Wat is: 'De klik'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:25

Tsja wat is een 'klik' inderdaad.. Ik heb op heel wat paarden gereden die ik echt wel leuk en lief vond maar waar ik gewoon echt geen 'gevoel' bij had.

Toen ik mijn huidige paard ging verzorgen had ik ook absoluut geen klik met 'm, wat een rotpony was t haha.
Maar dit is gegroeid door wederzijds respect en vertrouwen, als ik hem nu zie weet ik precies wat ik aan hem heb, en andersom. We komen niet meer voor verrassingen te staan en kennen elkaar door en door.
Als ik hem zie, voel ik me even weer een momentje intens penny gelukkig, íedere dag weer als ik op stal kom. Dat is voor mij een klik, die enorme roze wolk die niet meer weg gaat <3

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:26

Met sommige paarden kun je heel goed overweg, of 'klikt' het goed tijdens het rijden, maar op andere word je helemaal verliefd. En dat is in mijn 20 jaar met paarden nog maar bij 2 paarden voorgekomen, bij mijn tweede eigen (gelukkig) en bij een verzorgpaardje van mij. Andere paarden kon ik wel erg leuk vinden of goed tijden, maar ik had niet het idee dat ik er echt mee kon 'praten'. Zelfs met mijn eerste eigen niet, hoewel dat een schat was. Ik vond toen ook dat het klikte maar als je die echte klik nog niet hebt meegemaakt is het ook lastig om je voor te stellen dat er zoiets bestaat.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:29

De klik is als een paard laat merken graag bij je te willen zijn. Bijvoorbeeld als je naar de wei gaat, je paard staat in de kudde en komt heel enthousiast op je af en vindt het heerlijk om gekriebeld te worden. Dat je ook een goed team bent en zelf ook warm van binnen wordt als je je paard ziet.

Ik heb een veulen van 2 maanden oud dat iedere keer haast hysterisch is als ze me ziet, hinniken en op me af rennen om vervolgens zolang ik daar ben met me mee te lopen en knuffels te willen, ze slooft zich uit in de wei en rent zo hard ze kan om me heen en komt erna weer naar me toe. Mensen zeggen dat je het nooit weet als je een veulen fokt maar dit is zeker weten een blijvertje <3 Haar 8 jarige halfzus is ook echt zo'n lief dier. Gaat ook echt niet weg.

De moeder van beide heb ik als veulen gekregen en zij wordt nu ook 15 alweer maar zij is niet zo mensgericht, beetje introvert. Toch kan ik met haar ook alles doen en ik weet precies wat ze fijn vindt en niet, daar ken ik haar zolang voor. Ook met haar heb ik een klik want als ze me echt nodig heeft dan komt ze altijd naar me toe. Verder hoef je haar niet te verwachten :P

Als ik dan kijk naar m'n moeders paarden word ik niet zo warm als ik ze zie. Een paar wel, de rest minder tot niet. Mede omdat ik nooit tijd in ze geïnvesteerd heb. Ik geloof zeker dat je een klik zeker kan krijgen als je het echt wilt, maar heel soms zit het er niet in.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:52

Ik voel een klik pas zodra die er is.
Ik wist ook nooit goed hoe je dat nou zou merken, diverse bijrijpaarden hartstikke leuk, voor mijn gevoel klikte het, maar of dat nou DE klik was, geen idee.

Totdat ik eind vorig jaar ben gestart met het bijrijden en verzorgen van huidig bijrijpaard, en ja, nu weet ik wat DE klik is! :D En het is denk ik puur een gevoel. Het rijden gaat fijn, het grondwerken gaat fijn, ik heb het gevoel dat hij blij is mij te zien en graag voor me werkt, en vooral in het begin voelde ik me soms net een pennymeisje, zo leuk vond ik hem :D En nog steeds overigens.
Met mijn vorige eigen pony overigens hetzelfde, ik zou het haast omschrijven als een soort verliefd gevoel.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:53

SuperAssie schreef:
Tsja wat is een 'klik' inderdaad.. Ik heb op heel wat paarden gereden die ik echt wel leuk en lief vond maar waar ik gewoon echt geen 'gevoel' bij had.

Toen ik mijn huidige paard ging verzorgen had ik ook absoluut geen klik met 'm, wat een rotpony was t haha.
Maar dit is gegroeid door wederzijds respect en vertrouwen, als ik hem nu zie weet ik precies wat ik aan hem heb, en andersom. We komen niet meer voor verrassingen te staan en kennen elkaar door en door.
Als ik hem zie, voel ik me even weer een momentje intens penny gelukkig, íedere dag weer als ik op stal kom. Dat is voor mij een klik, die enorme roze wolk die niet meer weg gaat <3

Dit eigenlijk precies ja, diverse paarden leuk en lief maar niet dat echte gevoel, en bij huidige bijrijpaard dat gelukkige penny gevoel :D

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:41

Vroeger vond ik ook elk paard leuk dat ik reed, maar een echte klik heb ik maar één keer gehad.
Toen ik ging kijken voor mijn eerste eigen paard, sprak hij me op internet totaal niet aan. Mijn moeder haalde me over om toch te gaan kijken.
We hadden al meerdere paarden gezien en ik was het eigenlijk wel zat die dag. Maar toen we het erf op reden kwam er een bont paard met zijn hoofd buiten de stal om even te kijken. Ik had hem maar één seconde gezien en het eerste wat ik zei was: "Deze gaan we kopen". Alsof ik de toekomst kon zien, ik wist gewoon dat ik deze moest kopen.
Nu heb ik hem al 7 jaar en kan ik zeggen dat hij werkelijk het beste is dat mij is overkomen.

Aan de andere kant, heb ik ook een klik met één van mijn andere paarden. Maar deze klik was heel anders. Ik kocht hem als een veulen. Toen ik naar hem ging kijken joeg hij de andere veulens weg, trapte hij naar de eigenaar en kreeg ik hem niet te pakken. Toch nam ik hem mee, terwijl ik helemaal niet wist of ik hem leuk vond.
De eerste twee weken dat hij bij mij thuis stond, had ik alleen maar mijn handen in mijn haar. Ik wilde hem zo graag terug brengen, ik was hem helemaal zat!
Maar nu ben ik dol op hem. Natuurlijk hebben we onze momenten, maar ja, het blijft een hengst van één jaar. Toch kan ik niet boos op blijven, hij is toch mijn kleine vriendje en zou ik niet weten hoe het zou zijn als hij er niet was :)
Hetzelfde met mijn merrie. Ze was lief en schattig, maar ik had verder niet zoveel met haar. Nu is ze mijn grootste vriendin!

Soms is een klik een magisch moment. Zodra je hem voor het eerst ziet, weet je gewoon dat je dat paard moet hebben. Maar ik geloof ook dat de klik kan ontstaan, zoals bij mijn jaarlinger en mijn merrie. Soms moet je elkaar beter leren kennen en even aan elkaar wennen :)

jahoorisgoed

Re: Wat is: 'De klik'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:51

Ik heb een keer 'de klik' gehad, dat was met mijn vorige verzorgpony. Ik vond en vind andere paardjes heel lief en ik kan er leuk mee rijden, maar met m'n vorige verzorgpony kon ik bij wijze van praten. Vanaf dag 1 zat dat gewoon al goed, we begrepen elkaar gewoon. Tijdens het rijden en tijdens het grondwerk, ik kan het niet precies beschrijven maar het klopte gewoon allemaal. Waar hij bij andere enorm schrikachtig was en zich bijvoorbeeld niet uit de wei liet halen, kon ik er langs elk obstakel mee rijden en kwam hij in de wei vanzelf naar mij toe gelopen. Het was m'n vriendje, m'n maatje. Ik voelde mij inderdaad altijd een enorme penny als ik naar hem toe ging, penny vlinders in mijn buik kreeg ik ervan :D

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 06:35

Ik heb ooit voor gypsy gezorgd, een ruintje met pensioen, al dik de 30 gepasseerd, geen tand meer in z'n mond....ik heb m nooit gereden, hij stond bij m'n merrie als gezelschap. Gypsy was voor iedereen bang. Voor mij niet, hij haalde zelfs kattenkwaad uit bij mij, door het hek glippen en dan de wei in schieten....in emmers rommelen voor eten ( bij een ander kwam ie niet in de buurt, hoe lekker t eten ook was)
Mooiste vond ik toen de eigenaar m in de zomer met vliegenspray wilde inspuiten. Hij leek doodsbang! Maar ik wist niet eens dat ie t eng vond want deed het gewoon en hij keek niet op of om....
Gypsy heeft de merrie helaas overleefd, dus toen zij dood was bleef ik wekelijks komen om voor gypsy te zorgen, gewoon omdat hij zo bijzonder was.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 06:42

Kendra schreef:
'Geen klik' in verkoopadvertenties is ook vaak een manier om niet te hoeven zeggen dat je problemen met je paard hebt. Dat je dan geen klik hebt moge duidelijk zijn, maar vaak gaan de problemen veel verder dan alleen maar een gevoel en kan de ruiter/amazone gewoon echt niet overweg met het paard. Verkooptechnisch is het natuurlijk niet handig om dat te zeggen, dus dan maar 'geen klik'...

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Vind het ook typisch dat ergens wordt geschreven dat het paard jou leuk moet vinden en dat er dan achteraan komt: met paardensnoepjes in je zak....tsja. Een paard vindt IEDEREEN met paardensnoepjes leuk. Of beter gezegd, het paard vindt de snoepjes leuk..en wie daar dan aan vastzit, zal hem een worst wezen

Ik denk dat "de klik" echt verromantiseerd wordt. Een klik is er vanuit de mens. Zo van " ja, dit paard vind ik echt heel leuk, ik pas bij hem/haar". Maak mij niet wijs dat een paard dat ook meteen heeft. Een paard kan zich prettig voelen bij de rijstijl van de ruiter, maar dan vind ik "een klik hebben" nog steeds overtrokken.
Mensen hebben het denk ik nodig, het gevoel van iets "hogers" met hun dier.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 06:55

Ik was negen jaar oud toen we gingen kijken voor mijn eerste eigen pony. Ik heb diverse leuke lieve ponys gezien maar toen ik norwin zag was ik verkocht. Hij had een mega lieve uitstraling en elke keer als ik het spannend vond deed hij dat neusje over mijn hand halen zo van het komt wel goed. Ik heb met rijden de eerste twee jaar niet echt edn klik gehad omdat hij nogal moeilijk was en hij zadel en singeldwang heeft (zodra een zadel niet naar behoren past kun je ervan uitgaan dat je ernaast ligt). Maar naast het rijden kon ik met hem lezen en schrijven en hij was nooit gemeen (ook met rijden niet want hij heeft gelijk als t zadel niet past ook niet rijden doet hij overigens nog steeds, gelukkig heb ik nu een perfect passend zadel) en na die twee jaar toen we beide hadden bijgeleerd en een goed zadel hadden gevonden waarmee we goed kondeb rijden kwam ook de klik met rijden. Zeker toen we onze eerste wedstrijd meteen hadden gewonnen. Hij weet wanneer hij met je kan spelen en wanneer we het gewoon even moeten doen. Dat is na twaalf jaar nog steeds zo. Ik kan bij hem met alles terecht en hij weet hoe ik me voel. Ik kan nooit boos op hem worden. Hij is me maatje tot de dood ons scheidt

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:51

dems75 schreef:
Kendra schreef:
'Geen klik' in verkoopadvertenties is ook vaak een manier om niet te hoeven zeggen dat je problemen met je paard hebt. Dat je dan geen klik hebt moge duidelijk zijn, maar vaak gaan de problemen veel verder dan alleen maar een gevoel en kan de ruiter/amazone gewoon echt niet overweg met het paard. Verkooptechnisch is het natuurlijk niet handig om dat te zeggen, dus dan maar 'geen klik'...

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Vind het ook typisch dat ergens wordt geschreven dat het paard jou leuk moet vinden en dat er dan achteraan komt: met paardensnoepjes in je zak....tsja. Een paard vindt IEDEREEN met paardensnoepjes leuk. Of beter gezegd, het paard vindt de snoepjes leuk..en wie daar dan aan vastzit, zal hem een worst wezen

Ik denk dat "de klik" echt verromantiseerd wordt. Een klik is er vanuit de mens. Zo van " ja, dit paard vind ik echt heel leuk, ik pas bij hem/haar". Maak mij niet wijs dat een paard dat ook meteen heeft. Een paard kan zich prettig voelen bij de rijstijl van de ruiter, maar dan vind ik "een klik hebben" nog steeds overtrokken.

Ik zie de klik niet als iets 'hogers'..maar eigenlijk hetzelfde als jij, als mens heb je iets met een bepaald dier. Een paard vind diegene die komt voeren de leukste mens op aarde. En toch, ik kom wel eens gevallen tegen waarbij ik iets bijzonders zie gebeuren tussen mens en dier....dat vind ik ook 'klik'

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:57

Een bepaalde vertrouwensband die je hebt met een paard.
Ik dacht altijd dat ik een hele goede klik had met mijn vorige paard, ik vertrouwde hem.
Maar toen hij verkocht werd en ik opzoek ging naar mijn huidige paard stond ze daaropeens.

Viel helemaal niet binnen het plaatje waarnaar ik opzoek was maar vanaf moment 1 hadden we samen iets. Ze was vreselijk onrustig en trok meteen naar mij toe inplaats van de toen huidige eigenaar.

Ze doet nu ongeloofelijk veel voor zelfs in het begin. Durf rustig op haar te gaan staan los, terwijl ik dit niet durfde met mijn oude paard die nogwel een voltige paard was.

Maar over het algemeen kan ik wel overweg met ieder type paard, al heb ik er niet zo n vertrouwensband mee.

celine_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:01

Ik denk dat je 'de klik' het beste kunt omschrijven als, passen het paard en ik bij elkaar of niet? Als je een echte klik hebt, kun je vaak beter met je paard samenwerken.
Als het in een verkoopadvertentie staat kan je er inderdaad vaak wel vanuit gaat dat er problemen zijn bij de huidige combinatie.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:04

ik kan het ook niet heel goed uitleggen..
ik heb erg veel verschillende paarden gereden, en heb eigenlijk met 95% wel een klik. van de ( schatting) 90 verschillende paarden die ik heb gereden ( lang leve handelstal) waren er misschien maar 5 of 5 waar ik echt geen klik mee had. met mn huidige paard heb ik wel echt een klik. we voelen elkaar goed aan. tuurlijk zijn er momenten dat ik hem liever achter het behang wil plakken maar toch maakt hij me elke dag weer gelukkig

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:17

Ik had eerder een fjord, kon er zo zonder zadel met neckrope vandoor rijden, dan voel je de klik! Maar na een tijd toen ik meer 'sportambitie' kreeg ging t mis en heb ik hem helaas verkocht na 2,5 jaar.

Mn vertrouwen was weg, door zijn rodeo aanvallen waardoor ik na 2,5 jaar ineens 2 keer op een dag van hem af was gesmeten.
Toen hij verkocht was, maar naar twee weken pas opgehaald zou werden begon mijn zoektocht. Waar ik op pension stond staat swinter altijd stal zuidema met zijn springpaarden. Ik ben goed bevriend met ze en hun hadden nog wel wat staan. Na van dat paard kneiterhard gevallen te zijn, waarna ik heel duizelig opstond met n arm die verging van de pijn wou ik graag wel weer op een paard zitten.
Ze hadden nog een ander paard, die net de dag daarvoor aangekomen was maar heel rustig was. Het was voor mij wel een beetje spannend, na die val helijk erop, en het was er een van 1.80 hoog. Heel wat anders dan mn fjord. Na een paar rondjes stappen gooide ik zo de teugels los. Vertrouwde hem helemaal, dat zei mij al heel wat.

Hem die dag daarna weer gereden en die dag daarna toch bij een ander wezen kijken. Toen ik daar op zat voelde ik me niet veilig en kon mn kop niet bij die reus weghouden. Toen besloten het tweede paard van Zuidema waar ik op zat te kopen. Ik zocht eigenlijk wat van uiterlijk 1.70 rond de 5-7 jaar oud, wat al wat ervaring had. Het is een springpaard van ong 1.80 geworden, 6 jaar en nog heel veel moeite met hoe hij zn lichaam moet gebruiken, en een schimmel die ik eerst een beetje wou vermijden, zoveel poetswerk :+ nu wil het rijden affentoe ook niet zoals het moet en zoals ik het wil, maar bij hem wil ik niet opgeven. En elke dag als ik m zie besef ik me hoe verliefd ik op m ben, en dat hij steeds knapper word! Dan is naar mijn idee de klik er :)

Sorry voor mn lange verhaal :')

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:41

Ik heb er nooit bewust over nagedacht en toch is het zo. Niet alleen met paarden, ook met honden en katten heb ik het.

En dat ik het met paarden ook kan hebben, werd pijnlijk duidelijk toen mijn grote liefde in maart overleed.
Het gevoel voor haar zat zo ontzettend diep. Door naar haar te kijken, wist ik -voelde ik- hoe zij zich voelde. En soms was er eerder een -vaak onbestemd- gevoel als er iets op stapel stond als een ziekte of iets dergelijks.

Het was ook een gevoel van gelijkwaardigheid en samensmelten. Of misschien was het wel gewoon vergroeien na 19 jaar samen.

Toen zij er niet meer was, werd me pijnlijk duidelijk dat ik met mijn 4-jarige (in m'n bezit sinds ze 7 maanden was) die klik totaal niet heb.

Ze is tof en stoer en eigengereid, maar ik 'voel' het minder bij haar. Ze is ook altijd paard nr 2 geweest in alles. Misschien speelt dat mee? En is er nog het gemis dat overheerst? Ook hebben we discussies en is ze compleet tegenovergesteld qua karakter met m'n oude merrie. Aan de ene kant fijn, maar doordat we vaak botsen ook frustrerend.

Een klik zoals ik met m'n vorige paard had hebben we niet. Ik voel letterlijk meer afstand, maak me nauwelijks zorgen om haar en heb echt mixed emotions bij haar. En toch vind ik haar vaak ook heel leuk!
Gek... Vraag me over een paar jaar nog maar eens of die klik kan groeien of dat het een Liefde op het eerste gezicht moet zijn om een klik te hebben.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:05

@olympia96

Dat laatste, dat denk ik niet. Ik heb een tijd een shet verzorgd, en na eenn tijdje hadden we echt problemen (aanvallen, trappen, bijten), dominant krengetje en we botsten nogal. Maar toen dat eenmaal was opgelost, dat zwarte krengetje werd een van de bijzonderste paarden in mijn leven tot nu toe. Het kan best groeien
denk ik, zoals vriendschap.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:49

Met Britta is het ook later gekomen.Ze kwam onverwacht en ik kende haar niet zo goed van de manege.Ook hadden we problemen door haar gedrag wat mijn schuld was.Ik had haar de baas laten worden en dat was voor een bazige pony niet goed natuurlijk.We hebben samen opvoedles gehad en alles is nu goed.Ze is mijn meisje,mijn kleine heks en kan haar niet missen.Maar ja,ze is al 32.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:56

Dat over romantische beeld heb ik ook niet echt bij een klik.
Ik heb graag paarden die bij mij passen zodat ik zo dicht mogelijk bij mij zelf kan blijven in mijn reacties. Als ik zo'n paard heb levert de omgang met dat paard mij meer energie op dan dat het kost. Bij een paard wat niet bij mij zou passen en waar ik mij aan aan moet passen moet ik veel meer energie investeren. Daarbij zou ik dan zeggen dat ik er niet echt een klik mee heb. Ik kan er dan misschien best plezier mee hebben maar frustratie loert dan wel eerder om het hoekje.

Maar ook de capaciteiten moet bij mij passen. Een paard waar ik niet mee kan doen wat ik graag wil doen zal op langer termijn gaan klik opleveren. Ook daar moet ik mij zelf en mijn wensen dan te veel aanpassen en dat levert vroeger of later dan toch frustratie op.

Nu zoek ik ook altijd wel brutale zelfverzekerde types uit. Dat zijn niet bepaald paarden die doen of ze doodgaan als ik even niet bij ze ben of als ik ze niet kan helpen. Zij hebben hun leven en ik het mijne. Die denken niet na over een klik met mij. Ik ben best aardig en ze vertrouwen mij. Dat is het wel zo'n beetje.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:15

Een klik heb je of niet en als je het hebt, dan is daar geen twijfel over.
Ik ben wel van mening dat een klik kan groeien. Dus dat er wel iets is, maar dat het niet meteen inslaat als een bom, dat had ik met mijn bijrijdfries. Ik voelde dat dit een bijzonder paard was, en vond hem erg leuk. Maar ik bedacht me ook: 'dit is niet mijn paard'.
Dus dat houdt het opbouwen een beetje tegen denk ik.

Toen ik voor het eerst naar mijn eigen paard ging kijken, was het gelijk goed. Ik kreeg echt ineens zoon adrenaline shot door mn lichaam en wist dat hij met mij mee naar huis ging.

Ik denk ook dat paarden dit aanvoelen, ik denk dat zij aanvoelen wie ze leuk vinden en wie niet. Ze hebben wel duidelijk voorkeur voor mensen is mijn ervaring.
En ik denk dat dat ook heel logisch is, als jij een paard geweldig vindt, schenk je automatisch meer aandacht en een ander soort liefde aan hem dan aan andere paarden waar je dat niet mee hebt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:36

dems75 schreef:

Nou dat denk ik niet, met de ene persoon heb je meer dan met de ander; is dat dan ook een geromantiseerd beeld dat niet klopt?

Waarom zouden mensen wel sympathieën en antipathieën kunnen hebben en dieren niet? Volgens mij is het gewoon een natuurlijk fenomeen; niets romantisch aan.

Zelfs mijn parkiet die een tijd alleen was geweest was helemaal anti een nieuwe parkiet die ik had gekocht, ze kon hem echt niet luchten of zien en was heel agressief. Gelukkig kon ik hem weer terug brengen, nu een ander mannetje en die mag ze wél (min of meer want het is geen echte pop maar een hermafrodietje).

Mijn dekreu heeft ook honden waar hij meteen vrolijk mee speelt en andere (ook teven) waar hij duidelijk niets aan vind.

Bij mijn merrie is het net zo, de ene pony slaat ze 'haar' land uit, tegen de ander is ze lief. Bij sommige mensen komt ze meteen aan een laat ze zich aaien, anderen krijgen alleen haar billen te zien (en als ze aandringen een hoefje om de oren).

Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand niet in een klik/sympathie gelooft; kijk je dan wel goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:47

Je kan een klik hebben met je paard, een klik met rijden, of (hopelijk) allebei.

Een klik met rijden hangt volgens mij toch vooral van de ruiter zelf af en krijg je als je het juiste type paard voor jezelf hebt gevonden: de ene ruiter heeft liever een super werklustig paard met veel schwung, terwijl de andere liever een nuchter dier heeft om eindeloze ritten mee te maken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:00

dems75 schreef:
Kendra schreef:

Beide quotes helemaal mee eens :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:01

sallandval schreef:
Waarom zouden mensen wel sympathieën en antipathieën kunnen hebben en dieren niet? Volgens mij is het gewoon een natuurlijk fenomeen; niets romantisch aan.

Zelfs mijn parkiet die een tijd alleen was geweest was helemaal anti een nieuwe parkiet die ik had gekocht, ze kon hem echt niet luchten of zien en was heel agressief. Gelukkig kon ik hem weer terug brengen, nu een ander mannetje en die mag ze wél (min of meer want het is geen echte pop maar een hermafrodietje).

Mijn dekreu heeft ook honden waar hij meteen vrolijk mee speelt en andere (ook teven) waar hij duidelijk niets aan vind.

Bij mijn merrie is het net zo, de ene pony slaat ze 'haar' land uit, tegen de ander is ze lief. Bij sommige mensen komt ze meteen aan een laat ze zich aaien, anderen krijgen alleen haar billen te zien (en als ze aandringen een hoefje om de oren).

Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand niet in een klik/sympathie gelooft; kijk je dan wel goed?

Ik vind een klik tussen mensen of een klik tussen dieren iets heel anders. De klik tussen mens en dier is iets heel anders dan de klik tussen dieren onderling in mijn ogen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:13

Ik vind de klik heel belangrijk bij mijn eigen dieren. In het verleden heb ik bijrijdpaarden gehad en de ene was leuker dan de ander en toen ik Nederland door ging toeren op zoek naar een eigen paard heb ik ook twee keer een paard gereden dat alles was wat ik zocht maar ik kreeg er geen 'kriebel' van. Na meer dan een jaar zag ik een advertentie waarvan ik dacht ' nou die is leuk!' En toen ik ging kijken dacht ik' ja wow dit is em'! Terwijl ze precies was wat ik niet zocht. Iedere keer als ik haar nu zie dan denk ik nog steeds jeej deze is van mij.

Zo heb ik ook twee honden. De ene vind ik de meest fantastische hond op aarde en met de andere mis ik de klik. Dat komt vooral doordat onze karakters wat botsen en zij wat eigenschappen heeft die ik niet leuk vind. Ik denk dat de klik vooral te maken hebben met een goeie match in karakter en eigenschappen.