Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
cobiie schreef:[b]Het klinkt mij meer in de oren dat dit het aanleren van de one rein stop is. [/b]
Nogmaals mijn vraag aan ts, heb jij de les gezien waarin dit werd geadviseerd of heb je het ook maar van horen zeggen van de onervaren ruiter?
In het laatste geval kan hoeft het verhaal natuurlijk geen waarheid te zijn.
). Wederom met vrijwel geen druk. 
KimD schreef:Joolien schreef:Welkom in de paardenwereld...
Dit dus.
Achter gesloten deuren gebeurt veel wat het licht niet kan verdragen.
Hoe verzin je het.... ruitje schreef:In elke wereld zijn wrede dingen. Maar in elke wereld zijn vooral heel veel onbegrepen dingen, soms lijken dingen heel erg wreed maar blijkt het als je om een uitleg vraagt mee te vallen.
Dus ik stel voor dat je je vriendin laat vragen over het hoe en waarom van deze methode.
Je kunt namelijk overal van leren, ook als je leert dat deze manier niks is. Maar dan moet je wel verder durven vragen
jenoes schreef:ik ken deze manier van aanpak, het doel is om een soort van schrikreactie te creëren waardoor het paard loslaat. Niks mis mee, zie het meer als korte harde ophouding. Reden om beide teugels in een hand te nemen is om te zorgen dat de druk over het gehele bit verdeeld is. Waarschijnlijk is het maximaal 3x (mits correct uitgevoerd) nodig om het te leren loslaten (associatie wet van de dieren: Bit vastpakken is pijnlijk) Beter nu wat straf afleren, dan dat hij over een poosje nog sterker is en niet meer te rijden. Overigens kan een paardenmond meer hebben dan wij zelf denken (en willen toepassen).
Jij omschrijft het hier als 'ruk' dat komt op mij over alsof je met je hele gewicht eraan gaat hangen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zoals ik zojuist omschreef. 'een korte harde ophouding' strenger dan enkel je hand sluiten (wat in een normale ophouding zou moeten resulteren). Mijn paard kan heel goed het bit aan de binnenkant vastpakken (wordt steeds minder). Als hij dit doet is het ook tijdens het rijden 1 of 2x een scherpe ophouding met enkel de binnenhand en het is klaar en hij laat los. Ik zie het meer als aanmoediging, "laat maar los, ontspan en vertrouw op mij". Het klinkt heel naar, maar het effect zal daar zijn en dan is deze korte 'ruk' een stuk minder schadelijk dan een paard dat ALLES vastzet. (want het is niet alleen het bit dat hij vastpakt... ook zijn hoofd, hals en rug zet een paard op zo'n moment vast. Hij ontspant niet.)
Je paard geeft wat aan, luister daar naar! En ja je kunt een paard net zo lang rukken en trekken in z'n mond als je wilt totdat zenuwen in de mond kapot en dood zijn en goh wat valt het toch mee hoe het paard reageert als ik 'm in z'n mond trekt, het doet vast geen pijn meer?
Nee idd, dan niet meer. Dat je zoiets durft te schrijven op een openbaar forum waar iedereen mee kan lezen.
En nee ik ben echt niet zo iemand die tegen het bit is of überhaupt teugelhulpen maar dit slaat werkelijk alles..... Judass schreef:Wat is er mis met je paard gewoon naar voren rijden?
).
) zodra paard lief het bit los liet (van schrik want het arme dier had dit nooit verwacht ) kon ik hem op de volte zetten en met vertrouwen en een lieve hand kalm maken en terug naar de stap rijden...
Vickz schreef:funnyhorses schreef:Maar wat was er nu gaande? Met 2 handen aan 1 teugel of met 1 hand aan 2 teugels?
De eerste zou men kunnen gebruiken bij bijv. Een noodstop tijdens t rijden.
Ze moest met 2 handen aan 1 teugel een ruk (met haar woorden een serieuze snok geven)zodat het paard het bit zou loslaten.
Hevonen schreef:Tijdens het beleren had mijn paard ook de neiging om op de teugels te gaan hangen. Ik heb dat toen opgelost door A: de teugels loslaten, zodat er niks te hangen viel en B: naar voren rijden, door zijn actievere beweging zocht hij vanzelf de hand wel weer op.
Overigens heb ik erg lang met lange losse teugel gereden en erg veel overgangen gereden. Heb hem nooit 'in de krul getrokken'; was ook niet nodig; hij zocht zelf aanleuning op toen we verder kwamen... en wat de rest van de wereld ervan vond dat hij eerst vooral met lange teugel stapte, draafde en figuren reed, zal me worst wezen.
zo is het!!!
.
Hevonen schreef:Tijdens het beleren had mijn paard ook de neiging om op de teugels te gaan hangen. Ik heb dat toen opgelost door A: de teugels loslaten, zodat er niks te hangen viel en B: naar voren rijden, door zijn actievere beweging zocht hij vanzelf de hand wel weer op.
Overigens heb ik erg lang met lange losse teugel gereden en erg veel overgangen gereden. Heb hem nooit 'in de krul getrokken'; was ook niet nodig; hij zocht zelf aanleuning op toen we verder kwamen... en wat de rest van de wereld ervan vond dat hij eerst vooral met lange teugel stapte, draafde en figuren reed, zal me worst wezen.
M_D_H schreef:Maar deze stage was bij een eventing ruiter?
En werd deze tip dan ook gegeven tijdens de crossles?
Want stel nou, dat het dier over enthousiast raakt, op de loop gaat, bit vast pakt en niet meer te sturen is en dat het gevaarlijke situaties zou geven...
Dan is de tip om op deze manier het bit los te krijgen nog niet eens zo'n verkeerde??
Ik zie ook alles liever op de vriendelijke en vertrouwelijke manier, en ik wil ook graag dat mijn paard mijn hand vertrouwd...
Maar de mijne wordt ook gruwelijk enthousiast op de cross baan en dat heeft wel eens gevaarlijke situaties opgeleverd (ongeleid projectiel wat aan de kletter ging en alles sprong wat die onderweg tegen kwam).
Toen werd mij toegeschreeuwd dat ik een strenge ophouding moest geven met mijn hand en mijn benen in zijn buik moest planten (en knieën goed tegen het zadel moest houden om te voorkomen dat ik zou gaan vliegen) zodra paard lief het bit los liet (van schrik want het arme dier had dit nooit verwacht ) kon ik hem op de volte zetten en met vertrouwen en een lieve hand kalm maken en terug naar de stap rijden...
En misschien schaamde de vriendin van ts zich wel voor wat er gebeurt is zodat ze het hele verhaal verzwijgt op de tip na...
Wat ik dus wil zeggen: Ts is er niet bij geweest, vriendin die verteld iets maar je weet niet of het waar is, deze tip hoeft niet per definitie slecht te zijn dat ligt dus aan de situatie, het is inderdaad niet de vriendelijkste tip maar misschien was het voor de veiligheid dus wel echt nodig.
We kunnen altijd wel alles vanuit liefde willen oplossen en altijd wel zo zacht mogelijk voor ons paard willen zijn (dat wil ik zelf ook) maar soms wordt een situatie zo gevaarlijk dat hij vraagt om noodoplossingen... en zolang we niet weten wat er is gebeurd kunnen we ook niet spreken van een slechte tip
Zoolgangster schreef:M_D_H schreef:Maar deze stage was bij een eventing ruiter?
En werd deze tip dan ook gegeven tijdens de crossles?
Want stel nou, dat het dier over enthousiast raakt, op de loop gaat, bit vast pakt en niet meer te sturen is en dat het gevaarlijke situaties zou geven...
Dan is de tip om op deze manier het bit los te krijgen nog niet eens zo'n verkeerde??
Ik zie ook alles liever op de vriendelijke en vertrouwelijke manier, en ik wil ook graag dat mijn paard mijn hand vertrouwd...
Maar de mijne wordt ook gruwelijk enthousiast op de cross baan en dat heeft wel eens gevaarlijke situaties opgeleverd (ongeleid projectiel wat aan de kletter ging en alles sprong wat die onderweg tegen kwam).
Toen werd mij toegeschreeuwd dat ik een strenge ophouding moest geven met mijn hand en mijn benen in zijn buik moest planten (en knieën goed tegen het zadel moest houden om te voorkomen dat ik zou gaan vliegen) zodra paard lief het bit los liet (van schrik want het arme dier had dit nooit verwacht ) kon ik hem op de volte zetten en met vertrouwen en een lieve hand kalm maken en terug naar de stap rijden...
En misschien schaamde de vriendin van ts zich wel voor wat er gebeurt is zodat ze het hele verhaal verzwijgt op de tip na...
Wat ik dus wil zeggen: Ts is er niet bij geweest, vriendin die verteld iets maar je weet niet of het waar is, deze tip hoeft niet per definitie slecht te zijn dat ligt dus aan de situatie, het is inderdaad niet de vriendelijkste tip maar misschien was het voor de veiligheid dus wel echt nodig.
We kunnen altijd wel alles vanuit liefde willen oplossen en altijd wel zo zacht mogelijk voor ons paard willen zijn (dat wil ik zelf ook) maar soms wordt een situatie zo gevaarlijk dat hij vraagt om noodoplossingen... en zolang we niet weten wat er is gebeurd kunnen we ook niet spreken van een slechte tip
Dat kan ook nog ja, ik ken ook een paar crosspaarden die ook over enthousiast raken zodra ze wat balkjes ruiken tijdens een galopje. Is inderdaad een héle klus die weer rustig te krijgen.
Rocamor schreef:Het feit dat een jonge en onervaren amazone een jonge en onervaren paard rijdt vind ik ook niet heel handig. En waarom rijdt ze het paard als dier zo slap is? Waarom krijgt het niet meer tijd om groot en sterk(-er) te worden, zonder een onervaren amazone op zijn rug?
Happie schreef:Ik neem aan dat je vriendin ook begeleiding heeft vanuit haar opleiding. Is het niet mogelijk om ergens anders te gaan stagelopen?
.
. saskiakefie schreef:jenoes schreef:ik ken deze manier van aanpak, het doel is om een soort van schrikreactie te creëren waardoor het paard loslaat. Niks mis mee, zie het meer als korte harde ophouding. Reden om beide teugels in een hand te nemen is om te zorgen dat de druk over het gehele bit verdeeld is. Waarschijnlijk is het maximaal 3x (mits correct uitgevoerd) nodig om het te leren loslaten (associatie wet van de dieren: Bit vastpakken is pijnlijk) Beter nu wat straf afleren, dan dat hij over een poosje nog sterker is en niet meer te rijden. Overigens kan een paardenmond meer hebben dan wij zelf denken (en willen toepassen).
Jij omschrijft het hier als 'ruk' dat komt op mij over alsof je met je hele gewicht eraan gaat hangen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zoals ik zojuist omschreef. 'een korte harde ophouding' strenger dan enkel je hand sluiten (wat in een normale ophouding zou moeten resulteren). Mijn paard kan heel goed het bit aan de binnenkant vastpakken (wordt steeds minder). Als hij dit doet is het ook tijdens het rijden 1 of 2x een scherpe ophouding met enkel de binnenhand en het is klaar en hij laat los. Ik zie het meer als aanmoediging, "laat maar los, ontspan en vertrouw op mij". Het klinkt heel naar, maar het effect zal daar zijn en dan is deze korte 'ruk' een stuk minder schadelijk dan een paard dat ALLES vastzet. (want het is niet alleen het bit dat hij vastpakt... ook zijn hoofd, hals en rug zet een paard op zo'n moment vast. Hij ontspant niet.)
Dit is wel een van de meest grote onzinposts die ik hier op bokt heb gelezen. Walgelijk en dat mensen het nog mee vinden vallen snap ik al helemaal nietJe paard geeft wat aan, luister daar naar! En ja je kunt een paard net zo lang rukken en trekken in z'n mond als je wilt totdat zenuwen in de mond kapot en dood zijn en goh wat valt het toch mee hoe het paard reageert als ik 'm in z'n mond trekt, het doet vast geen pijn meer?
Nee idd, dan niet meer. Dat je zoiets durft te schrijven op een openbaar forum waar iedereen mee kan lezen.
En nee ik ben echt niet zo iemand die tegen het bit is of überhaupt teugelhulpen maar dit slaat werkelijk alles.....