Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
amaze schreef:florentine1 schreef:neem van mij maar aan koop je geen jong talentvol paard dat al m loop tzelfs nog geen b-l paard
Echt wel !![]()
Ik weet niet waar jij paarden zoekt, maar rond de €10000 zijn er heel veel fijne netjes opgeleide sportmerries te koop ;ook met predicaten uit een leuke stam.
Je dochter kan heus , met goede begeleiding een correct gebouwd meewerkend paard ,iig naar de Z2 rijden ,en waarschijnlijk nog verder....
tiwi1969 schreef:Ik denk dat als je voor de Elite merrie gaat, mits je dochter een paar keer kan proefrijden (het liefst ook een keer op vreemd terrein, bijv. manege in de buurt van de eigenaar van de merrie) en er goed mee uit de voeten kan, je het beste van twee werelden hebt.
Jij een veelbelovende fokmerrie en je dochter een fijn sportpaard.
Stel je koopt de merrie nu, dan kan je dochter met goede begeleiding in het indoorseizoen starten in de L1. Als alles mee zit kan ze in het outdoor seizoen 2016 M starten en dit doorzetten in het opvolgende indoorseizoen.
Als jij dan de merrie laat dekken in 2016 heb je in de zomer daarna een veulen en kan je dochter het trainen weer oppakken en de merrie Z2 klaar hebben.
Als je de merrie niet meteen weer laat dekken heeft ze weer minimaal 3 seizoenen om verder te gaan in de sport.
Inmiddels is je dochter een paar jaar ouder, weer een flinke ervaring rijker. Jullie weten dan samen beter waar jullie staan.
Verder vind ik het een groot risico om te denken dat je met een veulen een gedeelte van de merrie moet terug verdienen. Er kan zoveel gebeuren waardoor dit niet gaat lukken. (merrie wordt niet drachtig, verwerpt het veulen, veulen is niet gezond/correct/verongelukt etc.) Dit mag eigenlijk geen onderdeel zijn van de financieelplan t.a.v. het kopen/houden van de merrie.
Edit: ik zou bij de keuring van de merrie zeker je wensen t.a.v. de fokkerij meenemen en de merrie ook gyneacologisch laten keuren.
zo ongeveer denk ik er dus ook ove ren uiteraard fokken is ook geen zekerheid maar een sportpaard ook niet dus als ik dan moet kiezen geef wa tmij betreft dan toch maar een beste merrie om iig een kans te wagen
bigone schreef:Ook al zou je een goede merrie kopen, het terugverdienen van je investering kan vies tegenvallen.
Dekgeld, 1000 euro minimaal, begeleiding da, opfokken het eerste half jaar met bijbehorende kosten.
Dan moet je al een dijk van een veulen fokken om een goede prijs te krijgen en er iets aan te verdienen. Koop een leerpaard voor je dochter en laat haar spelen voor een jaar of drie/vier. En daarnaast kun je een top merrieveulen kopen zodat ze over een jaar of vier, als ze echt serieus bezig is , er een jong dier staat te wachten. Paarden in de top rijden is een compleet andere wereld dan ponystrikjes halen.
Dees schreef:Met een best paard lager niveau rijden kan 2 kanten op: ze rijdt hem naar een hoger niveau of ze rijden geen deuk in een pakje boter en het beste paard verandert in een matig paard.
Je kind zou je een leerpaard (moeten willen) gunnen.
Jij gunt jezelf een fokmerrie, een beetje een gans met gouden eieren want de veulentjes moeten verkocht worden.
Denk dat je vooral moet afwegen wat voor jou het belangrijkst is. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dat gaat waarschijnlijk niet lukken.
Al hebben de drie pagina's in dit topic voor mij al inzichtelijk gemaakt welke kant van de medaille voor jou zwaarder weegt. Nu moet jij het nog zien.
Science90 schreef:Waarom moet een jonge meid die in feite 'niks' heeft gepresteerd een superduur dressuurpaard met potentie onder haar kont hebben? Want daar hebben we het in feite over: leuk bij de pony's wedstrijden gereden en nu moet er een supergetalenteerd paard komen waarmee ze ook binnen no-time in de Z zit?
Waarom niet een paard van een jaar of 10, basis opgeleid (L/M/Z)? Waarom is de afstamming zo belangrijk? Als je dochter echt vol talent zit, dan kan ze ook nog wel wat leuks rijden uit een middelmatig paard. En misschien is het helemaal niet slecht voor haar als ze er flink wat moeite voor moet doen om haar paard lekker aan het lopen te krijgen. En zeg zelf, internet staat vol met doodsimpele paarden van een jaar of 10 die in de basissport leuk lopen.
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... a4agPntmko
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... a4aufntmko
http://www.sporthorses.nl/advertentie/9 ... a4a-Pntmko
Dees schreef:Met een best paard lager niveau rijden kan 2 kanten op: ze rijdt hem naar een hoger niveau of ze rijden geen deuk in een pakje boter en het beste paard verandert in een matig paard.
Je kind zou je een leerpaard (moeten willen) gunnen.
Jij gunt jezelf een fokmerrie, een beetje een gans met gouden eieren want de veulentjes moeten verkocht worden.
Denk dat je vooral moet afwegen wat voor jou het belangrijkst is. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dat gaat waarschijnlijk niet lukken.
Al hebben de drie pagina's in dit topic voor mij al inzichtelijk gemaakt welke kant van de medaille voor jou zwaarder weegt. Nu moet jij het nog zien.
florentine1 schreef:Ik ga geen geld investeren in een simpel paard 13 in een dozijn dat kost alleen maar geld en zal zowel sport als fokkerij niet verder brengen
florentine1 schreef:ik zeg zomaar een minder paard kost net zoveel in onderhoud en lessen als een leuk aansprekend paard waar wat uitdaging in zit. een paard dat met zijn 10 op zijn top loopt of andere bemerkingen heeft is geen goede investering , tenminst niet voor ons doel.
en ons doel is weer leuk met de paarden mee gaan draaien, maar dat hoeft niet nu direct.
Dees schreef:florentine1 schreef:Ik ga geen geld investeren in een simpel paard 13 in een dozijn dat kost alleen maar geld en zal zowel sport als fokkerij niet verder brengen
Heel flauw gezegd hoor, maar zijn jullie zelf dan echt zo in staat om zowel sport als fokkerij verder te kunnen brengen?florentine1 schreef:ik zeg zomaar een minder paard kost net zoveel in onderhoud en lessen als een leuk aansprekend paard waar wat uitdaging in zit. een paard dat met zijn 10 op zijn top loopt of andere bemerkingen heeft is geen goede investering , tenminst niet voor ons doel.
en ons doel is weer leuk met de paarden mee gaan draaien, maar dat hoeft niet nu direct.
Ik denk dat je hier een kapitale denkfout maakt.
Je dochter is nog niet toe aan een Ferrari, die moet eerst haar rijbewijs halen en dat doe je met een Volkswagen. Of zo jij het wilt, een 13-in-een-dozijn paard. Laat ze daar eerst haar kilometers maar op maken. Als je leuk wilt gaan "meedraaien", zul je toch echt eerst DIE investering moeten maken, zowel in leermeester-paard als in lessen (op niveau!). DAARNA kun jij eens gaan kijken naar een Ferrari voor haar.
Wat je exact verstaat onder kwaliteit in fokkerij ontgaat me een beetje. Want als kwaliteit is dat je een veulentje kunt verkopen, dan hoef je daar echt niet de beurs voor te trekken. Ieder veulentje is wel te verkopen en met de juiste kleur ook wel boven kostprijs. Dikke kans dat je met het veulen van een poenige premie-merrie en te duur dekgeld eerder onder kostprijs mag gaan verkopen.
Maar los daarvan, ik vind het nogal snobbistisch om te stellen dat je voor 17.500 euro alleen maar paarden kunt vinden die voor "jullie doel" te min zouden zijn. Ik denk dat het niet alleen de dochter is die nog een boel te leren heeft.
florentine1 schreef:Wat klets je nou steeds over een ferrari enzo, ik praat over een fijn correct goed gereden paard, denk dat jij alles een beetje uit zijn verband aan het trekken bent met je nogal verontwaardige opmerkingen.
ik hoef voor een ander de sport of de fokkerij niet verder te brengen maar wel voor mezelf , en ik denk dat ik daar best kritisch in mag zijn is immers toch een flinke investering.
Als je toevallig ze tegenkomt mag je ze doorsturen maar dan wel met de volgende wensen cq eisen.
merrie maar geen merriegedrag
moederlijn sport en prestatie erin
liefst zelf minimaal ster
leeftijd t/m 10 jaar en africhting naar gelang leeftijd. wedstrijdnivo maakt me niks uit.
geen klinisch en/of rontgen bemerkingen en zeker geen stalondeugden en met rijden 100% betrouwbaar
genoeg beweging iig een sterk achterbeen. en volledig dressuurgefokt
geen grillige aftekeningen en geen schimmel en of vos.
zul je zien dat het toch vies tegenvalt en in mijn beleving is er toch echt nog wel een verschil tussen een huis/tuin en keuken paard, een leuk talentvol dier en een ferrari zoals jij zegt.
heb zelf grote bewegers gehad die echt geen ferrari waren maar gewoon superbraaf enz.

) Terwijl kwaliteit uiteindelijk toch telt. Liever een mooie vos, dan een lelijke zwarte.
florentine1 schreef:geen grillige aftekeningen en geen schimmel en of vos.
. Dees schreef:florentine1 schreef:Wat klets je nou steeds over een ferrari enzo, ik praat over een fijn correct goed gereden paard, denk dat jij alles een beetje uit zijn verband aan het trekken bent met je nogal verontwaardige opmerkingen.
ik hoef voor een ander de sport of de fokkerij niet verder te brengen maar wel voor mezelf , en ik denk dat ik daar best kritisch in mag zijn is immers toch een flinke investering.
Als je toevallig ze tegenkomt mag je ze doorsturen maar dan wel met de volgende wensen cq eisen.
merrie maar geen merriegedrag
moederlijn sport en prestatie erin
liefst zelf minimaal ster
leeftijd t/m 10 jaar en africhting naar gelang leeftijd. wedstrijdnivo maakt me niks uit.
geen klinisch en/of rontgen bemerkingen en zeker geen stalondeugden en met rijden 100% betrouwbaar
genoeg beweging iig een sterk achterbeen. en volledig dressuurgefokt
geen grillige aftekeningen en geen schimmel en of vos.
zul je zien dat het toch vies tegenvalt en in mijn beleving is er toch echt nog wel een verschil tussen een huis/tuin en keuken paard, een leuk talentvol dier en een ferrari zoals jij zegt.
heb zelf grote bewegers gehad die echt geen ferrari waren maar gewoon superbraaf enz.
En al die dieren die hier in dit topic voor je worden aangedragen, vind je 'te min', te 13-in-een-dozijn.
Je bent het zelf hoor, die zo denigrerend doet over het paardenaanbod.
Ik denk dat je zinvolle tips en adviezen aangereikt hebt gekregen in dit topic. Lees het nog een keertje door wanneer je "off your high horse" bent gekomen en weer leuk mee wilt doen met de rest van hippisch Nederland.
Maar eh... je fokt al een tijdje. Heb je zelf nog niet een paard-naar-wens kunnen fokken dan?