Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
spatter schreef:TS hier ook een veulen dat losse beentjes had, nu ook 10 maanden.
Veulen is geboren op een pensionstal en kwam de eerste 4 maanden alleen een uurtje buiten, als de rijbak even leeg was.
Daarna heeft ze een maand alleen op stal gestaan omdat ze haar moeder zo'n harde kick gegeven heeft dat er een scheur in het pijpbeen zat.
Niemand durfde haar uit stal te halen omdat ze zo fel was.
Ik zag haar voor het eerst toen ze 4 maanden was en ze kickte enorm in de rondte en gericht naar mensen.
2 dagen na mijn bezoek trapte ze haar moeder en werd ze bruut gescheiden omdat de merrie absolute rust moest voor genezing.
Toen kwam het lange wachten op de papieren van paspoort.
Tika kwam bij ons dus met zeer losse beentjes en een overdosis aan energie.
Die energie ging er hier rap af omdat ze de hele dag buiten liep en de introductie in mijn eigen paardengroep van een ruime week sloopte haar ook wel wat.
Het kicken werd haar zeer rap afgeleerd door de anderen maar naar mensen meende ze dat dat nog wel kon.
Ze heeft een paar keer een goed gerichte trap onder haar pens van mijn maatje 42 voet gehad en dat deed haar beseffen dat dat gedrag ook niet bij mensen geacepteerd werd.
Mijn man, de hoefsmid, leerde haar ook dat achtervoetje geven betekende dat er niet getrapt werd maar netjes gegeven.
Voordeel van een jong dier is dat ze nog niet zo sterk zijn , iets afleren op 3 jarige leeftijd is hele andere koek, dan heb je een brutale puber met kracht!
Ik ben zelf geen voorstander van opfok tenzij het een kleine goed samengestelde groep is waar iedere dag mensen bij komen en de dieren in de hand zijn.
Dat kicken is voor zover mijn ervaring ook wel een merrie dingetje, ben dat nog nooit tegen gekomen bij een hengstveulen, die trappen ook wel maar meer naar achteren of gebruiken hun voorbenen maar die merries trappen zijwaarts en heel gericht.
spatter schreef:Ik denk dat je het prima doet en dat meenemen op buitenrit is juist heel goed.
Dat wil ik binnenkort ook gaan doen met mijn welsh cob merrie en de kleine.
In de natuur lopen ze ook de hele dag met de kudde mee dus ze kunnen best wat hebben en veel beweging is juist goed voor de ontwikkeling van pezen en botten.
Belangrijkste is dat je niet gaat duwen tegen haar maar haar een porretje geeft met een vinger en anders gelijk een poor met ellenboog of een trap.
Ze mag niet in jou ruimte komen.
Nu trapt ze jou omdat ze vindt dat jij zonder haar toestemming in haar ruimte komt, ze corrigeert jou in paardentaal maar jij moet haar duidelijk maken dat zij niks te vertellen heeft en dat ze zelf moet wijken voor jou en je zus is te klein om haar dat te leren nu.
nanda1980 schreef:TS, hoe gaat het nu? Heb je wat gehad aan bepaalde tips?