Dit leer je dan op stage... verschrikkelijk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Re: Dit leer je dan op stage... verschrikkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 22:40

Ik wil even zeggen dat mijn vriendin niet "de schuldige" is ze doet zo hard haar best voor haar paard! Hij is al super veel bijgekomen, ze heeft z'n tanden laten nakijken, z'n bloed is onderzocht, veearts heeft hem nagekeken. Ze zoek genoeg hulp, heeft hem 1st door een ervaren ruiter laten rijden enz. En gaat stages volgen, om iets bij te leren wel eens waar. Alleen heel jammer dat ze daar dan zulke dingen word aangeleerd. Ze is wel slim genoeg om dan andere mensen aan te spreken en te vragen wat zij van die aanpak vinden aangezien ze er zelf ook wel een slecht gevoel bij had...

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:42

Het eerste wat in mij op kwam wat de one rein stop ( ik weet niet meer hoe ik dit schijf)
mijn western leraar had mij dit ook geleerd voor mocht het een keer goed fout gaan maar anders niet.

Wel heel vervelend zeg voor je vriendin! dat is niet fijn!
Ik hoop dat het de volgende keer (als die er is) beter gaat!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:45

cobiie schreef:
[b]Het klinkt mij meer in de oren dat dit het aanleren van de one rein stop is. [/b]

Nogmaals mijn vraag aan ts, heb jij de les gezien waarin dit werd geadviseerd of heb je het ook maar van horen zeggen van de onervaren ruiter?
In het laatste geval kan hoeft het verhaal natuurlijk geen waarheid te zijn. ;)

Een one rein stop is, zoals ik hem ken, juist op weinig druk ineen keer het hoofd omdraaien. En het aanleren daarvan doe je door een paard eerst vanuit stilstand de beugel aan te laten raken met de neus (vage beschrijving :') ). Wederom met vrijwel geen druk.

Ik denk niet dat het zo dramatisch is zoals TS beschrijft.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 22:57

Sorry dat ik het zeg, maar in de western wereld zie je ook wrede dingen!! En dan nog te bedenken dat die beestjes zo een zwaar bit in hebben... Ik krijg er rillingen van!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:59

tuurlijk je ziet overal wrede dingen werkelijk overal ;)
Maar daar hoef jij geen sorry voor te zeggen.

dat ligt er aan hoe je het bit gebruikt.
Maar goed zo als maydayparade zegt de one rein stop is idd met druk die geleidelijk meer word.
(het is al weer ff geleden voor mij )

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:03

In elke wereld zijn wrede dingen. Maar in elke wereld zijn vooral heel veel onbegrepen dingen, soms lijken dingen heel erg wreed maar blijkt het als je om een uitleg vraagt mee te vallen.

Dus ik stel voor dat je je vriendin laat vragen over het hoe en waarom van deze methode.

Je kunt namelijk overal van leren, ook als je leert dat deze manier niks is. Maar dan moet je wel verder durven vragen :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:04

KimD schreef:
Joolien schreef:
Welkom in de paardenwereld...

Dit dus.

Achter gesloten deuren gebeurt veel wat het licht niet kan verdragen.

Ik heb anders werkelijk nog nooit van deze methode gehoord := Hoe verzin je het....
Een paard die vasthoudt zit idd niet alleen in de hals vast maar in het hele lichaam, en dit moet je absoluut niet met de hand oplossen. Zeker een jong paard, die is dus al deels verprutst..... Daar moet je gewoon heel zacht zijn in de mond.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:05

ruitje schreef:
In elke wereld zijn wrede dingen. Maar in elke wereld zijn vooral heel veel onbegrepen dingen, soms lijken dingen heel erg wreed maar blijkt het als je om een uitleg vraagt mee te vallen.

Dus ik stel voor dat je je vriendin laat vragen over het hoe en waarom van deze methode.

Je kunt namelijk overal van leren, ook als je leert dat deze manier niks is. Maar dan moet je wel verder durven vragen :)

+:)+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:09

Zo zie je maar hoe moeilijk het is om informatie correct over te brengen als je er zelf niet bij was... in feite weten we niet wat er precies aan de hand was/is, en onder welke omstandigheden de lesgever de instructie gaf, en dan weten we ook nog eens niet wàt er nu precies gezegd is... moest 1 hand aan 1 teugel, 2 handen 1 teugel, 1 hand aan 2 teugels, werd er een one reign stop bedoeld, moest die kennis, hard rukken of een klein rukje geven, moest ze flossen, moest ze de handen vastzetten, in welke gang liep het paard of moest het gaan stilstaan...)
Vragen naar het waarom (en het hoe) aan de lesgever kan misverstanden voorkomen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:11

jenoes schreef:
ik ken deze manier van aanpak, het doel is om een soort van schrikreactie te creëren waardoor het paard loslaat. Niks mis mee, zie het meer als korte harde ophouding. Reden om beide teugels in een hand te nemen is om te zorgen dat de druk over het gehele bit verdeeld is. Waarschijnlijk is het maximaal 3x (mits correct uitgevoerd) nodig om het te leren loslaten (associatie wet van de dieren: Bit vastpakken is pijnlijk) Beter nu wat straf afleren, dan dat hij over een poosje nog sterker is en niet meer te rijden. Overigens kan een paardenmond meer hebben dan wij zelf denken (en willen toepassen).
Jij omschrijft het hier als 'ruk' dat komt op mij over alsof je met je hele gewicht eraan gaat hangen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zoals ik zojuist omschreef. 'een korte harde ophouding' strenger dan enkel je hand sluiten (wat in een normale ophouding zou moeten resulteren). Mijn paard kan heel goed het bit aan de binnenkant vastpakken (wordt steeds minder). Als hij dit doet is het ook tijdens het rijden 1 of 2x een scherpe ophouding met enkel de binnenhand en het is klaar en hij laat los. Ik zie het meer als aanmoediging, "laat maar los, ontspan en vertrouw op mij". Het klinkt heel naar, maar het effect zal daar zijn en dan is deze korte 'ruk' een stuk minder schadelijk dan een paard dat ALLES vastzet. (want het is niet alleen het bit dat hij vastpakt... ook zijn hoofd, hals en rug zet een paard op zo'n moment vast. Hij ontspant niet.)

Dit is wel een van de meest grote onzinposts die ik hier op bokt heb gelezen. Walgelijk en dat mensen het nog mee vinden vallen snap ik al helemaal niet :n Je paard geeft wat aan, luister daar naar! En ja je kunt een paard net zo lang rukken en trekken in z'n mond als je wilt totdat zenuwen in de mond kapot en dood zijn en goh wat valt het toch mee hoe het paard reageert als ik 'm in z'n mond trekt, het doet vast geen pijn meer? :D Nee idd, dan niet meer. Dat je zoiets durft te schrijven op een openbaar forum waar iedereen mee kan lezen. :x En nee ik ben echt niet zo iemand die tegen het bit is of überhaupt teugelhulpen maar dit slaat werkelijk alles.....

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:13

Judass schreef:
Wat is er mis met je paard gewoon naar voren rijden?

Idd de beste oplossing. Een ruk zou ik zeker al niet geven (hoogstens es handen lichtjes omhoog brengen), ik zou eerder de teugels loslaten om het paard te leren op eigen benen te lopen, want "everything you're feeling in the hand, the horse is not doing in the back" (citaat dat mijn lesgeefster wel eens gebruikt).

Verder vind ik gaan trainen op een eventing parcours met zo'n type paard niet slecht, maar het springen zou ik nog tot een minimum beperken (ik vind trouwens dat je met een 4jarige nog niet moet willen springen, maar dat even terzijde), en vooral wat galoptraining op het terrein, om de achterhand sterker te maken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:45

Maar deze stage was bij een eventing ruiter?
En werd deze tip dan ook gegeven tijdens de crossles?

Want stel nou, dat het dier over enthousiast raakt, op de loop gaat, bit vast pakt en niet meer te sturen is en dat het gevaarlijke situaties zou geven...
Dan is de tip om op deze manier het bit los te krijgen nog niet eens zo'n verkeerde??

Ik zie ook alles liever op de vriendelijke en vertrouwelijke manier, en ik wil ook graag dat mijn paard mijn hand vertrouwd...
Maar de mijne wordt ook gruwelijk enthousiast op de cross baan en dat heeft wel eens gevaarlijke situaties opgeleverd (ongeleid projectiel wat aan de kletter ging en alles sprong wat die onderweg tegen kwam :') ).

Toen werd mij toegeschreeuwd dat ik een strenge ophouding moest geven met mijn hand en mijn benen in zijn buik moest planten (en knieën goed tegen het zadel moest houden om te voorkomen dat ik zou gaan vliegen :') ) zodra paard lief het bit los liet (van schrik want het arme dier had dit nooit verwacht ) kon ik hem op de volte zetten en met vertrouwen en een lieve hand kalm maken en terug naar de stap rijden...

En misschien schaamde de vriendin van ts zich wel voor wat er gebeurt is zodat ze het hele verhaal verzwijgt op de tip na...

Wat ik dus wil zeggen: Ts is er niet bij geweest, vriendin die verteld iets maar je weet niet of het waar is, deze tip hoeft niet per definitie slecht te zijn dat ligt dus aan de situatie, het is inderdaad niet de vriendelijkste tip maar misschien was het voor de veiligheid dus wel echt nodig.

We kunnen altijd wel alles vanuit liefde willen oplossen en altijd wel zo zacht mogelijk voor ons paard willen zijn (dat wil ik zelf ook) maar soms wordt een situatie zo gevaarlijk dat hij vraagt om noodoplossingen... en zolang we niet weten wat er is gebeurd kunnen we ook niet spreken van een slechte tip :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:33

Vickz schreef:
funnyhorses schreef:
Maar wat was er nu gaande? Met 2 handen aan 1 teugel of met 1 hand aan 2 teugels?

De eerste zou men kunnen gebruiken bij bijv. Een noodstop tijdens t rijden.

Ze moest met 2 handen aan 1 teugel een ruk (met haar woorden een serieuze snok geven)zodat het paard het bit zou loslaten.

Bah das naar alleen het idee al!!!
Ik heb het ook eens gezien dat een paard met geweld in een buiging werd getrokken omdat t dier niet los liet.
Mn tenen krulden zich in mn schoenen bah zo naar.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:42

Tijdens het beleren had mijn paard ook de neiging om op de teugels te gaan hangen. Ik heb dat toen opgelost door A: de teugels loslaten, zodat er niks te hangen viel en B: naar voren rijden, door zijn actievere beweging zocht hij vanzelf de hand wel weer op.
Overigens heb ik erg lang met lange losse teugel gereden en erg veel overgangen gereden. Heb hem nooit 'in de krul getrokken'; was ook niet nodig; hij zocht zelf aanleuning op toen we verder kwamen... en wat de rest van de wereld ervan vond dat hij eerst vooral met lange teugel stapte, draafde en figuren reed, zal me worst wezen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:59

Hevonen schreef:
Tijdens het beleren had mijn paard ook de neiging om op de teugels te gaan hangen. Ik heb dat toen opgelost door A: de teugels loslaten, zodat er niks te hangen viel en B: naar voren rijden, door zijn actievere beweging zocht hij vanzelf de hand wel weer op.
Overigens heb ik erg lang met lange losse teugel gereden en erg veel overgangen gereden. Heb hem nooit 'in de krul getrokken'; was ook niet nodig; hij zocht zelf aanleuning op toen we verder kwamen... en wat de rest van de wereld ervan vond dat hij eerst vooral met lange teugel stapte, draafde en figuren reed, zal me worst wezen.

_/-\o_ zo is het!!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:02

Niet alles wat je van voren loslaat en naar voren rijd is nog veilig om op te zitten :') .
Als alles zo zwart wit was.... Hadden we niks meer te doen op bokt :+

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 17:54

Hevonen schreef:

Zo denk ik er nu ook over! Maar zij ligt er nogal van wakker hoe hij loopt, vooral hoe het eruit ziet. Maar je kan niet verwachten dat hij van dag 1 loopt als een super crack... Daar kruipt tijd, oefenen en veeeel geduld in. 1st beginnen bij het begin! Heb haar eens geholpen en ook veel overgangen laten rijden, tempo wisselingen en na een poosje zocht hij zelf haar hand op en volgens mij is dat nog steeds de bedoeling :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:33

M_D_H schreef:

Want stel nou, dat het dier over enthousiast raakt, op de loop gaat, bit vast pakt en niet meer te sturen is en dat het gevaarlijke situaties zou geven...

Dan is de tip om op deze manier het bit los te krijgen nog niet eens zo'n verkeerde??

Ik zie ook alles liever op de vriendelijke en vertrouwelijke manier, en ik wil ook graag dat mijn paard mijn hand vertrouwd...
Maar de mijne wordt ook gruwelijk enthousiast op de cross baan en dat heeft wel eens gevaarlijke situaties opgeleverd (ongeleid projectiel wat aan de kletter ging en alles sprong wat die onderweg tegen kwam :') ).

Toen werd mij toegeschreeuwd dat ik een strenge ophouding moest geven met mijn hand en mijn benen in zijn buik moest planten (en knieën goed tegen het zadel moest houden om te voorkomen dat ik zou gaan vliegen :') ) zodra paard lief het bit los liet (van schrik want het arme dier had dit nooit verwacht ) kon ik hem op de volte zetten en met vertrouwen en een lieve hand kalm maken en terug naar de stap rijden...

En misschien schaamde de vriendin van ts zich wel voor wat er gebeurt is zodat ze het hele verhaal verzwijgt op de tip na...

Wat ik dus wil zeggen: Ts is er niet bij geweest, vriendin die verteld iets maar je weet niet of het waar is, deze tip hoeft niet per definitie slecht te zijn dat ligt dus aan de situatie, het is inderdaad niet de vriendelijkste tip maar misschien was het voor de veiligheid dus wel echt nodig.

We kunnen altijd wel alles vanuit liefde willen oplossen en altijd wel zo zacht mogelijk voor ons paard willen zijn (dat wil ik zelf ook) maar soms wordt een situatie zo gevaarlijk dat hij vraagt om noodoplossingen... en zolang we niet weten wat er is gebeurd kunnen we ook niet spreken van een slechte tip :)

Dat kan ook nog ja, ik ken ook een paar crosspaarden die ook over enthousiast raken zodra ze wat balkjes ruiken tijdens een galopje. Is inderdaad een héle klus die weer rustig te krijgen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:15

Zoolgangster schreef:
M_D_H schreef:

Dat kan ook nog ja, ik ken ook een paar crosspaarden die ook over enthousiast raken zodra ze wat balkjes ruiken tijdens een galopje. Is inderdaad een héle klus die weer rustig te krijgen.

Precies, en als de situatie dan dus danig wordt dat het echt gevaar gaat opleveren... Tjah, dan is soms de wat hardere optie de beste oplossing...

Maar als dat niet zo wordt verteld dan klinkt het inderdaad wel als een foute tip, maar als dit de achtergrond was dan was misschien de tip wel helemaal niet zo fout :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:19

dan kun je met vaste hindernissen best linke situatie krijgen
en dan maken zachte heelmeesters misschien hele stinkende wonden.

als ik moet kiezen tussen mijn paard hard in de mond trekken of hem zijn benen voelen breken waarbij je dan zelf ook niet weet of je er op een gelukkig manier afkomt omdat hij onbesuisd een in uit zou invliegen, dan is de keuze snel gemaakt denk ik.

maar ik weet niet in welke context het verder gebeurd is, dus kan er eigenlijk weinig over zeggen..
geen paardeneigenaar zegt zo maar 'flink in de mond rukken' zonder dat ze er een verdomd goede reden voor hebben. de mensen die van 'nature' rukkers zijn, zullen nooit adviseren om een paard in de mond te rukken en doen dat zelf 'stilletjes' terwijl ze verkondigen dat ze heel vriendelijk rijden. Dus het 'ruk hem in de mond' zal in mijn ogen toch wat meer inhouden dan wat het zo op het eerste oog lijkt.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:20

Rocamor schreef:
Het feit dat een jonge en onervaren amazone een jonge en onervaren paard rijdt vind ik ook niet heel handig. En waarom rijdt ze het paard als dier zo slap is? Waarom krijgt het niet meer tijd om groot en sterk(-er) te worden, zonder een onervaren amazone op zijn rug?

Mijn merrie en ik waren ook beide onervaren het ligt er aan of je de juiste hulp naast je heb om het juiste te leren. En jah het duurt misschien wat langer maar als je de tijd hebt.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:26

Ik neem aan dat je vriendin ook begeleiding heeft vanuit haar opleiding. Is het niet mogelijk om ergens anders te gaan stagelopen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:44

Happie schreef:
Ik neem aan dat je vriendin ook begeleiding heeft vanuit haar opleiding. Is het niet mogelijk om ergens anders te gaan stagelopen?

Je hoeft niet altijd een opleiding te hebben om stage te mogen lopen :).

Ik weet nog wel, toen ik in Duitsland stage liep, dat wij heel wat andere stagaires begeleiden die gewoon stage liepen zonder opleiding, maar wel om wat te leren.
De stagaires kregen les met hun paard en in ruil daarvoor werkte ze overdag gratis op de stallen, waar ze ook weer veel leerden :).

jenoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:30

saskiakefie schreef:
jenoes schreef:
ik ken deze manier van aanpak, het doel is om een soort van schrikreactie te creëren waardoor het paard loslaat. Niks mis mee, zie het meer als korte harde ophouding. Reden om beide teugels in een hand te nemen is om te zorgen dat de druk over het gehele bit verdeeld is. Waarschijnlijk is het maximaal 3x (mits correct uitgevoerd) nodig om het te leren loslaten (associatie wet van de dieren: Bit vastpakken is pijnlijk) Beter nu wat straf afleren, dan dat hij over een poosje nog sterker is en niet meer te rijden. Overigens kan een paardenmond meer hebben dan wij zelf denken (en willen toepassen).
Jij omschrijft het hier als 'ruk' dat komt op mij over alsof je met je hele gewicht eraan gaat hangen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zoals ik zojuist omschreef. 'een korte harde ophouding' strenger dan enkel je hand sluiten (wat in een normale ophouding zou moeten resulteren). Mijn paard kan heel goed het bit aan de binnenkant vastpakken (wordt steeds minder). Als hij dit doet is het ook tijdens het rijden 1 of 2x een scherpe ophouding met enkel de binnenhand en het is klaar en hij laat los. Ik zie het meer als aanmoediging, "laat maar los, ontspan en vertrouw op mij". Het klinkt heel naar, maar het effect zal daar zijn en dan is deze korte 'ruk' een stuk minder schadelijk dan een paard dat ALLES vastzet. (want het is niet alleen het bit dat hij vastpakt... ook zijn hoofd, hals en rug zet een paard op zo'n moment vast. Hij ontspant niet.)

Dit is wel een van de meest grote onzinposts die ik hier op bokt heb gelezen. Walgelijk en dat mensen het nog mee vinden vallen snap ik al helemaal niet :n Je paard geeft wat aan, luister daar naar! En ja je kunt een paard net zo lang rukken en trekken in z'n mond als je wilt totdat zenuwen in de mond kapot en dood zijn en goh wat valt het toch mee hoe het paard reageert als ik 'm in z'n mond trekt, het doet vast geen pijn meer? :D Nee idd, dan niet meer. Dat je zoiets durft te schrijven op een openbaar forum waar iedereen mee kan lezen. :x En nee ik ben echt niet zo iemand die tegen het bit is of überhaupt teugelhulpen maar dit slaat werkelijk alles.....

Ja wat in de mond hangen tot bloedens toe, tot dat hij monddood is is PRECIES wat ik heb omschreven...

Elders in het topic wordt genoemd 'je hand tijdens de ophouding wat omhoog brengen' Wat is het verschil met wat ik zeg?!
Mijn paard is (inmiddels) 15 en pakt 1 kant vast omdat dit de makkelijkste weg is, als ik dan extra been geef, drukt hij zijn rug weg en gaat rennen.
We zijn inmiddels een paar stappen verder, de strengere ophouding is niet meer nodig, ik rijd hem netjes met licht contact op de buitenhand en hoef enkel nog ligt te vragen met mijn binnenhand. 't paard loopt fier en marcheert zoals een haf dat mooi kan, hele rug gebruiken en benen optillen.

Oja, dat ik hem daarvoor tijdens 3 of 4 trainingen een hardere ophouding heb moeten geven om hem uit te dagen en te laten zien hoe hij heel veel lekkerder kan lopen... ja dat ik een reden om me idd maar van een flatgebouw af te laten storten... hoe durf ik!

Oja, en hij doet het ook bitloos tegenwoordig, zo mooi loslaten en marcheren. Tsja... wat stout van mij dat ik een bit gebruik om mijn paard dingen te leren :)) _/-\o_

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:35

Als ik dit soort verhalen lees sta ik de dag erop net iets langer te dromen bij mijn paardebeest. Dan denk ik, wat een bofkont ben je toch.
Als je haar vraagt wat een wedstrijd is zal ze vermoedelijk terug vragen of ze het kan eten.

Paardensport is mooi, tot er geld en competitie bij komt kijken.