Paard bezichtigen; tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:51

Kleur is niet belangrijk, doelstellingen wel. Nu ben je tevreden met een klein sprongetje maar blijf je dat ook? Wie weet wil je over een paar jaar wel echt springwedstrijden gaan meerijden en is dat leuke kleine paardje wat 60/70 cm. kan springen eigenlijk niet geschikt.

Kijk niet wat je nu wil maar kijk waar je lange termijn doelstelling ligt. Heel veel paarden staan ook te koop omdat de ruiter eigenlijk meer wil dan het paard aankan. Sommigen zijn zo gek op paard/pony dat ze zich daarbij neerleggen maar anderen niet en dat is helemaal niet erg. Alleen kan je het voor jezelf nu beter zo duidelijk mogelijk hebben voor je een paard koopt.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 19:54

Ik ga bij allemaal kijken. Voor het zelfde geld heb ik gelijk een goed gevoel bij de fries, kwpn'er of draver. Kan allemaal! Verheug me er echt ontzettend op.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:55

Toen ik voor het eerst op zoek ging naar een eigen paard wist ik zeker dat ik géén vosje wilde. Alles behalve dat. Ik kon dit niet goed onderbouwen, net als jij dat op dit moment niet kan TS. Het was inderdaad gewoon een gevoel van "niet mijn smaak". Degene die voor mij fungeerde als "expert op het gebied van paarden" had iets gevonden waarvan hij dacht dat het wel snor zou zitten i.c.m. mij. Moest me alleen wel laten verrassen. Nou, drie keer raden, het was natuurlijk een vosje... en wat voor een! Ik ben na wat wikken, wegen en experimenteren voor dat vosje gegaan en alhoewel ze nu niet meer onder ons is, is zij in alle opzichten de fijnste eigen pony geweest die ik heb gehad. Enneh, wat vond ik haar toch mooi! Ze werd met de dag mooier. Daar was geen roze bril voor nodig. Dit terwijl mijn allereerste gedachte was: "ohnee een vosje"... nu voel ik me bijna schuldig tegenover haar om dat "hardop" te zeggen ;)

Waarmee ik maar wil zeggen: het is niet erg dat je voorkeuren hebt op het gebied van uiterlijk en daardoor een leuk paard misschien toch minder aantrekkelijk vindt in deze fase van het zoeken, maar geef haar een eerlijke kans. Dit doe je eigenlijk al door haar voordelen er tegenover te zetten. Geniet van de rest van je oriëntatie; ik hoop dat mijn verhaal een goed voorbeeld vormt van een geval waarin je even door die uiterlijke preferentie heen moet prikken om iets te vinden waar je heel veel plezier en geluk uit put.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:56

Wat leuk dat je bij je eerste paard gaat kijken! Welke draver heb je op het oog?

Neem iemand mee met mensenkennis, en laat die gewoon het verhaal aanhoren van de verkoper. Mensen inschatten is soms waardevoller dan een paard inschatten :)

smurffie

Re: Paard bezichtigen; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:03

En als je wil kijken voor een draver is ruitje wel de beste denk ik die in jou topic kan reageren; die heeft veel ervaring met het omscholen van dravers en kan je dus wellicht wat advies meegeven!

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:04

Volg altijd je gevoel. Soms heel moeilijk!
Toen ik bij de 3e ben wezen kijken wist ik het niet meer wat ik nu wilde. Ipv van voorrijden ben ik er zo opgeklommen en gaf hij me een vertrouwd gevoel. Voorrijden deed ik erna pas. (Was in 1 e instantie niemand die erop kon) oud eigenaar mocht niet meer rijden ivm medische problemen.
Uiteindelijk een 2 e keer terug gegaan alleen en heb rustig gereden. Toen heeft hij me betoverd zo knuffelig en betrouwbaar dat hij was. Toch voor de zekerheid bij een 4e wezen kijken, maar die was het niet.

Nummer 3 is het uiteindelijk geworden.! Helemaal happy ben ik nog steeds, maar het is niet meer hetzelfde paard als waar ik ben wezen kijken. Toen was het een beetje een "dooie". Nu is hij opgebloeid en een prachtig beestje geworden die ook iets meer aanwezig is en graag gaat werken. Hij is wat uitgezwaard en wat aanwezig. Is niet erg maar dan zie je ook wat aandacht en liefde kan doen voor een beestje.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:19

Je kan ook naar paarden/pony's kijken die wat boven budget liggen het is slechts een vraagprijs :j

Er is uiteraard ergens wel een grens. Ik zocht altijd 300,- hoger ongv.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:28

Ik zal maar niet zeggen hoe ik mijn eerste pony heb gekocht, of nou ja, ik was nog jong dus mijn onervaren ouders hebben het meer geregeld haha.
Maar 1x bij pony wezen kijken, in de sneeuw dus niet gereden en zelfs niet geborsteld. Heb hem alleen zelf teruggebracht naar de weide en verder heb ik hem niet eens aangeraakt :+
Vervolgens werd hij gebracht, kreeg ik hem echter wel een maand op proef omdat ik niet heb kunnen rijden enzo, werd hij compleet afgekeurd op de klinische keuring.
Echt niemand aan te raden om zo een paard te komen dus. Maar man wat heb een plezier gehad met dat beest! :')

Mijn andere paarden kwamen gewoon toevallig op mijn pad maar daar zijn we wel iets minder impulsief mee te werk gegaan.
Pas bij mijn laatste paard ben ik bij verschillende paarden wezen kijken om uiteindelijk de fijnste te kiezen waar ik het meest de klik mee had. Deze laatste koop was voor het eerst volgens het boekje :j

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 20:33

Wat leuk Basilicium! Ik probeer er zo neutraal mogelijk in te gaan. Niet te denken van: ik houd helemaal niet van wit en arabier.
Ruitje: ik ben haar op marktplaats tegen gekomen. Volgens mij heeft ze ook op de boktmarkt gestaan. Be Yourself heet ze. Een 8 of 9- jarige merrie. Ik zal even kijken of ik een linkje kan vinden! Ook stal westfriesdijk ben ik eens op de site gaan kijken. Helaas zijn mijn mails nogsteeds na ruim een week onbeantwoord en word ik niet door ze teruggebeld :n Ik kreeg u trouwens ook door meerdere mensen, zowel in 'real life' als op bokt, zeer aanbevolen :))

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:40

Wat leuk dat je op zoek gaat naar een eigen paard!
Er zijn al veel goede tips genoemd.

Wees kritisch. Als een paard aan al je eisen voldoet, behalve dat hij bijvoorbeeld niet graag springt, doe het dan niet. Dat punt heb je niet voor niets op je lijstje gezet. Ga je eisen niet aanpassen op een paard dat je tegenkomt en verder zo leuk lijkt.
En bij twijfel, niet doen.

Neem ook de tijd in het zoeken naar een paard. Daar heb ik zelf vooral geleerd in mijn zoektocht vorig jaar. Ik was zo blij dat ik op zoek mocht naar een eigen paard, dat ik bij het 3e paard zo enthousiast was over hoe lief hij wel niet was (en ik dacht vast niet zo snel weer zo'n lieverd tegen te komen), dat ik voor lief nam dat hij z'n achterbenen niet fatsoenlijk kon optillen om een voetje te geven, dat longeren problematisch was en dat hij om onverklaarbare reden plotseling weg rende toen ik gewoon met hem aan de hand liep. Ik vond hem ondanks dat erg leuk. Bij de 2e bezichtiging viel ik eraf en belandde ik in het ziekenhuis, doordat hij nu ook om onverklaarbare reden begon te rennen maar dan met mij erop. Dat was voor mij echt een eye-opener. Als ik er niet zo af was gevallen tijdens de 2e keer zat ik nu waarschijnlijk met dit paard.
Toen ik verder ging met de zoektocht had ik dan ook een heel andere instelling en heb ik alsnog het paard gevonden dat wél volledig aan mijn eisenlijstje voldeed :D

Wees dus realistisch, neem de tijd en zoek naar de beste (en dus niet 'goed genoeg'). ;)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 20:55

Ik ben zeker kritisch. In het begin was ik dat eigenlijk niet zo, merk ik nu. Ik ga toch bij de fries kijken, gewoon puur voor de ervaring. Ik zal alleen voor een paard gaan dat aan alle eissen voldoet. Als er iets is dat mij niet aanstaat, mits dit natuurlijk te trainen valt, zal ik ook niet voor dat paard gaan.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 21:01

Percy: al zou ik hoge wedstrijdambities krijgen, zal ik vanwege mijn leeftijd alsnog de komende 3 jaar niet echt met grote wedstrijden mee kunnen doen. Daarbij heb ik op dit moment niet voldoende budget om een springpaard van 5000-10000 euro aan te schaffen... Onderlinge wedstrijdjes vind ik wel geinig af en toe. Het belangrijkste vind ik nu dat ik plezier houd met mijn pony/paard. Eventuele wedstrijden komen later pas denk ik...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:03

guusje_h schreef:
Wat leuk Basilicium! Ik probeer er zo neutraal mogelijk in te gaan. Niet te denken van: ik houd helemaal niet van wit en arabier.
Ruitje: ik ben haar op marktplaats tegen gekomen. Volgens mij heeft ze ook op de boktmarkt gestaan. Be Yourself heet ze. Een 8 of 9- jarige merrie. Ik zal even kijken of ik een linkje kan vinden! Ook stal westfriesdijk ben ik eens op de site gaan kijken. Helaas zijn mijn mails nogsteeds na ruim een week onbeantwoord en word ik niet door ze teruggebeld :n Ik kreeg u trouwens ook door meerdere mensen, zowel in 'real life' als op bokt, zeer aanbevolen :))

Wat leuk! Heb er een staan die prima bij je zou passen ook nog ;) . Maar die is nog niet klaar in de omscholing. Dus nog niet te koop :') Dat is wat ik je mee wil geven als je bij een draver gaat kijken: Zorg dat ze of goed omgeschoold zijn, of dat je zelf hulp hebt die dat
goed kan! En verder: Ze zijn fantastisch dus ik hoop dat je binnenkort ook fan bent van het ras!

Mocht je gewoon kennis willen maken met het ras, of twijfelen waar je op moet letten als je op een draver stapt: Ik vind het leuk om mensen te helpen hoor dus je bent altijd welkom om eens te komen kijken of het ras wat voor je is zonder 'de druk' om wat te kopen. Heb ook meerdere bokkers zo geholpen die zeiden: Nee, een draver is niks voor mij :+ . Kun je beter achter komen voor ze op stal staan bij je :')
Be Yourself is in ieder geval uit een fijne bloedlijn, geeft fijne werkwillige paarden. Zal straks de advertentie eens opzoeken!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:14

Mag ik even wat persoonlijks melden (lees mopperen): Ik ga nooit meer voor een paard met heel veel wit. De ruitijd is bijna over en wat ben ik het weer zat. Alles zit onder de lange witte haren, mijn jas, broeken, kapstok, de anderen jassen die daar hangen, mijn auto, mand met borstels, mond, wasmachine, dekjes/pad echt alles,. Mijn vorige paard was een vos, die haren waren ook lang en het waren er ook heel veel (ik doe niet aan dekens) maar die zag je tenminste niet zo erg....
Pffff mijn tip, denk twee keer na over een wit paard, ze zijn leuk, maar je moet niet alleen het paard vaak poetsen, ook je huis en auto

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 21:15

Dat zou echt ontzettend fijn zijn! Hoe lang denkt u ongeveer dat u nog bezig bent met de omscholing van dat paard?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 21:16

mrie schreef:
Mag ik even wat persoonlijks melden (lees mopperen): Ik ga nooit meer voor een paard met heel veel wit. De ruitijd is bijna over en wat ben ik het weer zat. Alles zit onder de lange witte haren, mijn jas, broeken, kapstok, de anderen jassen die daar hangen, mijn auto, mand met borstels, mond, wasmachine, dekjes/pad echt alles,. Mijn vorige paard was een vos, die haren waren ook lang en het waren er ook heel veel (ik doe niet aan dekens) maar die zag je tenminste niet zo erg....
Pffff mijn tip, denk twee keer na over een wit paard, ze zijn leuk, maar je moet niet alleen het paard vaak poetsen, ook je huis en auto

Auto heb ik in dit geval nog niet :+ Maar herkenbaar met 2 katten en 4 cavias in huis :')

LiesAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:22

Leuk hoor! Een eigen paard kopen. Wij hebben maar 1 pony gekocht. Ca. 2 jaar geleden gekocht voor mijn dochter. Ik raad je aan om sowieso bij meerdere paarden te gaan kijken en altijd te proberen met rijden. Ik vroeg ook altijd of ik de hoeven mocht uitkrabben/poetsen en een stukje buiten wandelen. Bij degene waarvan ik dacht dat het 'm was een tweede afspraak gemaakt en daarbij een ervaren iemand (in ons geval de instructrice) meegenomen. Daarna nog een derde afspraak gemaakt, waarbij mijn dochter de pony kon proberen met springen. We hebben de pony wel klinisch laten keuren. Helaas werd deze afgekeurd. Later op dezelfde manier te werk gegaan en die werd goedgekeurd. Ik zou bij een volgende keer meer willen weten over de (medische) geschiedenis en wat er precies allemaal mee gedaan is. In ons geval wist ik eigenlijk niet of ze er bijv. ook buitenritten mee hadden gedaan. Ik wist alleen dat ze nog niet heel lang onder het zadel was. Succes bij het vinden van een geschikt leuk paardje!

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:26

ik heb verder niet echt veel aanvullende tips oid, maar heel erg veel plezier met uitzoeken en later met je eigen paard! (:

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:30

mrie schreef:

Ik heb een wit paard en zowel mijn paard als ik houden niet heel erg van poetsen. Vijf minuten voor het opzadelen en tijdens de rui wat langer.
Ik was mijn paard nooit.
Ik vind het vies zijn erg meevallen (behalve de keer dat ze met haar hoofd in een verse koeienvlaai was gaan liggen _O- ) want ondanks mijn korte poetsbeurten ziet ze er echt niet smerig uit ofzo
Haren overal is irritant, maar dat heb je denk ik met elk paard.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:44

Als alles doorgaat komt de TS morgen bij mij kijken, in principe gewoon om kennis te maken met het ras. Heb er 3 in de omscholing staan, dus kan haar in ieder geval wat laten zien en sowieso tips geven waar op te letten bij de aanschaf van een draver/paard :)

Ik heb er ook wel een staan die denk ik bij haar zou matchen maar dat is wat mij betreft niet het hoofddoel :)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 12:48

Ik kijk er erg naar uit ruitje! :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:53

Ik heb eigenlijk maar één keer in mijn leven een gereden paard gekocht, mijn andere paarden waren nog te jong.

Ik had van te voren een aantal "eisen" die ik graag wilde en daar had ik al op geselecteerd voordat ik ging kijken. Dus op het moment van kijken ging het mij vooral om de klik. Kijken of het paard is wat ik er van verwacht of wil. Als dat het geval is volgt er een medische keuring.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:55

Ghostattack schreef:
Altijd paard voor laten rijden, zodat je goed kan zien hoe het paard loopt. Daarna pas zelf opstappen. Laat jezelf ook filmen als het kan, dan kun je later terug kijken :j Vaak is dat heel fijn om te zien.
Zelf poetsen en opzadelen is ook fijn, kun je gelijk het hele paard checken op wondjes etc en de benen even voelen.

Ik ben zelf inmiddels bij twee paarden wezen kijken en de eerste keer had ik ook zoiets van.. En nu? :+

Idd altijd voor laten rijden Volgens de verkoper is die ALTIJD braaf ik wil dat liever eerst even zien :D

loadihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:15

Op papier kun je niet rijden ;) als je wilt fokken is papier leuk. Als ik jou was zou ik eerst bij meerdere paarden gaan kijken voor je je definitieve beslissing neemt oook al ben je er zeker van dat je de Fries wilt. Stel het is het toch net niet en je koopt de fries meteen. Je koopt je paarden als het goed is voor lange tijd :P als je spijt krijgt zit je er mee

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 13:18

loadihra ik ga inderdaad bij meerdere paarden kijken. Heb ontdekt dat ik met een fries toch niet helemaal de kant op kan die ik wil, ik ga wel kijken, gewoon om de ervaring. :)