laraxXxemma schreef:Vind dit nogal zwart wit.. ts stelt hier voor op een manege waar kinderen leren rijden bitloos te gaan voorstellen? ik denk niet dat het een slim idee is beginners bitloos te laten rijden..
rijden zonder metaal? Weet je zeker dat je dat wil? Want dan kan je je beugels ook wel weg doen, of wat dacht je van de gespen van je singel.. 9 vd 10 keer zijn die toch echt van metaal.. flauw natuurlijk, maar ts heeft haar mening al helemaal klaar (er is meer dan helemaal met of helemaal zonder! Niet alle paarden kunnen zonder bit hebben *streng gezicht*) en er zijn al meer dan genoeg topics over met of zonder bit.
Lijkt me juist een geweldig idee om bitloos (zachte optoming) te beginnen voor ruiters. En zonder contact teugel. Als er iets was wat ik erg vond toen ik net begon was het dat ik niet normaal mijn balans kon houden en mijn handen niet stil kon houden, maar wel een contact teugel moest voeren. Arme dieren waar ik als echte beginner op heb gezeten, dat gaf namelijk onbedoeld wel wat gedoe met dat bit.
Heb er een aversie voor het bit van opgelopen, maar die is inmiddels wel weer opgeruimd gelukkig.
Zonder bit en contactteugel leren rijden geeft trouwens veel sneller een onafhankelijke zit(vooral dat zonder contact, bit/geen bit maakt daarin niet zo uit)). Je pakt toch ongemerkt snel steun aan die teugels als beginner.
Qua veiligheid maakt het niets uit, als een paard echt wil gaan gaat hij, met of zonder bit.
En jawel, alle paarden kunnen zonder bit. Het is eerder zo dat niet alle paarden met bit kunnen, alhoewel dat dan wel een lichamelijke reden heeft en uitzonderingen zijn. Geestelijk kan beide even goed.
Zelf zowel ja als nee ingevuld in de poll, ik rij op beide manieren. Bit gebruik ik meestal voor het wat serieuzere werk, de verfijning. Buiten rij ik meestal bitloos.
Ik had ook sporen met een grof wieltje en om het metaal circus af te maken had ik in mijn oren ook nog een metaal knopje.
Waarom? Omdat ik dan aan twee paar teugels tegelijk kon rukken om hem met zijn neus op de borst te laten lopen.