.
Naar aanleiding van diverse reacties over wat Frisia nu echt was zal ik in zowel mijn artikel als mijn boek diverse landkaarten gebruiken om een idee te geven van wat Friesland was en hoe het zich verhoudt tot bijvoorbeeld de rest van Nederland, het noorden van Duitsland en andere gebieden die dan wel en dan weer niet onderdeel waren van De Lage Landen, het Duitse Rijk, het Heilige Roomse Rijk...
De paarden in Ostfriesland en Oldenburg komen daarom ook aan de orde, simpelweg omdat deze ooit een onderdeel waren van of beïnvloed zijn door (en vice versa!) een Fries landras. De geschiedenis van de Oldenburger (later opgesplitst in officiële stamboeken en uitgegroeid tot Oldenburgers, Alt Oldenburgers en Ostfriesen) speelt ongeveer tot en met begin twintigste eeuw ook een rol.
Het is niet alleen erg veel werk om alle bronnen door te spitten, maar ook om ze in context te plaatsen en te bepalen wat er allemaal aan factoren heeft meegespeeld. Bronnen zijn eigenlijk per definitie gekleurd en ook dat zijn allemaal dingen die je moet meenemen. Het is dan inderdaad niet zomaar wat en zeker geen kwestie van oh kijk hier wordt de Fries genoemd dus dat kan ik zomaar overnemen en gebruiken voor mijn boek. Want wat voor Fries werd eigenlijk bedoeld en wat is de achtergrond?
Zo was er in de vijftiende en zestiende eeuw een levendige handel in paarden uit Groningen. Dat waren veelal Friezen, of, meer precies, die werden veelal verkocht als Friezen. Dat is niet per definitie de waarheid, al werden er absoluut paarden opgekocht uit de Ommelanden, wat lange tijd een deel was van Frisia en ook werden er paarden opgekocht uit Friesland. In Friesland werden ook veel paarden uit andere gebieden opgefokt vanwege de rijke weidegrond. En dan was er nog wat nu Ostfriesland en Oldenburg is, Jever, Butjadingen, Schleswig-Holstein... Dat zijn allemaal gebieden die ooit deel uitmaakten van Frisia, net als West-Friesland bijvoorbeeld. Daarnaast speelt er ook politiek, de achtergrond van de verschillende auteurs van bronnen, tijdsgeest, enzovoorts. Aangezien ik meer wil dan zuiver bronnen noemen die het hebben over Friese paarden gaat er al gauw énorm veel werk in zitten...

De Frederiksborger heeft overigens ook een kleine rol in het boek, aangezien deze deel uitmaakten van de Renaissance van ruiterkunst en de opkomst (en neergang) van barokke paarden. Ik ga ervan uit dat het boek gewoon in de winkels komt te liggen en ook via de webshop van de uitgever te krijgen js, misschien ook wel via bol, geen idee. Mocht dat ivm buitenland problematisch zijn kun je me altijd een PB sturen. Het engelstalige artikel zal tzt internationaal beschikbaar zijn. :j

Mar_fay: dankje! Meestal ben ik blij met mijn perfectionisme, omdat het betekent dat ik niet snel tevreden ben en mijn werk dan naar een hoger plan kan trekken. Maar ik begin inmiddels ernstig te twijfelen of wat ik wil wel haalbaar is nu de deadline zó dichtbij komt! :=

Berdien: ah je moet natuurlijk ook maar net het topic treffen he? :D Veel dank voor je compliment, dat betekent echt veel voor me. Het boek is qua format natuurlijk iets minder vrij en luchtig dan een topic, maar ik hoop dat ook het boek mensen zal kunnen boeien, want (al zeg ik het zelf) de geschiedenis van het Friese paard ís ook verrekte interessant. En vele malen rijker dan ik zelf ooit had verwacht. Het is een boeiend stukje Fries, Nederlands, Europees erfgoed. En ik denk dat er over veel relatief oude paardenrassen zulke spannende geschiedenissen te vertellen zijn. Dat is iig wel mijn ervaring tot nu toe.

Flitzz: dankjewel, dat vind ik een groot compliment! Ik vind persoonlijk dat geschiedenis vaak te klinisch wordt gebracht. Het is wetenschap, DUS is er geen plaats voor het vertellen van mooie verhalen. Dat terwijl er juist zoveel interessante verhalen bestaan in de geschiedenis, sommige die zelfs bijna te mooi om waar te zijn lijken. Ik had als kind al een enorme interesse in geschiedenis en begreep dan ook echt niet dat veel leeftijdgenootjes het zo’n saai vak vonden. Maar eigenlijk lette ik tijdens de geschiedenislessen nooit goed op, al kreeg ik vaak complimenten dat ik als enige aantekeningen maakte. Ik maakte echter geen aantekeningen, ik maakte tekeningen van wilde avonturen van deze of gene tijdens x revolutie of x oorlog... := Toen ik geschiedenis ging studeren had ik een docent die tijdens het eerste college scenes van o.a. Gladiator en Saving Private Ryan liet zien. Iedereen keek natuurlijk enorm geboeid, en dat was ook meteen de clue... Hoe kun je geschiedenis interessant maken voor de massa? En hoe erg is het dan dat sommige zaken niet historisch correct zijn? Wat kun je daar als historicus dan mee? Dat heeft me erg aan het denken gezet... Hoort geschiedenis saai te zijn? Hoort geschiedenis over stoffige oude boeken te gaan en stijve oude knarren die op afstand politiek en oorlogen uitvoeren?

Pinkie87: :D wat een leuk compliment. Nederland is natuurlijk maar een klein radertje in het grote Europa, maar heeft uiteraard een enorm rijke en interessante geschiedenis. Het is dan ook niet zo raar dat Nederlands enige inlandse paardenras (landras) ook een rijke en interessante (en internationale) geschiedenis kent. Dan is het eigenlijk wel weer raar dat daar nooit wat mee gedaan is, maar misschien komt dat doordat paarden vanaf de jaren vijftig steeds meer uit het straatbeeld verdwenen zijn en lange tijd min of meer vergeten is hoe belangrijk ze tot voor kort waren voor de mensheid.

Rossfechten: Nee, dat waren geen Friezen. In wat nu Nederland is leefden verscheidene Germaanse en Keltische volken. Friezen leefden destijds ten noorden van de Rijn. In het uiterste noorden zijn in terpen paardenresten gevonden, maar in veel zandgebieden zijn dat soort resten niet bewaard gebleven. Er zijn in heel Nederland diverse paardenskeletten en resten opgegraven, zowel binnen als buiten de grenzen van het Romeinse Rijk of Romeinse nederzettingen/forten. Interessant is dat daaruit kan worden opgemerkt dat binnen die gebiedsgrenzen de paarden over het algemeen groter werden, vermoedelijk door invoer. In de Middeleeuwen reikten de Friezen wél tot Zeeland.

Bommeltje: dankjewel. Ik zal met enige regelmaat updates blijven plaatsen.

Inmiddels is het toch wel weer tijd voor zo'n update!
Ik merk dat ik hoe dichterbij de deadline komt hoe harder ik ga werken. De afgelopen week is gekenmerkt door studentikoos nachtbraken. Tot diep in de nacht hang ik achter de laptop, vooral druk doende met schrijven en illustreren. De reconstructie van het Friese paard in Romeinse tijd is afgerond, en al met al ben ik er zeker tevreden over. Een deel blijft toch interpretatie, maar het is duidelijk wat voor type pony's het geweest moeten zijn: klein en robuust.

Mijn uitgever had me sterk aangeraden gaandeweg afbeeldingen te verzamelen omdat daar achteraf te veel tijd in zou gaan zitten. Ook zo tussen de bedrijven door sluipt er veel tijd in het uitzoeken, aanvragen en zelf maken van afbeeldingen. Voor Friezenmensen is de bekendste oude afbeelding van een Fries paard natuurlijk Phryso uit Equile van Jan van der Straat. Toch zijn er zeker meer afbeeldingen te vinden uit de zestiende eeuw en eeuwen die volgden. Via een collega ben ik zelfs gewezen op enkele middeleeuwse afbeeldingen van paarden uit de Noord-Nederlandse kuststreek! Friese ridders te paard, wauw!

Een bekend voorbeeld van een zestiende-eeuwse Fries was de hengst van keurvorst Johan Frederik I van Saksen. Het verhaal gaat dat de Duitse keurvorst zó dik was dat geen enkel paard hem kon dragen. Zijn zwaarlijvige gestalte had al menig paard vroegtijdig doen kennismaken met de slager. Ik moest en zou een ruiterportret van deze keurvorst vinden. :Y)

Het Rijksmuseum in Amsterdam bezit enkele gravures van de keurvorst. Het verschafte me een duidelijk beeld van de keurvorst: groot (en dik!)

Afbeelding

Zo kwam ik via de digitale beeldbank van het Rijksmuseum ook bij een gravure van de keurvorst te paard tijdens zijn overgave aan Karel V in 1547.

Dat smaakte naar meer!

Het Germanisches Nationalmuseum Nürnberg bleek een houtsnede in het bezit te hebben van de keurvorst te paard! Yes!

Houtsnede van Hans Weigel uit de tweede helft van de zestiende eeuw.

Naar aanleiding van beide afbeeldingen rijst de vraag of het wellicht toch een schimmel was...

Een schimmel Fries?! Een witte Fries?!

Uit bronnenmateriaal kon ik opmaken dat daar geen eenduidig antwoord op te geven was. Ik kreeg de indruk dat de meeste bronnen die melding maakten van het paard het hielden op een Friese hengst. Sommige bronnen hadden het over een bruine, een schimmel of bruinschimmel. Bruin en bruinschimmel kwam ook in de negentiende eeuw nog veelvuldig voor bij Friese paarden. Het probleem met de term bruinschimmel is alleen dat de één een bruin roan (seizoensgebonden verkleuring) bedoelt en de ander een bruin geboren schimmel. Wat is het nou? Een schimmel of een roan? Of toch gewoon een bruine? Nou jam gewoon... Als je kijkt naar de huidige Fries is bruin bepaald niet meer gewoon. :D

Zwart was het paard van de keurvorst in elk geval niet...
En zo struikelde ik in mijn zoektocht op een schilderij uit 1908. Een moderne interpretatie van de keurvorst en zijn paard... Volgens deze kunstenaar een schimmel!

Afbeelding
Het schilderij hing jarenlang in een zaal van de Universiteit van Jena.

Het is een interessante gewaarwording, zo'n witte Fries! Of de hengst in kwestie nu een schimmel, een bruinschimmel of een bruine was...

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:24

Kom je topic tegen en alles doorgelezen wat ontzettend interessant! Ook het deel van de Groninger paarden super dat wist ik niet. Nu werd mij ook de verschillende foklijnen duidelijk bij de Groninger. Ga vooral door met je updates :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 20:33

Dankje, zal ik doen! De Groninger is natuurlijk in een streek gefokt die historisch gezien lange tijd deel heeft uitgemaakt van Friesland, politiek en cultureel. In de vijftiende eeuw werd de invloed van de stad Groningen zo sterk dat de Ommelanden ver-Groningt raakten en men een Nedersaksisch dialect begon te spreken. De paarden bleven echter behoren tot een Fries landras waarvan varianten werden gefokt van Holland over de hele Noordzeekustregio. In Groningen werden ook paarden gefokt die behoorden tot het Friese type en in de negentiende eeuw werden die paarden gekruist met vooral Oldenburgers om ze beter geschikt te maken voor werk op het land. Dit gebeurde ook met Ostfriesen. Hoe dat precies kwam ga ik nu sowieso niet dieper op in want ok zit mobiel. :+ :D

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:27

Maak me even lekker nieuwsgierig hahaha

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:29

*\o/* *\o/* Jaaa gaaf!
Zoiets had ik ook in mijn hoofd na mijn recherche werk. Niet zo uitgebreid natuurlijk maar jouw antwoord past perfect.
Thanks.

En ja graag, ik meld me als ik t niet kan krijgen strakjes.

Ere die ere toekomt maar joh wat a hell of a job!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 14:36

Mira: ik ben afhankelijk van royalties, hint hint. :+ Gekheid. Het gebied heeft gewoon cultureel en politiek een gedeelde geschiedenis en paardenfok is iets dat al eeuwen deel uitmaakt van de Friese economie. Groningen deed daar aan mee en echt Groningse paarden worden pas vrij laat in bronnen genoemd en gezien de omschrijving en wat er aan materiaal te achterhalen is behoorden die tot het Friese landras. Pas vanaf de negentiende eeuw werd dat landras opgesplitst in diverse stamboeken en begon de fokkerij ook veel sterker uit elkaar te lopen, waarbij men met de zgn. Bovenlanders mee ging in de tendens om zwaardere, veelzijdige landbouwpaarden te fokken. Waarom ze dat deden en de fokkers van Friezen dat probeerden tegen te gaan is een interessant punt. In feite was de negentiende en begin twintigste eeuw echt een kantelpunt voor veel paarden"rassen". :j

Tjinta: dankjewel! In het boek heb ik natuurlijk meer ruimte om er dieper op in te gaan. Het beweegt eigenlijk allemaal heel mooi mee met internationale ontwikkelingen en die hadden hun weerslag op paarden en fokkerijkeuzes. :j Uiteraard ook bij de Frederiksborger. Die past net als veel barokke paardenrassen heel precies in die ontwikkelingen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 16:00

De tijd vliegt! Het is inmiddels alweer september. Gisteren zou ik naar een concours in Drogeham, Friesland. Wegens drukte had ik nog geen kans gehad een mooi Fries tweespan op de foto te zetten. Het was vrij mooi weer, maar toch werd het concours afgelast. De afgelopen week is er veel regen gevallen hier in het noorden en de bodem is méér dan verzadigd. Dikke pech, want het is verplaatst naar volgende week en dan ben ik op de centrale keuring in Drachten. Hoe zeg je dat? Kak!

Maar de molen draait gewoon door en die molen draait hárd.

Woensdag aanstaande heb ik een bespreking met de uitgever om wat zaken door te praten en af te stemmen in verband met de op handen zijnde deadline en verdere gang van zaken rondom de publicatie en boekpresentatie. Hij was erg te spreken over de prominente rol die ik klaarblijkelijk zal spelen in de documentairereeks. Ik ben zelf natuurlijk ook erg benieuwd want er zijn nog geen draaidata bekend. Laten we zeggen: ik weet nog van niks.
De uitgever wilde de verschijningsdatum zoveel mogelijk afstemmen met de docu. Verder was hij erg benieuwd hoe ver ik inmiddels was, of had ik het boek al af?

Af?! Ik verslikte me zowat. Eh, nou, nee... Af is het nog niet... Af is een groot woord... Oh, crisis zeg... Af... Nou...

Géén paniek!

Al járen roep ik dat ik het best presteer onder druk en uit ervaring weet ik dat ik veel op papier krijg zodra een deadline heel erg dichtbij komt dus ergens heb ik de hoop dat het gewoon goed gaat komen... Al fluistert er voor de verandering weer eens een heel listig stemmetje ergens achterin mijn hoofd... Die ouwe paniekzaaier...

Ik denk dat ik maar weer onder mijn steen kruip en de rest van de dag ga schrijven. In mijn hoofd is het boek al af, maar ik kan moeilijk on tour als zelf uitgeroepen audioboek...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:36

Concours is uverplaatst naar volgende week zondag, JoSav. Dus je kunt en naar de Centrale Merriekeuring en naar het Concours.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 21:50

Ah, wat goed! Dankjewel! Op een of andere manier zat ik met volgende week in het hoofd en omdat het de zaterdag was dacht ik blijkbaar dat het naar volgende zaterdag was verplaatst. Béétje verstrooid. Dan is het dus alleen nog een kwestie van hopen op goed weer!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 20:23

Dat het een drukke week zou worden was me al duidelijk. Dat het zó druk zou worden had ik nou ook weer niet verwacht...
Er is nieuws en het is zo vers van de pers dat ik de hoorn van de telefoon nog aan mijn oor voel en zelfs de stalhouder nog van niks weet. :o

De eerste filmdatum is, onder voorbehoud, bekend!
Het is de bedoeling de eerste opnames aanstaande donderdag te maken. Het gaat om buitenopnames en aangezien het weer ongetwijfeld naarmate de maand vordert nóg herfstachtiger gaat worden werd de donderdag of de vrijdag geopperd. Vrijdag zal ik al van hot naar her vliegen vanwege allerhande afspraken en verplichtingen (o.a. ivm. centrale keuring) dus het is te hopen dat de filmploeg bij elkaar te krijgen is in zo'n korte tijd en het weer een beetje meezit. En dat mijn haar goed zit die dag! :+

Nu nog bedenken of ik me naar de kapper moet slepen. Aangezien ik verhuisd ben zou dat een onbekende kapper worden, ben ik bang, en met krullen is dat altijd een onderneming. Twijfels, twijfels. Iemand die een goede kapper weet omg. Drachten? :Y)

Piter (de documentairemaker) had ook twijfels, vooral over de inhoudelijke kant. Hij heeft een van de laatste versies van mijn artikel en alles is eigenlijk interessant aan de geschiedenis van het Friese paard. Ik kan moeilijk drie uur vullen (nou ja, dat kan makkelijk, maar of daar ruimte voor is...) Er moet dus een selectie gemaakt.
Wat mij betreft zijn suggesties van harte welkom, maar voor nu denk ik dat het belangrijkste is om enkele mythes aan te stippen en wat te vertellen over de "betide skiednis" (vroege geschiedenis) van het Friese paard en enkele kantelpunten, uiteindelijk toewerkend naar het belangrijke kantelpunt in Roordahuizum op 1 mei 1879.

Morgen weet ik meer!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:24

Ik volg :D Spannend!

Wbt de punten, misschien globaal de geschiedenis vertellen en dan de belangrijkste punten aanstippen? Je zult vast een hoop moeten weglaten maar als je wat grote gebeurtenissen uitkiest krijgt men toch een beetje een beeld.

(Weet geen kapper daar, sorry :P )

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:29

Nog steeds erg interessant om mee te lezen :) hopelijk gingen de opnames goed!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 11:35

Ja sowieso zullen we een selectie moeten maken, anders ben ik de hele dag aan het woord. :)) Het is wel het mooiste om toch over elke belangrijke periode iets te kunnen vertellen, denk ik. In het boek heb ik het ook in periodes ingedeeld en thematisch dus Romeinse tijd, Middeleeuwen, Renaissance en Gouden Eeuw en de lange negentiende eeuw. De periode daarna komt ook aan bod, maar daarover kunnen dus juist de stamboekmensen eea vertellen (en dan hou ik ook wat over voor mijn boek, haha).

(En kapper weet ik dus ook niet... En naar Amsterdam heb ik echt geen tijd meer voor! Hopen dat het geen bad hair day wordt. :Y) )

Solleke_Noah: Dankje! Ik hoop ook dat de opnamens goed verlopen. Het was de bedoeling met paard en interviewer langs het koningsdiep te wandelen. Ik hoop dat het niet te nat is na al die regen van de afgelopen week want de cameraman moet achteruit lopen. Verder maken mensen iets te vaak grapjes over dat je eigen stem raar klinkt en je 10 kilo zwaarder lijkt op TV. Not helping... Ik hoef al niet zo nodig een camera op mijn snufferd. :+

Paardlief heeft het ook in haar bol gekregen en loopt niet helemaal lekker. Onlangs had ze haar ijzers afgetrapt en gevoelsmatig denk ik dat het geen overbodige luxe is er een osteopaat naar te laten kijken. Het zit me niet helemaal lekker. Ach, zul je uiteraard net zien he?

Enfin, het gaat definitief door op donderdag. Morgenavond spreken we wat zaken door dus ook morgen wordt weer een geren en gevlieg van hot naar her. Paard wassen, zaken doorspreken met de uitgever, zaken doorspreken met eindredacteur, intussen werken aan mijn boek... Het zijn lange dagen! Oh, ha, en dan moet ik ook nog bedenken wat ik aan moet trekken. Vriendlief grapte al "eh, gewoon je paardrijkleren?" Hij kent duidelijk dit forum niet en alle fotoshoots met meisjes in alles behalve hun paardrijkloffie... En dan ga ik op televisie in zo'n outfit? Ik heb best lef, maar dàt durf ik echt niet.

Inmiddels schrijf ik op dit moment vooral over het Friese paard in de twintigste eeuw. Het is wel best een bizar idee dat de hoofdstukken nu vaak amper dertig jaar beslaan waar dat voorheen zo 300 jaar was. Iets over het informatietijdperk... Zou het einde in zicht zijn? Ik durf er bijna niet bij stil te staan. Ik heb het daar veel te druk voor! (Als je maar vaak genoeg zegt hoe druk je het hebt is het denk ik wel duidelijk dat je het druk hebt... Of niet druk genoeg als je zo vaak kunt zeggen dat je het zo druk hebt! :') )