Pony kopen?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:24

sevke schreef:
En dan neemt ze er twee en wil ze met eentje gaan rijden en breekt deze die moet achterblijven de boel af. Ik hoef mij niet in te lezen. Ik zit al 30 jaar professioneel in de paarden. Heb er nu zo'n 25 en eentje die ik apart MOET zetten omdat ze de anderen aanvalt. Wees realistisch. Het wordt niet gemakkelijker met twee.

Tsja. Het zijn shetjes, dus denk niet dat ze ermee gaat rijden. Daarbij, als 1 van de 25 liever alleen staat, zijn er 24 die liever samen staan. Kans is groter dat TS 24 van de 25 treft dan juist die ene die alleen moet.

Jamie_xjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 09:36

Gracezellaa schreef:
sevke schreef:
En dan neemt ze er twee en wil ze met eentje gaan rijden en breekt deze die moet achterblijven de boel af. Ik hoef mij niet in te lezen. Ik zit al 30 jaar professioneel in de paarden. Heb er nu zo'n 25 en eentje die ik apart MOET zetten omdat ze de anderen aanvalt. Wees realistisch. Het wordt niet gemakkelijker met twee.

Tsja. Het zijn shetjes, dus denk niet dat ze ermee gaat rijden. Daarbij, als 1 van de 25 liever alleen staat, zijn er 24 die liever samen staan. Kans is groter dat TS 24 van de 25 treft dan juist die ene die alleen moet.

Nee ga er niet op rijden
Maar ga kijken voor 2 shetjes :D

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:45

Wat is er soms mis met mensen hier dan? Een paard alleen zetten? Dat is echt op zoveel manieren fout! Dat beest is een vluchtdier... Hoe moet hij slapen als er niet eentje waakt? Wat moet hij de hele dag doen als hij in z'n uppie staat? Verpieteren? Het is geen speelgoedje waar je 1 of 2 uurtjes mee speelt. :\
Dat sommige mensen hun paard zo kunnen behandelen. Als je er geen 2 bij elkaar kunt zetten bij huis neem er dan gewoon geen. Het is een paard geen hond, kat, cavia of hamster. Ga lekker zelf is een paar weekjes alleen zitten zonder contact met andere mensen. _-:(

Maar voor de rest TS, wat leuk dat je shetlander(tjes) krijgt! Ik heb geen idee of het past op dat stuk maar dat moet je denk ik maar voor jezelf zien als je daar komt te wonen toch? Misschien telkens wisselen van weide met dat meisje? En misschien kan je dan beter kijken naar een schuilstalletje in de plaats van gewone stallen? En dan ook nog een opslag ruimte laten maken voor je hooi zodat als je ze bij moet voeren dat dat dan kan. Oja ik zou voor een goede omheining kiezen als die er nog niet zit! Ik ken mijn eigen shet maar die heeft de bijnaam Houdini al gekregen op stal! :+ Voor de rest nog veel plezier!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 11:04

sevke schreef:

Dat ze het lastig vinden als er eentje weggaat herken ik. Dat paarden die achterblijven zonder uitzondering de boel afbreken, herken ik niet. Ik ken best veel mensen die een koppel (dus 2) paarden aan huis hebben en eigenlijk niemand die zegt: "ik kan écht niet weg met één paard, want dan loopt het thuis uit de hand. Dan breken ze de tent af"
Meestal blijft het bij geroep. Hier ook: de één geeft geen kik als de ander weg is. Hinnikt hooguit blij als hij weer terugkomt. De ander roept wel, maar daar blijft het bij. Hij gaat niet rennen, donderjagen, uitbreken of wat dan ook.

Ik vind zoiets zelf geen reden om een pony in z'n uppie te houden. Dat ze erop reageren als hun maatje vertrekt, laat toch alleen maar zien hoe groot de behoefte aan gezelschap is?
Je kunt het verkeerd treffen natuurlijk. Je kunt ook een partner treffen die je vreselijk mist als je een paar dagen van huis bent. Of vervelend en agressief is. Maar wie gaat nou zijn verdere leven in totale eenzaamheid slijten, enkel omdat er een kans bestaat dat je zo'n persoon treft? :+

TS: Ik denk dat 1000m2 voldoende is voor bewegingsruimte. Zeker als je er daarnaast ook nog actief mee aan de slag gaat. Maar ik denk dat je wel even na moet denken over hoe je het dan aanpakt met voeding. 7x24 uur op gras zorgt vaak dat ze in de zomer teveel binnenkrijgen en dan kunnen ze hoefbevangen raken. In de winter groeit je gras niet en daardoor lopen ze je land kapot, waardoor je dan niets meer te eten voor ze hebt en ze zandkoliek kunnen krijgen omdat ze de laatste sprietjes en de graswortels eruit gaan trekken (En ja, dat laatste gaat met twee pony's natuurlijk wel harder.)
Dus ik denk dat je toch iets moet bedenken richting een paddock en hooi kopen. En dat is wel weer lastig, want 1000m2 is aan de kleine kant om een fijn paddock met voldoende bewegingsruimte te maken en daarnaast nog een stuk gras aan te houden.

BrechtCarlos

Re: Pony kopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 11:43

Super leuk dat je shetjes krijgt. Zelf heb ik er ook 2. Toen nummer 1 nog niet van mij was heeft ze een jaar alleen gestaan. ik verzorgde haar toen wel. Jeetje wat was het vreselijk om haar zo te zien! Lusteloos, onsociaal, doffe oogjes, geen zin om te wandelen of wat dan ook. Nu heb ik haar verplaatst naar mijn shet en jeetje wat knapt ze op! Ze speelt, komt naar het hek toe lopen, is gespierder en nog zoveel meer! Helaas blijven er altijd sporen achter van de periode dat ze alleen gestaan heeft. Ze gedraagt zich bijv altijd onderdanig, durft niet van zich af te bijten en wordt hysterisch als haar vriendje even mee gaat voor een wandeling. Mijn tip, koop nooit een pony die alleen moet gaan staan!

Verder denk ik dat 1000 m2 voldoende is hoor! Shetjes mogen namelijk niet te veel eten. Verder zou ik ze wel bijvoeren met hooi en af en toe een vitamine koek ofzo. Mijn tip is ook neem geen prikkeldraad als omheining. daar kunnen ze lelijke wonden van krijgen.

Jamie_xjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 22:42

Oké super bedankt ik ga zoiezo kijken voor 2 shets maar eerst verhuizen :+

Jamie_xjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 00:03

Verder nog info? :+

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:50

Haha, er is zat info om te vertellen, maar waar loop je tegen aan, ben je naar opzoek of wat wil je weten?

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:01

hmm, je hebt genoeg ruimte, alleen je kan een pony niet alleen laten staan, dan word ie eenzaam. 2 dus, alleen dat kost het wel het dubbele. zijn 2 miniatuurpaardjes niet wat voor je? :(:)

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:04

Een leuke tweespan voor het mennen zou ook leuk zijn. Blijft er geen alleen achter als je wat met ze wilt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:05

sardientje schreef:
hmm, je hebt genoeg ruimte, alleen je kan een pony niet alleen laten staan, dan word ie eenzaam. 2 dus, alleen dat kost het wel het dubbele. zijn 2 miniatuurpaardjes niet wat voor je? :(:)

De onderhoudskosten van een Shet of een minipaard lijkt me lood om oud ijzer.

Of bedoel je zo'n miniatuur van Sleich? :+

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:07

Die is goed safina :')

Het kost allebei het zelfde...alhoewel ik denk dat shetties in de aanschaf nog iets goedkoper zijn eigenlijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:34

BeSen schreef:

Het kost allebei het zelfde...alhoewel ik denk dat shetties in de aanschaf nog iets goedkoper zijn eigenlijk :')

Ja, het lijkt me niet dat een mini per week een baal minder eet dan een shet. Ofzo.
Ja....misschien wel als je een kleine mini vergelijkt met een shet van tegen de 1.10 die vol in het werk staat....

Dat laatste lijkt mij trouwens wel het leukste: een duo potige shetten en dan lekker gaan mennen! Dat vind ik zelf wel het voordeel van iets grotere shetten: daar kan je mee tutten, grondwerk doen, maar je kunt er ook lekker mee aan het werk als je wilt mennen.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:22

safina schreef:
sardientje schreef:

nee, gewoon een miniatuurpaardje.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:24

BeSen schreef:

het gaat niet om de kosten, maar om de ruimte en het eten, duh :\

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:12

safina schreef:
sardientje schreef:

leuk hoor, hahaha :( lekker kwetsend

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:15

Sardientje wat is daar kwetsend aan? Misschien een beetje kinderachtig maar ach..

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:09

Sardientje, jij zei dan kost het het dubbele, dus ik zei toen dat een shet dan misschien wel goedkoper is en dan zeg jij het gaat niet om de kosten.. Euhm? Snap je wel wat je zelf zegt?

Ts, de ruimte die je ter beschikking hebt is genoeg, maar dat weet je ondertussen we haha

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:01

welke regio woon je. heb nog shetmerrie van negen jaar die weg mag

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:42

[quote="BeSen"]Sardientje, jij zei dan kost het het dubbele, dus ik zei toen dat een shet dan misschien wel goedkoper is en dan zeg jij het gaat niet om de kosten.. Euhm? Snap je wel wat je zelf zegt?

Ts, de ruimte die je ter beschikking hebt is genoeg, maar dat weet je ondertussen we haha

ik bedoelde iets anders, laat maar 8-)

tadero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:06

Sja, ruimte heb je er iig genoeg voor. Ook ik zou ervoor kiezen om er dan twee te nemen.. Paardje alleen is niet zo heel diervriendelijk.. Hoeveel aandacht je m ook geeft, alleen is alleen.
Goed dat je hier over nadenkt trouwens, zijn er veel die dat niet doen.:)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:17

Ik zou eerder denken aan een shet met een geit erbij. Geiten trappen de wei minder kapot als een 2e pony, ze kosten minder in onderhoud en zijn zelden ziek.

Helemaal alleen vind ik eigenlijk ook niet kunnen, maat een geit als gezelschap vind ik prima :)

Ook andere dieren kunnen prima gezelschap zijn. Mijn pony was beste vriendjes met mijn alpaca, en die rende altijd vrolijk door de weide te ravotten.
Helaas kan mijn pony nauwelijks tot niet samen met andere paarden. Als de haar buien heeft richt ze serieuze verwondingen aan en jaagd ze het paard de wei uit. Nu met die alpaca hadden we het zo gedaan dat die tijdelijk naar ren ander kudde (schapen) kon vluchten als ze die buien had. Alpaca blij en mijn pony blij, waar ze normaal met andere paarden helemaal aan de andere kant van de weide stonden en het andere paard bang werd van mijn pony en ook alleen 'moest' staan.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:23

romyloverrr schreef:
Ik zou eerder denken aan een shet met een geit erbij. Geiten trappen de wei minder kapot als een 2e pony, ze kosten minder in onderhoud en zijn zelden ziek.

Helemaal alleen vind ik eigenlijk ook niet kunnen, maat een geit als gezelschap vind ik prima :)

Maar dat is het niet. Ze snappen elkaar niet, dus ze hebben niets aan elkaar. Net als wanneer jij samen met een kat je leven door moet brengen. Dan ga je het praten en de omgang met mensen heel erg missen hoor! Paarden net zo, ze hebben een hele andere omgang met elkaar. Niet doen dus.

En vind het ook best kwalijk dat je het dan ook nog gaat adviseren.

Jamie_xjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 21:39

Aan de andere kant van de wei staan 2 koeien zou dat ook genoeg kunnen zijn voor 1shetje? /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:47

Nee een pony hoort met soortgenoten te staan. Niet met koeien.