brief van jouw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:33

Daks schreef:
beetje zwart wit of niet.
Langer kijken dan dat je neus lang is echt niet moeilijk geloof me.
Niet iedereen kan het perfect voor elkaar hebben.

Nee en omdat niet iedereen het perfect voor elkaar heeft moet het paard het accepteren.

En paarden eten ook suikerklontjes etc, dat geven we toch ook niet elke dag?
Ik ben niet tegen brok geven hoor, maar kilo's per dag??? :n

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:33

MarlindeRooz schreef:
Daks schreef:
Marlinde dan nodig ik jou uit om bij mijn paard te komen kijken.
Paddock is drijfnat weide idem alles is verzadigd en zijknat.
Schuilstal neerzetten voor zijn grootte mag niet.
Paddock is deels betegeld maar zelfs dat staat blank.

Ja die gaat snachts op stal met deken om droog bij te komen.

Dan zou ik geen paard houden, als ik hem niet 24/7 buiten kon zetten. Simpel zat.

Dat is jou keuze, maar je komt op mij over alsof iedereen die zijn paard wel op stal zet een slechte eigenaar is. Niet overal is het mogelijk om je paard 24/7 buiten te zetten.

MarlindeRooz

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:34

Ik vind dat niet diervriendelijk, een paard op stal zetten. Ik zou zelf dan GEEN paard nemen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:34

NatasjavE schreef:
xRaisin schreef:
Ik voel hier weer een wel/niet stal discussie opkomen.

Nou wat dacht je van de zin: liever geen brok.

Nou het eerste paard wat geen brok wil moet ik nog tegen komen.

Of het wel of niet goed voor ze is dat is een andere discussie. :)

Brok, suikerspinnen, broodje frikandell, red bull... Een kleine greep van zaken die united uit menig kinderhand getrokken heeft en die hij graag in de brief opgenomen wil hebben :')

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:35

Marlinde ik heb de keuze om hem hier 24/7 buiten ta laten.
Maar dat betekent dat hij met het weer van nu 24/7 in de blubber staat zonder een megelijkheid te schuilen.

Nee dan ben ik pas een slechte baas als ik dat doe.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:37

En als je paard aangeeft niet meer tegen in de nacht buiten te kunnen staan in de winter?

En natuurlijk, zou ik dat nastreven zou mijn paard 10 jaar geleden al opgegeten zijn door roofdieren.
Dus dat kunnen we toch al niet meer na doen.

Brok kreeg hij vroeger niet. Ja vitamine korrel.
Nu wel. Anders wordt hij mager.
Ook maar mee stoppen?
Die wei in zonder deken. Geen brok meer.
Onbeperkt hooi is er al.
Ik geef hem met dit weer 2 weken voordat hij overlijdt
Maar dan kan ik me wel op de borst kloppen dat ik hem natuurlijk hield

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:38

Ik vind het ook een beetje onzinnig eerlijk gezegd. Ik ben er best voor om paarden zoveel mogelijk buiten te houden maar het is niet voor ieder paard even geschikt, we houden nu eenmaal vaak paarden die in de natuur misschien niet zouden overleven, dus het is logisch dat die niet allemaal 100% natuurlijk gehouden kunnen worden. We houden vaak bijvoorbeeld bejaarde paarden die nu eenmaal een beetje moeite krijgen om alle voedingstoffen uit het voer op te nemen en echt wat krachtvoer nodig hebben, ik vind het echt nergens op slaan om dat op een grote hoop te schuiven en per definitie slecht voor je paard te roepen zoals in zo'n stukje.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:40

liedje89 schreef:
Ik vind het ook een beetje onzinnig eerlijk gezegd. Ik ben er best voor om paarden zoveel mogelijk buiten te houden maar het is niet voor ieder paard even geschikt, we houden nu eenmaal vaak paarden die in de natuur misschien niet zouden overleven, dus het is logisch dat die niet allemaal 100% natuurlijk gehouden kunnen worden. We houden vaak bijvoorbeeld bejaarde paarden die nu eenmaal een beetje moeite krijgen om alle voedingstoffen uit het voer op te nemen en echt wat krachtvoer nodig hebben, ik vind het echt nergens op slaan om dat op een grote hoop te schuiven en per definitie slecht voor je paard te roepen zoals in zo'n stukje.

Juist!
Waar zit de like knop :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:41

Vosje18 schreef:
Ik weet niet hoe het quoten werkt maar ik zou zeggen: probeer het eens zonder deken Cardy! Een paard kan zich onder eendeken slecht warm houden en omdat het veel extra energie kost, vermagert ze. Een deken is ook niet erg hygienisch en het kan lekker gaan broeien onder zo'n dichte kleine ruimte dus een schimmel vind ik ook niet raar.

Dit echt niet waar.

Met een goede deken is het paard juist heerlijk warm, blijft beter op gewicht en heeft minder last van zaken als rainrot.(als je paard daar gevoelig voor is)
Schimmel ontstaat door besmetting en inderdaad een broeierig klimaat. Maar onder een deken hoort het niet te broeien en zeker niet vochtig te zijn.

Zijn er ook veel paarden goed af zonder deken? Ja natuurlijk. Maar paarden houden is en blijft maatwerk. Je kan niet ieder paard op een zelfde manier houden.

Mijn heb ik zonder deken proberen te houden en dat ging niet. Kreeg last van rainrot, conditieverlies en wilde niet meer de wei op.
Dat doen we dus maar niet.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:45

Een paard is een individu, dat kost maatwerk.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:47

Mijn paarden vinden het heerlijk om 's nachts op stal te staan.
Overdag staan ze buiten en zo hoort het ook.
Paarden die minder dan 6 a7 uur per dag buiten staan, en dus 18-24 uur per dag in stal, sorry.. dat vind ik dierenmishandeling :n

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:50

Kijkt naar buiten: Nee heerlijk voor die paarden om nu buiten te staan in dat blubberige paddockje.........want heel simpel, ons klimaat in Nederland is niet geschikt voor paarden. Als er geen hek om zat was de kudde allang naar droger gebied vertrokken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:52

Ik ben te nuchter voor dat soort brieven :') in 1 woord, vreselijk

'Ik ben geen mens',nee vanuit een paard schrijven is inderdaad heel ehh vermenselijken :')

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:54

R12312 schreef:
Kijkt naar buiten: Nee heerlijk voor die paarden om nu buiten te staan in dat blubberige paddockje.........want heel simpel, ons klimaat in Nederland is niet geschikt voor paarden. Als er geen hek om zat was de kudde allang naar droger gebied vertrokken.

Met een goede drainage hoeft je paddock niet blubberig te zijn. Die van ons zijn kurk droog en de paarden liggen er zelfs in.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:01

Goed stukje en mi een goed uitgangspunt!

Zeker zijn er dingetjes die ik voor mijn paard anders doe maar ik voel me totaal niet aangevallen hierdoor.

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 15:18

God zo jammer dit, alles wordt helemaal uit zijn verband getrokken. Natúúrlijk ga je anders om met de zorg voor zieke of oudere en zwakke paarden. Dat vind ik zo logisch als wat en heb ik dus ook niet genoemd. My bad.

En als jij in alle eerlijkheid kunt verantwoorden dat jouw paard een aantal uren op stal staat, een deken draagt en liever alleen staat, ik noem maar wat, dan vind ik dat knap (niet cynisch bedoeld) fijn voor je en PRIMA! Het gaat er mij om dat er zoveel mensen zie die helemaal niet naar hun paard kijken en maar doet wat het gros doet of puur uit gemak. Eigen gemak wel te verstaan. En ik zie ze veel hoor, overal om me heen. Een paard met een dikke deken omdat zo'n wintervacht zo lelijk kijkt, omdat het uitstappen zolang duurt. Een paard met ijzers want het klinkt zo leuk of omdat het moet vanwege wedstrijden rijden. Lekker warm op stal want wij gaan toch 's nachts ook naar binnen? Dan zeg ik: jammer. Nogmaals, ik noem maar wat. Natuurlijk is paarden houden maatwerk en heeft elk dier zijn eigen verhaal en als jij je paard met zuivere intentie vanuit het paard houdt: chapeau! Heb ik niks gezegd. Voor jou was dit ook niet bedoeld.

Geen idee had ik ervan dat ik me eerst een tijdje koest moest houden voordat ik mijn mening ventileer. Wat een elite.
Laatst bijgewerkt door Vosje18 op 29-01-15 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:22

Vosje18 schreef:
God zo jammer dit, alles wordt helemaal uit zijn verband getrokken. Natúúrlijk ga je anders om met zieke of oudere en zwakke paarden. Dat vind ik zo logisch als wat en heb ik dus ook niet genoemd. My bad.

.

Mijn paard is niet ziek of zwak. Maar doet het niet goed zonder deken en ook niet met 24/7 op de wei.

De meeste mensen kijken echt naar hun paard en proberen datgene te doen wat hen het beste lijkt.

Alleen hebben we als mens nogal de neiging om alles in hokjes te stoppen.

Jij ziet mijn paard met deken op en in de nacht op stal en neem dan aan dat ik er niet over nadenk. Dat ik het zo doe omdat iedereen het zo doet.

Maar dat is niet zo. Ik kijk en probeer. Lees over van alles en nog wat om het mijn paarden zo goed mogelijk naar de zin te maken.

En je mag je mening geven net als ieder ander hier. Discussie is goed. Leren we alleen maar van.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:25

Ik vind het altijd wel grappig als ik zie hoe mensen doen alsof er geen tussenweg bestaat.

Ik geloof zelf ook niet dat je werkelijk elk paard echt op een wei zonder schuilstal kunt gooien.
Maar er zijn alternatieven.

Een ruime inloopstal met kniehoog stro, en als maatje een klein onderdanig minipaardje (géén shet!). Aan de stal een mooie gedraineerde paddock.
Dat is ook 24/7 buiten, maar dan de luxe versie.

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 15:29

En zo bedoel ik het, Natasja en niet anders! Mooie reactie. En ik leer hier zéker een heleboel van, tjonge jonge. Het maakt wat los.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:33

Gypsy schreef:
Ik vind het altijd wel grappig als ik zie hoe mensen doen alsof er geen tussenweg bestaat.

Ik geloof zelf ook niet dat je werkelijk elk paard echt op een wei zonder schuilstal kunt gooien.
Maar er zijn alternatieven.

Een ruime inloopstal met kniehoog stro, en als maatje een klein onderdanig minipaardje (géén shet!). Aan de stal een mooie gedraineerde paddock.
Dat is ook 24/7 buiten, maar dan de luxe versie.

_/-\o_ Helemaal mee eens.

Alleen dat gepraat ''mijn paard houd niet van buiten staan'' daar kan ik ook echt niet tegen, mensen leren ze zelf aan om bij het hek te gaan staan omdat ze binnen te eten krijgen, dit weten de paarden maar al te goed,ook als het regent bijv en ze worden dan altijd binnen gehaald weet een paard dat maar al te goed en is het dus gewoon aangeleerd gedrag om voor het hek te gaan staan

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:35

Afbeelding

Kijk, ik ben het helemaal met je eens hoor. Paarden horen zo lang mogelijk buiten met vriendjes, liefst 24/7 en in een ideale situatie onbeperkt hooi. Maar moet dit dan op zo'n debiele manier verkondigt worden?

Passive agressive much?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:40

Uuuh zo debiel vind ik het helemaal niet. Eigenlijk juist heel leuk :D

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:42

NatasjavE schreef:
Vosje18 schreef:
God zo jammer dit, alles wordt helemaal uit zijn verband getrokken. Natúúrlijk ga je anders om met zieke of oudere en zwakke paarden. Dat vind ik zo logisch als wat en heb ik dus ook niet genoemd. My bad.

.

Mijn paard is niet ziek of zwak. Maar doet het niet goed zonder deken en ook niet met 24/7 op de wei.

De meeste mensen kijken echt naar hun paard en proberen datgene te doen wat hen het beste lijkt.

Alleen hebben we als mens nogal de neiging om alles in hokjes te stoppen.

Jij ziet mijn paard met deken op en in de nacht op stal en neem dan aan dat ik er niet over nadenk. Dat ik het zo doe omdat iedereen het zo doet.

Maar dat is niet zo. Ik kijk en probeer. Lees over van alles en nog wat om het mijn paarden zo goed mogelijk naar de zin te maken.

En je mag je mening geven net als ieder ander hier. Discussie is goed. Leren we alleen maar van.

Precies, voor mensen als jij is dit stukje ook niet bedoeld :D

Het bewust bezig zijn met je paard. Onderzoeken wat het beste werkt voor jouw paard en waarom.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:42

dnieSz schreef:
Alleen dat gepraat ''mijn paard houd niet van buiten staan'' daar kan ik ook echt niet tegen, mensen leren ze zelf aan om bij het hek te gaan staan omdat ze binnen te eten krijgen, dit weten de paarden maar al te goed,ook als het regent bijv en ze worden dan altijd binnen gehaald weet een paard dat maar al te goed en is het dus gewoon aangeleerd gedrag om voor het hek te gaan staan

Dit is ook onzin, vele paarden staan aan het hek omdat ze er geen zak aan vinden, niet omdat er toevallig eten is. Hier krijgen ze nameljik niet direct te eten als ze binnen staan.
Aangeleerd gedrag kunnen ze ook prettig vinden.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:43

Niet elk paard is hetzelfde.
We hebben sommige paarden hier apart staan waardoor ze wel contact kunnen hebben en kunnen kriebelen, beetje stoeien maar elkaar compleet afmaken zit er gelukkig niet meer in. We hebben ze hier een paar keer met zijn 3e bij elkaar gezet. Tot er eentje compleet in de bakrand zat met haar kont en haar benen klem zaten. Dat is niet de natuur, dan zou die bakrand ook weg moeten. Je kunt niet een paard "natuurlijk" houden in een niet natuurlijke omgeving. Dan kun je natuurlijk weer gaan beginnen over dat moeten ze uitvechten, dat gaat over leiderschap. Maar als dat gebroken benen op gaat leveren dan gaat de veiligheid mij boven het natuurlijke.

Alle paarden zijn anders. Hier hebben we 2 weken terug het deken van een van de paarden afgehaald omdat hij het duidelijk niet prettig vond. Ze staan hier overigens vaak buiten en zodra het begint te regenen of ze staan heel de dag in de modder dan staan ze bij het hek omdat ze graag terug willen naar hun stal.

Idd erg passive agressive. Heel erg jammer dit.