Jazz verbeteren in conditie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:56

Denisejazz schreef:
Ja sommige zeiden dat Speedibeet ook goed is.
Ik geef haar ook slobber en lijnzaadolie.
Heb vandaag 30 minuten met haar gewandeld zal zo de foto's plaatsen!

Ik zeg ook niet dat Speedibeet slecht is. Ik dacht alleen dat je bedoelde dat dat het enige is wat ze vanaf nu krijgt, dan is het te weinig. Maar ze krijgt dus nog aanvullend voer, supergoed!
Je zet je echt goed in voor haar, ook al is het 'maar' een paard van een ander. Ik heb van de winter ook zo'n oudje overgenomen van 30 jaar, na maanden van intensieve verzorging wordt ze ook weer paard. Vroeger heb ik ook een ouder paard gereden (verzorgpaard) van 25 jaar, die oudjes zijn vaak de allerleukste <3

Wauw, wat een verbetering op de foto's als je vergelijkt met de foto's uit je OP.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:07

Je bent goed bezig!
Ik zou idd maar een keer gaan praten met de eigenaar over het geld. Die pony boft maar met iemand zoals jij *\o/*

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 15:09

Dankjewel!
Ik merk ook dat ze ook meer energie krijgt, soms ging ik even met der rennen tijdens het wandelen en ze was nogal voorwaarts haha :=

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:39

Speedybeet moet je inderdaad zien als aanvullend ruwvoer, naast gras/hooi/kuil en naast krachtvoer. Nu zit er in slobber ook behoorlijk veel, dus zolang je dat ook nog bijgeeft doe je het volgens mij prima zo!

Fijn dat je merkt dat ze meer energie krijgt en al wat aankomt! Aankomen kan best even duren hoor. Ze heeft nu natuurlijk ook energie nodig voor het wisselen naar zomervacht.

Ga je haar straks weer berijden als ze op gewicht is? Want dan zou ik je de tip mee willen geven om te kijken of het zadel haar nog goed past. Naar mijn idee is ze behoorlijk wat bespiering op haar rug kwijt.

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 20:06

Delphi schreef:
Speedybeet moet je inderdaad zien als aanvullend ruwvoer, naast gras/hooi/kuil en naast krachtvoer. Nu zit er in slobber ook behoorlijk veel, dus zolang je dat ook nog bijgeeft doe je het volgens mij prima zo!

Fijn dat je merkt dat ze meer energie krijgt en al wat aankomt! Aankomen kan best even duren hoor. Ze heeft nu natuurlijk ook energie nodig voor het wisselen naar zomervacht.

Ga je haar straks weer berijden als ze op gewicht is? Want dan zou ik je de tip mee willen geven om te kijken of het zadel haar nog goed past. Naar mijn idee is ze behoorlijk wat bespiering op haar rug kwijt.

Ik wil haar pas weer gaan berijden wanneer ze weer op top conditie is, zit er wel overna te denken om volgende week gewoon even los te longeren dat ze als ze wil beetje kan rennen.

Over het zadel heb ik geen idee ik ga echt geen nieuw zadel aan laten schaffen is voor mij te duur.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:23

Denisejazz schreef:
Delphi schreef:

Ik wil haar pas weer gaan berijden wanneer ze weer op top conditie is, zit er wel overna te denken om volgende week gewoon even los te longeren dat ze als ze wil beetje kan rennen.

Over het zadel heb ik geen idee ik ga echt geen nieuw zadel aan laten schaffen is voor mij te duur.

Voor het longerennkan je ook een longeerhulp gebruikten voor de rugspieren
http://www.ej.nl/paard/longeren/hulpteugels/longeerhulp-epplejeck-katoen_1846.html deze voorbeeld kan het paard gewoon vrij bewegen en word het niet teveel "gedwongen" merk ik dat paarden deze meestal wel prettig vind :D

roooooss

Re: Jazz verbeteren in conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:39

Wauw wat zet jij je fantastisch in voor je verzorgpony! Werkelijk waar bewondering voor.

Ik voer sinds december speedibeet aan mijn paard en je moet het echt zien als een ruwvoer erbij. Senioren brokken zullen beter aanzetten :j
Daarintegen is speedibeet zeker niet slecht, maar eerder een aanvulling op het hooi en gras.
Bij mijn paard deed ik altijd 1,5 week / 2 weken met één zak. En ze kreeg elke dag een emmer vol. Om jouw paard zodanig aan te laten zetten moet je der dus echt veel geven.

ontzettend veel succes!

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:46

Willen de eigenaren niet meebetalen aan het onderzoek van PPID of aan de kosten die daaruit voortvloeien? Bij veel dierenartsen kun je je paard namelijk van juni t/m oktober gratis laten testen op PPID (Chusing).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:53

Denisejazz schreef:
Bedankt allemaa!
Ik heb ipv seseniorenbrok, Speedibeet gekocht wat is de juiste hoeveelheid schepen ik haar moet geven en wanneer weet ik of het voer klaar is?

Het makkelijkste is om de slobber en Speedibeet te bij elkaar te geven. Ik zou rustig beginnen een kwart voerschep Speedibeet met ruim water,denk aan ongeveer een voerschep water erbij. Als je de slobber er ook doorheen doet kan het zo anderhalve tot misschien wel 2 voerscheppen water worden zonder dat het te dun wordt.
Daarna kan je rustig opbouwen tot een hale voerschep, ongeweekt, per dag.

Weet niet of je de beschikking over warm water hebt?

Je weet of het voer klaar is als je geen harde stukjes meer voelt. Dan zijn de vlokken Speedibeet allemaal uitgezet door het water.

Wel goed opletten dat je de zak goed opbergt en niet iemand het per ongeluk ongeweekt geeft.

Fijn dat ze meer energie krijgt, lekker rustig aan bijven doen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:01

Zie net dat de test voor Cushing weer gratis is vana juni tm oktober. Zou dat zeker overwegen aangezien de eigenaren het niet wilde laten doen.

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 13:20

Focussed schreef:
Zie net dat de test voor Cushing weer gratis is vana juni tm oktober. Zou dat zeker overwegen aangezien de eigenaren het niet wilde laten doen.

Ja dan wil ik dat zeker laten doen!

Even vraag over het voer: ik geef nu 2 handjes Speedibeet en 2 handen slobber om te mengen met koud water en wacht ruim 20 minuten tot het goed is.

Kan ik haar dat geven bv voor het wandelen en daarna een schep slobber ?
Of Is dat te veel voor 1 middag?

En een vraag over dat longeren.
Is dat hulp middel niet het zelfde wanneer je 2 touwtjes gebruikt? Hetzelfde effect?

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:30

Denisejazz schreef:
En een vraag over dat longeren.
Is dat hulp middel niet het zelfde wanneer je 2 touwtjes gebruikt? Hetzelfde effect?

Een 'echte' longeerhulp is vaak net wat zachter en fijner voor het paard, bovendien ook makkelijk verstelbaar.
Ze kosten gemiddeld ongeveer tussen de 25 en 30€. Maar ze worden soms ook nog wel eens aangeboden op Facebook in van die groepen met paardenspullen. Of je plaatst daar een oproepje dat je opzoek bent naar een longeerhulp. Tweedehands zijn ze vaak net nog iets goedkoper :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:32

Twee handjes Speedibeet is fijn om op te bouwen maar je mag wel opbouwen naar iets meer anders zet het geen "zoden aan de dijk". Tenzij je hele grote handen hebt natuurlijk ;)

Je zou het wandelen een halve schep slobber kunnen geven en als je terugkomt de andere halve schep slobber met de Speedibeet gemengd. Als je het klaar maakt voor je gaat wandelen heeft het ruim voldoende tijd om te weken. :)

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 14:08

Okee bedankt ! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:35

Super van je dat zo inzet voor pony. Ze ziet er al stukken beter uit :)

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 17:03

Tobbes schreef:
Super van je dat zo inzet voor pony. Ze ziet er al stukken beter uit :)

Dankjewel !
Ik ga zo weer even langs om haar kort te longeren (alleen stappen en wat draven) en te voeren.

Kan foto's maken als jullie dat leuk lijken? :+

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:26

Echt goed dat je dit doet voor je verzorgpony! Ik zag je andere topic al dat mensen erg negatief reageerden.. Maar je doet dit wel allemaal voor d'r +:)+
Foto's zijn altijd wel leuk! :)
Laatst bijgewerkt door lora22 op 23-05-15 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:40

Goed bezig ts!
Jazz boft maar met jou!

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 17:42

Ja in het vorige topic zien mensen maar 1 deel van Jazz en mij, niet wat er allemaal meer speelt.

Ik ga nu naar der toe, vanavond post ik wel wat foto's!

Dankjewel :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:46

Denisejazz schreef:

Nee joh je moet inderdaad ook geen nieuw zadel gaan aanschaffen of hoe dan ook hier enige kosten aan maken!!! Ik bedoelde meer dat je even iemand mee moet laten kijken of het zadel wel goed ligt als je weerwilt gaat rijden. Anders kun je beter d.m.v. longeren eerst wat meer bespiering opbouwen voor je er weer op gaat rijden.

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 21:55

Vanmiddag ongeveer 5 minutjes lekker met gelongeerd.

Stappen
Afbeelding

Draven Afbeelding

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:19

jeetje ts ze ziet er al echt een stuk beter uit!!

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 00:42

renskesanne schreef:
jeetje ts ze ziet er al echt een stuk beter uit!!

Ja dat wel! Nog niet op het gewenste resultaat maar dat heeft tijd nodig :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 01:23

Ziet er al 100% beter vergeleken met de andere foto's.
Jazz kan zich geen betere verzorger wensen. Hoop dat haar eigenaren zich dit ook gaan inzien.

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 23:55

Aardig van je !