Ouder manegepaard kopen/overnemen..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:48

Solleke_Noah schreef:
idylle schreef:
Brok Heeft een paard opzich niet nodig, zolang hij of zij maar onbeperkt ruwvoer kan eten, dus dat scheeld alweer in de kosten

Nou mijn oude paard heeft in de winter toch wel echt extra's nodig. Denk lucerne, bietenpulp... of als ze de pech hebben cushing te hebben, die medicatie is ook niet min.

Voordeel is dat we nu de zomer ingaan ;)

LaScar

Re: Ouder manegepaard kopen/overnemen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:53

Dat het nu zomer wordt en ik ook al geslaagd ben en dus heeeel veel vrije tijd heb maakt het ook tien keer aantrekkelijker, zo kan ik alle nodige aandacht aan hem en zijn eventuele problemen besteden, en kan ik hem alle rust maar ook alle training geven die hij lichamelijk kan gebruiken. Ook zal zijn stijfheid rond deze tijd een stuk minder zijn dan in een koude winter, wat al een wereld van verschil zou kunnen betekenen voor zijn gezondheid!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:53

Maar het blijft geen zomer ;)
En wij voeren ook het hele jaar door bij...

Een baantje nemen, of in elk geval bij je moeder aangeven dat je hiertoe zeer serieus bereid bent, klinkt heel positief, LaScar!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:59

Zeker doen! Ik denk dat een vaste eigenaar/ruiter hem goed zou doen!

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:01

Shirley schreef:

Een baantje nemen, of in elk geval bij je moeder aangeven dat je hiertoe zeer serieus bereid bent, klinkt heel positief, LaScar!

Ik ben daar ook echt toe bereid, er is zelfs een mogelijkheid dat er binnenkort een plek vrijkomt voor voerdienst, op die manege. (!) een vriendin van me zou mij dan aan ze voorstellen. Toeval bestaat niet zeggen ze wel eens :oo Omdat dit eens per week is zou ik daarnaast ook nog een ander bijbaantje kunnen zoeken.

Boortje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:12

Doen!

Wij hebben n oudere manegepony gekocht, hij was daar erg ongelukkig en schopte je zijn stal uit maar mijn dochter was desondanks verliefd op hem. Omdat hij ging vallen in de les en hij eigenlijk niet meer kon stond ie op de nominatie naar de slacht te gaan.
Dochter ontroostbaar en daarom deze pony gekocht. We zijn tot op de dag van vandaag zooo blij met hem. Hij doet bijna nooit meer lelijk, is zo opgebloeid dat hij makkelijk een paar x in de week n buitenritje of n ritje in de bak kan maken.

Hij is zo ontzettend dankbaar voor alle liefde/aandacht die hij nu krijgt dat het elke x een feest is om met hem bezig te zijn!
Ik zou, ook voor mezelf, als mijn eigen paard me ontvalt, zeker kijken of ik een manegepaard een goed thuis kan geven!

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:19

Ik zou t gewoon doen, en hem eens goed na laten kijken als hij eenmaal bij jou op stal staat.
Mocht daaruit blijken dat hij onoverkoombare en kostbare problemen heeft (wat zeer waarschijnlijk is) dan weet je dat ook weer en kun jij hem nog een paar maanden pensioen geven voor inslapen.
Hij heeft tenslotte hard gewerkt voor iedereen, dan heeft hij dit respect wel verdient.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:23

LaScar schreef:
Shirley schreef:

Ik ben daar ook echt toe bereid, er is zelfs een mogelijkheid dat er binnenkort een plek vrijkomt voor voerdienst, op die manege. (!) een vriendin van me zou mij dan aan ze voorstellen. Toeval bestaat niet zeggen ze wel eens :oo Omdat dit eens per week is zou ik daarnaast ook nog een ander bijbaantje kunnen zoeken.

Dat zeg ik ook altijd ;)
Ga ervoor, meid!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:27

Ik heb alleen de OP gelezen en ik zeg doen!
Ik heb zelf een manegepaard overgenomen, deze was toen 13 en liep al 10 (!) jaar in de lessen mee, ik verzorgde hem ook al 10 jaar vandaar dat ik hem zonder twijfelen over heb genomen. Hij was stijf en liep niet goed meer, de lessen werden hem te zwaar en hij mocht weg. Ik heb hem zonder te keuren meegenomen want ik wist dat hij toch niet 100% gezond meer zou zijn.

Dit dier veranderde van een verveeld en afgestompt dier in een gelukkig ontspannen paard. Hij liep in een kudde in het land en gedroeg zich weer als jonge hengst. Hij ging mee zwemmen en op buitenrit, hij knapte enorm op.
Helaas bleven zijn benen slecht en heb ik al na 2,5 jaar afscheid moeten nemen, maar als je de kans krijgt om een manegepaard nog een leuk 2e leven te bezorgen; zeker doen!

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:33

Hij is laatst ook (met mij erop) in de les gevallen, onder het galopperen ging hij ineens door z'n voorbenen waarna hij echt helemaal op de grond viel. Hij stond wel gelijk weer op, en het rijden daarna ging ook weer goed, hij liep niet kreupel of lastig. Maar sinds die dag heb ik hem niet meer zien meerijden. De week daarna (vorige week) ben ik wel op hem ingedeeld, maar moest ik hem toch weer terugzetten.
Ik heb wat gegoogled, en heb een aantal kleine testjes gevonden om te controleren of het gevoeligheid van huid, spieren, of wervelkolom zijn in zijn rug, dat ga ik zeker snel eens proberen zodat ik al een klein beetje weet waar precies het probleem zit.

Het is natuurlijk wel heel lastig als hij snel daarna toch ingeslapen zou moeten worden en ik moet er ook niet aan denken, maar het is wel zo eerlijk voor hem dat hij toch nog van zijn oude dag mag genieten mochten de problemen zo groot blijken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:42

Een paard van die leeftijd dat (denk ik?) al jaaaren meeloopt in de lessen zal hoogstwaarschijnlijk artrose hebben. Dit dier is jarenlang zwaar belast, schoon zullen de gewrichten zeker niet meer zijn.

Met juiste belasting en beweging en wellicht ondersteuning met supplementen oid ken je hem echt nog wel een gelukkig pensioen geven. Die van mij had ook in beide voorbenen artrose en HKO en ik heb toen besloten hem wel te laten gaan.

Maar; beter 2,5 jaar zeer gelukkig leven dan opgereden worden bij de manege.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:15

Ik kijk nu uit het raam en zie mijn ex manege knolletje door het gras rollen.Kan het nog beter.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:02

Ik hoor net van een vriendin dat hij de laatse tijd veel in een paddock staat op de manege, wat ze normaal niet met gezonde inzetbare pony's doen..
Wel goed nieuws: Mijn moeder wil het met me bespreken als ze thuis is vanavond.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:05

Wij duimen allemaal voor jullie!

Ik in elk geval :o

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:12

Shirley schreef:
Wij duimen allemaal voor jullie!

Ik in elk geval :o

Ik duim ook hard mee!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:26

*duim voor je*

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:34

Ik heb vroeger een oude merrie verzorgt, deze stond bij een boer op stal. De dochter reed jarenlang in manege de haerst in zwolle, en deze vroegen haar of ze het paard niet wouden overnemen (gratis) om het dier zo pensioen te geven. De merrie stond daar in een wat krappe stal (paard was 1.80m) en er werd ook niet echt meer wat mee gedaan.

Het dier heeft nog een waardige oude dag kunnen krijgen en ik reed er ook 1 of 2 x in de week mee op buitenrit, lekker op haar tempo. Ik kan het je aanraden :j

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:41

Ik zeg: DOEN!! De spijt is enorm als je dit niet doet.
Ik zal voor je duimen :D

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:43

ik hoop voor je dat ze je willen steunen.
Toen we victorie hebben moeten laten inslapen wilde mijn vader eigenlijk geen paard meer nemen. Maar doordat ik mijn rijlessen had opgezegd die hij toen der tijd nog betaalde kon het wel.
Dus zeg tegen je ouders dat je een bijbaan wilt gaan nemen en dat je een deel van je salaris wilt geven aan hun of voor een spaarpotje gebruikt voor eventuele kosten. Kan net genoeg zijn om het toch te doen

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:48

Als je de mogelijkheid hebt, absoluut doen, mijn eerste paard was ook een oudmanegepaard en ik zoveel lol aan hem en met hem beleefd, eerst natuurlijk goed tuig, voer, osteopaat ed erbij en wat vor zn weerstand en hij werd steeds blijer, heb carroussel, dressuur, buitenrijden en zelfs een beetje springen gedaan, ging door t vuur voor me, ze zijn zo blij als ze weer een baas voor zichzelf hebben, dat iis het dubbel en dwars waard :-)

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:58

Als je de mogelijkheid hebt zeker doen.
Ik kocht mijn oude verzorgpony toen ze 21 was voor slachtprijs...ze is 34 geworden en heeft geholpen mijn paard op te voeden.
Mijn paard is nu 22 en is nu zijn opvolger aan het opvoeden. Paard blijft uiteraard tot hij gaat hemelen. Paard heeft wel ppid en die pillen zijn best prijzig. Hij kan er oud mee worden, maar dit is wel iets om rekening mee te houden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:00

Mijn eerste paard was ook een oud manegepaard, destijds 17 jaar oud, met artrose.

Wel superlief en voor mij een heerlijk leerpaard (hoewel ze niet met iedereen op de manege even braaf was!).
Wij hebben haar gekocht, voor een veel te hoog bedrag, maar nooit spijt van gehad, nog jaren plezier van gehad, ze is uiteindelijk bij ons 26 geworden en ik heb haar tot haar 22ste gereden.

Je moet natuurlijk geen sportambities meer hebben met zo'n paard, maar je kunt ook met een oud(er) paar nog zoveel leuke dingen doen, ook naast het rijden.

Ik raad het je zeker niet af! :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:38

Wat leuk dat iedereen hier zo positief is! Dit zijn toch zaken waar je normaal veel negatieve reacties op krijgt. Het is en blijft natuurlijk een flink risico wat je loopt, met name financieel, en dat puur om emotionele redenen.
Ik denk echter hetzelfde als vrijwel iedereen hier: heb je de kans? Doen!! Mijn belangrijkste waarschuwing is dat je realistisch moet blijven. Het is best mogelijk dat je dit dier meeneemt, laat onderzoeken en direct mag doorbrengen naar de kliniek/slager omdat ie kapot blijkt te zijn. Maar er is net zo goed kans dat het dier met wat liefde en geduld juist opknapt en dat je er nog jaren van kan genieten. Maar echt, hou in je hoofd dat het dus ook een hele korte periode kan zijn en als je hem overkoopt, is het inslapen ook jouw verantwoording geworden en dat is erg moeilijk.

Ik heb geen manegepaard gekocht, maar een paard van een huifkarverhuur. Ik verzorgde hem al jaren, stond in de winter bij mn verzorgpaarden in mijn beheer. Zijn medische geschiedenis was mij dus bekend, vrijwel elke dierenarts heb ik er zelf bij gehaald, scans zelf betaald etc. Dus in zijn geval wist ik dat hij al goed kapot was. Beste kans die hij had, was een paar weken intensieve revalidatie en daarna volledig pensioen. Iedereen verklaarde me voor gek, want ik heb ook flink voor hem betaald. Hij was verzekerd en zn eigenaren waren dom geweest om hem weg te doen voor slachtprijs, verzekering betaalde meer... Voor die prijs had ik ook eeg gezonde jonge fjord kunnen kopen. Maarja het was mn maatje en ik gunde hem die laatste kans, welke hij bij dat bedrijf niet zou krijgen.

Ik had sterk in mn hoofd dat hij vanaf de revalidatie meteen door kon naar de slacht.... Zn achterbeen is namelijk gewoon slecht, zn pezen zijn slecht waar hij mee door moest lopen, met als gevolg dat ie zn hele kootgewricht op slot had gezet, zat geen beweging meer in. Dankzij de intensieve revalidatie is dat wel weer goed, hij kan zn been gebruiken, alleen weinig gewicht op zetten. Ik heb toen zooooo staan janken! Meneer had een kans gekregen op een pensioen ipv vanuit keihard kapot werken door naar de slager. Al zou het maar 1 zomertje zijn, hij mocht nog even echt genieten van het leven.

En nu? We zijn 4 jaar verder en meneer kost bakken geld (voer, dierenarts, hoefsmid, dekens etc) maar is gelukkiger dan ooit! Elke dag die vrolijke hinnik, blije oortjes en oogjes.... Onvoorstelbaar hoeveel dat met je kan doen! Ik sta nog zeer regelmatig met tranen in mn ogen naar hem te kijken, gewoon uit puur geluk dat hem dit nog gegund is en ik nog van zijn levenslust mag genieten. En ook omdat ik weet dat hij echt nooit meer zo hoeft te lijden! Zodra het leven weer lijden wordt, trek ik de stekker er uit. Dat is nu mijn keus, ik hoef niet meer lijdzaam toe te kijken!

Moraal van het verhaal: als je net zo'n emotioneel mietje bent als ik, is zoiets echt de moeite waard! Ik hoop dat je over een tijdje je net zo kan voelen als ik 4 jaar geleden!

0101

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:44

Ik zou ook nog heel graag me lieveling willen overkopen als hij straks met pensioen gaat <3

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:58

Hetr is wel waar, wat hierboven ook gezegd wordt dat de kans bestaat dat het je bakken met geld gaat kosten!
Dat was bij mij ook het geval. Ze bleek een chronische ziekte te hebben dus veel DA kosten, speciaal voer etc. Maar ja, dat risico loop je ook bij een jonger paard.