Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:35

Echt weer zo'n typisch voorbeeld van: had gewoon even die ene minuut de telefoon gepakt, gebeld en gezegd tegen de eigenaar:joh, we gaan even de paarden bij elkaar zetten. Ik blijf er bij en hou het in de gaten.
Bij Zo'n stalhouderij wil ik echt niet staan. Ben niet moeilijk, maar dit soort dingen wil ik gewoon even weten.

Buiten dat wil je gewoon geen gedoe met een paard dat pijn heeft. Dat vergroot de kans op blessures met tig procent.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:40

Juangi schreef:
Ik hoor graag jullie meningen.
Ik ben zonet door een stalgenootje op de hoogte gebracht dat er een vreemd paard bij mijn paard is ingezet. Zonder overleg heeft de staleigenaar besloten om een vreemd paard bij mijn paard in de paddock te zetten. Haar reden daarvoor is is dat ze daar voldoende ervaring voor heeft om het in te schatten.

Is dit normaal?

Vind ik niet. Dit had op z'n minst overlegd moeten worden, met name omdat je paard niet in orde is. Maar ook in andere gevallen kan het nooit zoveel haast hebben dat overleg achterwege blijft.
Een appje is snel gedaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:49

Als een stalhouder alles moet gaan overleggen dan heeft hij een dagtaak aan telefoneren. De mijne doet zoals het haar goeddunkt, tot aan het bepalen van het voer toe. De paarden staan er prachtig bij.

Als je een paard in bewaring geeft moet je er ook op vertrouwen dat de verzorging goed is. Als je dat niet doet sta je op een verkeerde stal óf je moet ze gewoon aan huis houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:51

Janderegelaa, zou jouw stalhouder ook een nieuw paard bij een hoefbevangen paard in zetten?
Serieuze vraag, niet sarcastisch bedoeld.

Ik vind ook dat je moet kunnen vertrouwen op een goede verzorging, helaas blijkt dit vertrouwen niet altijd terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:52

Ik begrijp ook niet helemaal, waarom zo veel mensen, over het hele hoefbevangen verhaal heen lezen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:54

Paard van TS staat bij dat ie op de paddock staat ivm hoefbevangenheid maar niet in welke mate het paard daar nu nog echt pijn/last van heeft. Er staat ook dat hij binnenkort weer op kort gras mag, ik neem dan aan dat het niet meer super accuut stokkreupel is?
Bij ons loopt ook een paard eigenlijk flink kreupel maar omdat die merrie een veulen heeft is het wel erg sneu om hen helemaal alleen te zetten. Dan kan je geen maanden wachten om een ander paard aan die kudde te introduceren. Als je het met beleid doet en eerst wat individuele paarden introduceert en het ff met de draad ertussen bekijkt kan het soms best.

xemmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:57

dit is niet oké ze moet het overleggen ik begrijp de staleigenaar maar ze moet je eerst inlichten straks gaat het fout ! :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:23

Moderatoropmerking:
Ik heb net een aantal berichten verwijderd van een discussie die de sfeer niet ten goede doet. Daarbij ook de vraag om de discussies netjes en op de bal te houden, op de man spelen en persoonlijk worden is nergens voor nodig. Berichten die niet voldoen aan de regels van Bokt kun je beter temmen i.p.v. er op te reageren en de discussie verder uit te lokken.
Alvast bedankt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:22

mrie schreef:
RoyceMack schreef:
Ik vind dit een beetje aanstellerij.

Soms moet je mensen gewoon vertrouwen op hun kennis en ervaring. Ze zal heus dat paard niet zomaar erbij hebben geknald en niet meer naar om gekeken.
Ik begrijp opzich wel dat je je gepasseerd voelt, dat ze niks heeft overlegt. Ze had je best even een berichtje kunnen sturen en het verhaal uit kunnen leggen en kunnen vragen of je die dag even tijd hebt om mee te kijken. Maar het is haar stal. Ik bedoel, huur jij de paddock? Of hoe zit dat bij jullie op stal.

Helemaal mee eens. Ik vind dit echt prinsessengedrag. Blijkbaar is er van te voren wel gezegd dat je met het nieuwe paard zou komen t staan. Nou nu is het zo ver. En je mag er op vertrouwen dat de stalhoudster de boel in de gaten houd zodat geen van beide paarden op de een op andere manier schade oplopen. Dat is namelijk haar baan.

En dan zeg ik nogmaals: het paard staat hoefbevangen!! Heeft pijn in z'n voeten, en wordt dus door het bijzetten van een nieuw / vreemd paard meer gestimuleerd tot bewegen... Vraag me af hoe jullie zouden reageren als het je eigen paard betreft.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:48

Ik zou toch echt eerder denken van "hé wat leuk, nieuw vriendje voor mijn paard". Hoefbevangen of niet.
Ik denk dat een stalhouder zich er 100% van bewust is dat hij aansprakelijk gesteld zal worden als er extra schade komt aan het paard, en dus echt wel goed na zal denken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:54

@judarthos: heb je überhaupt enig idee wat hoefbevangenheid is en vooral wat je absoluut niet wil met een hoefbevangen paard. :=

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:56

Als jouw paard gezond zou zijn, zou ik het persoonlijk niet erg gevonden hebben. Maar liever had ik het wel geweten.

Jouw paard is niet gezond en staat niet voor niets op de paddock, ik vind het niet kunnen dat je staleigenaar er zomaar een vreemd paard bijzet, iig zonder overleg.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:57

Ook in hoefbevangen heb je meerdere gradaties,eigenlijk geeft dit topic te weinig info over de hele situatie om te kunnen oordelen :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:57

gekvanfleur schreef:
@judarthos: heb je überhaupt enig idee wat hoefbevangenheid is en vooral wat je absoluut niet wil met een hoefbevangen paard. :=

Die reactie ga ik niet eens serieus nemen :+

Tuurlijk wil je niet dat je paard als een idioot rondjes gaat liggen rennen, maar neem aan dat de stalhouder dan ook snel genoeg zal ingrijpen.

Het is inderdaad wat naïef, maar toch zou ik er niet veel moeite mee hebben, mits het inderdaad geen vecht/renpartij wordt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:00

KoudbloedKim schreef:
Janderegelaa, zou jouw stalhouder ook een nieuw paard bij een hoefbevangen paard in zetten?
.

Dit is wel een valide vraag en imo de enige reden waarom het best overlegt kan worden, maar ik vind het niet niet normaal als dat niet gebeurd. Zeker niet in normale omstandigheden. Dan moet je je stalhouder toch wel kunnen vertrouwen en zoals Jan zegt je kan niet voor elk wissewasje overleggen. Dan hang je constant aan de telefoon. Maar dit paard is ziek en daarom had er imo wel even aangegeven kunnen worden dat er een ander paard bij zou komen. (of het paard even alleen laten staan)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:07

Als het een gezond paard betreft moet het gewoon kunnen, maar voor een ziek/hoefbevangen paard vind ik het een no-go :\

Indien de klant een afspraak heeft voor weidegang in groep vind ik het aan de stalhouder om te oordelen of een paard bij een kudde kan of niet. Een paard dat om medische redenen apart staat vind ik echter een heel ander verhaal, daar doe je in mijn ogen niks mee zonder eerst te overleggen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:20

Voor ts: waarom heeft pensioneigenaar niet even draadjes tussen getrokken?
Want ik snap je reactie: paard met hb en dan vreemde erbij?
Nee

Vervolgens verbaas ik me hierover best veel reacties, eerlijk gezegd :o
Dat pensioneigenaar zonder te vragen / overleggen een ander paard bij jouw paard zet; dat dat " goed" is :?

Nou nee dus :n
Ik ken mijn paard en zijn gedrag het beste.
Dus ook het waarom wel of niet ander erbij...

Heb in verleden dus ook 2 x gehad dat er paard bij kwam.
Gezegd: ok maar dan betaal je mijn dekens...
Maar dat zou niet gebeuren met rustig paard erbij
Afijn, heb 1,5 jaar op mn geld voor nieuw dek kunnen wachten, veel zeuren want het was afgesproken en leer mij mn eigen paard kennen :roll: .
Vervolgens wordt er ander dominant paard bij onze andere dominante gegooid.
Ons leek dat niet zon goed plan, we hadden nog niets toegezegd dus toen we hem later uit de wei halen, konden we meteen de da bellen _-:(
En wie kan dat dan betalen?? Wij hebben het masr gedaan maar uiteindelijk is dit niet de manier natuurlijk :+: eb komt sfeer ook weer niet ten goede...

Een pensionhouder ( hier veelal ex boeren) gaat met een kostbaar bezit ve ander om dus overleg is geen overbodige luxe, in mijn ogen :oo

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:36

Mijn staleigenaresse doet mijn paard altijd bij de nieuwelingen zetten zonder mij in te lichten. Eerst moest ik er een beetje aan wennen maar die van mij is gelukkig heel sociaal en er is (tot nu) gelukkig nog nooit iets fout gegaan. Wel blijft ze er zelf bijstaan om te kijken hoe het gaat en als het niet gaat (ziet ze snel) dan haalt ze één ervan eruit. Die van mij is wel wat dominant maar hij zal nooit zomaar slaan of bizar gaan jagen o.i.d. Hij gilt alleen als een wijf, slaat een keer met zn voorbeen en de ander is vaak direct zo onder de indruk dat het goed gaat. Zelfs een paard dat tot een jaar geleden hengst was en gedekt heeft :=

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:53

KoudbloedKim schreef:
Serieuze vraag, niet sarcastisch bedoeld.

Ik vind ook dat je moet kunnen vertrouwen op een goede verzorging, helaas blijkt dit vertrouwen niet altijd terecht.

Het paard staat al buiten, mag alleen nog niet op gras. Is dus niet zo heel erg meer. Als hij hem er bij zet en het heel even aankijkt is dat prima.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:00

Bij een gezond paard zou ik het ook niet fijn vinden zonder overleg, maar het laten gaan en gewoon zeggen, goh, zou je mij de volgende keer even willen waarschuwen? Maar bij een paard dat ziek is, zou ik echt pissig worden. Dat hoor je altijd in overleg te doen, hoeveel ervaring, kennis of kunde je hebt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:21

Juangi schreef:
Ik hoor graag jullie meningen.

Mijn paard staat vanwege hoefbevangenheid in de paddock. Zal binnenkort op gras komen te staan maar dat zal nog een aantal weken duren. Vanochtend is er een nieuw paard gearriveerd. Dit paard zal uiteindelijk samen met mijn paard in een kleine kudde komen. Mijn paard zal later in de kudde bijgevoegd worden omdat hij dus nog niet op gras mag.

Ik ben zonet door een stalgenootje op de hoogte gebracht dat er een vreemd paard bij mijn paard is ingezet. Zonder overleg heeft de staleigenaar besloten om een vreemd paard bij mijn paard in de paddock te zetten. Haar reden daarvoor is is dat ze daar voldoende ervaring voor heeft om het in te schatten.

Is dit normaal?

Je stalgenootje heeft niet gezegd dat ze elkaar slopen dus niets aan de hand lijkt me. Gezellig een vriendje erbij.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:41

Ik snap het goed, je kan van die man/vrouw niet verwachten als hij/zij zo'n 40 paarden in het pension heeft staan iedereen moet bellen van: is het goed dat ik dat paard bij dat paard zet.
Die heeft wel meer te doen.
En als je er niet mee eens bent praat er mee of zoek iets anders, kleinschalig.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 13:13

Even ter verduidelijking: paard was idd hoefbevangen. Laatste dagen gaat het beter en is hij niet meer stijf of kreupel. Maar teveel belasten is natuurlijk niet de bedoeling. Alle paarden staan op de wei dus de 2 paddocks die er zijn staan leeg en worden niet gebruikt.

De enige vraag van mijn kant aan jullie was: is het normaal bij stallingen dat de staleigenaar dit soort beslissingen maakt?

Inmiddels is het paard weggehaald, het ging niet goed bij het voeren omdat mijn paard het andere paard er niet bij liet.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:32

Bij ons op stal wordt er ook 'over en weer gesleept' met paarden zonder telkens toestemming te vragen.
Ze staan in groepen van 2-3 paarden. Bij nieuwe paarden is het dan wat zoeken waar het bij past, stalhouder ziet goed genoeg of het wel of niet mogelijk is. Slechte combinatie worden uit elkaar gehaald.
Zelfde met wisselen van weiland, ik zie wel in welk weiland ze gezet wordt. In het tussen seizoen vind ik paard soms met soms zonder deken terug, stalhouder houdt in de gaten wat nodig is. Kom ik tussendoor en ik vind bvb dat deken op\af moet dan doe ik het zelf.
Over voer wordt wel overlegd maar stalhouder voert idd naar haar inzicht.

Mijn paard staat in pension omdat ik niet de plaats of tijd heb om de volledige zorg op mij te nemen, dusja dan vertrouw ik er op dat de pensionhouder zelf wel kan inschatten wat nodig\mogelijk is.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:39

Hier wordt ook door de stalhouder beslist, vaak zonder overleg maar (zeker bij twijfel of wat kwetsbare paarden) ook wel eens met overleg. Gaat prima, hij kan het duidelijk goed inschatten dus van mij mag ie :)

Op mijn vorige stal was ik wel de pieperd wbt koppelen van mijn paard, maar daar had ik qua inschatten/paardenkarakter kennis dan ook absoluut geen vertrouwen in de staleigenaar. Uiteindelijk gaf oa dat me zó veel stress dat ik verhuisd ben van stal. Op de lange termijn werkt zo weinig vertrouwen in de staleigenaar niet.