sport of fokmerrie kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:24

Ik denk dat als je voor de Elite merrie gaat, mits je dochter een paar keer kan proefrijden (het liefst ook een keer op vreemd terrein, bijv. manege in de buurt van de eigenaar van de merrie) en er goed mee uit de voeten kan, je het beste van twee werelden hebt.

Jij een veelbelovende fokmerrie en je dochter een fijn sportpaard.

Stel je koopt de merrie nu, dan kan je dochter met goede begeleiding in het indoorseizoen starten in de L1. Als alles mee zit kan ze in het outdoor seizoen 2016 M starten en dit doorzetten in het opvolgende indoorseizoen.

Als jij dan de merrie laat dekken in 2016 heb je in de zomer daarna een veulen en kan je dochter het trainen weer oppakken en de merrie Z2 klaar hebben.
Als je de merrie niet meteen weer laat dekken heeft ze weer minimaal 3 seizoenen om verder te gaan in de sport.

Inmiddels is je dochter een paar jaar ouder, weer een flinke ervaring rijker. Jullie weten dan samen beter waar jullie staan.

Verder vind ik het een groot risico om te denken dat je met een veulen een gedeelte van de merrie moet terug verdienen. Er kan zoveel gebeuren waardoor dit niet gaat lukken. (merrie wordt niet drachtig, verwerpt het veulen, veulen is niet gezond/correct/verongelukt etc.) Dit mag eigenlijk geen onderdeel zijn van de financieelplan t.a.v. het kopen/houden van de merrie.

Edit: ik zou bij de keuring van de merrie zeker je wensen t.a.v. de fokkerij meenemen en de merrie ook gyneacologisch laten keuren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:38

Ook al zou je een goede merrie kopen, het terugverdienen van je investering kan vies tegenvallen.
Dekgeld, 1000 euro minimaal, begeleiding da, opfokken het eerste half jaar met bijbehorende kosten.
Dan moet je al een dijk van een veulen fokken om een goede prijs te krijgen en er iets aan te verdienen. Koop een leerpaard voor je dochter en laat haar spelen voor een jaar of drie/vier. En daarnaast kun je een top merrieveulen kopen zodat ze over een jaar of vier, als ze echt serieus bezig is , er een jong dier staat te wachten. Paarden in de top rijden is een compleet andere wereld dan ponystrikjes halen.

cindy1000

Re: sport of fokmerrie kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:25

Ik heb je een pb gestuurd!

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 17:37

amaze schreef:
florentine1 schreef:
neem van mij maar aan koop je geen jong talentvol paard dat al m loop tzelfs nog geen b-l paard

Echt wel ! :j
Ik weet niet waar jij paarden zoekt, maar rond de €10000 zijn er heel veel fijne netjes opgeleide sportmerries te koop ;ook met predicaten uit een leuke stam.
Je dochter kan heus , met goede begeleiding een correct gebouwd meewerkend paard ,iig naar de Z2 rijden ,en waarschijnlijk nog verder....

laat maar weten dan want afgelopen half jaar heb ik er misschien 1tje tegen gekomen en verder is er altijd een maar..... aan het paard, en een paard dat maar net aan z2 loopt is niet waar ik warm voor loop. Zoek gewoon een gezond en fijn te rijden paard dat iig correct beweegt en vooral daar is nogal wat minder aanbod in

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 17:38

tiwi1969 schreef:
Ik denk dat als je voor de Elite merrie gaat, mits je dochter een paar keer kan proefrijden (het liefst ook een keer op vreemd terrein, bijv. manege in de buurt van de eigenaar van de merrie) en er goed mee uit de voeten kan, je het beste van twee werelden hebt.

Jij een veelbelovende fokmerrie en je dochter een fijn sportpaard.

Stel je koopt de merrie nu, dan kan je dochter met goede begeleiding in het indoorseizoen starten in de L1. Als alles mee zit kan ze in het outdoor seizoen 2016 M starten en dit doorzetten in het opvolgende indoorseizoen.

Als jij dan de merrie laat dekken in 2016 heb je in de zomer daarna een veulen en kan je dochter het trainen weer oppakken en de merrie Z2 klaar hebben.
Als je de merrie niet meteen weer laat dekken heeft ze weer minimaal 3 seizoenen om verder te gaan in de sport.
Inmiddels is je dochter een paar jaar ouder, weer een flinke ervaring rijker. Jullie weten dan samen beter waar jullie staan.

Verder vind ik het een groot risico om te denken dat je met een veulen een gedeelte van de merrie moet terug verdienen. Er kan zoveel gebeuren waardoor dit niet gaat lukken. (merrie wordt niet drachtig, verwerpt het veulen, veulen is niet gezond/correct/verongelukt etc.) Dit mag eigenlijk geen onderdeel zijn van de financieelplan t.a.v. het kopen/houden van de merrie.

Edit: ik zou bij de keuring van de merrie zeker je wensen t.a.v. de fokkerij meenemen en de merrie ook gyneacologisch laten keuren.

zo ongeveer denk ik er dus ook ove ren uiteraard fokken is ook geen zekerheid maar een sportpaard ook niet dus als ik dan moet kiezen geef wa tmij betreft dan toch maar een beste merrie om iig een kans te wagen

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 17:40

bigone schreef:
Ook al zou je een goede merrie kopen, het terugverdienen van je investering kan vies tegenvallen.
Dekgeld, 1000 euro minimaal, begeleiding da, opfokken het eerste half jaar met bijbehorende kosten.
Dan moet je al een dijk van een veulen fokken om een goede prijs te krijgen en er iets aan te verdienen. Koop een leerpaard voor je dochter en laat haar spelen voor een jaar of drie/vier. En daarnaast kun je een top merrieveulen kopen zodat ze over een jaar of vier, als ze echt serieus bezig is , er een jong dier staat te wachten. Paarden in de top rijden is een compleet andere wereld dan ponystrikjes halen.

ik wil geen paarden opfokken ik wil alleen de veulens voor verkoop fokken dus evt veiling of gewoon thuis.
juist omdat ik vind dat dochter helemaal niet toe is aan de z paarden denk ik juist goed is om haar een 2 jaar op lager nivo mee te laten rijden, maar dan wel met een best paard. Maar zoals gezegd dochter wil wel graag meteen verder maar die kent de paardensport dan ook niet

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:20

Met een best paard lager niveau rijden kan 2 kanten op: ze rijdt hem naar een hoger niveau of ze rijden geen deuk in een pakje boter en het beste paard verandert in een matig paard.

Je kind zou je een leerpaard (moeten willen) gunnen.
Jij gunt jezelf een fokmerrie, een beetje een gans met gouden eieren want de veulentjes moeten verkocht worden.
Denk dat je vooral moet afwegen wat voor jou het belangrijkst is. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dat gaat waarschijnlijk niet lukken.

Al hebben de drie pagina's in dit topic voor mij al inzichtelijk gemaakt welke kant van de medaille voor jou zwaarder weegt. Nu moet jij het nog zien.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:47

Dees schreef:
Met een best paard lager niveau rijden kan 2 kanten op: ze rijdt hem naar een hoger niveau of ze rijden geen deuk in een pakje boter en het beste paard verandert in een matig paard.

Jij gunt jezelf een fokmerrie, een beetje een gans met gouden eieren want de veulentjes moeten verkocht worden.
Denk dat je vooral moet afwegen wat voor jou het belangrijkst is. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dat gaat waarschijnlijk niet lukken.

Al hebben de drie pagina's in dit topic voor mij al inzichtelijk gemaakt welke kant van de medaille voor jou zwaarder weegt. Nu moet jij het nog zien.

_/-\o_ _/-\o_

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:20

Waarom moet een jonge meid die in feite 'niks' heeft gepresteerd een superduur dressuurpaard met potentie onder haar kont hebben? Want daar hebben we het in feite over: leuk bij de pony's wedstrijden gereden en nu moet er een supergetalenteerd paard komen waarmee ze ook binnen no-time in de Z zit?

Waarom niet een paard van een jaar of 10, basis opgeleid (L/M/Z)? Waarom is de afstamming zo belangrijk? Als je dochter echt vol talent zit, dan kan ze ook nog wel wat leuks rijden uit een middelmatig paard. En misschien is het helemaal niet slecht voor haar als ze er flink wat moeite voor moet doen om haar paard lekker aan het lopen te krijgen. En zeg zelf, internet staat vol met doodsimpele paarden van een jaar of 10 die in de basissport leuk lopen.

http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... a4agPntmko
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... a4aufntmko
http://www.sporthorses.nl/advertentie/9 ... a4a-Pntmko

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:37

Ik zeg koop een leuke jonge merrie, 5/6 jaar.
Met goed papier.
Natuurlijk goed kunnen bewegen, maar ook braaf onder het zadel, met wat ervaring zou natuurlijk helemaal fijn zijn.

Kan je ze zelf opleiden en in mijn belevenis leer je hier het meeste van.

Ik kreeg als 14-jarige mijn eerste "2" paarden.
Een veulen en een 2,5 jarige.
2,5 jarige was een goed paard, met topafstamming.
Veulen ook topafstamming maar natuurlijk altijd een gok!
2,5 jarige heb ik met 3,5 jaar zelf zadelmak gemaakt en heb hem het eerste jaar thuis getraind.
Toen meneer 4,5 was ben ik in de B gestart en een half jaar laten had hij de punten voor het Z, maar dit mocht hij nog niet ivm zijn leeftijd.
Heb met hem in een half jaar -jaar alles gewonnen wat ik kon winnen.

Het toen veulen wordt dit jaar 5,
Is als 3jarige zadelmak gemaakt door iemand anders en heb ik zelf verder ingereden.
Hij loopt momenteel in het M1.
Maar kent de oefeningen tot het Z.

Ik zeg niet dat ik een "topper" ben.

Maar toen ik aan de jonge paarden begon heb ik echt wel dagen gehad dat ik een paard wou dat al meer kon.

Maar nu achteraf, had ik nooit zoveel kunnen leren met een paard wat alles kent.

Maar boven alles, koop een paard waar echt een klik mee is!
Jong of oud, gevoel moet er zijn.

En een nu jonge merrie, kan over enkele jaren prima fokmerrie zijn!

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 12:40

Science90 schreef:
Waarom moet een jonge meid die in feite 'niks' heeft gepresteerd een superduur dressuurpaard met potentie onder haar kont hebben? Want daar hebben we het in feite over: leuk bij de pony's wedstrijden gereden en nu moet er een supergetalenteerd paard komen waarmee ze ook binnen no-time in de Z zit?

Waarom niet een paard van een jaar of 10, basis opgeleid (L/M/Z)? Waarom is de afstamming zo belangrijk? Als je dochter echt vol talent zit, dan kan ze ook nog wel wat leuks rijden uit een middelmatig paard. En misschien is het helemaal niet slecht voor haar als ze er flink wat moeite voor moet doen om haar paard lekker aan het lopen te krijgen. En zeg zelf, internet staat vol met doodsimpele paarden van een jaar of 10 die in de basissport leuk lopen.

http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... a4agPntmko
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... a4aufntmko
http://www.sporthorses.nl/advertentie/9 ... a4a-Pntmko

Waarom haal je aan dat er gezegd is dat me dochter volt talent zit, heb dat nergens gemeld zelfs gezegd dat ik graag met een leuke talentvol paard graag wat lager wil beginnen.

Ik ga geen geld investeren in een simpel paard 13 in een dozijn dat kost alleen maar geld en zal zowel sport als fokkerij niet verder brengen

ik zeg zomaar een minder paard kost net zoveel in onderhoud en lessen als een leuk aansprekend paard waar wat uitdaging in zit. een paard dat met zijn 10 op zijn top loopt of andere bemerkingen heeft is geen goede investering , tenminst niet voor ons doel.

en ons doel is weer leuk met de paarden mee gaan draaien, maar dat hoeft niet nu direct.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 12:45

Dees schreef:

dubbeltje 1e rang zitten??

geloof niet met mijn budget overkomt of dat ik dat voor ogen heb , ben denk ik heel realistisch met wat er voor mijn budget te koop is , alleen de vraag was of het te investeren in alleen een sportpaard of eventueel in een fok cq sportpaard.

gun haar zeker een leerpaard maar voor mijn budget is een goed leerpaard echt niet simpel te vinden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:56

florentine1 schreef:
Ik ga geen geld investeren in een simpel paard 13 in een dozijn dat kost alleen maar geld en zal zowel sport als fokkerij niet verder brengen

Heel flauw gezegd hoor, maar zijn jullie zelf dan echt zo in staat om zowel sport als fokkerij verder te kunnen brengen?

florentine1 schreef:
ik zeg zomaar een minder paard kost net zoveel in onderhoud en lessen als een leuk aansprekend paard waar wat uitdaging in zit. een paard dat met zijn 10 op zijn top loopt of andere bemerkingen heeft is geen goede investering , tenminst niet voor ons doel.

en ons doel is weer leuk met de paarden mee gaan draaien, maar dat hoeft niet nu direct.

Ik denk dat je hier een kapitale denkfout maakt.
Je dochter is nog niet toe aan een Ferrari, die moet eerst haar rijbewijs halen en dat doe je met een Volkswagen. Of zo jij het wilt, een 13-in-een-dozijn paard. Laat ze daar eerst haar kilometers maar op maken. Als je leuk wilt gaan "meedraaien", zul je toch echt eerst DIE investering moeten maken, zowel in leermeester-paard als in lessen (op niveau!). DAARNA kun jij eens gaan kijken naar een Ferrari voor haar.

Wat je exact verstaat onder kwaliteit in fokkerij ontgaat me een beetje. Want als kwaliteit is dat je een veulentje kunt verkopen, dan hoef je daar echt niet de beurs voor te trekken. Ieder veulentje is wel te verkopen en met de juiste kleur ook wel boven kostprijs. Dikke kans dat je met het veulen van een poenige premie-merrie en te duur dekgeld eerder onder kostprijs mag gaan verkopen.

Maar los daarvan, ik vind het nogal snobbistisch om te stellen dat je voor 17.500 euro alleen maar paarden kunt vinden die voor "jullie doel" te min zouden zijn. Ik denk dat het niet alleen de dochter is die nog een boel te leren heeft.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:16

wat ik mis in dit topic is 'wat wil je dochter zelf'?

Ik heb ook een dochter van 14, en zij kan al heel goed aangeven wat zij zelf zou willen. Onlangs hebben wij dus een leuk paard gekocht (wat totaal niet in de buurt van jouw budget komt) waar ze vooral veel plezier mee wil hebben. Ze heeft dan ook geen 'Junioren' talent of ambitie, maar ze wil het als leuke hobby, met dit paard groeien zeg maar. Dus ook wel wedstrijden rijden, springen en dressuur, maar vooral een leuk paard. Dat kon ze tijdens onze zoektocht goed onder woorden brengen. We hebben verschillende paarden gezien, jonger en wat ouder, net beleerd of al langer onder het zadel. Uiteindelijk zijn we blij met onze keuze en we gaan hopelijk een leuke tijd tegemoet.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, luister naar je dochter, zij zal er op moeten rijden. Neem de tijd om het paard te vinden waar jullie een klik mee hebben. Die is zeker ook binnen jou budget te vinden, daar ben ik van overtuigd.

Zowel met rijden als met fokken zijn er maar heeeeel weinig mensen die daar geld mee kunnen verdienen. Zie het als hobby waar je plezier in hebt. Maar goed, dat is mijn mening.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 13:24

Dees schreef:
florentine1 schreef:

Heel flauw gezegd hoor, maar zijn jullie zelf dan echt zo in staat om zowel sport als fokkerij verder te kunnen brengen?

florentine1 schreef:

Ik denk dat je hier een kapitale denkfout maakt.
Je dochter is nog niet toe aan een Ferrari, die moet eerst haar rijbewijs halen en dat doe je met een Volkswagen. Of zo jij het wilt, een 13-in-een-dozijn paard. Laat ze daar eerst haar kilometers maar op maken. Als je leuk wilt gaan "meedraaien", zul je toch echt eerst DIE investering moeten maken, zowel in leermeester-paard als in lessen (op niveau!). DAARNA kun jij eens gaan kijken naar een Ferrari voor haar.

Wat je exact verstaat onder kwaliteit in fokkerij ontgaat me een beetje. Want als kwaliteit is dat je een veulentje kunt verkopen, dan hoef je daar echt niet de beurs voor te trekken. Ieder veulentje is wel te verkopen en met de juiste kleur ook wel boven kostprijs. Dikke kans dat je met het veulen van een poenige premie-merrie en te duur dekgeld eerder onder kostprijs mag gaan verkopen.

Maar los daarvan, ik vind het nogal snobbistisch om te stellen dat je voor 17.500 euro alleen maar paarden kunt vinden die voor "jullie doel" te min zouden zijn. Ik denk dat het niet alleen de dochter is die nog een boel te leren heeft.

Wat klets je nou steeds over een ferrari enzo, ik praat over een fijn correct goed gereden paard, denk dat jij alles een beetje uit zijn verband aan het trekken bent met je nogal verontwaardige opmerkingen.

ik hoef voor een ander de sport of de fokkerij niet verder te brengen maar wel voor mezelf , en ik denk dat ik daar best kritisch in mag zijn is immers toch een flinke investering.

Als je toevallig ze tegenkomt mag je ze doorsturen maar dan wel met de volgende wensen cq eisen.
merrie maar geen merriegedrag
moederlijn sport en prestatie erin
liefst zelf minimaal ster

leeftijd t/m 10 jaar en africhting naar gelang leeftijd. wedstrijdnivo maakt me niks uit.

geen klinisch en/of rontgen bemerkingen en zeker geen stalondeugden en met rijden 100% betrouwbaar

genoeg beweging iig een sterk achterbeen. en volledig dressuurgefokt

geen grillige aftekeningen en geen schimmel en of vos.

zul je zien dat het toch vies tegenvalt en in mijn beleving is er toch echt nog wel een verschil tussen een huis/tuin en keuken paard, een leuk talentvol dier en een ferrari zoals jij zegt.

heb zelf grote bewegers gehad die echt geen ferrari waren maar gewoon superbraaf enz.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:44

Dat valt inderdaad tegen, ik wilde ook graag Junioren proberen, met hetzelfde budget maar om echt een goed paard te vinden is heel lastig. En als ze te koop staan zijn ze binnen een paar dagen alweer verkocht :+

Maar ik heb een 8 jarige recreatie/fokmerrie met wel een goed achterbeen etc. in 2 jaar van B naar het Z gereden. En ik vind het achteraf ook heel leuk dat ik haar alles zelf heb kunnen leren (kwam net zoals jouw dochter ook van een Z2 pony af). Ik denk dat ze zich misschien iets minder moet focussen op het junioren gebeuren, want om daar bij te komen valt niet mee..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:46

florentine1 schreef:
Wat klets je nou steeds over een ferrari enzo, ik praat over een fijn correct goed gereden paard, denk dat jij alles een beetje uit zijn verband aan het trekken bent met je nogal verontwaardige opmerkingen.

ik hoef voor een ander de sport of de fokkerij niet verder te brengen maar wel voor mezelf , en ik denk dat ik daar best kritisch in mag zijn is immers toch een flinke investering.

Als je toevallig ze tegenkomt mag je ze doorsturen maar dan wel met de volgende wensen cq eisen.

leeftijd t/m 10 jaar en africhting naar gelang leeftijd. wedstrijdnivo maakt me niks uit.

geen klinisch en/of rontgen bemerkingen en zeker geen stalondeugden en met rijden 100% betrouwbaar

zul je zien dat het toch vies tegenvalt en in mijn beleving is er toch echt nog wel een verschil tussen een huis/tuin en keuken paard, een leuk talentvol dier en een ferrari zoals jij zegt.

heb zelf grote bewegers gehad die echt geen ferrari waren maar gewoon superbraaf enz.

En al die dieren die hier in dit topic voor je worden aangedragen, vind je 'te min', te 13-in-een-dozijn.
Je bent het zelf hoor, die zo denigrerend doet over het paardenaanbod.

Ik denk dat je zinvolle tips en adviezen aangereikt hebt gekregen in dit topic. Lees het nog een keertje door wanneer je "off your high horse" bent gekomen en weer leuk mee wilt doen met de rest van hippisch Nederland.

Maar eh... je fokt al een tijdje. Heb je zelf nog niet een paard-naar-wens kunnen fokken dan?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:51

Bijvoorbeeld:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/9 ... a4_AXkw_Vk

http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... a5A43kw_Vk

http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... x?pagenr=2

Overigens voor een sterk achterbeen is een beetje springbloed in de lijn vaak positief, terugkoppelend naar "volledig dressuurgefokt".
Je gehele eisenlijst bij elkaar maakt inderdaad een behoorlijk prijskaartje...
100% betrouwbaar maar wel uit een zeer goede lijn en extra bewegen...

Denk goed na over in hoeverre deze dieren geschikt zijn voor een 14-jarige die van een C-pony afkomt.

Na mijn pony (M2-D) heb ik een tijdje een Z2 merrie gereden. Daarna een eigen paard gekocht.
5-jarige, eerst veulen gehad, fijn lijntje (alleen zelf een beetje het zwarte schaap haha) en zeer correct bewegen.
Vorige instructeur wilde er graag op om haar naar het Z te sturen.
Ik ben maar een "simpele paardenhobbelaar", lekker allround en start weinig dus van het Z is het nog niet gekomen :')
Paard is absoluut geen Ferrari maar een leuk, correct sportpaard en toch heb ik het onderschat.
Pfoe, wat heb daar ik een kluif aan gehad (en toen was ik 18).
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 21-07-15 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:30

Het zal niet meevallen, maar ik denk dat je eisen zeker niet onmogelijk zijn.
Als ik 17000 euro te besteden had, zou ik ook zoeken naar iets wat helemaal naar wens is.
Vaak moet je via via aan zulke paarden komen.

Ik heb wel vaker paarden gezien waarvan je zou denken dat je ze nooit zou kunnen kopen, maar door op het juiste moment, op de juiste plaats te zijn, en de juiste mensen te kennen....kun je zomaar eens tegen iets heel bijzonders aan lopen.

Ik zie hier ook paarden voorbij komen, als iemand een budget heeft van 17000 euro, ga je toch niet kijken naar matige kwaliteit van 6000 euro? ik snap best dat ze deze af wijst.

(wat overigens niet wil zeggen dat je geen goed paard kunt kopen voor 6000 euro, maar als je voor een goede gaat, en het budget ook wel hebt om een bovengemiddeld paard te kopen, zou ik ook geen genoegen nemen met een "redelijk" paard.)

Deze zou misschien wel aan je eisen kunnen voldoen:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... a5GsPntlBc

Lijkt me in ieder geval een paard waar je qua kwaliteit wel even mee vooruit kunt. Weet niet of er predicaten op zitten. Maar met sportresultaten hoef je in principe alleen nog maar op exterieur goede punten te behalen om predicaten te krijgen. Op de foto lijkt het of de bovenlijn wat mooier zou mogen, vooral de hals, maar tijdens het lopen lijkt ze wel wat front te maken.

Betreft je eisen op kleur, deze zou ik misschien wel wat bij stellen.....Ik zie soms zwarte voorbij komen die al het dubbele kosten van wat ze waard zijn alleen omdat ze zwart zijn. (gelukkig vind ik zwart niet eens mooi :D) Terwijl kwaliteit uiteindelijk toch telt. Liever een mooie vos, dan een lelijke zwarte.

Ik had een minimaal budget, als ik mensen hier ga vertellen wat ik te besteden had lachen ze me denk ik uit, zeker gezien de eisen die ik had.
Toch is het me gelukt, en het enige wat ik "anders" had gewild aan mijn paard is een paar cm kleiner. Maar goed, voor een aantal cm ga je een paard naar wens niet laten staan.

En nu ik weer wat ervaringen rijker ben, als ik weer een paard zou moeten kopen, zou ik nog een aantal nieuwe eisen hebben, zo zou ik (zeker voor de dressuur) juist nooit geen merrie meer willen. Leuk om mee te fokken, maar dressuurmatig niet altijd fijn om op te bouwen (uitzonderingen daar gelaten, maar helaas kom je daar pas achter als ze "echt" aan het werk moeten).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:36

Ts, op het moment dat je kleur gaat uitsluiten verklein je wel flink je zoektocht en laat je misschien een topper lopen, kijk ook eens op duitse sites.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:37

Ik ben het volledig eens met Dees, er worden zoveel goede opties en ideeen voorgedragen maar op werkelijk niks wordt positief gereageerd of uberhaupt in mogelijkheden gedacht. Wil je nu tips/andere inzichten of niet?
Sterker nog, je stampt de meeste suggesties de grond in. Niks is goed (genoeg).
Volgens mij moet je je eigen beeld bijstellen, niet (alleen) die van je dochter.
Leek mij echt een interessant topic om te volgen, maar ik ga afhaken. Succes met de keuze TS.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:38

Waarom kijk je niet in het buitenland? Zoals Duitsland. Is niet te ver weg maar fokken erg goede paarden.
Op www.ehorses.de kun je alles invullen wat je zoekt met de prijsklasse erbij. Wellicht staat er wat tussen!
Ik hoop dat je een paard naar wens zult vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:02

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:10

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 16:30

Dees schreef:
florentine1 schreef:

En al die dieren die hier in dit topic voor je worden aangedragen, vind je 'te min', te 13-in-een-dozijn.
Je bent het zelf hoor, die zo denigrerend doet over het paardenaanbod.

Ik denk dat je zinvolle tips en adviezen aangereikt hebt gekregen in dit topic. Lees het nog een keertje door wanneer je "off your high horse" bent gekomen en weer leuk mee wilt doen met de rest van hippisch Nederland.

Maar eh... je fokt al een tijdje. Heb je zelf nog niet een paard-naar-wens kunnen fokken dan?

nee alles verkocht en laatste veulen is nu net pas geboren verder niks meer overgehouden uit de stam behalve moeder van veulen maar die is echt heel lastig van karakter en dus nie t voor dochter geschikt