Is dit niet een probleem verleggen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:31

RaafSmits schreef:
[naam] schreef:
Ik zou bijna zeggen, breng hem naar ons, maar denk dat mijn vriend daar niet heel blij van wordt. :o
Er zijn echt nog wel mensen die het goed met mens en dier voor hebben, maar helaas ook een hoop egoïsten.
Heb het zelf meegemaakt met 1 van mijn paarden, dus ik kan nu wel heel stellig beweren dat dieren bij me blijven tot ze dood gaan, maar heb er zelf ook eentje weggegeven omdat ik daar echt niet meer voor kon zorgen op dat moment.
Ik heb nog nooit zoveel spijt gehad van een beslissing die ik heb gemaakt en nu is het te laat.
Vertrouw nooit mensen op hun mooie blauwe ogen.

Dat soort verhalen komen dus ook met regelmaat voorbij op Bokt....te vaak eerlijk gezegd.
En het lijkt me vreselijk, maar stiekem denk ik ook wel eens "eigen schuld " dan hád je maar..........
Maar aan de andere kant, IK heb ook stomme dingen gedaan waar het mijn dieren betrof.
Dus ik weet ook als geen ander hoe heet die tranen dan zijn........
En ook dat verdriet slijt wel weer......maar beduidend minder makkelijk dan je wellicht zou denken.
Het schuldgevoel is ook groot genoeg, kan nog steeds niet echt aan hem terug denken.
Het is nu 10 jaar geleden, maar de pijn wordt niet minder.

Wil in het kort de reden wel vertellen, dan kan men hier oordelen of het terecht was als men dat wil.
Ik was 18 jaar, werd door omstandigheden op straat gezet (vader in gevangenis) en had 2 paarden.
Op dat moment had ik nog verzorgpaarden bij een man die 20 jaar ouder was en hij bood mij onderdak aan.
Deze man had geen goede bedoelingen, ik denk dat ik niet meer hoef uit te leggen. :o
Toen ik door mijn spaargeld was en 1000 euro rood stond (studiefinanciering, kon toen, weet niet of dat nu nog kan), moest hij van me af.
Hij heeft er toen voor gezorgd dat op een nacht het hekwerk rond de wei van mijn paarden op meerdere plekken kapot gemaakt werd.
Mijn 2 paarden zijn toen de weg op gerend en beide geraakt door een auto, 1 op slag dood, de ander zwaargewond.
Het ene paard dat dood was, was mijn reden om te leven, al sinds mijn vroege pubertijd.
Ik leefde in een roes, heb het andere paard verzorgd tot het helemaal beter was en weer bij andere paarden in de wei kon staan.
Tóén begon ik te beseffen wat er was gebeurd en ben ik ingestort... zodra ik het paard zag, kwam alles weer boven, alle beelden.
Ik kón door dit trauma en alle andere trauma's in mijn leven niet meer voor hem zorgen, ik kon het simpelweg niet!
Toen bood een 'lieve' dame een mooi plekje aan en daarna, toen hij vertrok, ben ik daadwerkelijk door mijn benen gezakt en heb ik 2 jaar in een ziekenhuis doorgebracht.
Ik kón niet anders. :n
Ben er nog een paar keer geweest en kwam er later achter dat ze hem had verkocht als RIJPAARD! Terwijl hij nooit meer bereden kon worden.
Naar een handelstal... ben al járen op zoek, overal advertenties en filmpjes geplaatst, maar geen resultaat.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:34

Ik heb in al de tijd dat ik paarden en pony's heb dus een keer mijn pony weggegeven naar 'een goed huis en pensioen' (ook nog bij bekende persoon van mij). Onder de voorwaarde dat hij niet meer de sport in zou gaan.
Nou je raadt het al... dat gebeurde dus wel. En een jaartje later moest hij wegens complete verzuring en tying up worden ingeslapen.
Slapeloze nachten heb ik ervan gehad en ik voel me feitelijk nog steeds schuldig. Als hij gewoon in zijn weitje had gestaan zonder stress was hij er nog geweest... gewoon gelukkig, arm dier had dit echt niet verdiend (welk dier wel?) ... -O- |(

Dus ik doe dat nooit meer. Ik heb zelf vorig jaar een pony overgenomen die ook werd weggegeven. Als die ooit weg moet, is het ook slager / inslapen. Ik heb mijn les helaas op een hele harde manier geleerd.

Een gezond dier verkopen vind ik heel wat anders, maar een dier met een gebrek (of qua karakter of qua lijf, tel ik ook leeftijd bij) is een verantwoordelijkheid verleggen. En ja, je hoopt dat het dan goed gaat, want je zoekt iemand uit die je vertrouwt etc. Maar dat is dus absoluut geen garantie... en wie is altijd weer de pineut ... het dier in kwestie...
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 27-06-15 18:36, in het totaal 2 keer bewerkt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:34

[/quote]
Daar zouden mensen dan eerst eens over moeten nadenken, voor ze een dier aanschaffen! Als je een dier aanschaft, doe je dat, in mijn ogen, voor het leven.[/quote]

Niemand kan in de toekomst kijken. Ik vind het heel netjes dat er een plekje gezocht word voor een paardje. Sommige mensen gooien hun dier uit de auto of doen de hamster in de container.. in engeland laten ze ze ook gewoon lopen. Dat is pas erg. een dier aan zn lot overlaten.
Verkopen weggeven is ook niet slecht. Mits je eerlijk bent over het dier. Ongeacht welk dier.

heftig elena

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:43

geerke schreef:
ik vind het ''not done''....een paard wat op leeftijd komt weg te doen.Alleen omdat hij niet meer kan wat de ruiter graag zou willen.Hekjes springen of boscrossen.
En dan moet hij weg onder het mom dat hij ergens anders gelukkiger is en meer aandacht krijgt.
Zag gisteren ook weer zo een topic.De ouwe sok ging weer terug naar de oude eigenaar,daar mag hij in een kudde van 30 paarden staan,want meisje heeft het te druk met de studie en de andere pony.Allemaal goed en wel...maar hoeveel tijd heeft iemand voor een pony waar er nog 29 lopen?
Gelukkig zijn er ook mensen die hun paard een goede ouwe dag geven.

Niet te doen. Als ik dat zou doen heb ik binnen de kortste keren hier de wei vol oude onbruikbare paarden staan.
Persoonlijk doe ik versleten paarden niet naar de slacht, om lokale praktische redenen, niets tegen paardenslacht. Ze worden geschoten en begraven.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:45

In ons gezin is er 1 regel voor de dieren.Elk dier blijft bij ons tot de dood.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:46

Kuggur schreef:
geerke schreef:
ik vind het ''not done''....een paard wat op leeftijd komt weg te doen.Alleen omdat hij niet meer kan wat de ruiter graag zou willen.Hekjes springen of boscrossen.
En dan moet hij weg onder het mom dat hij ergens anders gelukkiger is en meer aandacht krijgt.
Zag gisteren ook weer zo een topic.De ouwe sok ging weer terug naar de oude eigenaar,daar mag hij in een kudde van 30 paarden staan,want meisje heeft het te druk met de studie en de andere pony.Allemaal goed en wel...maar hoeveel tijd heeft iemand voor een pony waar er nog 29 lopen?
Gelukkig zijn er ook mensen die hun paard een goede ouwe dag geven.

Niet te doen. Als ik dat zou doen heb ik binnen de kortste keren hier de wei vol oude onbruikbare paarden staan.
Persoonlijk doe ik versleten paarden niet naar de slacht, om lokale praktische redenen, niets tegen paardenslacht. Ze worden geschoten en begraven.

zonde....kun je dat vlees niet aan je honden geven?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 18:47

Nee, je kan zeker niet in de toekomst kijken, maar je weet dat ziekte, blessures en dood er voor iedereen aankomen.
Toch iets om over na te denken.

Ik heb ooit op een ander forum ook eens een topic geopend dat ging over of mensen regelingen had getroffen voor hun dieren i.v.m onverwachts overlijden van de eigenaar/ eigenaars.

Daar zaten heel veel kattenfokkers, maar ook fokkers van dieren in het algemeen.
Ik schrok toen een beetje van de reacties.
Er waren maar érg weinig mensen die daar mee bezig waren.
Men ging er gewoon maar vanuit dat de partner/ familie en nabestaande dat wel zouden oplossen.

Ik heb wel geteld één vriendin die alles door een notaris heeft laten vastleggen
Die hebben niet alleen een plan van aanpak vast staan, maar hebben in de loop van jaren zelfs een speciaal financieel spaarpotje voor hun dieren aangelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:47

Britta31 schreef:
In ons gezin is er 1 regel voor de dieren.Elk dier blijft bij ons tot de dood.
En wat als in het ergste geval jouw huis in de fik vliegt met man en kind erin?
Je kunt dit wel als een principe regel hebben, die heb ik ook, maar er kunnen áltijd redenen zijn waardoor je niet anders kunt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:55

Maar ik bedoel als alles goed gaat in het leven.Maar er zijn genoeg mensen die een dier toch afdanken als het verder goed gaat.Ik weet ook niet wat er met Britt en Nappie zal gebeuren als het vreselijk mis gaat hier.Ik denk dat ik ze dan toch laat inslapen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:57

Probleem???? Oplossing bedoel je waarschijnlijk.

Sinds vorig jaar heb ik een pony van nu 25. Was van bejaard meneertje. En o, o, wat heeft ze een extra zorg nodig. Ze lust geen gemalen lijnzaad, dus eens in de zoveel tijd moet ik hélémáál naar de Epplejeck fietsen om speciáál voor haar lijnzaadolie te halen. Ook staat ze, als het heet/koud/nat is, graag in/bij/voor de schuilstal. Moet ik hélémáál speciáál voor haar ervoor zorgen dat beide deuren open staan anders durft ze er niet in.

Ik heb er bijna een dagtaak aan. Vooral aan het geflikflooi met dat dier, want ze is superlief. O, en ze is kerngezond, was bevangen toen ze hier kwam maar dat is alweer uitgegroeid. Ze is in veel betere conditie dan mijn ruin van 16, en deze maand gaat ze leren slepen zodat ze daarna voor mijn hooiwagentje kan.

Want ja, ze is al 25 en dus volkomen afgeschreven en niet meer bruikbaar.

Anoniem

Re: Is dit niet een probleem verleggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:59

Het probleem is, dat er meer mensen zijn met slechte bedoelingen, dan mensen zoals jou of mij.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:09

KoudbloedKim schreef:
Het probleem is, dat er meer mensen zijn met slechte bedoelingen, dan mensen zoals jou of mij.

Zodra iemand voor weinig of geen geld een paard van iemand anders in handen krijgt, lijken de euro-tekens in de ogen te komen, en afspraak of niet, zo'n paard móet blijkbaar verhandeld worden... Het lijkt soms inderdaad wel of je niemand kunt vertrouwen...

Zelfs "gehandicapten-manéges" zijn niet allemaal even betrouwbaar... met een smoesje je paard voor een vriendenprijs overnemen (en wie wil er nu niet gehandicapte mensen een plezier doen met een lief paard?), je mag het komen opzoeken maar wil je langskomen, smoesje zus smoesje zo... om er achter te komen dat het paard direct doorverkocht was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:31

Ik weet het. :j
Wij hebben nu een paardje waarbij de vorige eigenaresse op eerste plaatst staat mocht ze ooit om wat voor reden dan ook weg 'moeten'.
Geen haar op mijn hoofd die denkt om me daar niet aan te houden. :n
We hebben het niet eens op papier, maar dat iemand zoveel vertrouwen in me heeft, vind ik gewoon heel veel waard en ik zal NOOIT haar vertrouwen in mij beschamen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:19

geerke schreef:
Kuggur schreef:

zonde....kun je dat vlees niet aan je honden geven?

Tsja, zou kunnen, dat betekent thuisslacht, en dat valt niet mee. Praktisch gezien nogal een moeilijke klus, zwaar, veel afval, en dan komt nog de vraag waar gaan we al dat vlees opslaan, de vorige twee keren zijn er twee paarden tegelijk doodgemaakt...
En ik moet toegeven het is natuurlijk óók een emotionele zaak. Ik vind het al niet geweldig het haltertouw vast te houden terwijl ze de kogel krijgen., laat staan ze ook nog te slachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:27

Zie het ook steeds vaker voorbij komen en ja, ik irriteer me er behoorlijk aan.

Ik heb mijn pony nu 9 jaar en heb er door allerlei beenproblemen van haar meer niet als wel op kunnen rijden. Mensen zeiden dan ook tegen mij; joh, als ze weer goed loopt, verkoop haar dan!
No way, kan ik niet over mijn hart verkrijgen.
Ze staat nu sinds een jaar gratis, tegen ruil dat ik werk bij een boer.
Maar die 8 jaren daarvoor elke maand wel 125/150 betaalt alleen aan stalling, reken daarbij de nodige andere kosten, ook de dierenartskosten van scans en foto's die niet mals waren.
Maar nee, ik verkoop haar niet. Al zou ik me er de pleures voor moeten werken, weg gaat ze niet.
En dan vind ik het best kwetsend en hard dat mensen hun oude dier zo 'weggeven'. Dat raakt mij best wel, ik kan al 9 jaar zeer weinig met haar, betaal elke maand trouw de kosten (ze staat nu ook op dure medicijnen, ze heeft cushing). En dan gaan mij de nekharen echt recht overeind staan dat sommige mensen zo makkelijk denken.
Ja, ik zou ook wel weer willen rijden! Maar ik ben niet zo hard en ego dat ze daarom weg of dood moet.

Als mensen oud, op en versleten zijn, dure medicijnen nodig hebben, zeg je toch ook niet geef hem maar een spuitje? Ik wil dieren niet vermenselijken maar vind dat er door de huidige maatschappij te makkelijk over dieren gedacht wordt.

Edit; en dan vind ik verhalen zoals KBK anders hoor! Dat snap ik helemaal. Ik heb het puur over mensen die er een jonger dier voor weer willen hebben, of die het geld er gewoon niet voor over hebben.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:32

ik hoorde pas dat hier ook hengstveulens naar de slacht gaan van melkerijen etc. dat vind ik heel erg moeilijk.
Er 'verdwenen' vroeger ook 'plots' oudere paarden met chronische aandoeningen uit de manege. het stoot mijzelf enorm tegen de borst want mijn credo is "een dier heb je voor een heel leven en niet voor even'.
Ik kan ook al jaren niet meer rijden of wat ook op mijn tinker, maar het is een soulmate en ik wil dat hij zijn grijze snoetje bij mij krijgt en liefst door ouderdom in mijn armen sterft... maar niet iedereen denkt daar zo over en wil op voorhand geen kostetn ervoor maken als hij/zij iets gaat mankeren.

maar, ik vind het ook erg eng dat mensen emotieloos hun paard verkopen omdat er geen 'klik' is etc... ik weet niet, ik hou van al mijn dieren en ik heb ooit mijn shetlander weg gedaan omdat een meisje er zo dol op was en er buurkindjes daar mee mochten gaan knuffelen etc. En ik dacht, nou, hij heeft daar nog meer liefde, aandacht dan ik hem kan geven.. en ik ben al heel de dag thuis, chronisch ziek.. :-) ... en daar ben ik nóg verdrietig over, mis hem nog zo vaak, al heb ik 2 kanjers staan, voor mij zijn het familieleden, vrienden, therapeuten, alles in 1... en deze gaan alleen erf af als ze oud zijn en het niet meer humaan is ze te laten leven of dat ze zelf gaan.. en dan komen ze in een urn terug... ;-)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:09

Ieder is vrij om in eigen situatie de beslissingen te nemen die bij die situatie past ........
Voor deze zaken bestaan geen meetlatten........ Noodgedwongen heb ik 1 oude pony moeten herplaatsen. En een andere oude pony in laten slapen ........ Allebei hebben ze de beste optie gekregen welke zich aandiende allebei niet meer geschikt om bereden te worden , ik heb er vrede mee ze hebben beide een goede oude dag bij me gehad ......

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 00:27

Urbiezira schreef:
KoudbloedKim schreef:
Ik snap jou ook heel goed hoor. :j
En het is ook gewoon lastig, want het gaat ook heel erg tegen je gevoel in om een verder gezond paard te laten inslapen.

Vooral dat vind ik eigenlijk het allermoeilijkste. Als hij op was geweest, of bijna op, was de keuze niet zo moeilijk geweest. Maar hij is nog zo fit...en het is natuurlijk makkelijk praten, maar puntje bij paaltje zit denk ik iedereen verschrikkelijk te janken :')

Ik vind het eerlijk gezegd wel raar,een dier waar je zelf voor gekozen hebt te laten slachten om nu eens echt een paard te hebben.
Als je nu echt geen geld meer had en het dier mankeerde van alles ,oké.Maar dit vind ik persoonlijk een heel egoistische keuze.

Dat is het laatste waar ik nu aan zou denken bij het paard wat ik in mijn nek geschoven heb gekregen buiten mijn wil om.Het dier is kerngezond,zolang ik zijn basis behoefte's kan vervullen staat hij hier dan helaas ook maar gras te vreten.Maar een gezond dier in slaap doen,omdat ik wat anders wil gaat er bij mij niet in.Het zijn geen fietsen die je inruilt,maar levende wezens.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 00:46

beatje dat zeg je wel heel gemakkelijk..

maar laten we reëel blijven..

kopen de meeste mensen een pony om een huisdier te hebben en te genieten van het zicht op een levend dier in de weide (en daarvoor een flink bedrag te betalen).

of koop je een rijdier, om samen mee een leuke tijd te hebben.. De meeste mensen hebben als hobby paardrijden (of mennen of iets anders wat je doet met een paard).

Voor een werkdier (want dat is een paard, geen huisdier) dat zijn werk niet meer kan doen kun je twee dingen doen:
1- hem laten staan en er nog heel lang onkosten aan hebben (vaak hoger dan een gezond dier)
2- hem naar de slacht brengen, of in laten slapen
3- hem in de schoenen van iemand anders schuiven

Voor wat optie 1, de meeste mensen hebben het geld om 1 of enkele paarden te houden, paarden waarmee ze aan de slag zijn, vandaar ook dat ze dat aantal paarden hebben. Het paard dat dan grasmaaier mag gaan spelen, neemt de plaats in van 1 waar bijvoorbeeld wel mee gesport kan worden, of wel mee gefokt kan worden.. Ik ben heel eerlijk.. ik ga geen geld neertellen om mijn paard grasmaaier te laten spelen als dat betekent dat ik moet wachten tot hij van ouderdom omvalt voor ik weer op een eigen paard kan klimmen... als ik tegen die tijd uberhaupt nog op een paard kan klimmen. Ik zal mijn paard, als dat om wat voor reden niet meer geschikt is als rijdier ook niet bij een ander zetten, puur omdat ik het mijzelf niet zou vergeven als ze er mee gaan rotzooien.. Die gaat dus hemelen..

is het paard te oud geworden om nog te werken, dan kan het zijn dat hij gewoon aan mag blijven en dat ik mijn 'eigen paard waarmee ik kan rijden' even een paar jaartjes aan de kant schuif, immers je hebt lang plezier mogen beleven.. hij zou dan ook als weide maatje naar kennissen mogen als die een weidemaatje nodig hebben.. geen probleem..

maar hoe sta je er dan tegenover dat er gezonde koeien worden geslacht, gezonde lammetjes in de shoarma verdwijnen.. waarom mag een gezond paard dan niet in een kroket?

Het was je rijdier en je besluit om wat voor reden er vlees van te laten maken.. Klinkt heel cru, maar waarom mag een koe dan wel gezond worden aangeboden bij de slacht, maar een paard niet als de eigenaar dat wil?

dat heeft puur met de aaibaarheidsfactor te maken.

in laten slapen vind ik stiekem een ander verhaal want dan vernietig je feitelijk een gezond dier voor niets, laat het dan nog een functie hebben. met laten slachten heb ik geen moeite.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 04:46

Ben het helemaal met je eens elenaMM77.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 05:30

tsja...lastig. Ik zeg nooit nooit. Daarbij is het altijd een nobel streven om te zeggen dat dieren tot hun dood bij je blijven blablabla, want dat geeft ONS een goed gevoel, dan voelen we ons een beter mens. Aan de andere kant....een paard maakt het niet uit waar hij staat of bij wie, zolang hij gezelschap, beweging en zijn natje en droogje krijgt.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 05:51

dems75 schreef:
tsja...lastig. Ik zeg nooit nooit. Daarbij is het altijd een nobel streven om te zeggen dat dieren tot hun dood bij je blijven blablabla, want dat geeft ONS een goed gevoel, dan voelen we ons een beter mens. Aan de andere kant....een paard maakt het niet uit waar hij staat of bij wie, zolang hij gezelschap, beweging en zijn natje en droogje krijgt.

Dat laatste is dus ook min of meer de vraag.
Krijgt jou paard dat ook of wordt je dat alleen maar wijs gemaakt???

En uiteraard gaat het dan om cru gezegd om op leeftijd zijnde af lichamelijk afgekeurde paarden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 06:07

De uitspraken dat het dier bij je blijft tot zijn/haar dood vind ik heel nobel en ik hoop met heel mijn hart dat ik dat kan en mag realiseren en het is ook mijn insteek maar ben ook nuchter. Paarden kosten nu eenmaal veel geld en als de omstandigheden zo zijn dat het niet te betalen is, dan moeten er keuzes gemaakt worden. 9 van de 10 paarden worden aangeschaft om te rijden en ze zijn te duur om 10 jaar te laten staan terwijl je zelf zoooooo graag wilt rijden en je daarin wilt ontwikkelen. Het is niet reëel om jezelf dan zo weg te cijferen. Heel makkelijk kan ik zeggen hoe ik het zou doen maar als ik er daadwerkelijk voor sta weet ik ook niet wat ik zou kunnen en willen en daarom denk ik dat het zo belangrijk is om iemand zijn of haar keuze zelf te laten maken waar hij/zij zich goed bij voelt. Als dat slachten/inslapen is, daar heeft het dier geen weet van. De eigenaar moet daarmee dealen. En dat geldt ook voor weggeven/verkoop. Je hebt je eigen morele verplichting naar je zelf.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 06:13

RaafSmits schreef:
Dat laatste is dus ook min of meer de vraag.
Krijgt jou paard dat ook of wordt je dat alleen maar wijs gemaakt???

En uiteraard gaat het dan om cru gezegd om op leeftijd zijnde af lichamelijk afgekeurde paarden.

Dát is weer een heel andere discussie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 06:23

Ben ik het dus niet mee eens, dat dit een hele andere discussie is, als je de vele "horror" verhalen hier en op bv fb leest, van paarden en honden die met zgn de beste bedoelingen zijn "weggegeven", aan een fijn nieuw tehuis, om binnen de kortst mogelijke tijd, verkocht, mishandeld of dood zijn...