Grond en rijbak aan huis maar toch paard op pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:48

gioia3105 schreef:
Majabeestje schreef:
Kan je het ze niet goedkoop verhuren zodat zij het onderhoud doen en je paarden zelf bij huis houden?
Sta je zeg maar bij hen op pension :)

Ja dat zou dan het idee een beetje zijn Majabeestje

Ik vind het geen gek idee hoor. Je kan duidelijke afspraken maken en dingen op papier zetten.
En je hebt ze dan wel bij huis.
Maar het belangrijkste is: stel dat je daar op uit komt en je kan het goed regelen, geeft deze gedachte jou dan rust of niet?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:04

gioia3105 schreef:
Majabeestje schreef:
Kan je het ze niet goedkoop verhuren zodat zij het onderhoud doen en je paarden zelf bij huis houden?
Sta je zeg maar bij hen op pension :)

Ja dat zou dan het idee een beetje zijn Majabeestje

Hm daar zou ik nog maar eens heel goed over nadenken.
Je wordt dan dus klant op je eigen erf?
Moet er niet aan denken dat ik me op mijn eigen erf aan moet passen aan de ideeen van een ander.
Hier hebben we ook stallen etc aan huis en ik heb heel bewust de keuze gemaakt om mijn paard in pension te zetten bij een vriendin van mij.
Ik heb hier ook paarden in pension gehad bij ons aan huis en dat ging opzich prima maar dat was puur omdat ik goed overweg kon met de eigenaresse van de paarden.

De laatste periode dat ze hier stond verranderde er een ander waardoor ik me niet meer prettig voelde op mn eigen erf en heb ik toen ze na jaren weg ging besloten geen pensionpaarden meer aan te nemen.
puur omdat ik bang ben dat je iemand treft waar het niet zo goed mee klikt en dus altijd het gevoel hebt in de weg te lopen of dingen niet goed te doen op je eigen erf.

Zodra je je eigen plekje kaal gaat verhuren betekend dat dus ook dat ze de paarden kunnen houden zoals dat ze dat zelf goed genoeg vinden.
Met het risico dat je dagelijks tegen vieze stallen aan zit te kijken of andere dingen waarbij je twijfels zou kunnen hebben en dat gaat je opbreken.
Mijn ervaring hierin kan via pb aan ts die ga ik niet op internet gooien.
De reden dat mij rijpaard in pension staat is ten eerste omdat ik het prettig vind niet altijd alleen bezig te zijn zeker omdat het hier om een jong sensibel paard gaat.
Dat extra oplettend oog als ik met haar aan het werk ga vind ik toch wel heel prettig ;)
Momenteel heb ik nog een paard aan huis omdat ze niet gereden wordt ivm dracht maar zodra dat wel het geval is zal ook die in pension gaan.
Ik krijg nog wel vaker vraag of ik nog stallen vrij heb maar voorlopig krijgen de mensen een nee.
Misschien in de toekomst weer als mn dochtertje ouder is en ik weer het vertrouwen heb iemand te treffen die qua paarden houden met mij op 1 lijn zit ;)

Dus om een lang verhaal kort te maken, ja ik begrijp heel goed dat je het zo doet en ik zou heeeeel goed nadenken of je je eigen plek wel wilt verhuren aan iemand anders want je wordt gast op je eigen erf ;)

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:34

Ik heb niet alle reactie's gelezen. Maar je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik heb sinds drie jaar mijn paarden aan huis, in totaal 4 boxen waarvan 2 of 3 verhuurd en 1 eigen paard. Daarnaast heb ik 2 kinderen en werk ik 27 uur in de week, mijn man werkt 50 uur in de week buitenshuis. Ja het is druk en het is mega hard werken. Maar ik houd ervan!! Heerlijk om alles zelf te bepalen, heerlijk om mijn kinderen zo met dieren op te laten groeien, het is alleen wel plannen en bikkelen. Ik ben erg selectief met mijn pension klanten, ze moeten zelfredzaam zijn/netjes en bereidt zijn om wat werkzaamheden te doen, hier is de prijs ook na. Daarnaast heb ik 2 pennymeisjes lopen die echt leuk werk verrichten, stallen mesten/vegen etc etc. Je moet er alleen wel even in investeren. En voor het grote werk loopt er op zaterdag af en toe een hulpjongen die we betalen.

Othilly

Re: Grond en rijbak aan huis maar toch paard op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 06:40

Ik run nu 9 jaar mijn eigen pensionstal ( 15 paarden ) en ja het is zwaar!! Heb in de loop van die jaren wel geleerd steeds praktischer te worden.. ik begon met de paarden op stro en kwam er toch al snel achter dat dat echt te arbeidsintensief is dus staan de paarden nu op houtkorrel de boxen gaan 1 x per 2 wkn leeg.. dit produkt neemt 400 x meer vocht op dan stro en bijkomend voordeel is dat de mest gratis wordt opgehaald! Voor meer info over dit produkt zie Stable stabil.. voorheen kregen de paarden 3 x daags kuil zeker in de wintermaanden erg arbeidsintensief en dus geen enkele vrijheid voor jezelf en altijd verplicht terug in de avond.. werk nu met slowfeeders vul de netten in de ochtend en hier doen ze mee tot de volgende dag.. misschien in de ochtend wat meer werk maar geeft je de rest van de dag veel meer vrijheid en ze kunnen de hele dag eten. Tijdens het weideseizoen moeten de pensionmensen zelf hun hun wei mestvrij houden ook moeten ze de paddocks waar ze de wintermaanden in lopen zelf mestvrij houden.. sinds kort heb ik 2 x per wk hulp op de woensdag en zaterdag 4 uur per week deze hardwerkende dame mest de stallen uitgebreid en het kost mij 160 euro per maand dat heb ik er zeker voor over.. Mijn eigen paarden doe ik tussen de werkzaamheden door mijn streven is elke dag als dochterlief uit school komt klaar te zijn met de werkzaamheden op stal en mijn eigen paard gereden te hebben.. dan hebben we mooi tijd voor haar en voor haar pony.. Ik heb gekozen om de pension wat uit te breiden in de loop der jaren zodat ik ook niet nog eens buitenshuis hoef te werken, met slim inkopen en groot inkopen kom ik qua kosten op 100 euro per maand per maand en dan hebben de paarden het echt lux inclusief dagelijks slobber, brok, voordroogkuil. In de zomermaanden verdien ik terug wat ik in de wintermaanden meer kwijt ben.. de paarden lopen hier zoveeel mogelijk buiten in de zomermaanden probeer ik zoveel mogelijk de paarden rond 7 uur op de wei te hebben lopen ze gaan er dan rond 17.00 uur af.. voordeel is dat ze hierdoor vele male langer met hun stal kunnen doen.. minder mest, minder verbuik, veel minder werk en nog goed voor de paarden ook.. in de wintermaanden is het meer behelpen maar probeer ik toch nog steeds aan de 6 uur te komen qua buitenlopen.. zodra het kan breid ik die uren uit.. in de ochtend voer ik wel kuil op de paddocks.. dat ben je dadelijk ook weer kwijt zodra ze de wei opgaan.. Al met al een hele klus maar met veel praktisch inzicht kom je een heel eind. Zou nooit meer kunnen wennen op een pensionstal zelf Maar het heeft absoluut nadelen alleen al het feit dat ik 7 dagen in de week moet werken is gewoon een tegenvaller.. aan de andere kant heb ik nu 3 paarden van mezelf en dat had nooit gekund als ik op pension zou staan.. mijn man en ik werken allebei meer dan full time en hebben beide een eigen zaak dat is bikkelen maar heeft ook zeker als voordeel net even wat meer te kunnen doen dan de gemiddelde. Ik haal er een goed salaris uit maar moet daar ook zeker behoorlijk harder voor werken dan de gemiddelde. Suc6!!

gioia3105

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 09:51

Voor de geinteresseerden.
We zijn nu een maand verder en ik heb nog geen rust in mijn lijf. De ene keer wel en de andere keer niet. Mijn merrie is heel onrustig geweest maar had ook last van haar tanden en dus pijn. Nu is ze rustiger. Gelukkig.
Ze staat overdag in een paddock van 6 bij 20 lang met hooi en s,nachts op stal. Weiland is er vrijwel niet. dus dat zal een ochtend of middag worden ws vlgs de pensionhoudeer en het andere dagdeel weer op de paddock. Wel kan ik mijn twee paardjes bij een vriending 24 uur op het weiland zetten, of wanneer ik wil. Dat ligt naast de pensionstal. I.p is onze toko verhuurd aan iemand. Het verhuurtarief dekt onze stallingskosten dus onze paarden staan geheel gratis op stal. Ideaal lijkt het, maar toch knaagt er wat aan me. GRRRR, heel irritant.
Waarom kan ik er geen vrede mee krijgen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:57

Now way dat ik mijn paard in pension zette als ik alles aan huis had en zeker als paardlief zo over de toeren was, terwijl de oplossing zo makkelijk is.
Er is niks mooier dan zelf te zorgen voor je paarden/ dieren, zeker als je notabene alles thuis hebt.
Het is veel werk maar er zijn vaak zat mensen te vinden die je willen komen helpen.

Ik heb helaas geen paarden meer momenteel, laatste is vorige maand ingeslapen.
Maar ik wil echt geen paard meer als deze in pension moet komen te staan.
Ik wil alleen nog paarden als ik ze onder eigen beheer kan hebben staan.

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:02

Fijn dat je merrie bij een vriendin op wei kan! En dat je geen rust kan vinden: komt dat doordat je de huidige situatie voor je merrie niet goed vindt? Of ligt het meer persoonlijk, bijv dat je stiekem teleurgesteld bent in jezelf dat je het aan huis niet kon bolwerken? Of vertrouw je de mensen op de pensionstal toch niet helemaal dat ze je merrie net zo goed zullen verzorgen als jij?

gioia3105

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 15:49

Irrica
Inderdaad ben ik een controlefreak en teleurgesteld in mezelf.
Ook hinnikt onze minipony nog geregeld om haar. Ik vind dat zielig.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:01

Ik kan me heel goed voorstellen dat je in een vervelend dilemma zit. Als je je paarden thuis hebt horen ze bijna bij je gezin, net zoals een hond. Je bent veel in hun nabijheid en nergens kan je zo goed voor je paard zorgen als thuis.
Mensen die hun paard nooit thuis hebben gehad kunnen zich denk ik moeilijk voorstellen wat de belasting daarvan is. Wij hebben de paarden nu 6 jaar bij huis en sindsdien rijd ik nog maar heel erg weinig. Mijn man en ik werken beide fulltime, hebben twee kinderen en vijf honden. Mijn man doet het meeste werk buiten, waardoor het huishouden vooral op mij neerkomt.
Voorheen liet ik de boel de boel en ging gezellig naar de manege, waar we het laatste jaar een doehetzelf stalletje hadden. Nu zie ik dat mijn paard niks tekort komt, hij krijgt een knuffel van me en ik geef vervolgens maar weer voorrang aan de huishoudelijke klussen nadat ik met de honden een boswandeling heb gemaakt. En dan ben ik moe en heb geen zin meer om te rijden -O-

Ik zou ze zelf niet meer op een pensionstal zetten. Ik kijk uit mijn keukenraam en zie ze staan, daar geniet ik ook van. Snap ook dat je het zielig vindt. Als je paarden lang bij elkaar staan worden het echt vriendjes, ze horen bij elkaar. Het paard van m'n dochter komt en gaat vanwege haar werk, dat vind ik ook altijd zo sneu als hij weer weg moet van zijn vriendjes. Maar als je wel graag regelmatig wilt rijden kan ik me voorstellen dat je deze keuze maakt. Lastig hoor. Ik wil overigens ook geen bijrijders tenzij het een bekende van me is. Ze komen dan wel bij je aan huis, dat is anders dan wanneer je je paard op een pensionstal hebt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:20

Geef jezelf de tijd en bouw het op. Je bent opeens groter gaan wonen en alles moet even wennen. Met name onderhoud, schoonmaak en overzicht houden. Laat jezelf er langzaam aan wennen en bouw het later gewoon langzaam wat uit.