Paard van 22 jaar overnemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:22

Als jij niet de mentaliteit hebt de wedstrijd sport in te gaan, is er niks mis mee een ouder paard een leuke oude dag te geven en nog recreatief wat te rijden en licht dressuurmatig. Rust roest,
dus zolang het nog fit is, gewoon lekker mee aan de slag gaan.

Heb zelf mijn eerste paard gekocht toen ze 16 was en gehad tot haar 24e, gewoon fit tot het eind gebleven. Daarbij nog 3 jaar een paard gereden, die al 23 was toen ik er mee begon. Was nog onwijs fit, actief, werkwillig, liep nog op M niveau, is ingeslapen op haar 26e door koliek, niet door haar leeftijd. Die had zo nog 10 jaar mee gekund. :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:22

Ik zou het ook niet doen :o
Uiterste leeftijd die ik nu zou overwegen is zo'n 15 jaar, mede omdat het paard voor de fok nog een aantal jaar zou moeten meedraaien. Aangezien wij onze merries wel rust gunnen zou ik graag nog 2 veulens kunnen fokken met een rustpauze ertussen aangezien ik ze jonger ook kan kopen voor misschien ietsjes meer maar daar kun je ook heel wat meer veulens uit fokken. Want ik koop niets meer voor de fun nu, daar heb ik al paarden voor lopen. Dus dat is mijn reden om geen oud paard te nemen.

Maar als jij je er wel goed bij voelt, en je gaat kijken en het klikt, waarom niet? Hou er wel rekening mee, het paard kan 30 worden, maar kan ook binnen twee jaar z'n beste tijd gehad hebben. Maar ieder paard kan iets overkomen dus om het daarvoor niet te doen... Je gaat alleen wel je leven niet met dit paard kunnen delen want de kans dat hij 40 wordt lijkt me klein. Ik heb mijn merrie al van 5 maanden oud en zij is bijna 15 nu. Ik heb nog misschien 15? jaar met haar, en in totaal het grootste deel van mijn leven. Jij gaat een stuk minder lang met dat paard kunnen leven zeg maar. Maar genoeg mensen die hun paard verkopen wegens omstandigheden die dit ook niet kunnen. Dus zelfs dat is geen echte reden.

De enige echte reden die je wel echt in je achterhoofd moet houden is als jij achter een jaar ofzo ineens geen paard meer mag of kan houden wegens omstandigheden, dan ga je heel moeilijk een baasje vinden (dat ook geschikt is) vanwege de leeftijd. Dan wordt het misschien zelfs inslapen/slager, wat humaner is dan het paard maar aan iemand mee te geven waar je niets vanaf weet. Jij geeft het gratis weg en die brengt hem naar de slacht, je weet het niet he. Dus dat is iets om rekening mee te houden.

En tsjah, de kwaaltjes. Voeding zal wat dat betreft weinig uitmaken, het kost allemaal geld. Maar kwaaltjes en DA kosten zijn er vaak meer bij de oudere paarden. Dat is ook iets waar je rekening mee moet houden. het hoeft niet, maar statistisch gezien is het wel vaak zo.

Kortom, het blijft een keuze met pros en cons. Het paard kost niets in het overnemen, het zal een rustige lieve leermeester kunnen zijn, je kunt er nog jaren van genieten, dus ook genoeg redenen waar je het wel voor kunt doen. Maar laat je niet leiden door aw de slager... Want daar zal het paard toch ooit eindigen (of inslapen), en dat is niet jouw schuld.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:49

Ik snap dat mensen voorzichtiger zijn als het een ouder paard betreft (er zijn inderdaad genoeg paarden op de markt), maar ik ben een beetje zoals jou, TS, denk ik :) Ergens vind ik het wel fijn om een ouder beestje nog een thuis te geven, en mijn plannen pas ik met plezier aan aan wat kan.

Zo ben ik gisteren ook nog naar een pony van 24 gaan kijken: een doodbraaf beestje die tot hiertoe altijd heel gezond gebleven is. Volgens mij is hij goud waard, ondanks zijn leeftijd. Vriend en ik zouden hem in bruikleen krijgen om als gezelschap bij zijn merrie te zetten. Maar zo lang het kan zouden we hem graag meenemen op buitenrit (onder het zadel en ingespannen) en er kinderen uit de buurt wat mee laten knuffelen en rijden.

Ook mijn hond heb ik geadopteerd op 7 jarige leeftijd. Natuurlijk had ik evengoed een jonge hond kunnen nemen die ik vanaf begin af aan zelf zou kunnen opvoeden en waarvan ik x aantal jaren langer plezier van zou hebben (in theorie). En toch heb ik met heel mijn hart en heel mijn verstand gekozen voor een oudere hond. Ik heb het me nog geen seconde beklaagd.

Het is een kwestie van ingesteldheid, en volgens mij zit dat bij jou wel goed :)

Hou ons zeker op de hoogte!

sallandval

Re: Paard van 22 jaar overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:50

leeftijd zegt me veel minder dan karakter, ik zou dus gewoon lekker vergeten hoe oud hij is en onbevangen naar het paard gaan kijken.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 13:16

Bedankt voor al jullie reactie ben er heel blij mee :) En ik denk dat ik zeker een keer ga kijken en hou jullie op de hoogte +:)+ en als jullie nog ervaringen of tips hebben brand los zou ik zeggen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:23

Wat eerder zorgelijk is is dat je een paard gratis of voor een schijntje wilt overnemen(paard met artrose, paard met kissing spines). Dat lijkt me gewoon geen goed plan want je weet nooit wat je krijgt. Zo'n paard als deze zou ik klinisch keuren bijvoorbeeld, want wat is volgens de eigenaar de reden dat ie niet zoveel meer kan doen? En Bedenk ook dat als een paard wat mankeert, je misschien maar eens in de zoveel weken echt wat kunt doen met dat paard, daar zit het risico dat je er snel lang naast staat, en ik heb het idee dat je dat niet echt wilt.

Ik zou dus niet gaan voor 'afdankertjes' maar gewoon sparen totdat je een paard kunt kopen wat niet wat mankeert of twijfelachtig is. Want dan loop je een heel groot risico, en het feit dat je niks voor het paard wilt betalen, dan ga ik er vanuit dt je weinig geld hebt te besteden. Wat als dit paard bij jou artrose krijgt en je fotos moet laten maken, kost je een paar 100 euro. Wat als hij bijv speciaal beslag moet wat je elke zes weken pakweg 80 euro kost, wat als hij ziek wordt en je moet speciaal voer? Dat zijn allemaal extra risico's die je neemt, uberhaupt al als je een paard koopt, laat staan weggevertjes.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:27

Ik vind het grootste probleem met dit paard niet persee de leeftijd. Wel dat hij al een tijd niets heeft gedaan in combinatie met leeftijd.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:36

Als dit paardje nu nog bereden werd zou je het kunnen gokken. Er is echter al een poos niks mee gedaan? Waarom? Rust roest..Voor een habbekrats kan je misschien een 18 jarige die gewoon nog onder het zadel is meekrijgen, dit zou ik niet gokken.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 15-05-15 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:42

Als ik voor mezelf een paardje zou zoeken zou het bewust een ouder dier zijn.
Een paard/pony die alles al eens gezien heeft, rustig op zijn 4 benen blijft staan bij grootverkeer, mij vertrouwen kan geven ohz. Bovendien eentje waar je na een week op de wei gewoon op kunt stappen en wegrijden, lekker voor bosritjes en verder niks.

Er zijn ook zat jongere paarden erg braaf, maar het zegt me toch meer als een 18-jarige bomproof is dan een 6-jarige over het algemeen.

Sluit me wel bij Heike aan dat rust absoluut roest! Opnieuw beleren zal niet nodig zijn, maar oppakken op deze leeftijd kost behoorlijk wat tijd. Als het al lukt. Als je geen pech hebt met blessures.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:47

Mijn merrie ben ik gaan rijden toen ze 24 was en ik heb haar gekocht toen ze... hou je vast :+ 26 was.
Uiteindelijk is ze 30 geworden.
Dus tsja... als het diertje gezond is, je kan er een goede prijs(of niks) voor betalen en je denkt er plezier van te hebben en het beestje ook. Waarom niet?
Je weet hoe oud het paard is, maar het is ook op die leeftijd gekomen zonder op jongere leeftijd ten onder te gaan aan allerhande blessures. Dus een klein beetje sterk zou het beestje wel zijn :D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:50

Maar deze wordt nu al een poos niet bereden. Als dat wel het doel is, zou ik daar niet aan beginnen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:53

nou ik denk als je dit gewoon lekker rustig opbouwt je er echt niks mis mee kan doen

plus paarden zijn gemaakt om te lopen hoor :j

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:54

Als je een stuk grond over hebt, niet perse wilt kunnen rijden en een gevulde portemonnee hebt, dan zou ik het doen.

Verder niet. Mogelijk als je aan de gang gaat met het paard kunnen er gebreken naar voren komen waardoor hij niet geschikt blijkt als recreatie paard. Mogelijk is hij enkel geschikt als grasmaaier.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:56

Ik heb zelf ook een 19 jarige, en ben er heel blij mee en ik zou hem nooit meer weg doen. Echter, als ik het over zou moeten doen had ik hem niet gekocht. Een ouder paard geeft gewoon wat risico met zich mee, en ik baal nu al als ik me bedenk dat hij misschien niet zo heel lang meer mee gaat (Is nu geen sprake van hoor). Plus, ik vind het een heel groot minpunt dat je slecht gedrag bijna niet meer afleert, of in ieder geval erg langzaam. *Kan ook aan mijn paard liggen :j :j *

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:14

CharlotteJay schreef:
nou ik denk als je dit gewoon lekker rustig opbouwt je er echt niks mis mee kan doen

plus paarden zijn gemaakt om te lopen hoor :j

Gemaakt om te lopen met een mens op z'n rug? Dacht het toch niet...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:16

Wel even goed nazien of hij ook melanomen heeft, de da kan dit voor je checken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:22

Vorig jaar heb ik een ponietje van 24 gekregen. Ze is topfit, supergezond en actief en gezellig en alles wat je maar wil. Ingereden is ze niet, gaat ook niet gebeuren. Wel gaat ze deze zomer voor een karretje. Deze pony heb ik dan niet als rijpony maar ik heb er vreselijk veel plezier van. Het is de makkelijkste pony die je je kunt voorstellen, 20 jaar super verzorgd en zgan :D

Paar jaar geleden kocht ik mijn eerste paard, hij was 9 en na een paar maanden bleek hoe kapot hij was. Rijdbaar tot op zekere hoogte maar erg veel last van zijn lijf en ook wat geestelijke nood.

In mijn ervaring kun je prima aan de slag met een gezond, ouder dier, als het past bij je wensen. En zegt leeftijd lang niet alles.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:15

Heike schreef:
Ik vind het grootste probleem met dit paard niet persee de leeftijd. Wel dat hij al een tijd niets heeft gedaan in combinatie met leeftijd.

Helemaal mee eens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:27

Dat is wel een aandachtspunt, wil je dit paard intensief gaan berijden dan is dat wellicht niet meer reëel. Dus wat wil je zelf. Vind jij een rustig buiteritje en wat simpel werk in de bak oké en kun je leven met het feit dat je van dit dier eerder afscheid zal moeten nemen dan wanneer je er een koopt van negen (onder normale omstandigheden).

Eerlijk is eerlijk.. Mijn eerste was 19 jaar en die kende ik al 3 jaar daarvoor. Nooit spijt van gehad. Negen jaar bij me gehad en ik heb er het grootste plezier mee gehad. Top paard. Zelfs nog wedstrijden gereden tot de 22ste. Toen was die koek wel op, maar daarna nog jaren buitenritjes gedaan. Afgebouwd en de laatste twee jaar heeft beestje lekker als grasmaaier gefunctioneerd. Toen werd ze ziek en heb ik dr laten gaan. Ik kon gewoon rijden op een andere dus ik miste het rijden zelf niet (het karakter wel trouwens, echt een superlief dier).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:12

Oh, voor ik het vergeet, leeftijd zegt niets over braaf zijn he!? En verkeersmakheid, ken een paar oude paarden waar je echt niet mee buiten wilt rijden, terwijl mijn jonkie gewoon verkeersmak is.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:33

Ik vind de kant van de eigenaar een beetje raar overkomen op basis van de informatie die ik nu voor me heb. Ik neem aan dat diegene het paard minstens enkele jaren heeft gehad en van het beestje is gaan houden. Er ontstaat een band. Goed, mens komt niet meer aan het paard toe, paard staat daardoor stil en raakt bovendien al aardig op leeftijd. Ik snap dat de eigenaar zich achter de oren krabt en zich afvraagt of er geen beter tehuis is voor deze pony. Maar wat TS iets later zegt, namelijk dat het paard "anders naar de slacht gaat", dat vind ik wel het andere extreme. Dat klinkt mij in de oren alsof de eigenaar zegt: "als ik dit gezonde paard aan jou makkelijk kwijt kan, prima, maar zo niet, dan ga ik ook geen moeite meer doen. Dan mogen ze hem komen halen". Ik ken het hele verhaal natuurlijk niet en misschien is deze gang van zaken normaler dan ik denk bij een paard van 22? Ik kan me er echter zelf totaal niet in vinden.

Mijn advies zou zijn: ga sowieso een keer serieus kijken, maar dit ben je al van plan. Leuk! Ook zou ik daarna wel voor een uitgebreide medische keuring gaan. Dat kost wat, maar zie het als de aanschafprijs in dit geval. Als er toch verborgen gebreken zijn, ben je er in ieder geval van op de hoogte. Je kan dan geïnformeerd overwegen wat je wilt doen. Mocht je voor haar gaan, dan weet je welke kosten en zorg je kan verwachten. Ook heb je dan meer duidelijkheid wanneer ze in de toekomst bij jou iets op zou lopen. Je weet dan namelijk dat bepaalde gezondheidsproblemen ten tijde van de keuring nog niet speelden. Zonder uitgebreide keuring zou ik me altijd af blijven vragen of een paard iets al onder de leden had, ja of nee.

Verder vind ik het echt heel stoer van je dat je een paard op leeftijd een kans wil geven +:)+ Ik denk daarom dat jouw vraag niet zozeer moet zijn of je "een paard van 22" wilt, maar of je DIT paard van 22 wilt.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:43

Wauw, wat een leuk dier zeg! <3 Mag ik vragen hoe hij heet? Vorig jaar(?) reed ik op een ruin van 20 a 21 jaar. Eigenaresse had hem gekocht als leerpaard, maar heeft er uiteindelijk niks mee gedaan en weer verkocht.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 16:45

Donja16 schreef:
Wauw, wat een leuk dier zeg! <3 Mag ik vragen hoe hij heet? Vorig jaar(?) reed ik op een ruin van 20 a 21 jaar. Eigenaresse had hem gekocht als leerpaard, maar heeft er uiteindelijk niks mee gedaan en weer verkocht.

Hij is zeker een schatje zo ziet hij er teminste uit :D hij heet Palo

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 16:50

Basilicium schreef:
Ik vind de kant van de eigenaar een beetje raar overkomen op basis van de informatie die ik nu voor me heb. Ik neem aan dat diegene het paard minstens enkele jaren heeft gehad en van het beestje is gaan houden. Er ontstaat een band. Goed, mens komt niet meer aan het paard toe, paard staat daardoor stil en raakt bovendien al aardig op leeftijd. Ik snap dat de eigenaar zich achter de oren krabt en zich afvraagt of er geen beter tehuis is voor deze pony. Maar wat TS iets later zegt, namelijk dat het paard "anders naar de slacht gaat", dat vind ik wel het andere extreme. Dat klinkt mij in de oren alsof de eigenaar zegt: "als ik dit gezonde paard aan jou makkelijk kwijt kan, prima, maar zo niet, dan ga ik ook geen moeite meer doen. Dan mogen ze hem komen halen". Ik ken het hele verhaal natuurlijk niet en misschien is deze gang van zaken normaler dan ik denk bij een paard van 22? Ik kan me er echter zelf totaal niet in vinden.

Mijn advies zou zijn: ga sowieso een keer serieus kijken, maar dit ben je al van plan. Leuk! Ook zou ik daarna wel voor een uitgebreide medische keuring gaan. Dat kost wat, maar zie het als de aanschafprijs in dit geval. Als er toch verborgen gebreken zijn, ben je er in ieder geval van op de hoogte. Je kan dan geïnformeerd overwegen wat je wilt doen. Mocht je voor haar gaan, dan weet je welke kosten en zorg je kan verwachten. Ook heb je dan meer duidelijkheid wanneer ze in de toekomst bij jou iets op zou lopen. Je weet dan namelijk dat bepaalde gezondheidsproblemen ten tijde van de keuring nog niet speelden. Zonder uitgebreide keuring zou ik me altijd af blijven vragen of een paard iets al onder de leden had, ja of nee.

Verder vind ik het echt heel stoer van je dat je een paard op leeftijd een kans wil geven +:)+ Ik denk daarom dat jouw vraag niet zozeer moet zijn of je "een paard van 22" wilt, maar of je DIT paard van 22 wilt.

Een medische keuring lijkt me wel verstandig ja :D ik ben net zoals mijn moeder wil ook elk dier helpen nu hebben we hier 2 zwerfkatten met kittens het huis in gehaald dus echt dierenvriende hier haha <3

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:04

love_animals schreef:
Ik zou met het paard buitenritten gaan maken zou dit mogelijk zijn ?
En strandritjes?
Ik neem het paard gratis over en waarschijnlijk krijg ik er zijn toebehoren ook nog bij

Kijk, het komt steeds naar voren dat je het rijden belangrijk vind.

Ik zou alleen al om deze reden niet doen, dat is niet eerlijk tegenover het dier, het staat niet voor niets jaren stil en natuurlijk wil de eigenaar het graag kwijt...........dus kan het ineens wel dat het bereden wordt bij jou. Wat was de reden dat de huidige eigenaar er niets meer mee deed?

Er zijn paarden/ ponys van 22 die nog zeer goed in vorm zijn en er zijn er die al helemaal op zijn, dat is per dier verschillend.

Een beetje oppassen, huidige eigenaar wil het maar al te graag kwijt, roept al van dat ie anders naar de slacht gaat..................Ook zo raar, ze neemt dus niet de tijd om een goed en betrouwbaar adres te gaan zoeken en of jij wel eerlijk bent naar het dier toe..........zat mensen die het dier graag gratis willen overnemen in ruil voor goede zorg en toch doorverkochten aan de slacht!

Wauw wat een liefhebbende baasje zeg! Niet dat de slacht erg is, dat is veel beter als de handel in te laten gaan en het gaat ook nog eens gratis naar jou........dan is het helemaal oppassen, dan zegt ze straks wanneer je klaagt over de hoge dierenartskosten en dat ie van alles mankeert, gaat ie zeggen: je hebt m voor niks gehad..........veel plezier ermee!

Ik zou maar wel goed laten keuren door je eigen dierenarts.........Je weet maar nooit!

En wat je hier zegt over opvangen van katten, die kosten lang niet zoveel als een oud paard en je wilt erop gaan rijden, dat is één heel ander verhaal en niet te vergelijken met katten houden.

Ik ken iemand die een paard heeft met de ziekte van cushing en die heeft het dier al heel lang maar nu ze oud is en medicijnen nodig heeft voor de cushing, viel t tegen, heeft intensieve zorg nodig, toch is dat beest goed berijdbaar en fit genoeg, maar wel vaak kopzorgen met allerlei kwaaltjes.

Dus verkijk je er niet op.