Ik denk dat het heel erg van je omstandigheden en mogelijkheden afhangt, wat je voor je paard uit moet geven. Ik sta op een luxe stal, maar zou daar prima E100 op kunnen besparen. Wil ik niet, want ik wil best een stukje betalen voor een binnenbak en goede uitrijmogelijkheden, als dat maar niet inhoudt dat mijn paard de hele dag binnenstaat en dus ten koste gaat van zijn bewegingsmogelijkheden, die hier in het westen overigens vrij beperkt zijn. Daarnaast maak ik hem bij wind/regen absoluut niet blij met een halve dag paddock, al heeft ie wat dat betreft dikke pech.
Ik wil dat hij voldoende ruwvoer krijgt (in mijn geval moet ik dat deels zelf kopen in de vorm van hooi en luzerne naast het standaard rantsoen) en minimaal een halve dag buiten staat. Supplementen geef ik niet, alleen een handje kruiden en soms wat olie door zijn luzerne.
Wat osteo/fysio betreft: dat wisselt per paard. Mijn vorige paard had kissing spines, die ging elke 2 maanden naar de osteo omdat hij anders compleet vast zat. Mijn huidige paard is in de afgelopen 9 maanden 2 keer geweest: 1 keer als APK na aankoop en 1 keer nadat hij volledig aan de kletter ging na mijn vakantie en ik vermoedde dat dat spiertechnisch was.
Tandarts doe ik jaarlijks omdat ik liever voorkom dan genees, maar zou ik wel uitstellen als ik geen geld had en paardlief geen klachten, zadelmaker wat vaker, maar dat is omdat ik een jonkie heb die gewoon enorm verandert. Als je een wat ouder paard hebt die al in vorm is en wie weet ook nog redelijk snel aangeeft als hij niet oke is met zijn zadel, zou ik het mogelijk langer uitstellen. Smid komt 1 keer in de 6/7 weken omdat ik ervan overtuigd ben dat het niet goed is te grote veranderingen aan de voeten uit te voeren.
Les vind ik persoonlijk als amateur met een jong paard ook een must en zit daarmee ook bij mijn vaste uitgaven.
Ik heb zelf niet gespaard voor medische kosten, maar dat komt ook omdat ik weet dat mijn vriend de mogelijkheid heeft om voor te schieten, mocht het zo ver komen. Ik zou dus in een geval van acute stress altijd naar de kliniek kunnen.
Kortom: ik denk dat het heel erg aan je omstandigheden ligt wat je erin moet stoppen, maar dat je vooral moet kijken naar wat je paard nodig heeft en wat hem heel houdt. Momenteel houdt dat helaas wel in dat er bar weinig geld over blijft voor bijv een middagje shoppen