Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik vind het zelf natuurlijk vreselijk interessant allemaal dus ik ben blij als ik dat ook op anderen kan overbrengen.
.
Het zou natuurlijk mooi zijn als dat haalbaar is, maar voor mij is natuurlijk het allerbelangrijkst dat ik achter het boek kan staan, ongeacht wanneer het in de winkel ligt.
.
Ik zie dit topic nu pas! Wat ontzettend gaaf dat je dit bent gaan doen! Ik wist al wel dat je een hele pakkende schrijfstijl had in fictie, maar ook in non-fictie weet je enórm te boeien. Ik weet wel welk boek er straks bij staat in mijn boekenkast
Wat ik hou hier van ben al jaren opzoek naar zulke boeken. Dus deze komt denk ik zeker wel in mijn verzameling!
volgens mijn

Veel dank voor je compliment, dat betekent echt veel voor me. Het boek is qua format natuurlijk iets minder vrij en luchtig dan een topic, maar ik hoop dat ook het boek mensen zal kunnen boeien, want (al zeg ik het zelf) de geschiedenis van het Friese paard ís ook verrekte interessant. En vele malen rijker dan ik zelf ooit had verwacht. Het is een boeiend stukje Fries, Nederlands, Europees erfgoed. En ik denk dat er over veel relatief oude paardenrassen zulke spannende geschiedenissen te vertellen zijn. Dat is iig wel mijn ervaring tot nu toe.
Toen ik geschiedenis ging studeren had ik een docent die tijdens het eerste college scenes van o.a. Gladiator en Saving Private Ryan liet zien. Iedereen keek natuurlijk enorm geboeid, en dat was ook meteen de clue... Hoe kun je geschiedenis interessant maken voor de massa? En hoe erg is het dan dat sommige zaken niet historisch correct zijn? Wat kun je daar als historicus dan mee? Dat heeft me erg aan het denken gezet... Hoort geschiedenis saai te zijn? Hoort geschiedenis over stoffige oude boeken te gaan en stijve oude knarren die op afstand politiek en oorlogen uitvoeren?
wat een leuk compliment. Nederland is natuurlijk maar een klein radertje in het grote Europa, maar heeft uiteraard een enorm rijke en interessante geschiedenis. Het is dan ook niet zo raar dat Nederlands enige inlandse paardenras (landras) ook een rijke en interessante (en internationale) geschiedenis kent. Dan is het eigenlijk wel weer raar dat daar nooit wat mee gedaan is, maar misschien komt dat doordat paarden vanaf de jaren vijftig steeds meer uit het straatbeeld verdwenen zijn en lange tijd min of meer vergeten is hoe belangrijk ze tot voor kort waren voor de mensheid.
Gekheid. Het gebied heeft gewoon cultureel en politiek een gedeelde geschiedenis en paardenfok is iets dat al eeuwen deel uitmaakt van de Friese economie. Groningen deed daar aan mee en echt Groningse paarden worden pas vrij laat in bronnen genoemd en gezien de omschrijving en wat er aan materiaal te achterhalen is behoorden die tot het Friese landras. Pas vanaf de negentiende eeuw werd dat landras opgesplitst in diverse stamboeken en begon de fokkerij ook veel sterker uit elkaar te lopen, waarbij men met de zgn. Bovenlanders mee ging in de tendens om zwaardere, veelzijdige landbouwpaarden te fokken. Waarom ze dat deden en de fokkers van Friezen dat probeerden tegen te gaan is een interessant punt. In feite was de negentiende en begin twintigste eeuw echt een kantelpunt voor veel paarden"rassen".
Uiteraard ook bij de Frederiksborger. Die past net als veel barokke paardenrassen heel precies in die ontwikkelingen.
Spannend!
)
Het is wel het mooiste om toch over elke belangrijke periode iets te kunnen vertellen, denk ik. In het boek heb ik het ook in periodes ingedeeld en thematisch dus Romeinse tijd, Middeleeuwen, Renaissance en Gouden Eeuw en de lange negentiende eeuw. De periode daarna komt ook aan bod, maar daarover kunnen dus juist de stamboekmensen eea vertellen (en dan hou ik ook wat over voor mijn boek, haha).
)
)