Veulentje slaat als ze haar zin niet krijgt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:17

TS hier ook een veulen dat losse beentjes had, nu ook 10 maanden.

Veulen is geboren op een pensionstal en kwam de eerste 4 maanden alleen een uurtje buiten, als de rijbak even leeg was.
Daarna heeft ze een maand alleen op stal gestaan omdat ze haar moeder zo'n harde kick gegeven heeft dat er een scheur in het pijpbeen zat.
Niemand durfde haar uit stal te halen omdat ze zo fel was.

Ik zag haar voor het eerst toen ze 4 maanden was en ze kickte enorm in de rondte en gericht naar mensen.
2 dagen na mijn bezoek trapte ze haar moeder en werd ze bruut gescheiden omdat de merrie absolute rust moest voor genezing.
Toen kwam het lange wachten op de papieren van paspoort.

Tika kwam bij ons dus met zeer losse beentjes en een overdosis aan energie.
Die energie ging er hier rap af omdat ze de hele dag buiten liep en de introductie in mijn eigen paardengroep van een ruime week sloopte haar ook wel wat.
Het kicken werd haar zeer rap afgeleerd door de anderen maar naar mensen meende ze dat dat nog wel kon.
Ze heeft een paar keer een goed gerichte trap onder haar pens van mijn maatje 42 voet gehad en dat deed haar beseffen dat dat gedrag ook niet bij mensen geacepteerd werd.
Mijn man, de hoefsmid, leerde haar ook dat achtervoetje geven betekende dat er niet getrapt werd maar netjes gegeven.

Voordeel van een jong dier is dat ze nog niet zo sterk zijn , iets afleren op 3 jarige leeftijd is hele andere koek, dan heb je een brutale puber met kracht!

Ik ben zelf geen voorstander van opfok tenzij het een kleine goed samengestelde groep is waar iedere dag mensen bij komen en de dieren in de hand zijn.

Dat kicken is voor zover mijn ervaring ook wel een merrie dingetje, ben dat nog nooit tegen gekomen bij een hengstveulen, die trappen ook wel maar meer naar achteren of gebruiken hun voorbenen maar die merries trappen zijwaarts en heel gericht.

littled28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 13:38

spatter schreef:
TS hier ook een veulen dat losse beentjes had, nu ook 10 maanden.

Veulen is geboren op een pensionstal en kwam de eerste 4 maanden alleen een uurtje buiten, als de rijbak even leeg was.
Daarna heeft ze een maand alleen op stal gestaan omdat ze haar moeder zo'n harde kick gegeven heeft dat er een scheur in het pijpbeen zat.
Niemand durfde haar uit stal te halen omdat ze zo fel was.

Ik zag haar voor het eerst toen ze 4 maanden was en ze kickte enorm in de rondte en gericht naar mensen.
2 dagen na mijn bezoek trapte ze haar moeder en werd ze bruut gescheiden omdat de merrie absolute rust moest voor genezing.
Toen kwam het lange wachten op de papieren van paspoort.

Tika kwam bij ons dus met zeer losse beentjes en een overdosis aan energie.
Die energie ging er hier rap af omdat ze de hele dag buiten liep en de introductie in mijn eigen paardengroep van een ruime week sloopte haar ook wel wat.
Het kicken werd haar zeer rap afgeleerd door de anderen maar naar mensen meende ze dat dat nog wel kon.
Ze heeft een paar keer een goed gerichte trap onder haar pens van mijn maatje 42 voet gehad en dat deed haar beseffen dat dat gedrag ook niet bij mensen geacepteerd werd.
Mijn man, de hoefsmid, leerde haar ook dat achtervoetje geven betekende dat er niet getrapt werd maar netjes gegeven.

Voordeel van een jong dier is dat ze nog niet zo sterk zijn , iets afleren op 3 jarige leeftijd is hele andere koek, dan heb je een brutale puber met kracht!

Ik ben zelf geen voorstander van opfok tenzij het een kleine goed samengestelde groep is waar iedere dag mensen bij komen en de dieren in de hand zijn.

Dat kicken is voor zover mijn ervaring ook wel een merrie dingetje, ben dat nog nooit tegen gekomen bij een hengstveulen, die trappen ook wel maar meer naar achteren of gebruiken hun voorbenen maar die merries trappen zijwaarts en heel gericht.

Het is inderdaad een merrietje en het is dus enkel dat ze trapt wanneer je haar bevoordeeld aan de kant duwt, dan gaat ze zich verzetten. Voor derest is ze heel lief. Bijten doet ze niet dit hebben we haar mooi afgeleerd, enkel heeft ze het eens naar mijn kleine zusje grobeert omdat ze weet dat die haar nie zal knijpen maar die komt er niet meer bij. Hoefjes geven heb ik haar ook mooi aangeleerd: voorhoeven en achterhoeven ga prefect: de Smit heeft me verteld dat ik haar heel netjes heb opvoed en dat ie nog nooit zo simpel de hoefjes heeft kunnen bekappen bij zo een jong paardje. Ook aan het halster lopen, achteruit gaan is geen probleem en is aangeleerd + het wachten om uit mijn ruimte te blijven kent ze ook.
Ik train nooit meer als een 15min met haar en dan is het dus hoefje geven, even schoonmaken, even meestappen aan het halstertje(5min) en een keertje mooi wachten. Meer moet ze niet doen. Voor derest staat ze dag en nacht lekker buiten met mijn pony en kan ze dus ravotten. Ze heeft meerdere speeltje, springballen waar ze zich uren mee amuseert met mijn pony. Dus ik denk dat ik niet zo verkeert bezig ben!
En ja idd af en toe neem ik haar eens mee op buitenrit: ik rijd met mijn pony en zij wandelt mee aan het halstertje met mijn papa. Dit is nooit echt ZO lang en maar eens in de maand ofzo. En dan loopt een keertje los mee over een veld terwijl ik met mijn pony galoppeer, dat vindt ze zalig. Ze volgt altijd en er is geen verkeer dus er is geen probleem.
Maar als alle berichten hier zo lees lijkt het alsof ik haar slecht behandel, niet weet wat ik doe, geen lessen neem, ...
Ik neem wel lessen en buiten dit gedrag van uitslaan heeft ze nog nooit iets verkeerd gedaan. Dit uitslaan doet ze nog maar zaterdag dus ik denk dat het nog niet zo ver is, tot nu toe heeft ze het 2x gedaan.
Ik vroeg gewoon wat jullie deden om dit correct te corrigeren, zo kan ik zien wat mijn trainer, anderen zeggen en doen. Dat is alles

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:53

Ik denk dat je het prima doet en dat meenemen op buitenrit is juist heel goed.
Dat wil ik binnenkort ook gaan doen met mijn welsh cob merrie en de kleine.

In de natuur lopen ze ook de hele dag met de kudde mee dus ze kunnen best wat hebben en veel beweging is juist goed voor de ontwikkeling van pezen en botten.

Belangrijkste is dat je niet gaat duwen tegen haar maar haar een porretje geeft met een vinger en anders gelijk een poor met ellenboog of een trap.
Ze mag niet in jou ruimte komen.
Nu trapt ze jou omdat ze vindt dat jij zonder haar toestemming in haar ruimte komt, ze corrigeert jou in paardentaal maar jij moet haar duidelijk maken dat zij niks te vertellen heeft en dat ze zelf moet wijken voor jou en je zus is te klein om haar dat te leren nu.

littled28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 13:55

spatter schreef:
Ik denk dat je het prima doet en dat meenemen op buitenrit is juist heel goed.
Dat wil ik binnenkort ook gaan doen met mijn welsh cob merrie en de kleine.

In de natuur lopen ze ook de hele dag met de kudde mee dus ze kunnen best wat hebben en veel beweging is juist goed voor de ontwikkeling van pezen en botten.

Belangrijkste is dat je niet gaat duwen tegen haar maar haar een porretje geeft met een vinger en anders gelijk een poor met ellenboog of een trap.
Ze mag niet in jou ruimte komen.
Nu trapt ze jou omdat ze vindt dat jij zonder haar toestemming in haar ruimte komt, ze corrigeert jou in paardentaal maar jij moet haar duidelijk maken dat zij niks te vertellen heeft en dat ze zelf moet wijken voor jou en je zus is te klein om haar dat te leren nu.

Bedankt hier kan ik wat mee ik ga het zeker proberen knijpen heb ik gedaan voor het afleren van bijten omdat een merrie ook bijt om haar veulen te corrigeren. Maar porren heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik zeker proberen

De buitenritten vindt ze echt zalig: altijd grote grasvelden. Dus graast ze even, galoppeert dan eens, gaat even wat verder staan om der daar eens lekker uit te leven en komt dan braaf terug. Hierdoor is ze ondertussen ook al verkeersmak terwijl ze nog maar 5keer is gaan wandelen

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:59

Mijn veulen destijds stond in een gemengde kudde met dominante merries en leeftijdsgenootjes, maar had ook een heel duidelijk eigen willetje naar de mens toe. Sommigen zijn gewoon zo dominant/brutaal en die moeten even door krijgen wat er wel en niet de bedoeling is. Kontje draaien, naar de bezem slaan. Dan kreeg ze er gelijk 1 rake terug van de pensioneigenaresse! Of in de wei geen respect tonen voor de ruimte van de mens. Handig om altijd een touw in de hand te hebben. Bij zulke bijdehante dieren moet je een zero-tolerance beleid voeren en gelijk zeer duidelijk lik op stuk geven.
Als driejarige naar haar trainingsadres gegaan en die vonden haar keurig opgevoed.
Laatst bijgewerkt door GJ9 op 20-05-15 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:00

TS, dat is dus bokt, iedereen heeft een mening. Het is alleen zo dat men er niet bij is, men leest de dingen die jij geeft als informatie, dus alles wat jij niet vertelt, weet men ook niet.
Als ik jouw verhaal van hierboven zo lees, denk ik (maar dat is mijn mening) dat je niet verkeerd bezig bent.
jij vroeg raad over het slaan, ik ben niet ervaren (heb wel eigen veulen keurig opgevoed, meerdere veulens zien opgroeien), maar iig niet accepteren en onmiddellijk corrigeren. Mag best met je eigen voeten, maar ik weet niet hoe handig je hier in bent, dus een tik met een zweep kan veiliger wezen.

Ik zou zeggen, kijk welke tips je wat lijken, vraag desnoods Hulp van iemand in persoon, en lees over de negatieve dingen heen, want jij weet zelf hoe je ermee omgaat.

littled28

Re: Veulentje slaat als ze haar zin niet krijgt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 14:13

Oke bendankt. Ik denk dat het inderdaad het beste is even nul tolerantie door te voeren. Dus jullie geven een tik? Leek mij ook logisch maar ik wist niet zeker of het helemaal goed was/ veilig. Zoals met dat bijten wist ik dat je niet mag slaan( hiermee bedoel ik een iets hardere tik niet meppen ofzo) omdat ze dan kopschuw kunnen worden daarmee dat knijpen maar met uitslaan wist ik het niet.
Ik denk dat ik meestal een zweepje gebruik of als ik niet bij de hand heb mijn voet. Ik kan niet hard slaan of schoppen dus pijn zal ze niet hebben, zolang ze maar even schrikt en doorkrijgt dat dit niet mag.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:22

Paard wordt niet kopschuw van incidentele mep, wel van lomp doen met hoofdstellen, bitten, halsters, scharen (te jong oor uit willen knippen) of aanhoudend grof gedrag gericht tegen hoofd.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:39

Ik vind het ook onverantwoord. Een veulen van 10 maand is al bijna een jaarling. Die los in de velden laten crossen kan lang goed gaan, maar het kan ook eens serieus mislopen en dan heb je het wel aan jezelf te danken. Wat als je mensen met loslopende honden tegenkomt en je paard rent weg om maar een voorbeeld te noemen ? Een voorbijkomende menkoets of kinderwagen. Je brengt hiermee ook anderen in gevaar.
Ik begrijp dat niet waarom zo veel mensen vanalles met die veulens willen gaan doen. Ze worden echt niet schuchter van een normaal veulen leventje hoor. Uit ervaring weet ik dat net de veulens die 'te' veel in de hand zijn geweest onhandelbaar worden. Ze leren heel snel dat ze sterker zijn als jou en maken hier dan ook misbruik van.
Je maakt het je veulen ook een stuk moeilijker door haar te leren dat ze los mag lopen en haar zinnetje mag doen om dan plots te gaan vragen dat ze stil blijft staan en jouw ruimte gaat respecteren. Je slaat nogal stappen over vind ik dan. Veulens worden meestal in de lente geboren. De kudde moet dan net veel minder kilometers maken om te kunnen grazen en drinken.

Op mijn vorige stal mocht het ozo schattige veulen ook alles snel leren. Borstelen, tutten voetjes geven, loslopen. Als je die nu aan een touw hebt duwt hij je met zijn hals opzij om je beter een mep met zijn achterbenen te kunnen verkopen. Schattig toch ?
Geef mij maar een veulen die je zo uit het land plukt en die nog over een natuurlijke mens-verlegenheid beschikt. Is veel werkbaarder en nieuwsgieriger naar alles wat je doet, maar is boven alles tenminste nog een beetje onder de indruk als je corrigeert. Iets wat ze na correctie nr 129 helemaal niet meer zijn. Dan zul je dus een stuk duidelijker moeten corrigeren om je veulen op zijn plek te zetten.

Als ik je iets van advies kan geven TS dan is het om geen overbodig contact te gaan zoeken met je veulen en haar enkel maar te begeleiden tijdens het verzetten, bij hoefsmid en af en toe een aai. Voor de rest moet het veulen netjes uit je buurt blijven tot ze heeft geleerd heeft dat je haar speelmaatje niet bent. Wees duidelijk en streng als je veulen dreigt, in je ruimte komt, je omver loopt , maar zoek deze situaties ook niet op en laat haar niet ongecontroleert loslopen. Je geeft haar zo alleen maar meer zelfvertrouwen en nog minder redenen om naar jou te gaan luisteren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:01

betadine een slecht opgevoed veulen is natuurlijk net zo beroerd maar een fijn opgevoed jong ding , daar hebben je z'n hele leven profijt van maar je moet natuurlijk wel goed weten wat je doet.

Ik heb al behoorlijk wat veulens opgevoed van 4 maanden tot ingereden en wedstrijd klaar en zadelmak maken was nooit een groot ding, ze kenden me immers al hun hele leven.

Ik ben het er wel mee eens dat veel mensen een veulen gaan behandelen als een speelgoedbeest en dan kan er enorm veel mis gaan wat je nooit meer gecorrigeerd krijgt.
Dat moeten mensen wel beseffen, een verpest veulen blijft in de regel een moeilijk en vaak zelfs gevaarlijk volwassen paard.
Dus bezint eer je begint en denk goed na of je consequent,mans genoeg, duidelijk en rustig genoeg bent om een veulen op te voeden en blijf er anders bij weg.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:50

TS ik zie nu dat je 15 jaar bent, dat vind ik wel te jong om een veulen goed op te kunnen voeden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:31

onverantwoord

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:04

Leeftijd wil niks zeggen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:39

Toch wel, je kunt in 15 jaar niet zoveel ervaring opdoen als iemand van 30, 45, 60 ect... Inschatten wat gevaarlijk is, wat niet handig is, wat welk resultaat oplevert...Dat leer je uit ervaring en als je dan met iets levends werkt wat potentieel gevaarlijk kan zijn of worden dan moet je niet eigenwijs zijn maar je laten leiden door ervaring van anderen

Leeftijd doet er veel toe. Maar dat heb je (gelukkig) pas in de gaten als je ouder bent...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:01

Sommige ben als 15 jarige meer ervaring als iemand van 30.
Ik had als 15 jarige al veel paarden opgevoed en beleerd en waarschijnlijk dus meer ervaren als iemand van 39 die aleen een manege van de binnenkant heeft gezien

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:05

Ja hoor heel stoer. Nou weer on topic

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:57

Leeftijd vind ik ook nog niet het probleem. Iemand van 15 kan behoorlijk wijs zijn. Ik ben geboren en meteen tussen de paarden gezet en onze zoon net zo. Ik denk dat ik hem op 15jr leeftijd meer had vertrouwd dan menig volwassen persoon.

Dit gezegd hebbende, is het wel een feit dat je met 15jr nooit verantwoordelijk kan zijn voor dit veulen. Ouders betalen en bepalen gewoon. Die kunnen wel denken dat hun dochter van 15 het wel allemaal doet en regelt, maar zij zijn verantwoordelijk en iemand van 15 is afhankelijk van ouders.

Als ouders niks met paarden hebben gebeurt het wel dat ze denken dat hun kind heel goed is met paarden en al zooooooooo lang rijdt etc, dat ze denken dat het allemaal wel goed zit. Of je hoort wel dat ze dingen onzin vinden, omdat ze als ouder zijnde geen verstand van paarden hebben. Dat is een heel groot probleem.

Je kan een 15jr dus niet 100% aanspreken hierop, maar wel proberen te helpen. Dit aan de ouders laten lezen is misschien de beste oplossing, zodat die ervaringen opzoeken en meer info vergaren om tot de juiste beslissing te komen.

Ook wetende dat het heel gevaarlijk kan worden. Een veulen is niet alleen maar klein en schattig.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:05

Er zijn altijd uitzonderingen maar negen van de tien 15-jarigen hebben niet zoveel ervaring. Als TS veel ervaring zou hebben dan kwam ze niet met de vraag wat te doen met een veulen wat trapt, dan zou ze dat heel goed zelf kunnen oplossen. :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 00:15

Nee, precies. Het probleem is dat iemand dit hier moet vragen. Maakt niet uit welke leeftijd verder, want dat zijn ook vaak wel volwassen personen. Ik vind ook echt dat de ouders hier iets aan moeten doen of moeten begrijpen wat er gebeurt en kan gebeuren.
Ik bedoelde alleen dat je de leeftijd niet de schuld kan geven, omdat dit zo vaak gebeurt, bij veel mensen in alle leeftijd.

Geheel off topic; kinderen hebben soms van nature wel een goed gevoel met paarden als je ze niet verknald met allerlei regels en wijsheden. Maar ook daar heb je nu niks aan.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 04:43

Ik vind dat de eerste 3 a 4 jaar van het paard zijn leven hem lekker paard moet laten en ze alleen opvoeden en voor de rest met rust laten geen ritjes naast een paard of wandelingen.
Hoe meer je met ze doet hoe meer ze proberen onder de dingen uit te komen en dan krijg je dit gedrag.
Mijn jonge paarden staan in een gemengde kudde en in de winter s nachts op stal zo leren ze wat luisteren is en wie de baas is.
Wat ik de jonge paarden vooral leer ik ben de baas en daar wordt niet overheen gelopen en daar heb je ontzag voor, dit is de basis om straks mee verder te gaan.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:48

TS, hoe gaat het nu? Heb je wat gehad aan bepaalde tips?

littled28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 21:26

nanda1980 schreef:
TS, hoe gaat het nu? Heb je wat gehad aan bepaalde tips?

Sorry voor de late reactie het gaat heel goed momenteel! Na enkele keren haar te corrigeren door een tik te geven heeft ze geen enkele keer meer geprobeerd te slaan of bijten ze krijgt ze laatste tijd veel meer respect voor mijn merrie en voor ons Ook heb ik haar leren wijken voor de druk. Vroeger verzette ze zich enorm hiertegen en werd ze dan zowat kwaad en dan kreeg ik dat stampen maar nu gaat ze mooi achteruit, opzij als ik haar zachtjes duw/dat vraag. Kortom ze heeft veel meer respect gekregen en tot nu toe is ze geen 1keer meer 'gevaarlijk gaan doen' dus bedankt voor de tips!

EvaRotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:01

Leuk om te lezen, bedankt voor de tips! :)