2 hengstveulens gekregen, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Re: 2 hengstveulens gekregen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:48

Wat een leukerds, ze zien er goed gebouwd uit :j Hoe groot zijn de ouders ongeveer?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:10

Als ze apert komen te staan en er een goede omheinig is en ze niet gaan vechten,kun je ze hengst laten.dit is iets dat jezelf moet bekijken als ze dadelijk 2 a 3jr zijn dus nog tijd genoeg. En dan kost een casteratie liggend rond de 150,- ,maar zijn of is 1 een klophengst dan gaat het je veel geld kosten om te castereren 800-1000 euro.

verder super leuk 2 span hoe groot zijn de ouders?

als je ouders er achterstaan zou ik het doen.
als je de da toch moet laten komen om te enten +-35 euro per pony,kan die ze ook chippen dit kost niet veel,dan krijg je een chippapier en dat stuur je op naar een ieder stamboek dat jij wilt,dus kijk naar de goedkoopste en hun geven jou paspoort uit.prijs afhankelijk van welk stamboek

dus op dit moment kost het je misschien 120,- voor chippen en enten van beide.over 2a 3jr kost het e dan het eventueel castereren +-300 a400 euro

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:42

annebe schreef:
tamary schreef:
Gratis zijn ze ook niet, want er gaat zo al een 500-600 euro in zitten voor basis dingen die elke verantwoordelijke eigenaar op orde wil hebben.

Het word steeds duur! :Y)
Hoe kom je bij 500-600,-?

Wat denk je van wat er al staat? Nl : enten (basis enting, dus 2x), chip + paspoort en castreren en dat x2. Die basis dingen die je als verantwoordelijke eigenaar in orde wil hebben dus.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:43

Idd, aan 500/600 euro zit je snel hoor. Dus zo goedkoop is gratis niet ;).

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:55

Toch behoorlijke bedragen hoor ik, verschilt ook per regio denk Ik en wat je zelf wil.
Chippen en paspoort hier 27.50 per pony en evt castreren 90 Euro per pony.
Maar dat is geen moet, enten ook niet.
Ik ken er zoveel waar de pony's als gezelschap zijn en het gebeurd niet omdat ze toch nergens of niet ver heen hoeven.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
Als ts ze leuk vind en wil en kan houden moet ze dat lekker doen anders niet.
Afraden of aanraden heeft daarin weinig nut denk Ik

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:09

Wat een lekkere bekkies! Als je ze leuk vindt en een goed huis kan bieden zou ik ze houden. Al vind ik de manier waarop die man het speelt een beetje simpel. Papierloos vermeerderen en jij kan mooi betalen voor chippen enz. Hij heeft er geen omkijken meer naar en fokt gezellig door.

Ik zou daar iig weggaan, ik zou niks met dit soort mensen te maken willen hebben of verder nog willen helpen.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 20:12

Jelleee schreef:
Wat een lekkere bekkies! Als je ze leuk vindt en een goed huis kan bieden zou ik ze houden. Al vind ik de manier waarop die man het speelt een beetje simpel. Papierloos vermeerderen en jij kan mooi betalen voor chippen enz. Hij heeft er geen omkijken meer naar en fokt gezellig door.

Ik zou daar iig weggaan, ik zou niks met dit soort mensen te maken willen hebben of verder nog willen helpen.

de man zelf is ook al erg oud en ik heb hem in deze 4 jaar nu zo'n 3 keer gezien denk ik :') en weg gaan daar kan niet echt aangezien ze achter mijn huis staan. ik vind de manier hoe deze man omgaat met de paarden ook erg jammer en ik hoop ook dat hij er snel mee stopt.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:38

Oh daar schiet je dus ook niks mee op. Hopen dat hij snel ophoudt met deze wanpraktijken dan maar. Je ziet het inderdaad vaak, van die oude baasjes die een weilandje hebben en daar wat pony's op hebben lopen en elk jaar maar wat raak fokken zonder enig zinnig doel. Gelukkig worden mensen zich er tegenwoordig wel wat meer bewust van de gevolgen, dus ik hoop dat dit soort dingen in de toekomst steeds meer zullen afnemen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:48

Jelleee schreef:
Oh daar schiet je dus ook niks mee op. Hopen dat hij snel ophoudt met deze wanpraktijken dan maar. Je ziet het inderdaad vaak, van die oude baasjes die een weilandje hebben en daar wat pony's op hebben lopen en elk jaar maar wat raak fokken zonder enig zinnig doel. Gelukkig worden mensen zich er tegenwoordig wel wat meer bewust van de gevolgen, dus ik hoop dat dit soort dingen in de toekomst steeds meer zullen afnemen.

Zolang er mensen zijn die van hem (en andere vermeerderaars) blijven kopen of hengstjes blijven aannemen is er voor de vermeerderaar geen enkele reden om te stoppen. Pas als hij met z'n hengstjes blijft zitten zal hij zich achter z'n oren gaan krabben.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:54

Och, wat wordt hier allemaal aan de centen gedacht. Kijk toch eens naar die lieve nieuwe zieltjes. Gewoon aannemen en er veel van houden :j

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:14

Als je het echt leuk vind om shets te hebben, vooral doen!
Maar als je stiekem droomt van een rijpaard, dan zou ik de kosten eens vergelijken. Ik denk namelijk dat je voor een recreatiepaard net zo veel kwijt bent als voor deze shets tegen de tijd dat ze opgeleid zijn.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:15

Olympia96 schreef:
Nou zeg, wat een negativiteit! Die papieren zouden mij worst zijn. Ik vind ze vreselijk schattig. Als jij shetjes ook leuk vindt, dan zie ik het probleem niet. Ik bedoel; ze zijn nu toch al op deze wereld, dus de vraag over de zin en onzin van het fokken is hier toch niet op z'n plaats.

Als ik tijd, plaats en geld over had, dan nam ik ze!

Goed gezegd, helemaal mee eens!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:18

NiFallor schreef:
Jelleee schreef:
Zolang er mensen zijn die van hem (en andere vermeerderaars) blijven kopen of hengstjes blijven aannemen is er voor de vermeerderaar geen enkele reden om te stoppen. Pas als hij met z'n hengstjes blijft zitten zal hij zich achter z'n oren gaan krabben.

Onzin! Zo n man zal zijn hengstjes altijd kwijt kunnen!
Het zal hem alleen totaal niet interresseren waar de hengstjes terecht komen. Dan is het toch geweldig als iemand zich liefdevol over hun ontfermt. En zonder papieren kun je minstens net zoveel plezier aan ze beleven!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:26

Als jij ze niet neemt gaan ze waarschijnlijk naar de slacht dat is toch vaak de eindbestemming van dit soort veulens.Castreren hoef je jezelf nog even niet druk om te maken ,dus is het alleen chippen en entingen en wormkuurtje dadelijk.
Als je ouders het ook leuk vinden zou ik lekker genieten van dit onverwachte toch wel leuke kado'tje.Ze zijn schattig in ieder geval.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 22:51

ik heb nog wel even zitten twijfelen maar ik heb nu besloten dat ik ze echt ga houden! als jullie willen kan ik af en toe hier wel een paar updates plaatsen over hoe het met ze gaat? ze groeien in ieder geval wel heel erg hard :D ik liep gisteren de wei in en Ollie was al bijna net zo groot als Binky

de moeders zijn rond de 90 cm en vader is volgens mij rond de 85 cm maar dat weet ik echt niet zeker.

hier nog een foto van mij en Binky toen hij net 2 weken was <3

Afbeelding

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:55

Jaaaaaaa *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:10

gefeliciteerd, ik denk dat je een hoop plezier aan ze gaat beleven en binky en ollie boffen met jou!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:46

wat zijn ze schattig!Goede keus hoor om het te doen!
Je verzorgt al vier jaar de shetlanders dus je weet hoe een shetlander is.(eigenwijs) :+

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:05

Wat een lieve foto! :D Leuk dat je ze houdt!

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:13

Ze zijn echt mooi.
Leuk leuk leuk!!!!
En als je een groter paard wilt gaan rijden is er misschien wel een verzorg paard in de buurt.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:16

Bah, wat een bokt negativiteit weer...

Tuurlijk, chippen kost geld met een beetje geluk ben je voor 70/80 euro klaar. Enten is eigen keus, mijn pony's komen niet op openbare terreinen dus ik ga ze niet elk jaar inspuiten met allerlei spul. Daar vind iedereen het zijne van. ;)

Castreren zou ik wel doen als je pony's bij merries in de buurt staan. Anders is het voor hun ook nogal frustrerend. ;) Prijs is verschillend per dierenarts dus even een aantal bellen. Voor 100 tot 150 per pony moet wel lukken, sowieso even checken voor het afspenen of de ballen al netjes ingedaald zijn. Klophengst operatie is al weer een flink stuk duurder. Als dat niet het geval is kun je nu vast sparen, rond hun tweede kunnen ze ook nog prima geruind worden. :)

Ik vind het een super leuk stel TS en wens je er veel plezier mee. Al mijn pony's zijn ook papierloos en waren er echt niet minder om. :n
Laatst bijgewerkt door MDJ op 27-06-15 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:16

Super leuk dat je ze houd, hele goede keuze! Ik heb ook 2 shetjes en 1 zijn we nu voor de kar aan het beleren. Dat is echt super leuk! Zou later kijken of je ze echt in een tweespan zou zetten want ze zijn echt heel lief samen! Maar nu er eerst lekker van genieten dat ze nog zo klein zijn :+ <3

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:56

Gefeliciteerd met die 2 kleine mannetjes!
Plaats maar update's, ik volg!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:25

Lekker doen!

Zo'n boertje raakt ze linksom of rechtsom sowieso wel kwijt.... jammer maar helaas... hij gaat er toch wel mee door.

Castreren... tja als je dat wil zou ik het voor 2,5 jaar laten doen. Persoonlijk ben ik niet van zo vroeg.

Ik heb hier 2 minihengstjes bij mn paard lopen van 8 en 13... gaat perfect samen.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 19:05

Leuk al die positieve reacties! Vanmiddag heb ik lekker met ze geknuffeld en ook Ollie kroop wat meer uit zijn schulp :) ollie vond mij eerst erg spannend in tegenstelling tot Binky. Dus erg leuk om te zien dat hij het nu ook allemaal minder eng vind. Van de week ga ik proberen te oefenen met halstertje :D