Contact met vorige eigenaar; wat vindt Bokt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:37

Met de eigenaars van het paard dat ik 3 jaar geleden verkocht heb, heb ik nog af en toe contact. Eens in de zoveel tijd sturen ze mij een berichtje met hoe het gaat en op facebook zie ik foto's voorbijkomen. Als ze een wedstrijd rijden in de buurt gaan we soms wel eens kijken, al is dat in 3 jaar tijd nog maar 2 keer gebeurd. Meer hoeft voor mij niet, ik denk niet dat dat voor hen fijn is en bovendien heb ik er geen behoefte aan om nog elke week te horen hoe het met het paard gaat. Als hij verkocht zou worden zou ik dat wel graag weten, maar ik denk wel dat ze dat uit zichzelf zouden vertellen.

De vorige eigenaren van mijn huidig wedstrijdpaard zie ik regelmatig op wedstrijd. We maken een praatje, ze geven hem een aai over z'n bol, maar meer ook niet. Geen bemoeienissen, geen gezeur, gewoon prima zo.

Naar de fokker van m'n jong paard heb ik een paar weken geleden een berichtje gestuurd, gewoon om even te zeggen dat hij het goed doet, zadelmak is en dat we nog steeds blij zijn met onze aankoop. Ze reageerden wel meteen maar had ook niet de indruk dat ze het nodig vinden om nog veel over hem te horen.

Conclusie: contact met vorige eigenaren of met nieuwe eigenaren vind ik prima, als het met mate is :)
Laatst bijgewerkt door Mallootje op 24-06-15 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:38

Ik denk dat veel afhangt van hoe de oude eigenaar zich opstelt. Als iemand drammerig is of telkens commentaar heeft, nou nee bedankt.
Maar ik heb nog contact met 2 oud-eigenaren; 1 paard hebben we een aantal jaar geleden gekocht van een bokker. Toen stuurde ik om de paar maanden een pb'tje met wat info en foto's, nu heb ik haar al een tijdje op facebook dus gestopt met de pb's, gezien ik vooral paarden-dingen plaats op FB is ze wel op de hoogte.
Andere paard is gekocht in februari dit jaar, laten brengen uit Engeland. Oud-eigenaresse heb ik ook op facebook, en daar heb ik nog wel actief contact mee. Op chat ben ik altijd diegene die begint (ze begint dus nooit zelf een gesprek). Stuur haar regelmatig privé eens een foto of filmpje hoe ze losgaan op de wei, en na een wedstrijd soms een filmpje of klein verslag hoe het is geweest. Krijg altijd superleuke reacties terug, iedere keer bedankt ze me uitbundig en af en toe een heel tekstje over hoe blij ze is dat het paard goed terechtgekomen is, hoe goed ze het doet, hoe ontzettend dankbaar ze is dat we haar zo veel op de hoogte houden.. Ik vind het leuk om een oud-eigenaar een plezier te doen, en vooral als je leest hoe oprecht blij zij is met iedere update, doe ik het al zeker graag. Ze vraagt zelf niets en geeft ook geen ongevraagd commentaar of tips, alleen erg lieve berichtjes. Win win toch? :D

Zelf een aantal jaar geleden een paard verkocht via een handelaar. De nieuwe eigenaresse had mij via via gevonden. Even info uitgewisseld, en toen stelde zij zelf voor om het paard eens op te zoeken. Afgesproken, zag er goed uit en aardige mensen. Paardje was dus goed terechtgekomen en dat was voor mij voldoende, ik had rust en verder geen contact meer gehad. Toevallig zie ik ze wel af en toe nog eens op wedstrijd. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:40

Ik zou bij verkoop na 1-2 dagen even een mail sturen of de verhuizing goed is verlopen, evt 1-2 weken later weer of het goed gaat en dan tussen de 2 en 6 maanden na verkoop weer.
Op z'n vroegst na een half jaar zou ik eens willen kijken hoe het gaat op het nieuwe adres of bijv op wedstrijd oid, mits de nieuwe eigenaar daar ook achter staat.
Wellicht dat ik 1x per jaar/2 jaar ofzo nog eens een mailtje zou sturen, maar meer uit belangstelling dan uit bemoeienis oid.
Verder laat ik contact een beetje over aan de nieuwe eigenaar, wil die me toevoegen aan fb dan is het aan diegene en wil die vaker foto's sturen of mailen dan is dat ook prima.

Zou ik een paard kopen van iemand die op zo'n zelfde manier contact wil houden zou ik dat ook prima vinden. :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:40

Ik denk dat ik me aansluit bij de meesten hier, af en toe een foto of resultaten mailen prima, maar geen bemoeienissen of ongevraagd advies.
Ik heb mijn pony alweer 14 jaar en de vorige eigenaar heeft nooit echt contact gezocht.

Wel kwam ik vorig jaar iemand tegen die bij ons les kwam geven aan een stalgenootje, die bleek 17 jaar geleden de eigenaar van Miles te zijn geweest. Zij vond het wel leuk om hem na al die tijd weer eens te zien.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:43

Ik heb zelf 1,5 jaar geleden een paard verkocht waar ik echt wel een band mee had, ik mis haar nog steeds best wel maar ik heb absoluut niet de behoefte om de nieuwe eigenaresse om foto's of berichtjes te vragen. Ik volg haar op FB en zie daar af en toe hoe het gaat. In het begin heb ik haar een paar keer een appje gestuurd om te vragen hoe het ging en zij mij ook en een paar keer gebeld toen ze erg ziek was geworden daar. Ik heb haar zelf weggebracht dus wist waar ze terecht kwam en ik ben een jaar later nog een keertje langs geweest. Ze heeft daar een super leven (beter dan ze bij mij had) en doet het ook nog top in de wedstrijden dus meer had ik echt niet kunnen wensen.

Als ik zelf een paard zou kopen zou ik het ook niet fijn vinden als de oude eigenaar constant wil weten hoe het gaat. Ik zou ze best een beetje op de hoogte willen houden of een keer langs laten komen maar daar zitten wel grenzen aan vind ik :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:45

Ik geloof dat ik nogal afwijk hier :')

Toen ik paardlief 2 jaar geleden naar de andere kant van NL verhuisde heb ik meteen de oude eigenaar gebeld om te laten weten dat alles goed was gegaan (dat hadden we dan ook afgesproken). Sindsdien gaan er op Whatsapp en Facebook regelmatig foto's over en weer of gewoon losse flodders. Het is soms een paar weken stil maar soms sturen we ook meerdere keren per week iets :+ Overigens zie ik het niet als 'verantwoording afleggen' of 'goedkeuring vragen' of wat dan ook, het is nog steeds mijn paard dus ik beslis :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:48

Ik heb mijn pony gekregen en dat maakt dat ik er nu anders insta dan wanneer ik willekeurig ergens een pony had gekocht.

Nu stuur ik af en toe zelf updates over hoe het gaat, of dat ziet ze op mijn facebook. Heb m ook gekregen van een goede bekende. Het is dat ik verhuisd ben, anders zag ik haar waarschijnlijk nog wekelijks.

Bij een gekocht paard (van een vreemde), zou ik niet zo vaak updates sturen en die zou ik ook niet op fb hoeven hebben.

Verkocht is verkocht en dan ben ik de eigenaar van het paard en geen verantwoording schuldig aan oude eigenaren :n

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:13

Marije_jiplover schreef:
Verkocht is verkocht en dan ben ik de eigenaar van het paard en geen verantwoording schuldig aan oude eigenaren :n

Ho stop, volgens mij ga je hier iets te ver.
Alleen maar omdat de oude eigenaar geeft om het paard en het leuk vindt te zien hoe het gaat etc. betekent niet dat je plots verantwoording moet afleggen.

Sommige mensen hier zijn wel erg negatief, met eisen en verantwoording. Daar gaat het toch helemaal niet om. 't is meer nieuwsgierigheid en interesse van oud-eigenaren, lijkt mij.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:15

Ik heb een tijd terug en paard verkocht en nog steeds heb ik contact met de nieuwe eigenaar (Happy_boy). Ik dring me niet op, maar ze vindt het gewoon leuk om contact te houden en ik vind dat super. We appen elkaar zo nu en dan een ze stuurt geregeld foto's omdat ze zo blij met hem is. Is echt een hartstikke lieve meid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:18

De fokker van mijn pony vraagt wel eens of ik nog nieuws heb. Maar dat is omdat ze de door hun gefokte paarden graag volgen om te zien hoe ze presteren en zich ontwikkelen. Ik vind dat leuk en stuur berichtjes als ik wat te melden heb.

Waar ik absoluut niet op zou zitten wachten is op een vorige eigenaar die emotioneel nog aan het paard geplakt zit. Iemand die regelmatig vraagt hoe het met het paard is, steeds om foto's vraagt etc: dat zou ik echt niet trekken. En elke paar maanden is voor mij al te "regelmatig". Helemaal als je er het gevoel bij krijgt dat die oude eigenaresse bij het aanschouwen van die foto's een doos kleenex nodig heeft... Vind ik stikbenauwend.

Ongevraagde adviezen en té nieuwsgierige vragen hou ik ook niet van. Zo van "Laat je nog wel de hoefsmid elke 6 weken komen? Rij je haar nog steeds met dat bit wat ik meegegeven heb? Hoe is het met haar eetlust? Gaat ze nog steeds elke dag de wei op? Je weet toch wel dat ze niet van springen houdt he?
"
En als een oude eigenaresse een keer wil komen kijken: van harte welkom. Maar als iemand terug blijft komen...nee! (Of het moet zijn omdat we persoonlijk een klik hebben en het gezellig vinden om af te spreken. Maar dan komt diegene voor mij). En bij die ene keer komen kijken wens ik ook geen emo janksessies. Daar hou ik echt niet van. Ja, als het een kind betreft, dan heb ik daar alle begrip voor. Maar volwassenen die een potje gaan staan brullen bij mijn paard...

Waarschijnlijk is het net zo iets als met ex-en van je lief. Die zijn bij mij altijd van harte welkom en ik kan er prima mee overweg. Maar als ze gaan huilen als ze hem zien, thuis altaartjes hebben met zijn foto's, steeds vragen hoe het met hem is....je moet er toch niet aan denken? :D

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:19

Ik vind ook welke mate. Té vaak kan denk ik wel echt heel vervelend zijn.
Vorig jaar heb ik de fokker van mijn Friese paard laten komen. Ze was toen 26 en de fokker zelf in de 80. Zelf zijn alle veulens van hem naar het buitenland gegaan en daar heeft hij wel een paar veulens toen ze ouder waren nog gezien met zijn vrouw. Zijn vrouw overleed, en heeft het contacten met de paarden laten liggen. Totdat ik belde.

Hij vond het geweldig, en had allemaal veulen foto's meegenomen voor me.
Tranen liepen hem over de wangen.
Daarna nog één keer contact gehad omdat mijn fries ingeslapen moest worden, en een recent foto boek van haar opgestuurd.

Zulk contact vind ik dan heel leuk.

IlonavL

Re: Contact met vorige eigenaar; wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:59

Ik zou het zelf wel fijn vinden om als fokker of oude eigenaar af en toe wat te horen maar niet iedereen heeft die behoefte en dat begrijp ik wel (van beide kanten) Praatje als je elkaar tegenkomt is prima, zijn ook zeker welkom maar op de hoogte houden doe ik niet meer. Via facebook kunnen ze het een en ander volgen als ze dat willen en zo niet ook prima :)

celine_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:11

Vorige pony verkocht, dat meisje heb ik gewoon op facebook, als er wat is kan ze het vragen en ik kan zelf op facebook volgen hoe het gaat, helemaal prima zo.
Ben wel in dubio over contact opnemen met eigenaar van huidige paard, ze komt van handelaar dus weet niet zo veel. Telefoonnummer staat in mijn telefoon maar weet niet of ik zal gaan bellen of niet..

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:12

De eigenaar van mijn huidige paard was een oudere man die haar zelf heeft gefokt samen met het paard dat ook op stal staat.
Hij heeft haar toen verkocht omdat hij zo ziek was en er eigenlijk niet meer voor kon zorgen.
Heb haar daar toen onbeleerd vandaan gehaald.
twee of drie maand later kregen we een telefoontje, of hij niet een keer kon komen kijken bij zijn oogappel.

Was ernstig ziek toen al, hij is geweest en heeft er echt van genoten, was zo trots op zijn paardje die het zo goed deed onder het zadel. Was zijn laatste wens.
Een tijdje later is hij overleden, we sturen zo nu en dan nog een foto naar zijn zoon die haar nog wel een keer wil zien. Heb ik geen probleem mee.

Vind het helemaal niet erg als een ex eigenaar contact opneemt, maar ze moeten niet iedere week willen komen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:19

Ik heb de vorige eigenaren van mijn paard op facebook. Zo kunnen ze volgen hoe het met hun meisje gaat. Van een van de twee heb ik geen last. Die reageert af en toe op een foto en volgt verder stilletjes. Helemaal prima.
De ander vind ik erg vervelend. Reageert op elke foto die ik op facebook zet, appt etc. Sinds het paard van mij is toont ze geen interesse om langs te komen, tot mijn merrie een veulen heeft. Dan beslist ze even zelf dat ze langs komt.
Ben niet heel moeilijk, maar paard is al bijna 2 jaar van mij en nu wil ze langs komen. Nee sorry, maar dat hoeft van mij niet. Om haar oude paard gaat het niet, maar wel om het veulentje dat er naast staat.. Pfff..

De eerste is welkom om langs te komen, is ook al langs geweest. De ander hoeft van mij niet zo..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:23

Wij hebben met iedere eigenaar van het paard dat we verkocht hebben contact, al is net eentje doorverkocht maar waarheen is niet duidelijk dus daar zal het contact moeilijk worden tenzij de nieuwe eigenaar contact opzoekt met ons als fokkers. En daar staan we helemaal voor open :) Af en toe een foto update of een update hoe het met je fokproduct gaat is heel leuk!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:55

Ik heb de oude eigenaar waar ik mijn paard van gekocht heb op FB en de eigenaar waar hij geboren is ook. Zij hebben de moeder nog en vonden het ook leuk om hem een keer op te zoeken en ik ben toen ook een keer bij hen langs geweest om zijn moeder te zien. Ook ben ik pas een keer bij een crosswedstrijd wezen kijken die ze hier in de buurt had en verder hebben we dus een heel leuk contact via FB en volgen we elkaar daar. Met de eigenaar waar ik hem van gekocht heb heb ik niet zoveel contact en zij is ook nooit langs gekomen, wel in het begin mee gemaild.

Heb er dus geen problemen mee om contact te houden en vind het juist leuk, maar het scheelt waarschijnlijk wel of de oude eigenaar dichtbij of ver weg woont.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:54

Heb mijn paard gekocht van een handelaar en toendertijd zelf een berichtje op bokt gezet of iemand hem toevallig kende. Niet omdat ik per se behoefte had aan contact met de vorige eigenaar, maar iets van zijn achtergrond weten vond ik wel leuk. Week later (ofzo) kreeg ik hier een pb van de fokker, gewoon luchtig hoe het met het dier was en wat mijn plannen met hem waren. Vond ik hartstikke leuk, ook een fijn gevoel dat mijn paardje uit een 'goed nest' komt en ik pluk dagelijks de vruchten van zijn ontzettend nette opvoeding, dus vond het ook leuk om dat terug te kunnen geven. Sindsdien nog een paar keer contact gehad, nu al een jaar of twee niet meer, vind ik prima, maar zou met net zo veel plezier weer een korte update geven.
Oude eigenaren zouden in principe best welkom zijn om te komen kijken, maar dan hoef ik geen commentaar en ook geen goedbedoelde tips (mits ik daar zelf niet ok vraag dan). Paardje is van mij en iedereen die hem leuk en lief vind mag hem onder mijn toezicht een knuffel komen geven, maar hoe ik mijn paard houd is aan mij. Maandelijks mailtjes sturen zou ik in de meeste gevallen niet op zitten te wachten, dat zou ik bovendien ook simpelweg vergeten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 00:56

Ik snap nooit zo goed wat er vervelend aan is. Het kost weinig moeite iemand op de hoogte te houden en je maakt diegene er hartstikke blij mee! Zelf zou ik het ook fijn vinden nog contact te hebben met de nieuwe eigenaar.

Zelf heb ik de huidige eigenaar van mijn aller eerste pony op facebook, de derde en de vierde. De tweede is terug in mijn bezit. De vorige 'tijdelijke' eigenaar heb ik op facebook. De vorige eigenaar van de vierde had ik ook op facebook. En van de tweede, m'n huidige, heb ik ook een verzorgster van toen hij veulen was op facebook.

Ik vind het allemaal leuk, zowel als op de hoogte gehouden te worden, als anderen op de hoogte houden.

Sterker nog ik ga eens langs met mijn huidige, bij nummer drie en vier. Die zijn bij dezelfde eigenaar, degene die mijn huidige ook tijdelijk heeft gehad :D
En ik denk dat ik ook eens ga vragen of ik bij mijn aller eerste pony langs mag komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:55

Geryon schreef:
Ik snap nooit zo goed wat er vervelend aan is. Het kost weinig moeite iemand op de hoogte te houden en je maakt diegene er hartstikke blij mee! Zelf zou ik het ook fijn vinden nog contact te hebben met de nieuwe eigenaar.

Zelf heb ik de huidige eigenaar van mijn aller eerste pony op facebook, de derde en de vierde. De tweede is terug in mijn bezit. De vorige 'tijdelijke' eigenaar heb ik op facebook. De vorige eigenaar van de vierde had ik ook op facebook. En van de tweede, m'n huidige, heb ik ook een verzorgster van toen hij veulen was op facebook.

Ik vind het allemaal leuk, zowel als op de hoogte gehouden te worden, als anderen op de hoogte houden.

Sterker nog ik ga eens langs met mijn huidige, bij nummer drie en vier. Die zijn bij dezelfde eigenaar, degene die mijn huidige ook tijdelijk heeft gehad :D
En ik denk dat ik ook eens ga vragen of ik bij mijn aller eerste pony langs mag komen.

Ik denk dat veel 'm zit in de manier waarop, Geryon. Ik heb de vorige eigenaren van mijn pony's ook op Facebook. En één daarvan komt af en toe langs, voor de gezelligheid. Eigenlijk niet eens zozeer voor de pony. En de fokker van de andere vraagt af en toe om updates. En dat vind ik ook allemaal prima en leuk. Maar weet je: als ik geen updates meer zou geven, of het contact verwatert, dan is er niks aan de hand. Dan zouden ze dat jammer vinden, maar dan ligt er niemand met een gebroken hart te janken in d'r bedje bij wijze van spreken.

Als jij de indruk zou hebben dat iemand emotioneel nog heel erg met je paard bezig is....? En bijvoorbeeld bij het weerzien niet een bescheiden traantje wegpinkt, maar een heftig potje gaat staan janken? Regelmatig langs wil komen? Steeds weer nieuwe foto's vraagt...? Herhaaldelijk blijft vragen hoe het is als je een poosje niets gepost hebt...? Zou je het dan nog leuk vinden allemaal?

Want die zijn er ook he? Mensen die een paard verkopen maar het emotioneel niet loslaten. Oprechte belangstelling is leuk, maar als je een paard verkoopt en je blijft maar bezig met hoe het gaat met het paard, dan ga je maar naar een psycholoog ofzo. Maar val dan de nieuwe eigenaar er niet mee lastig, denk ik dan. :\ Gezonde belangstelling versus iets niet goed af kunnen sluiten zou voor mij een groot verschil maken in hoe ik het als eigenaar beleef.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:03

Ik heb er zelf geen behoefte aan om het te doen, maar ook niet om het aan een ander te vragen.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:15

Ik heb een appgroep met alle oude eigenaren van mn pony! Daar vind iedereen het wel leuk om af en toe wat te kletsen over hem! Ze zijn ook altijd welkom om langs te komen maar ze wonen. Aan de andere kant can het land...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:18

Ligt er geheel aan hoe diegene zich opstelt. Ik zou echt zo af en toe wel een foto willen sturen, maar als ze het standaard 1x per maand gaan verlangen... :evaw:

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:22

Van alle drie onze pony's hebben we nog contact met de oud eigenaars.
Bijzondere band hadden ze dan ook met alle drie waardoor ik het heel leuk vind om ze te kunnen laten zien dat het hun lieverds goed gaat en dat ze gelukkig zijn..

Ook bij alle drie heb ik weleens wat leuke vragen gesteld, vooral in het begin van onze kant.
Handigheidjes en niveaus bij trainingen, hun aanpak en bevindingen.
We hebben elkaar op facebook, ze reageren op de foto's en soms een pb'tje. Niets gedwongen of drammerig trouwens.
Nu moet ik zeggen dat twee van de drie al goede bekenden van ons waren vóór hun paardje bij ons kwam. De derde is gewoon een hele leuke meid waar we het erg goed mee kunnen vinden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:27

Het zou er bij mij heel erg aan liggen in wat voor mate dat contact is en hoe de vorige eigenaar het brengt. Aan de ene kant snap ik dat het leuk is als je om overkappende redenen (financiële redenen, ruimtegebrek, verhuizen etc) je paard moet verkopen, dat je af en toe een foto krijgt en misschien nog een keer langs mag komen. Elke maand langskomen en constant (verkapt of niet) advies geven over alles wat je anders moet doen zou bij mij echt in het verkeerde keelgat schieten. Heb ook wel eens een topic gelezen over een oude eigenaar die ongevraagd op het erf kwam bij de nieuwe eigenaar om naar het paard te kijken, daar zou ik echt hondsdol van worden.

Anderzijds zou ik het als oude eigenaar wel heel leuk vinden om af en toe langs te kunnen komen, maar nooit op eigen initiatief, alleen op uitnodiging.